Mitsubishi Grandis 2.4 Limited Edition (2011)

autoreview

Mitsubishi Grandis 2.4 Limited Edition (2011)

Signalement

UitvoeringGrandis 2.4 Limited Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst261.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na ruim 3 maanden sturen

  • 10.000 km

Na ruim 3 maanden genieten even akte van de ervaringen. In augustus kreeg ik gelegenheid om voor de zaak in een Grandis Limited Edition te stappen. De wagen is op LPG G3 gezet en verder nog afgeleverd met bijpassende dakdragers + een winterbandenset (Michelin) op LM-velg.

Omdat ik de Grandis altijd een erg mooi model heb gevonden en ook de 7 zitplaatsen nodig heb, was ik blij dat ik er in augustus 2012 nog 1 "nieuwe" kon krijgen. De auto wordt al even niet meer geïmporteerd.

De auto is erg comfortabel en ook de kinderen die meestal de achterbanken bevolken zijn tevreden. Ik rijd voor mijn werk vrij veel lange afstanden ook in Duitsland en dat gaat probleemloos.
De auto loopt zeer goed op LPG.
De tank kan effectief 55 liter herbergen en is goed voor zo'n 440 km actieradius. Dat is niet superveel, maar een grotere tank zou behoorlijk lager onder de auto hangen. Dus heb ik daarvoor niet gekozen.
Het verbruik (inclusief benzine) is strak 1 op 8 en dat vind ik niet verkeerd voor deze auto met zijn 2.4 liter en 163 PK.

De auto beschikt voor een MPV nog over een ruime bagageruimte. Zelf nu het reservewiel ook in deze ruimte staat is er voldoende ruimte over. Op dat punt overtreft de Grandis de Space Wagon, die wij op dit moment ook nog hebben (zie andere review).

De motor loopt prettig en heeft voldoende vermogen. Wel kan ik net als andere schrijvers beamen dat de trekkracht/acceleratievermogen in 4 en 5 matig is. Kortom: soms een tikkie terug voor het versnellen of de lange helling in Duitsland.

Ik verwacht zo'n 40.000 km per jaar te gaan rijden.

Gassysteem afgesteld

  • 18.000 km

Omdat het motormanagement lampje regelmatig ging branden heb ik de auto laten uitlezen. Het brendstofmengsel lag af en toe iets buiten de toleranties. Onder garantie via een door Vogels geadviseerd onderhoudsbedrijf het brandstofmanagement van de gasinspuiting en bezine inspuiting laten afstellen. Probleem opgelost.
Over twee maandjes de eerste onderhoudsbeurt.
Verder super tevreden.

Ruim een jaar verder

  • 42.000 km

Inmiddels hebben wij onze Grandis alweer ruim een jaar in bezit. Zowel de 20.000 km als de 40.000 km beurt geen bijzonderheden.
Ik laat wel bij iedere beurt de airco reinigen om de zaak fris en gezond te houden in de auto.

Het Vogels LPG systeem met JLM klepsmeersysteem is voortreffelijk en heeft sinds het afstellen (zie eerdere update) geen enkele melding meer gegeven. Ik merk ook geen verschil in trekkracht tussen het rijden op benzine of LPG. Bij de 40.000 km beurt zijn de kleppen gesteld. Men vertelde mij dat deze iets te strak stonden.

Wat wel opvalt aan deze auto zijn de lange versnellingen. Verder zit de trekkracht zit vooral boven de 3.500 toeren. Dat betekent bij rijden in de bergen of bij het versnellen in de 5 dat vaak even moet worden teruggeschakeld.
Maar dan staan de PK's ook ter beschikking!

Deze zomer is de Grandis met dakkoffer en aanhangwagen mee geweest naar de Alpen. Dat ging prima. Op de zware stukken schakel ik wel over op benzine om de motor te ontzien. De verbrandingstemperaturen op LPG zijn veel hoger en bij volbelasting is het goed om de motor niet tot het uiterste te belasten.

Inmiddels zitten de winterbanden weer onder auto en gaan we de winterperiode vol vertrouwen tegemoet.

Wat een heerlijke auto

  • 126.000 km

Tja, wat heb ik eigenlijk te schrijven.... Wat een heerlijke auto is dit. Inmiddels 126.000 km op de klok na 3,5 jaar sturen en een aantal beurten en APK's verder. Wat is er te melden ? Ja een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, maar verder....niets. Zelf de eerste remblokken zitten er nog onder.
Onberispelijke auto.
Gassysteem verder perfect en zonder enige storingen.
Ik hoop nog een jaar of drie te blijven rijden in deze auto die qua ruimte en comfort zowel zakelijk als privé voor ons perfect is.

Ook met zware belading (dakkoffer en aanhangwagen) 's zomers de bergen in geen problem. Wel een beetje op hogere toeren rijden om alle PK's voorhanden te hebben. Dat vind ik wat minder (zoals ook eerder al eens genoemd).

Kortom: Nog vol lof over deze auto.

"What's new"

  • 166.000 km

En zo vliegen de kilometers voorbij en blijft de Grandis maar onberispelijk. Bij de laatste beurt 160dkm zijn de nog originele remblokken en remschijven voor vervangen. Verder alleen de gebruikelijke dingen zoals een keer een paar banden.
Verder laat ik vanwege het rijden op gas bij elke 40.000 km de kleppen stellen. Het gassysteem doet het nog perfect.
Wat opvalt is dat de auto nog geen rammeltjes heeft, ook niet in schokdempers, stabilisatorstangen e.d.. Als er wel iets rammelt is dat iets wat los in de auto ligt :-).
Wat betreft de kwaliteit van de auto, ruimte en comfort hoef ik nog geen andere, dus zolang mijn werkgever het goed vindt blijf ik erin rijden.

2 ton plus

  • 229.000 km

Al even niets van mij laten horen maar ik heb 'm nog steeds ! Voor de zaak had ik al lang een andere mogen uitzoeken maar dan zou ik er voor een fatsoenlijk bemeten 7 persoons niet meer bij Mitsubishi uitkomen maar bijvoorbeeld op de VW Sharan of op de Skoda Kodiak en die zijn qua bijtelling door hun hogere aanschafwaarde wel even andere koek.
Ik mag én wil ernog wel 2 jaar in sturen.

Bij 200 dkm is er een nieuwe injectorrail voor de LPG inspuiting in gekomen. Verder niet veel meer dan het reguliere onderhoud. De distributieriembij 200 dkm en bij 220dkm een nieuwe koppelingsset en drukgroep. We rijden zomers ook veel in de bergen met vollast waardoor de eerste set aan vervanging toe was.

Ik rijd deze auto op Michelin Primacy 3 zomerbanden. Wat een comfort en stilte! Geen onderstuur in bochten of op iets nat wegdek. Een nadeel: er gaat elk jaar een setje voorbanden doorheen op 30.000 km. Tja, het comfort moet ergens vandaan komen. Het relatief zachte compound van deze band geeft veel, maar laat ook veel op de weg achter vergeleken met de Yokohama of Toyo banden die men bij Mitsubishi monteert.

De auto rammelt nog steeds niet. Wel blijf ik erbij dat de lak zwak is en de auto daardoor snel een krasje oploopt.

Al met al japanse kwaliteit en uitstekend geschikt voor LPG.

Naderend afscheid

  • 252.000 km

Ook een auto van de zaak moet een keer vervangen worden voor iets nieuws. Nog steeds geen slecht woord over de de Mits, maar na bijna 7 jaar gaat het ook wel weer kriebelen. Zeker als je verteld wordt dat je weer op zoek mag gaan. Er is op autogebied sinds 2011 zo veel meer aan interessante opties en veiligheidssystemen te krijgen dat het ook wel weer een feest is om in een auto anno 2019 te stappen.

Helaas vind ik bij Mitsubishi op dit moment geen waardige vervanger voor de Grandis die ook in het budget past dat ik uit mag geven.
Hoewel we in het gezin steeds minder met alle zes (soms zeven) in de auto zitten, gaat de voorkeur toch wel uit naar weer een 7 zits voor die momenten dat het extra bankje nodig is.

De Mitsubishi Outlander 2.0 (geen PHEV) in 7 persoons uitvoering was wel een kandidaat, maar was geen optie qua aankleding i.c.m. kosten. Verder een pittig verbuik (en ik wil liever niet meer op LPG uit een stuk gemak).
Het is een Skoda Kodiaq geworden in een Business Edition uitvoering 1,5 TSI met DSG 7 traps automaat.

Maar goed, de nieuwe auto laat nog tot september op zich wachten dus schijf ik nog graag wat lovende woorden over Mitsubishi, waar het in deze review serie tenslotte over gaat. We gaan nog fijn een vakantie naar Frankrijk met de Mits, dus ik kan langzaam ontwennen ;-).

Voor een ieder die een kwalitatief goede 7 zitter zoekt voor weinig geld kan ik de Mitsubishi Grandis echt aanraden !

Laatste beurt

  • 261.800 km

Net de laatste beurt gehad. Remschijven voor en blokken waren vervanging toe. Die moesten voor het afscheid dat over ca. 2 maanden plaatvindt nog vervangen worden.
Verder helemaal geen bijzonderheden.

Nog twee maandjes en dan is het Grandis tijdperk voor mij voorbij. Nog even 1 vakantie genieten van de auto

Interesse in deze auto? Laat het me even weten. Dan kan ik aangeven waar ik 'm heb ingeruild.

0,0
  • Betrouwbaarheid
    0
  • Prestaties
    0
  • Comfort
    0
  • Kosten
    0
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens