Mitsubishi Colt 1.3 GLi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt 1.3 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 57.080 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Van een oud omaatje...
- 58.400 km
Eigenlijk was ik op zoek naar een stationcar en dan wel een diesel. Een stationcar vanwege de hond, een diesel vanwege de kilometers die ik maak. Om twee redenen komt er géén dieselende stationcar meer. De eerste is omdat iemand me er simpelweg op wees dat ik de hond in de kreukelzone stop. De tweede omdat we de afgelopen 2 maanden wel héél veel kosten aan onze huidige auto's hebben gemaakt. De vorige (en nog steeds huidige, maar daarvoor meer info in de review daarvan) kreeg een APKtje, meteen nieuwe banden, mechanisme van het elektrische raam.. kosten al snel ruim €700,-. Dan de 33. Motor revisie van ruim €2500,-. De Coupé is nét door de APK gehaald en tevens wat andere zaken (preventief) laten vervangen. bijna €1900,-. Samen een dikke €5000,- en dat betekend domweg minder geld voor een andere auto. Vervolgens ging de 'oude' Colt ook nog eens kapot. Koppeling deed het niet meer. Omdat ik er vrijwel zeker van was dat het een hele dure reparatie zou worden had ik mijn twijfels of ik het nog wel moest laten maken of gewoon meteen een andere auto zoeken. Mijn garage liet op dat moment weten een Coltje te hebben staan van een klant. een oudere dame die was overleden. Ik kreeg wat foto's te zien, te horen dat er een nieuwe APK op zou komen, de auto een extreem lage km-stand had en absoluut technisch in orde was. Op basis hiervan heb ik de auto gekocht. Inderdaad, zonder te zien, zonder een proefrit, zonder wat dan ook. De groene Colt dus.
Daar ging de telefoon, de Colt stond klaar. Eenmaal aangekomen viel de deuk boven het linker achterwiel op en de steenslag bij het rechter achterwiel. Ik was er al van op de hoogte. De lak zag er veel beter uit dan op de foto's. Flinke poetsbeurt zal dit Coltje zeker mooi laten glanzen. Maar goed, ik liep naar binnen, Betaalde de €950,- kreeg de papieren mee, ging naar het postkantoor en het was ineens mijn auto. Zonder ook maar één keer erin te hebben gezeten. Terug gekomen bij de garage kreeg ik de sleutel. Het was een merkwaardig moment. Ik stap in de auto, verbaas me even nog over de nieuwigheid van het interieur en vervolgens grote verbazing over het rijden. Ik had werkelijk nooit verwacht dat een auto van 15 jaar oud nog als nieuw zou kunnen rijden. Het schakelen, sturen, onderstel alles voelt nog 'nieuw'. De auto heeft dan ook pas 57.080 km gelopen en gezien de leeftijd van de vorige bestuurster rustige km's. Het voelt allemaal strakker dan onze auto's, ook de Peugeot 206 hdi uit 2005 met zo'n 130.000km van mijn schoonvader voelt beslist niet zo 'nieuw' als deze Colt. Bijkomende verassingen waren de nieuwe banden rondom en kleine beurt. Kortom heb ik gekocht:
Mitsubishi Colt 1.3 GLi uit 1997
km-stand 57.080
Nieuwe APK (13 maanden)
Nieuwe banden
beurt bij aflevering
Dat voor €950,-
Ik ben van mening dat ik hier een hele goede koop heb gedaan en dat dit absoluut als een 'mazzeltje' mag worden gezien.
Maar goed, het rijden, daar gaat het tenslotte om. De Colt is met zijn 1.3 met 75 pk'tjes zeker niet snel. Je komt goed mee met het verkeer, 180 op de teller is haalbaar. Even een vrachtwagen inhalen op een autoweg betekend of iets meer tijd nemen of terug naar 4 schakelen. De Colt is vrij stug. Zelf vind ik dat wel prettig. Geen gerommel in het onderstel, ook niet op klinkerwegen of drempels. Bochten kan je met deze Colt op behoorlijke snelheid nemen. Sturen gaat vrij licht. Voldoende direct, dat wel. Het geluid van de motor doet me vreemd genoeg bij normaal rijden iets aan Opel's uit de jaren 90 denken. Trek je echter door in de toeren wordt het nog best leuk. Het dingetje klinkt dan ineens als één of andere Honda V-tec blok met brulpijp en voorzien van compressor. Past eigenlijk totáál niet bij de auto. De stoelen zitten prima en dankzij het in hoogte verstelbare stuur én bestuurdersstoel vindt je vrij makkelijk de juiste houding. Waar de Colt 1.6 GLXI met zijn 113pk zich als vanzelf vlot laat berijden vraagt de 1.3 daar juist helemaal niet om. Ik rij met deze Colt dan ook rustiger en daardoor een stuk zuiniger. Minder plezierig tijdens het rijden, plezieriger tijdens het tanken. Dat tanken moet overigens ondanks het zuinige rijden net zo vaak als met de 1.6. De tank inhoud is namelijk nog geen 40 liter. Met de benzine meter vér in het rood krijg ik er echt hooguit 37 liter in.
Beetje jammer is het ook dat de portier vakken érg smal zijn. Mijn ruitenkrabber kan ik er bijvoorbeeld niet in kwijt. Een natte krabber in het dashboard kastje bij de papieren is voor mij ook geen optie. De kofferbak is groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen al is deze niet vlak. De achterbank is in ongelijke delen neer te klappen. Al met al bevalt de auto gewoon goed. Helemaal als je in het achterhoofd houdt wat er voor betaald is. Met verloop van tijd komt er een compacte diesel bij. Deze Colt gaat dan echter niet weg. Die zal gebruikt worden als de hond mee mag. De kosten van een Compacte diesel met deze Colt ernaast zullen namelijk niet veel hoger liggen dan de kosten van een grotere, zwaardere stationcar.
herrie
- 60.000 km
Ik ben van plan elke 10.000km een korte update te geven. Aangezien de 60.000km gepasseerd is nu dus de eerste.
De auto bevalt nog steeds goed maar maakt nu wel herrie. Er zit een schotje in de uitlaat los dat dus vooral bij stationair en lage toeren flink rammelt. Op de snelweg hoor je er niets tot nauwelijks wat van. Ook moest het lampje van de linker koplamp vervangen worden.
Vaarwel Colt.
- 85.000 km
Na bijna 30.000km's heeft de Colt het veld mogen ruimen. De auto is lang nog aangehouden terwijl er al een andere auto (Colt op Lpg) bij was gekomen. Apk afkeur op roest deed ons besluiten de auto dan maar toch weg te doen aangezien de auto eigenlijk alleen maar stil stond. De opvolger, een Colt uit 1999 is gekocht met 120.000 op de teller en gaat nu ook weg met 203.000 op de teller. Een jaar na de Colt uit deze review verkocht werd dus. Na 3 coltjes is er weer een VW gekomen, weer lekker dieselen. Om de dag tanken en het missen van cruise controle is de voornaamste reden. Want ook de Colt op lpg heeft in die 80.000km geen problemen gekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
