Mitsubishi Grandis 2.4 Insport (2008)

autoreview

Mitsubishi Grandis 2.4 Insport (2008)

Signalement

UitvoeringGrandis 2.4 Insport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 46.000 km

Iets meer dan een jaar rijd ik deze auto nu. Ben een prima tevreden berijder. Het is een ruime, representatieve en voldoende luxe auto.
Opmerkelijk is dat ik er 2 dingen niet-standaard in heb zitten (een LPG tank en een Alpine gekluidsinstallatie) en juist met die 2 zaken heb ik het nodige te stellen gehad. Maar dat is het "Missenbussie" (ik vervoer regelmatig vrouw en 3 dochters erin) niet aan te rekenen.

Het enige wat echt tegenvalt aan de auto zelf is het gebrek aan koppel tussen de 80-110 km per uur. Juist, precies daar waar je op een drukke snelweg vaak zit. Zowel in de 5e als 4e versnelling komt-ie dan niet echt van zijn plek. Ik heb hiervoor jaren diesel gereden en ik wist dat ik moest inleveren, maar tussen 0-80 en boven de 110 heb ik geen klagen over acceleratie.

Ruimte, design en (relatief) lage kosten waren voor mij de voornaamste redenen om voor de Mits te kiezen. Ruimte met 3 kids (13, 11 en 6) erin is ruim voldoende. Ook af en toe opa en oma mee en zelfs zij houden het op de 3e rij best een uurtje uit. Op vakantie is dan ook geen probleem, al is het natuurlijk wel lastig dat de LPG tank tegen de 3e zitrij aanzit en die dus niet volledig verzonken kan worden.

Rijgedrag is prima; je kunt af en toe nog lekker sportief een bocht pakken en soms wil de slipcontrole dan ook nog even actief worden :-).
Qua verbruik is het (voor mijn baas) een dure jongen: 1 op 10 haal ik niet, niet op benzine en ook niet op LPG. Gekoppeld aan zijn norm-CO2 uitstoor van 223 gram per km, kom ik volgens INGCarlease uit op 273 gram per km. Da's natuurlijk niet meer van deze tijd (maar weinig aan te doen). De fiscale bijtelling valt gezien zijn absurd lage catalogusprijs (30.500 euro) reuze mee dus dat maakt mij weer blij (en collega's met een 308 SW diesel van 32 mille zeer jaloers!)

Eigenlijk is deze auto (op het verbruik en koppel na) alles wat je wilt hebben: veel ruimer of mooier zijn er niet veel mpv's. Alles wat je hier bovenop nog koopt (S-Max, Voyager, Espace) valt in de categorieen 'status' of 'geld over'...

Geen nieuws onder de zon

  • 92.500 km

Probleemloze kilometers, met uitzondering van de LPG pomp die is vervangen.

Einde leasecontract

  • 147.000 km

Na bijna 39 maanden de Grandis geleased te hebben, en daarin 147000 tevreden kilometers gereden te hebben, vindt de leasemaatschppij het mooi geweest. Over een week of 2 gaat-ie uit de lease.

Het enige wat noemenswaardig qua techniek is, dat de motor wat rauw begint te klinken. Maar na een grote beurt (120000 km) en kleine beurt + kleppen stellen (140000 km) bleef dat rauwe geluid dus ik vermoed dat het er gewoon bij hoort.
Qua onderhoud deed de (nieuwe) leasemaatschappij nog even moeilijk bij de kleine beurt (140k) want die wouden ze niet laten uitvoeren ivm einde leasecontract. Ik heb ze toen verteld dat ik nog 2 maanden door moest (a 4000 km) en dat de kleppen bij de grote beurt ook niet gesteld waren... dat werd een te groot risico dus toen toch maar kleppen gesteld. Het is per slot van rekening een LPG auto. En als ik als een goed huisvader voor de auto moet zorgen, moeten zij dat ook, nietwaar? :-)

Opnieuw dus probleemloos, niets geks te melden. De pluspunten (ruimte, design, aanschafprijs) blijven en de minpunten (verbruik, kwaliteit interieurmaterialen) ook. Mocht je niet veel kilometers rijden en wel een ruime, stijlvolle MPV willen dan heb je hier een heel betrouwbaar model aan.

De volgende leaseauto is geen MPV geworden want plek 6 en 7 hebben we het laatste jaar vrijwel niet gebruikt. Eigenlijk alleen met kinderfeestjes terug brengen. Dus uitgekeken naar een stationwagon. De keuze is gevallen op een Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi Start & Stop Blue Lease Executive, kleur Brun Guaranja met amaretto leren bekleding en xenon - lang leve 20% bijtelling! :-)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.