Mitsubishi Outlander PHEV (2013)

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst133.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

elektrische SUV: Yes it can!

  • 26 km

Autoweek heeft (had) nog geen rubriek voor deze verse SUV op elektra, maar ik behoor tot de gelukkigen die hem nog voor 1 januari 2014 op naam heb kunnen zetten.
Ik heb deze auto gekocht voor de 0% bijtelling en niet meer en niet minder. Leuk voor het milieu maar dat is je zelf voor de gek houden aangezien de stroom vast ergens wordt opgewekt in een ouderwetse kolencentrale. Helaas ben ik in deze barre tijden voor de portemonnee gegaan..
Ik zal deze rubriek regelmatig aanvullen want de auto is vandaag pas opgehaald en buiten 2 blokjes rond de wijk heb ik er nog niet in gereden. Neem niet weg dat de 1e indruk erg goed is. Goed overzicht, mooie lederen stoelen, mooi ingebouwd navigatie systeem, en elektrisch rijden is echt super. Je hoort niks en de auto trekt op als een Ferrari. Wat snel!
Helt niet echt over in bochten, is erg overzichtelijk en natuurlijk geruisloos. Aangezien de auto werd afgeleverd met een volle accu, kon ik lekker op stroom rijden. Neem niet weg dat een zorg is omdat in mijn dorp (achtergebleven qua ontwikkeling: geen glasvezel en oplaadpalen)er geen palen zijn (10 stuks die ten minste 5 km uit de buurt staan. Ook op diverse verzoeken en zelfs aan de burgemeester om in de enige nieuwbouwwijk ook een paal te plaatsen bleven onbeantwoord... Zelfs Groenlinks is niet te bewegen. Kortom opladen voorlopig voor de deur (als er plek is dan) en met een verlengsnoer door de brievenbus). Dit beleid is het grootste dilemma voor elektra auto's. Opladen.
Mijn rijervaringen worden vervolg dus hou deze rubriek in de gaten maar tot nu toe kan ik zeggen dat ik erg positief ben en nu al erg blij ben met de keuze.

de 1e keer (al) getankt

  • 400 km

Nog erg tevreden over de auto maar de 1e eerlijke opmerkingen die je moet weten als je van plan bent deze auto te kopen:
-verbruik is erg hoog: ik rijd standaard met ECO knop aan (waarom staat die niet standaard aan en moet je telkens opnieuw indrukken?) maar ik kwam 1 op 10! (2x elektrisch vol getankt en dan een actieradius van 300km...! dus met zuinig rijden en 2x een volle stroomtank kwam ik niet verder.. Als je wilt besparen op brandstof dan zou ik een andere auto overwegen
-mijn achterklep werkt af en toe niet. (niet met de sleutel of met de knop binnen of buiten). Lastig want ik moet de achterbank neer klappen om de boodschappen er uit te halen. (moet gerepareerd worden)
-in het donker en met verlichting aan worden je deurpaneelknoppen niet verlicht. Ramen openen op de tast. blijkt standaard te zijn, echt erg vreemd.
-de deurvergrendeling (als je naar een foute buurt moet) moet je telkens weer indrukken. Kan dus niet zoals bij 1 van onze vorige oude alfa's van 10 jr oud vanzelf dichtspringen (als je harder als bijv 10km rijdt).
-als je een achteruit camera hebt dan heb je geen parkeersignaal, ik reed daarom bijna een laadpaal er uit. Camera zelf kan je niet echt op vertrouwen.
-bellen met bluetooth: het geluid komt alleen uit de rechter passagier speaker (waarom niet de linker?) Kan niet veranderd worden. Slecht te horen.
-elektrisch rijden is, ondanks het forse verbruik, een feestje. Auto rijdt erg lekker ondanks hoog gewicht.

begin de knopjes nu ook door te krijgen

  • 2.200 km

Inmiddels begin ik te wennen aan alle ingewikkelde knoppen (hoewel ik denk ik de helft nog niet ken) maar bellen en navigeren gaat aardig. Zelfs de Ipod vandaag kunnen aansluiten al doet die er erg lang over voordat die begint.
Het rijden is nog steeds erg lekker, het verbruik is nog steeds veel te hoog, maar ik werk ook 65 km verder. Dat betekent laden op de zaak en na 35 km stroom op. Thuis kan ik niet laden, want er kan/mag geen paal voor mijn deur en de enige laadpaal staat dus te ver weg. Ik zou erg graag meer willen laden en waar het kan doe ik het, maar voorlopig is dat voor mij (met een huis zonder eigen parkeerplek) niet te doen. Dat is bet jammer want stroom rijden is veel fijner! (en sneller dus). Achterklep weigert nog steeds en de lijntjes in de camera bij het achteruitrijden zijn niet altijd aan of onbetrouwbaar. Je merkt wel dat dit een mindere kwaliteitsauto is dan mijn vorige (Honda CR-V). Het plaatwerk komt mij erg blikkerig en dun over wat te merken is aan de klep van het opladen. Net of ik een broodtrommel van Ikea open. Verder werkt alles nog goed, hoewel ik een grote twijfel heb over de duurzaamheid van al die elektronische afhankelijkheid.

hij gaat steeds beter

  • 6.600 km

Na 6600 km durf ik wel te beweren dat dit kwalitatief een zeer goede auto is voor de prijs van een C1. Natuurlijk is die ruim 50.000 maar aangezien er alleen zakelijke rijders inzitten hebben die een bijtelling 0% of als je "pech" hebt slechts 7%. Dan krijg je dus veel auto voor weinig. Ik had wat twijfels in het begin over de degelijkheid maar dat is voorbij. Franse auto's ben je dat natuurlijk wel gewend dat die altijd problemen hebben maar niet van deze Japanner. Alles werkt goed, en wat ik dacht dat niet goed werkte komt door onwetendheid.
Je moet er een maand voor uittrekken voor je alles door hebt en ik durf te beweren dat ik nog maar 80% weet (of minder maar dat weet ik dan weer niet...)
Het verbruik is bekend en dat is circa 1 op 11, erg hoog natuurlijk maar dat interesseerde mij op voorhand al niet, want ik heb deze auto alleen voor de 0% gekozen. Sommige kopers maken zich erg druk daarover. Als je veel snelweg km's maakt is dat nu eenmaal het gevolg want je gaat niet even tussendoor stroom tanken. (zie top gear). Ik probeer overal te laden en dat is natuurlijk wel het probleem dat na 8 mnd mailen bellen er nog steeds 1 paal is voor 2 grote nieuwbouwwijken met 20.000 bewoners en zeker al 30 electra bakken.
Over het rijden niets dan lof. lekker stil (ik kom wel uit een diesel) maar je moet rekening houden dat voetgangers en fietsers je vaak niet horen en plotseling voor je auto staan met schrik. ik mis wel de parkeersensoren en zoals eerder vermeld ook de verlichting in de deur van de knopjes. Ik lig daar niet wakker van. Op dit moment liggen er 3 pallets achterin dus over de ruimte valt zeker niet te klagen.
navigatie is niet altijd uptodate (a2 bij Utrecht is toch al weer 2 jaar open) maar daar heb je een Iphone voor met een beter gratis Navi systeem. Verder brengt de navi in 95% gevallen je op de juiste plek.
Ik ben dus een tevreden PHEV rijder!

inleveren die auto

  • 133.000 km

Update na 3 jaar Outlander rijden 1 januari 2017
De auto wordt over 3 maanden ingeleverd omdat ik weg ga bij mijn huidige werkgever. Teller staat op ongeveer 135.000km dus niet echt veel gereden.
Algemeen is de auto uitstekend bevallen, nooit iets mee gehad terwijl ik toch fors doorrijd. Ruimte is perfect, met 4 man en bagage naar Toscane met gemak. Kortom technisch en praktisch een dikke 9.
Minder zijn het veel gehoorde navigatiesysteem (vele wijken staan er niet op evenals diverse snelwegen die 5 jr geleden zijn geopend..) Een straat in Gouda bestond niet en de hele wijk van 25 jr oud kende die niet. vandaar een TomTom als 2e navi gekocht. Ander probleem van het systeem is de mega traagheid. Het duurt minuten voordat dit systeem is opgestart. Een processor uit de jaren 80 denk ik.
Meest irritante had ik al geschreven en dat is het laden. Als je geen eigen parkeerplek heb thuis (en op de zaak..) niet elektrisch gaan rijden. Laadpalen zijn amper te vinden of je moet in een stad wonen. Mocht die palen er wel zijn dan is er een nieuw woord bij: laadhufters. De auto's zijn na 4 uur vol maar staan soms hele weekenden aan de paal. Ander probleem is dat ik nooit verder dan 25 km ben gekomen met volledig opgeladen accu's. Op ons werk is 1 laadpaal in een kantoorverzamelgebouw en die is altijd bezet (ook door laadhufters). In het centrum in ons dorp is er 1 paal en die is ook bijna altijd bezet. Hotels, parkings, enz allemaal vaak bezet omdat de groei van hybride en elektr. auto's dankzij de belastingdienst nu eenmaal erg groot was. Aantal laadpalen zijn niet meegegroeid.
Gelukkig deed de werkgever niet moeilijk omdat het probleem bekend was. Ik heb soms kilometers gelopen om te laden en wilde het graag omdat ik graag elektrisch wilde rijden. Dus de wil was er hoor, ik had er zelfs een vouwfiets voorgekocht om terug naar huis te fietsen. Maar dat was in mijn nette pak vaak geen doen in weer en wind. Ik ga weer dieselen want het laatste probleem is de actieradius van de auto. 300km en dan weer tanken. Met elektra er bij was dat wel wat meer, maar ik moest toch wel heel erg vaak tanken.
Omdat ik de auto meestal niet geladen reed had ik geen voordelen van het programmeren van bijvoorbeeld voorverwarmen en moest ik ondanks dat je de ontdooi-tijd kon instellen voor je ramen, nooit profijt ervan (dus stond ik naast de buurman te krabben).
De boordcomputer is zeer onbegrijpelijk en dus supertraag.
Samenvattend: de meest verkochte hybride rijdt erg goed, snel,niet zuinig, maar lekker ruim. Probleem is het laden en de actieradius ook die van de accu's.
Advies: koop een zuinig diesel

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.