Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Intense+ 2WD (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander 2.0 ClearTec Intense+ 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
aankoop
- 300 km
Na bijna 5 jaar na volle tevredenheid in een Verso gereden te hebben, al een tijdje op zoek naar iets anders.
Verso beviel, reed lekker, was zuinig en voldeed voor ons gezin met drie kinderen goed.
Toch ga je op een bepaald moment zoeken naar wat anders, liefst weer met automaat. nu was de MMT in de verso wel een automaat, maar een met handleiding. Deze deed af en toe rare dingen, bijv. naderen van een rotonde, je remt af, geeft dan weer gas om toch door te kunnen. Alleen ipv. terugschakelen ging de MMT vaak opschakelen. Waardoor de snelheid weg was en er dus gevaarlijke situaties konden ontstaan, vandaar altijd anticiperen bij zo iets!
Maar goed, na lang rondkijken, ook naar een andere Verso, eerste plaatjes van de Outlander gezien. Eerst nog met het oude model gereden, dat vond ik minder. Veel motorgeluid, windgeruis en hoorbare banden. Dan maar even wachten op de nieuwe.
Hier 2 weken geleden mee proefgereden, beviel een stuk beter.
Veel stiller, alleen wat hoorbare banden.
In eerste instantie naar de Intense gekeken, alleen in het zilver gezien met 16 inch velgen, vonden mijn vrouw en ik niet zo'n mooie combinatie.
Nu stonden er in de showroom 2 Intense+ types, wit metallic en donker grijs. Beide leverbaar voor 1 oktober, en dan scheelt weer 2% BTW, wat voor ons als privé persoon toch weer meegenomen is, daarvan de grijze gekocht en donderdag 27/9 geleverd.
Zal via deze site eea. proberen bij te houden.
- 515 km
De eerste week zit erop.
Deze week de auto rustig ingereden, ook wat langere afstanden.
Eerste tankbeurt geeft aan zo ongeveer 1:12, netjes.
De auto rijdt heel rustig, 1800/1900 toeren bij 100 km/u. Enige wat je hoort is wat bandengeluid, motor en windgeruis is bijna nihil.
Rammeltjes ook afwezig.
Natuurlijk moet je wennen aan bepaalde zaken.
Hieronder wat zaken welke gewenning vragen en zaken welke verwonderen:
De grote van de auto en de achteruit rij camera.
Het ontbreken van een ingebouwde navigatie, terwijl achter in de radiohandleiding staat dat deze is goedgekeurd door Navteq. Maar goed, nu navigeren met de gsm, en een houder ingeplugd in de 12 volt waarin de gsm staat. Is niet alles, misschien dat Brodit dadelijk met een mooie dashboard oplossing komt, zodat de gsm hoger geplaatst kan worden.
Een asbak ontbreekt, waarin ik mijn parkeergeld bewaarde, net zoals een vloermat bij de derde zitrij.
Ook krijg ik de gsm niet via voicecontrol werkend, denk dat hij over gaat naar musicstreaming en het daar ergens fout gaat. Oplossing, iemand?
De handleiding geeft aan dat je bepaalde zaken in kunt stellen, maar het lukt me niet. Daarnaast mis ik een 12 volt in de kofferbak.
Zo even wat verteld wat me opviel aan deze auto, afgelopen week.
Ook nog wat commentaar gekregen van collega's en vrienden. Varieert van mooie kleur, titanium grey, net het model van de auto. Tot, zit goed, maar is groot van binnen en buiten. Al met al, positief.
Ik moet wel zeggen dat ik tav. het zitten nog wel even moet wennen aan de stoel, en nog niet helemaal de juist positie heb gevonden, zal wel komen.
Er werd gevraagd naar de automaat, deze schakelt heel rustig en reageert goed op het gaspedaal. Natuurlijk als je vol gas geeft, gaat de cvt hoog in de toeren, maat dat is inherent aan het systeem.
Ook het start stop systeem werkt, als je de rem goed intrapt schakelt de motor uit. Bij rem loslaten springt hij weer aan, af en toe met wat bijgeluiden, nieuwigheid?
Tot zover.
- 1.200 km
Een kleine aanvulling na 2 weken New Outlander.
Ik ben een rustige rijder en heb afgelopen twee weken veelvuldig langere afstanden gereden. Gisteren opnieuw getankt, kwam bijna aan 1:15. Netjes moet ik zeggen.
De auto rijdt erg rustig en stil. Enige wat ik mis is een ingebouwde navigatie. heb nu TomTom op een Iphone, maar dat is niet alles.
Als ik muziek stream vanaf de telefoon, dan komen ook de gesproken rijaanwijzingen via de luidspreker van de radio.
Luister ik gewoon naar de radio, of via USB, dan gebeurt dat niet. Of ik moet mijn bluetooth uitzetten, wat niet handig is, want dan is de telefoon ook niet meer handsfree.
De CVT ga je steeds meer waarderen, net als het automatisch start/stop systeem, wat netjes werkt. Alleen bij weer starten komen er wel eens geluiden, het lijkt van de remmen af te komen.
Aan de stoel begin ik meer te wennen, daar ik in het begin wat last had van de leuning in mijn onderrug.
Tot zover.
vierde verslag
- 3.202 km
Na de auto nu een aantal weken te hebben, een korte toevoeging.
Via de garage een mat gekregen voor de derde zitrij, gratis.
Ook was in het dashboard de lijst om de instrumenten niet goed teruggezet, na plaatsing aan/uit-knop voor de parkeersensoren voor. Dit is ook hersteld.
De auto begint te wennen. hij bevalt steeds beter, vooral de rust tijdens het rijden en de hoge zit. Ook van de rugleuning van mijn stoel merk ik niets meer. Bandengeruis (Toyo's) is binnen de perken.
Wat wel opvalt is af en toe, op de snelweg, het lichte stuurgedrag.
Paar maal op pad geweest met 7 man, waarvan 3 kids. In de kofferbak is het voor hen beter uit te houden dan bij de Toyota, en je hebt nog wat kofferruimte over.
Wat mis ik?
Tja, weinig.
De motor heeft voldoende vermogen, CVT is bij vol gas wat luidruchtig, dan maar wat minder gas.
Verlichting (Xenon) geeft een goed en vooral breed lichtbeeld.
Radio is goed, maar de voorheen wel voorhanden ingebouwde navigatie en het ontbreken bij deze, is en blijft toch jammer.
Nu opgelost met anti-slip matje op dashboard, waarop houdertje voor de Gsm. Gsm leg ik ertegen,en "kleeft" dan vast. Werkt goed, alleen de Gsm Tomtom is niet zo handig als een goed ingebouwd systeem! (wel een stuk goedkoper trouwens).
Verder eigenlijk niets.
EINDELIJK staan op de site van de importeur nu ook een folder van de auto, wat moest dat lang duren zeg!
Tot zover, vragen/opmerkingen, hoor het graag!
- 5.400 km
Tot nu toe geen problemen. Verbruik valt mee, zie de monitor.
Auto doet het goed, ook met dit weer. Doe het nog zonder winterbanden.
Enige wat ik nog steeds mis is de navigatie.
Winterbanden
- 6.180 km
Vandaag winterbanden laten monteren, met lichtmetalenvelgen. Gekozen voor Bridgestone Lm80 blizzard.
Iets kleinere velgen, 16inch, banden 215/70.
Ben benieuwd of het wat uitmaakt bij de verbruikscijfers.
Verder alles goed met de Outi., kom ze alleen op de weg nog niet tegen.
Kom op mensen!
aanvulling
- 7.232 km
Nu een ervaring tijdens de koude.
De auto gedraagd zich voorbeeldig op zijn winterbanden. Ik moet opletten mezelf niet te overschatten tijdens bepaalde situaties.
Kachel doet er wel wat langer over om op 21 graden te komen, maar is af en toe in de ochtend ook behoorlijk koud.
Ruitensproeiers blijven het goed doen, alleen afgelopen week wel 3 liter vloeistof toegevoegd, de sproeiers/koplampsproeiers had ik toch niet zoveel gebruikt, of zat de tank niet geheel vol bij aflevering?
Geen gekke dingen verder, geen gekraak, alleen wat uit de voordeur en af en toe uit de voortrein. Kan ook de koude zijn.
Op de weg blijft het een zeldzaamheid, typisch. Met de auto is weinig mis.
de km'ers gaan hard...
- 12.200 km
o, na enige tijd afwezigheid, wat niet wil zeggen dat ik het forum niet volg, een aanvulling.
De kilometers gaan voor mijn doen hard. De 12.000 zijn inmiddels gepasseerd.
Zonder problemen? Ja en nee.
Mijn portier blijft wat kraken en bewegen.
Zal komende week toch eens tijd vrijmaken en de dealer opzoeken. Nadeel alleen is dat deze niet in mijn woonplaats (Tilburg) zit, maar een eindje weg. Lokaal hebben we ook een dealer zitten, maar zal die zo blij zijn met een garantieclaim van een niet bij hem gekochte auto? Ook heb ik enige kraak geluiden uit, ik denk, de voortrein. Nu ben ik een rustige rijder, maar over lage drempels rijdend hoor ik duidelijk wat gekraak. Zijn er meer die hier last van hebben?
Brandstofverbruik blijft netjes rond de 1:13/14, maar ik moet zeggen, ik rijd heel rustig!
Daarnaast een waarschuwing!
Achteruitrijdend met behulp van de camera, toch een paal geschampt .
Volgens de camera moest het lukken, helaas net geraakt op buitenste rand spatscherm en bumper.
Dus tip, niet helemaal op de camera vertrouwen, meer spiegelen en verder heeeel erg balen!
Auto doet het verder heel netjes, rijdt rustig, is alleen erg onoverzichtelijk.
Dus tip: koop ook parkeersensoren erbij (en niet alleen voor...)
Tot zover...
ps.
het blijft een zeldzaamheid op de weg.
Garage
- 13.000 km
Even terugkomend op vorig verslag, de deur.
Ben bij de garage geweest, deurslot is afgesteld. Resultaat is dat het inderdaad minder suist en rammelt, over is het helaas nog niet.
Ook de beschadiging laten zien. bij het ene bedrijf wordt gezegd, kan met spotrepair, hier wordt weer gezegd dat dat niet zal lukken.
Tja, ik ben geen expert, maar eenduidig is men niet..
Morgen de auto onderhanden nemen, de winter eraf wassen en de velgen reinigen.
Dan eens nagaan wanneer mijn bandenman de zomerbanden erop kan doen. Wordt tijd, zomer.
20.000 km'er voorbij...
- 20.209 km
De eerste 20.000 zijn voorbij, eerste beurt al afgesproken, begin augustus. Ongeveer € 200.
Auto doet het goed, blijft hem weinig zien op de weg, ook wel positief.
Net terug van vakantie, 3000 km afgelegd op E10 in Duitsland, kost ongeveer € 1,50 per liter, verbruik is wel hoger.
heeft het in de bergen goed gedaan, beter dan de Toyota met MMT. Plus voor de CVT.
Voor de vakantie kleine zomercheck gehad. Niets bijzonders, alleen toevallig was de dag erna het achterwisser rubber compleet gescheurd, terwijl het net was " goedgekeurd".
Alleen rubber vervangen, kost toch € 20. zelf eens zoeken waar het rubber te koop is voor de voorruit.
Na de beurt zal ik weer reageren.
En tav Soulman met zijn opmerking over navigatie, in de handleiding van de radio staat dat deze is goedgekeurd door Navteq. Dus ik denk dat navigatie erop wel mogelijk is, maar versleuteld. Wie weet als er dadelijk meer bijkomen dat iemand erachter komt hoe dit te openen?
onderhoud
- 21.526 km
De 20.000 km'er gepasseerd, wat betekent eerste onderhoudsbeurt.
Inclusief interieurfilter € 250.
Even op internet nagegaan, zo'n filter kost daar ongeveer € 20, merk Bosch. Scheelt ruim € 25 met de garage, is mi. heel handig zelf te doen. Dashboard kastje induwen aan zijkant (als deze geopend is), dan zakt deze naar beneden en voilà daar zit het filter.
Ook het luchtfilter is zo handig zelf te doen. Misschien een idee voor de volgende beurt, maar ja dat duurt nog 20.000 km.
Nog bijzonderheden bij de beurt?
Ja, de rammel welke ik al enige tijd hoor is aan gewerkt, rammelt nog. Auto zal dus weer eens terug moeten.
Rammel in de deur hoort men niet, alleen ik, is lastig...
onderhoud
- 23.400 km
Na enige tijd weer een aanvulling op de review.
De auto heeft zijn eerste beurt achter de rug, bij 21.000 km'er ongeveer.
Kosten 250 euro, viel niet tegen, maar in tegenstelling tot de de Toyota wel hoger!
Ook is er wederom gekeken naar de rammel vanuit het vooronder.
Eerst werd gezegd dat het lag aan een "conisch deel" van de uitlaat.
Helaas, was het niet.
Toen is, iom. de importeur, de dynamo vervangen. Mij ontgaat de relevantie hiervan met de rammel, maar ben dan ook geen monteur.
Toen bleek de rammel, tussen 1000 en 1500 toeren, nog steeds aanwezig.
Bij het ophalen van de auto werd medegedeeld dat de dynamovervanging niet had geholpen.
Maar er was een oplossing, het is een produkteigenschap is, en ik ermee moet leren leven. Zou liggen aan de automaat en de sterkte van de motor! Ook terugschakelen zou helpen, doordat dan het toerental verhoogd werd..
Weet niet of meer mensen dit hebben? Hoor het graag.
Tevens zijn bij de beurt de binnendorpels (in de deuropening) opnieuw vastgezet, zaten allen erg los.
Daarna heeft de auto schadeherstel gehad, de schram achter.
Na ophalen en ook het laten inbouwen van parkeersensoren achter, bleek dat men een stuk was vergeten te spuiten bij de deur opening.
Moest opnieuw, nu lijkt een verkleuring zichtbaar, fijn hoor, herstellen... Baal er wel van, ook van de stofdeeltjes die er een aantal onderzitten. Oplossing is nu schuren van die deeltjes, zouden verdwijnen, maar zou ook geen effect hebben op de kleur. Ik twijfel hierover en denk het maar zo te laten.
tja, verder nog iets goeds te vertellen?
Ja, hij rijdt nog steeds rustig zijn km'ers.
Tav. de vraag over de sensoren voor en de schakelaar, zit geplaatst links van het stuur, niet in de loze knoppenriumte.
tot spoedig.
nieuw Jaar
- 28.000 km
We zijn wederom in een nieuw jaar beland.
De Mits doet zijn werk nog steeds braaf en met het verdelen van de PHEV zie je er nu in een keer heel veel. Ben benieuwd of de auto's bevallen, en heb me ook aangesloten bij hun forum.
Tav. de auto niets schokkends, winterbanden zitten er weer onder. Hij blijft rustig rijden, met een rammel tussen de 1000 en 1500 toeren. Irriteer me daar toch wel aan, zal eens een andere garage opzoeken, kijken of zij iets vinden, het lijkt mij echt een resonantie van een of ander.
Daarnaast af en toe een wegvallende box rechts, bij gebruik van de handsfree telefoon. Het gesprek gaat door, op de linkerbox. Maar waarom?
Ook de kraakjes in het vooronder zijn terug als het buiten kouder is, was vorig jaar ook, en meer mensen melden het. Ook producteigenschap neem ik aan.
aanvulling
- 31.500 km
Een update van de auto tot nu toe.
Er waren een aantal zaken welke bleven vervelen, de rammel voorin, het gesuis van de deur en ook piepende remmen.
Daarvoor de auto deze keer naar de leverende dealer gebracht in Eindhoven.
Monteur heeft meegereden en constateerde oa. de rammel en de piepende remmen.
Auto achtergelaten en een vrijwel nieuwe Civic sport meegekregen.
Na leuk met de Civic gereden te hebben de auto de dag erna weer opgehaald.
De rammel zit in het spruitstuk, gaat men voorleggen aan importeur, of er iets aan te doen is... (niets meer van gehoord tot nu toe) De piepende remmen zouden verholpen zijn en de deur opnieuw afgehangen.
We zijn nu een paar weken verder...
Piepende remmen zijn weer terug, rammelde deur is niet weggeweest en ook de brom uit de uitlaat.
Jongens ik word hier een beetje moe van. Het is verdorie een nieuwe auto, is het dan zo moeilijk zoiets op te lossen? Verder rijdt de auto rustig zijn km' ers en probeer ik me niet aan voornoemde zaken te storen.
tweede onderhoudsbeurt
- 39.500 km
Een korte aanvulling.
Net voor de vakantie de auto maar een "grote" beurt laten geven. Ook was er een terugroepactie die meteen meegenomen kon worden.
Actie is gebeurd, net als de beurt, geen bijzonderheden, wel 400 euro armer...
Tevens nogmaals gekeken naar suizen bij de deur (bleek loszittende dakrails) en de al eerder genoemde rammel tussen 1000/1500 toeren. Ook viel mij groene substantie op in het achterlicht (aan de rand), de unit is dan ook onder garantie vervangen.
Helaas aan de rammel blijkt niets te doen. Ik vraag me af of hier meer mensen last van hebben.
Ik vind het knap irritant, daar je door de CVT snel met dat toerental rijdt op een 30 of 60 km'er weg of in de stad. Elke Outlander zou er namelijk last van hebben.
Dus heb je dit ook, (of NIET), svp. reageer!
Het suizen is wel grotendeels weg trouwens!
Hierna op vakantie geweest, auto rijdt dan heel rustig op de snelweg en heeft ruimte genoeg voor ons vijven en veeeel bagage.
verkoop auto
- 54.000 km
Zoals je in voorgaand verslag hebt kunnen lezen hebben we als gezin 2,5 jaar in een auto gereden, waarmee ik als hoofdbestuurder toch niet goed "uit de voeten" kon.
Ondanks de garantie die nog op de auto zat, de ruimte binnen, de 7 stoelen etc, bleven er toch wat stekeligheden:
- de rammel tussen 1000 en 1500 toeren (product eigenschap...)
- het niet goed functioneren van de carkit
- de rammelende deur, ondanks de nieuwe deurrubbers
en andere zaken.
Hierdoor bleef ik toch regelmatig kijken naar andere auto's, echter viel de inruilwaarde tegen. En wat moet je dan kopen?
Ik ben altijd een groot Volvo fan gebleven en had me dan ook voorgenomen dat, als er vervanging kwam, er een Volvo moest komen. Een XC60/70 of V70.
Een paar weken geleden ben ik tegen zo'n exemplaar aangelopen en was gezien de mooie inruilprijs de koop redelijk snel gesloten.
Ook hiervan zal ik review bijhouden.
Outlander, adieu!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Edition X-Line | Navigatie |
- 2015
- 100.676 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ | Sunroof | Trekhaak | Leder | 1ste eigenaar
- 2015
- 189.726 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ HV PAKKET reeds vernieuwd! Rijklaar!! incl garantie!
- 2014
- 165.000 km