Mitsubishi Colt 1.3 GLXi (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt 1.3 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 100.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het design van de Colt is vrij ingetogen. Vooral in de kleur groen is het een auto die niet snel zal opvallen in het straatbeeld. Toch is het een auto die er netjes uitziet.
De wegligging van de colt is te bestempelen als redelijk comfortabel. De auto is voor vrij zacht en achter wat stug is afgesteld. Op verkeersdrempels is dit duidelijk te merken, maar niet als hinderlijk wordt ervaren. Bij stevig accelereren is te merken dat de voorwielen moeite hebben om grip te houden met het wegdek. Met name wanneer het wegdek nat is. Bij het stevig sturen in bochten heeft de auto een goedmoedig gedrag. De auto laat duidelijk merken wanneer het te snel gaat en schuift dan over de voorwielen naar buiten. Neemt men gas terug in de bocht, dan vindt de Colt rustig weer de grip terug. Maar goed zelf nu zelf dit is dan ook niet een racemonster. Op de snelweg is de auto lekker comfortabel.
De 1.3 motor is op snelheid redelijk stil. Dit draagt dan ook weer bij aan het comfort van de auto. Wanneer men een inhaalactie wil uitvoeren is het wel zaak om terug te schakelen want de motor draait graag toeren. Schakelen is dan ook absoluut geen straf. De pook gaat heerlijk door alle versnellingen. De koppeling komt mooi op. Kind kan de was doen. De remmen doen hun werk en zorgen voor een goede vertraging. De 1.3 is een zuinige benzinemotor. Wanneer je langere afstanden rijdt is een verbruik van 1 op 16 niet onhaalbaar. Met een \’normale\’ rijstijl is in de stad een verbruik van 1 op 12,5 realistisch. Wat ik een gemis vind is het ontbreken van een benzinelampje (ligt dat aan mij?). (Dit ligt aan mij. P. van der Veen bedankt voor uw opmerking)
Van binnen is de Colt bekleed met donkere kunststof. De zijpanelen zijn gedeeltelijk bekleed met stof. Niet veel op aan te merken. In tegenstelling tot veel japanse tijdgenoten heeft de Colt draaiknoppen voor de verwarming, waardoor de auto minder goedkoop overkomt. De Glxi-uitvoering is niet slecht bedeeld met luxe. Elektrische ramen en dito spiegels, tevens verwarmd, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging zijn zaken die standaard zijn op de glxi. De bestuurder beschikt over een airbag, de bijrijder helaas niet. In ieder geval niet op het \’97 model. De bagageruimte en de tankdop kunnen van binnenuit worden geopend. Verder beschikt het model over goede stoelen met een memorystand. Wanneer er achterpassagiers instappen vallen de stoelen daarna weer terug in hun oude stand. Lange afstanden zijn dan geen probleem en stap je redelijk fris uit de auto. Veel ruimte is er niet op de achterbank maar voor kleinere personen (lees: mensen van ongeveer 1.75) is op korte ritten nog prima uit te houden. De Colt heeft redelijk wat opbergruimte, alleen zijn de vakken in de deur klein uitgevallen. De bagageruimte is van het formaat: een week boodschappen. Voor normaal gebruik dikke prima dus. Wat alleen jammer is, is dat de vloer niet vlak is. Dat is de tol wat je moet betalen voor een reservewiel en niet een thuisbrenger.
Om al terug te komen op de onderstaande vraag, \’Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?\’, is mijn antwoord \’ja\’ alleen dan wel een 1.6 glxi :).
PROBLEMEN
De centrale deurvergrendeling linker portier heeft het begeven. Kosten: 350 euro voor een complete unit.
Verder helemaal niets! De auto is super betrouwbaar en zal je niet snel in de steek laten. Veel kosten aan onderhoud zul je met deze auto niet hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.