Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 177pk 2WD Intro Edition (2011)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 177pk 2WD Intro Edition (2011)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.2 Di-D 177pk 2WD Intro Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst7.079 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 6 weken zitten erop

  • 7.079 km

Na de eerste zes weken tijd voor een kleine review over de ervaringen met deze auto. Nadat hij was afgeleverd onderging hij direct zijn eerste goede test, namelijk een vakantierit van 1200 km naar Zuid Frankrijk.

Motor + bak

Na hiermee 2 weken op vakantie te zijn geweest, kan ik alleen maar concluderen dat de auto een heerlijke reisauto is. Dit wordt voornamelijk gerealiseerd door de motor, die met zijn 177 pk en hoge koppel totaal geen moeite heeft met deze auto en zelfs erg vlot is. Bij welke snelheid je dan ook het gas intrapt, hij gaat er met rasse schreden vandoor. Bij 150 km/h draait hij een rustige, comfortabele 2600 toeren en de toerenteller komt daarom eigenlijk alleen op de snelweg boven de 2000 toeren.
In de aanloop naar deze auto heb ik ook de 2.0 benzine overwogen, maar kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik voor deze motor heb gekozen. Vooral op de snelweg komt de 2.0 tekort, waarbij de diesel altijd kracht voorhanden heeft, ongeacht versnelling of snelheid.
Het start-stop systeem werkt goed en is snel genoeg. Geen merkbare vertraging tussen intrappen, starten en wegrijden. Wel lijkt het erop dat het systeem soms kuren vertoont, waarbij AS&G Off in het dashboard blijft knipperen. Hier zal nog even naar gekeken moeten worden.

Comfort

Het onderstel is straffer dan mijn vorige auto, waarbij de 18 inch wielen ook een duit in het zakje doen. Toch is de auto niet oncomfortabel, integendeel. Stoelen zitten prima en zelfs op een vakantierit van 1200 km heb ik geen moment last gehad van de stoelen. Ook dat was in mijn vorige auto wel anders. Het gekoelde dashboard kastje is handig en heeft ook op vakantie zijn nut bewezen. De auto is verder van alle gemakken voorzien, zoals Pioneer F30BT navi en multimedia, DVD systeem aan het plafond, automatische airco, cruise control en sensoren voor licht en regen. Die laatste moet je goed afstellen, want bij een te hoge gevoeligheid kan hij nogal eens tekeer gaan, wat erg onrustig wordt.

Helaas ook wat minpuntjes die afbreuk doen aan het comfort, wat gewoon erg goed is in de auto. Het stuur is niet axiaal verstelbaar, wat je eigenlijk niet meer verwacht in deze tijd voor een auto van 45 mille. De middearmsteun is verschuifbaar, maar zou nog verder naar voren mogen schuiven. Tot slot lijkt de airco wel erg enthousiast, waarbij de luchtstroom moeilijk te regelen is. De ventilatieroosters hebben namelijk een mechanisme waarbij de richting en hoeveelheid lucht ineens wordt bepaald. Naar rechts richten is ook de stroom verminderen (of dichtzetten). Ik had liever gehad dat dit afzonderlijk van elkaar te regelen viel.
Het multimedia systeem bevalt goed. CD's zijn verleden tijd met de SD/USB aansluitingen en door de koppeling met de monitor aan het dak, ook op de achterbank geen klagen meer ;-) Tijdens de vakantie hadden we in totaal drie schermen achterin, desgewenst gekoppeld of afzonderlijk een eigen film (handig voor de baby). Wel deed de navi (garmin) soms vreemd. Op een moment stuurde hij me van de snelweg, om mij er vervolgens gelijk weer op te sturen...dus...

Praktisch bruikbaarheid

Om maar met de kofferbak te beginnen, die is natuurlijk groot. Groot pluspunt is dat de achterbank te verschuiven is, zodat we tijdens de vakantie deze kunnen vergroten, terwijl tijdens normaal verkeer de kinderen verder naar acheren kunnen en daardoor niet steeds met de voeten tegen de stoelen zitten. De kofferbak is bruikbaar, maar voelde in mijn vorige auto groter. In liters zouden ze echter niet uit moeten maken. Wel jammer is dat de achterbank niet volledig plat kan en dat de bijrijdersstoel niet omklapbaar is. Een vlakke laadvloer is daardoor niet mogelijk, maar hij is uiteraard wel diep.
Ook handig is de naar beneden scharnierende achterklep, die zijn nut al meermaals heeft bewezen (tijdelijke commode, bankje of gewoon een plek om de schoenen te wisselen). Met mijn drie kinderen is het een drukte van jewelste op de achterbank, met drie kinderstoeltjes. Niet erg praktisch zijn de insteekhouders voor de gordels op de achterbank, die kort zijn en moeilijk te bereiken met kinderstoeltjes. Gordelverlengers zouden hier uitkomst kunnen bieden, maar deze zijn niet legaal. Jammer.
Verder genoeg vakjes en aflegplekjes voor spullen. Vooral de ruimte achter de pook is diep en handig voor los spul.

Verbruik

Na ongeveer 7000 kilometer ligt het gemiddelde verbruik op 7,5 a 8 liter per 100 km. Grofweg 1 op 12,8. Geen astronomische waarden, maar ik moet ook zeggen dat ik de motor niet ontzie en op de snelweg, zeker op rustige rijden, gewoon 140 op de teller heb staan. Met de aerodynamica van een tuinhuisje dan toch geen slechte waarde. Mijn chevrolet hiervoor met kleinere motor en minder vermogen dronk 1 op 11. Ik heb 1 tank voorzichter gereden, waarbij ik voornamelijk op de cruise control reed en niet harder ging dan 120. Daarbij was een verbruik van 6,5 liter per 100 km mogelijk. De fabrieksopgave van 5,8 liter per 100 km kom ik echter niet eens in de buurt.

Overall

Overall ben ik zeer tevreden met de auto. Heerlijke auto voor snelweg kilometers en erg bruikbaar met een groot gezin. Ondanks de kleine onvolkomendheden zal hij de komende 4 jaar prima bevallen.

Pluspunten:
- Motor + bak top!
- Comfort ook op hoge snelheid prima
- Goede stoelen
- Half lederen bekleding, lekker
- Ruimte
- Verschuifbare achterbank
- Multimedia

Minpunten
- Stuur niet axiaal verstelbaar
- Bijrijdersstoel kan niet plat
- Geen vlakke laadvloer
- Korte gordelhouders achter
- Enthousiaste airco en regeling ventilatieroosters

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.