Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 2.0 Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 169.101 km |
KM-stand laatst | 176.300 km |
Eerste mitsubishi
- 169.101 km
Na 2.5 jaar rond gereden te hebben in een oranje Opel Astra coupe van 2000 met 1.8 16v blok er in.
Was ik toe aan een auto met meer praktische ruimte.
Tijdens mijn zoektocht is o.a. dit onopvallende Japannert naar boven gekomen.
Onder het zoek criterium viel:
- Station/ mpv - zolang die maar praktischer is dan die Astra coupe (en dat heb je al gauw dan).
- merk/ betrouwbaarheid.
- techniek/ betrouwbaarheid.
- Algemene onderhoudskosten.
- Algemene bekendheid van dat type auto.
Alhoewel je ze niet vaak op het Nederlandse straatbeeld tegenkomt, zijn er wereldwijd een hoop van geproduceerd.
De mitsubishi lancer wagon uit 2006 wordt op de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde 5-bak die wordt aangedreven door het legendarische 4g63 2.0 liter blok van mitsubishi.
Weliswaar zonder turbo's en andere prestatie verhogende toetertjes en belletjes, die bijvoorbeeld in de Evo blokken liggen.
Maar toch geeft het mij wel een behaaglijk gevoel om te weten dat er een sterke blok in het vooronder ligt.
Die 135 paardjes uit dat 2.0 blok zijn niet veel maar vergeleken de 1.8 liter 16 klepper blok met 116 pk uit de Astra, geeft het het rijden een totaal ander dimensie.
Zo kan ik met de lancer makkelijk in zijn 3e een rotonde op en af. Daar waar die astra het vaak nog moeilijk mee had als er geen gang in zat.
En zo kun je wel meer van die dingen merken waardoor je minder vaak hoeft te schakelen. Uitspraak is; rijden op koppel is veel prettiger in het dagelijks verkeer.
Verder is het blok erg rustig zelfs al trek je hem door richting de 7k.
Dit komt mede dankzij de de twee balans assen die in het blok verwerkt zijn. Die twee balans assen zitten aan weerszijden van het krukas en draaien in tegengestelde richting van elkaar om de trillingen die door de 4-pitter krukas worden opgewekt tegen te gaan.
En dat kon je duidelijk merken in de Astra, dat die boven de 2.8k toeren behoorlijk trillerig aanvoelde (en die 1.8 16v x18xe1 blokken staan bekend als trillerige motoren). Dus gevoelsmatig rijdt deze lancer wagon boter zacht.
Deze lancer wagon is een 'intense' uitvoering. En dat wil zeggen dat er wat toetertjes en belletjes op zitten om hem vergeleken met het basis model lancer wagon net wat 'intenser' te maken.
Zo is de wagon uitgerust met een sideskirt pakket, veerpootbrug voor, sportief onderstel, MOMO stuurtje, ronde schakelpook, rvs instaplijsten met intense opdruk, subtiel achterklep spoilertje, geblindeerde ramen achter en een 2-delig leder/ geperforeerde alcantara interieurtje.
Niet veel poehaa... maar al met al een leuke toevoeging aan het geheel om hem net weer even iets anders te laten lijken als het basis model.
Vooral het sportonderstel geeft deze lancer wagon een zeer dynamisch karakter aan het geheel. Mede dankzij de veerpootbrug voor. De stabiliser stangen voor en achter en de kortere/ stuggere veren met bijbehorende schokdempers. Het ligt dan ook strak in de bochten.
17 feb '20 @ 169.960 km
Nadat ik de auto in ontvangst heb mogen nemen heb ik een afspraak bij mijn garage gemaakt voor een beurtje waar ik het volgende heb laten doen;
- Riemen, spanners en rollen. Dit was nodig volgens het stickertje van de laatste distributie beurt. En dat kon je aan de scheurtjes tussen de tandjes op de riem wel zien ook.
- Schijven en blokken vóór van Brembo op gegaan. Óók omdat deze lancer wagon last had van een trillend stuur bij het remmen tijdens het proefrit.
- Bougies. Dit zijn speciaaltjes a 25 euro de stuk. Hoe dan ook was het broodnodig aangezien de puntjes van de oude bougies aardig ingevreten waren.
Na een goede dag in de garage gespendeerd te hebben onder de auto. Vond ik het wel genoeg en bewaar ik de rest van de onderhoud voor een later tijdstip.
Maar eerst wou ik de riem en schijven als eerste in orde te hebben om mij een veilig gevoel achter het stuur te geven.
5000 km verder
- 175.000 km
5000 plezierige kilometers verder rond te hebben gereden in deze prettige auto. Waarbij alle vloeistoffen niveau's gelijk bleven. En er verder geen uitzonderingen te noemen waren.
Had ze alsnog een beurtje te goed staan.
Dus bij de lokale garagist om de hoek de brug op gegaan.
Voor het vervangen van de motorolie en versnellingsbakolie. Aangezien ik ook niet zeker wist wanneer de laatste olie wissels gedaan was ondanks de kleur van de olie op de peilstok helder was. Baat het niet dan schaadt het niet.
Dus 5w40 van onbekend merk in gegaan.
De smeerolie filter had ik zelf aangeschaft via de mitsubishi dealer.
Betreft versnellingsbak had die enkel 75w80 half syntheet en groen. Dat is er dan ook in gegaan.
176300 km
- 176.300 km
Inmiddels verslag van de kleine puntjes die jullie voorheen ontbleven.
Via aliexpress had ik een paar items besteld zoals;
- Ventieldopjes met Ralliart logo.
https://http2.mlstatic.com/kit-tampa-bico-pneu-vavula-ventil-roda-mitsubish-ralliart-D_NQ_NP_903433-MLB28489840196_102018-F.webp
- Deur scharnier kapjes.
https://i.ebayimg.com/images/g/DIoAAOSwiuxb45J~/s-l1600.jpg
- Deur slot beugel kapjes.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0047/2298/2976/products/door-lock-cover-mitsubishi-ralliart-stainless-steel-door-lock-cover-case-black-mit-coolcar99-7340220055616_1024x1024@2x.jpg?v=1575425651
- Korte antenne
https://i.ebayimg.com/images/g/4l4AAOSwuU9dRwg3/s-l1600.jpg
Ook heb ik tweedhands een origineel mitsubishi dakdragerset weten te bemachtigen. Je weet wel.. zo'n standaard thule met vierkante stangen. Maarja. Wel leuk met dat mitsubishi logo d'r op.
Per toeval kwam ik dit op de mitsubishi website tegen:
https://shop.mitsubishi-motors.nl/app/uploads/2015/10/MME50500_1.png
Net wat ik nodig had. Vooral die gespbanden. Aangezien ik die 5m ratel spanbanden voor mijn surfboard toch wat te veel van het goeie vond.
- Speakers achter van pioneer in gezet. Voor net iets betere klank vanuit het achterhoede.
- headunit van pioneer ingezet met bluetooth en daarbij microfoon meteen weg gewerkt in het A-stijl/hemel. Lekker handsfree bellen nu.
Algemene impressie: verder ben ik zeer tevreden met de lancer wagon. Zeker als ik het vergelijk met mijn vorige astra coupe bertone.
Het rijdt een stuk soepeler vanwege die 2.0 en ligt een stuk strakker op de weg. Om die reden voel je de weg een stuk beter onder je kont maar dat neem ik op de koop toe.
Betreft brandstof verbruik; Tot het uiterste (lees: lampje) is het nog niet toegekomen. Maar meer dan 600 km uit één tank halen ook niet.
Waar ik voorheen met de Astra tot de 700 km kon komen met één lading reut en nog niet aan de reserve. Ligt het bij de Lancer toch anders. Wellicht ligt het aan de 2.0 of aan de kleine tank van 50 liter en een lampje die gaat branden bij een inhoud van 5 liter. Of een combinatie van beide?
Hoe dan ook een kleine minpuntje voor deze rakker op dat vlak.
Maar met veel snelweg kilometers en de 100 kmu max regel, klokte ik tijdens mijn laatste meting een verbruik van 1 op 12.4. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik slechts enkele keren ron95 heb getankt en meestal ron98 in gaat. (vooral nu prettig met de lage brandstof prijzen).
Zitcomfort; het zit niet vervelend maar ook niet comfortabel met mijn 1m80 zoals in een volvo v70. Iets met appels en peren.
De stoelen vóór zijn wel te verstellen in hoogte. Maar anders dan bijv in de Astra. Daar waar de zitvlak in de Astra achterover kantelt. Gaat de zitvlak bij de lancer in zijn geheel naar beneden. Daar waar de hoek van de zitvlak hetzelfde blijft. Dus het goniometrie van de zithouding verschilt daarin.
Een gemis bij de lancer is lende steun.
De sportieve zetels met iets dikkere wangen bieden net iets meer laterale steun tijdens bochten. En het alcantara vlak in het midden biedt tevens wat extra grip als je het moet vergelijken met een lederen zit vlak.
Achter, geen ervaring mee. Maar naar horen zeggen prima. Daarnaast is het rugleuning op de achterbank te verstellen in hoek.
Opbergruimte; wat een verademing als je van een Astra bertone coupe af komt. En die drie extra deuren.
Het biedt een hoop opberg gemak meer dan wat ik gewend was. Maar de bagageruimte is met de rolhoes erover qua volume niet veel groter dan de Astra. Maar door de grotere opening van de lancer station is het makkelijker om in en uit te laden. En met de achterbank naar voren geklapt creeer je een vlakke ruimte die een hoop meer ruimte biedt.
Daarnaast zit er onder het vlak een volledige ruimte met 'praktische' opberg ruimte. Die ik ook heb weten te vullen met wat extra spulletjes voor in de auto. En daaronder zit er weer een ruimte voor de reserve wiel en blijft er verder nog wat geringe ruimte over voor wat kleine spul.
Voor de toekomst in de planning:
- Nieuwe remschijven en blokken achter. Toevallig vandaag binnen gekomen. Het zijn ook brembo's dit keer.
Wat mij op viel na die 7 weken dat die auto buiten stil heeft gestaan hoe weinig roest er op die voorste remmen zat (ook nieuwe brembo's op).
Terwijl die achterste behoorlijk vast geplakt zaten en moest ze behoorlijk 'vrij' remmen. En als je het remvlak van de huidige schijven ook bekijkt zijn ze ook wel toe aan een nieuwe set.
- Interieur filter en lucht filter van bosch, toevallig ook vandaag binnen gekomen, een dezer dagen installeren.
- Koelwater verversen.
Nou zit er momenteel groene reut in. Denk origineel mitsubishi.
Dus via de dealer een paar losse litertjes besteld en in de veronderstelling dat ik flesjes van mitsubishi origineel zou krijgen maar tot mijn verbazing bleek het gewoon rode koelvloeistof te zijn van Total coolelf auto supra (online vind je dat dus goedkoper).
Verder niks mis mee zolang je het maar goed spoelt voordat het langdurig het koelsysteem in gaat denk ik maar.
- Smeerolie verversen.
Kroon oil emperol 5w40 is reeds aangeschaft. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
- Versnellingsbak olie verversen.
Ben toch niet geheel tevreden over de laatste soort olie wat er in is gegaan (hermacon 75w80 groen). Want het schakelt iets droger. Dus ben aan het kijken naar een geschikte w85 of w90 van een gerenomeerd merk.
- Remvloeistof verversen/ ontluchten.
Te combineren met vervangen van achterste remmerij.
- Koplampen laten polijsten en bescherm folie wrappen.
Dus als je een tip hebt voor een bedrijf die dat beide in 1 doet.
- Speakers voorste deuren: ook naar een variant die wat beter klank geeft dan de originele.
- Airco bij laten vullen/ af laten persen. Want merk momenteel dat die het er maar moeilijk mee heeft om echt koud kóud te worden.
- Motorruim detailen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.