Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle (2023)

autoreview

Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle (2023)

Signalement

UitvoeringColt 1.6 HEV Instyle
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf9.056 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto!

  • 10.200 km

Na anderhalf jaar in een Hyundai i10 2021 (N Line) te hebben rondgereden kwam deze Mitsubishi Colt op mijn pad. Op zoek naar wat meer rust aan boord, comfort en iets zuiniger; eerst maar eens een proefrit gemaakt bij de dealer in de buurt. Wat meteen opviel was de wegligging, de rust aan boord en het prachtige dashboard. Helaas wist de lokale dealer geen mooie prijs te maken en dus nog even rondbellen. Ook de Renault Clio kwam even voorbij maar met de betere garantievoorwaarden van Mitsubishi is het makkelijk kiezen! Zo kwam deze jong gebruikte Colt naar boven voor een goede prijs en met een mooie kilometerstand rond de 9k.

Een auto met een leuke historie want hij is door Mitsubishi Nederland gebruikt voor de Europese introductie in 2023. En zo zijn er van deze wagen online een aantal sportieve foto’s en review video’s te vinden. Niet zomaar een tweedehandsje!

Op de 18e januari was het dan zo ver, hij stond klaar! Bij het wegrijden bij de dealer na een kilometer of anderhalf een rode melding op het dashboard; “Elektronische storing”. Gelukkig waren we nog in de buurt en zijn we gelijk teruggereden. Bij de dealer kwam de auto eerst niet meer van zijn plaats en na een minuutje of twee weer wel. De gelukkig aanwezige monteur heeft de auto gelijk uitgelezen en kwam geen vreemde zaken tegen. “Vermoedelijk een oude melding die niet goed uit het systeem is gehaald bij de controle”.

In de 350 kilometer die we direct erna hebben gereden kwam de melding ook gelukkig niet meer voor. Inmiddels zijn we al een week verder en staat de teller inmiddels zo’n 1000 kilometer verder.

Met het koude weer van de afgelopen week heb ik twee keer getankt en het gemiddelde verbruik staat nu op 17,72 km/liter. Ik zal proberen de verbruiksmonitor op Autoweek ook regelmatig bij te werken. De score is in elk geval hoger dan het gemiddelde van mijn vorige auto (17.1km/l). De auto staat op nieuwe 4-seizoensbanden van Goodyear, de Vector 4seasons Gen-3.

Wat mij wel opvalt is dat de ruimte op de achterbank tussen de stoelen minder groot lijkt dan de vorige auto. Geen ramp want de achterbank is 99% van de tijd leeg, maar ik hoop in een volgende review meer te vertellen over de rit voor medepassagiers even comfortabel is.

Afgezien van de wat valse start bij de dealer ben ik vooralsnog niet ontevreden.

14,5K update

  • 14.500 km

Nu ruim 4500 kilometer verder kan ik nog steeds zeggen dat de auto super comfortabel rijdt. Je gaat vlot door het verkeer en zeker in 50 kilometer gebieden is het puur elektrisch rijden hartstikke handig. Op een langere rit met iets hogere temperaturen (15 graden) wist de boordcomputer een verbruik van 4.3l/100km te melden. In de tankbeurten komt deze score nog niet naar boven met de beste tankbeurt nu 5l/100km ofwel 20 km per liter.

Op de Duitse Autobahn de auto even aan het werk gezet de maximum snelheid volgens de fabriek wordt inderdaad gehaald op 174 km/h. De auto geeft je qua comfort en bediening in elk geval het gevoel dat deze goed op de weg ligt.

Kleine bijzonderheden zijn er wel want na een korte pitstop langs de snelweg besloot het gehele middenconsole, inclusief audio, sensoren en achteruitrijcamera dat het genoeg was geweest. De boel ging niet meer aan. Het dashboard functioneerde gelukkig nog wel. Na een wat langere stop deed het systeem het wel weer als van ouds alsof er niets was gebeurd. Binnenkort krijgt de auto even aandacht bij de dealer om dit gekke probleem te bekijken. Ook krijgt hij daar direct een navigatie update en een setje nieuwe ruitenwissers.

Bijzonder is ook dat de handleiding als suggestie geeft om het scherm te resetten, maar dat kan alleen als het scherm ook daadwerkelijk werkt en de aan- uitknop laat zien (5 seconden indrukken).

29K update

  • 29.000 km

Inmiddels tikken we bijna de 29K gereden kilometers aan en dus hoog tijd voor een nieuwe update over deze Mitsu!

Met de hogere temperaturen is het verbruik van de auto zuiniger geworden en noteert het gemiddelde verbruik over 20.354 kilometer nu 5,2l/100km. Met als zuinigste tankbeurt 4,39l/100km. (Spritmonitor) Het gemiddelde verbruik blijft daarmee nog altijd ver van de fabrieksopgave, waarbij ik moet opmerken dat ik voornamelijk in de Drive-modus rijd (niet B) omdat in B het gemiddelde verbruik hoger uit lijkt te vallen.

Op de lange stukken is de auto prettig in het sturen en komt deze vlot mee met het verkeer. Het geluid van het audiosysteem is absoluut een pluspunt wat mij betreft. Het rijgeluid en de rust aan boord is dik in orde, zo goed zelfs dat een medepassagier even dacht in een EV te zitten op de snelweg.

Aandachtspunten heeft de auto inmiddels wel en dat zit hem voornamelijk in de software van de auto. Zo is hij na de navigatie update al 4x zonder resultaat bij de dealer geweest omdat de laatste paar updates de kaartnavigatie in het dashboard display kapot heeft gemaakt. De kaartweergave blijft daar op standje oneindig laden staan. Ook in het doorgeven van album art (zowel radiozenders als AA/Carplay) gaat het mis. Een probleem waarbij je van kastje naar de muur wordt gestuurd en Mitsubishi Nederland zelf ook weinig prioriteit aan lijkt te geven. Mij zijn inmiddels al enkele eigenaren bekend met ditzelfde probleem. Sterker nog op sommige verkoopadvertenties bij nieuwe wagens is de fout ook te zien. Bijzonder is daarbij ook dat soms de tellers van een compleet andere stijl zijn voorzien, waarbij meer functies uit het volledig grafische dashboard lijken te zijn verdwenen. Nieuwe tellers die ook niet op de productpagina van Mitsubishi terug te vinden zijn.

Verder vind ik het jammer dat de auto niet een aparte tripcounter heeft per rit, maar een die telkens opnieuw handmatig gereset dient te worden.

Als software ontwikkelaar zijnde voelt het erg knullig en lijkt het alsof men niet echt doorheeft wat men eigenlijk verkoopt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.