Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle (2023)

autoreview

Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle (2023)

Signalement

UitvoeringColt 1.6 HEV Instyle
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf9.056 km
KM-stand laatst14.500 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto!

  • 10.200 km

Na anderhalf jaar in een Hyundai i10 2021 (N Line) te hebben rondgereden kwam deze Mitsubishi Colt op mijn pad. Op zoek naar wat meer rust aan boord, comfort en iets zuiniger; eerst maar eens een proefrit gemaakt bij de dealer in de buurt. Wat meteen opviel was de wegligging, de rust aan boord en het prachtige dashboard. Helaas wist de lokale dealer geen mooie prijs te maken en dus nog even rondbellen. Ook de Renault Clio kwam even voorbij maar met de betere garantievoorwaarden van Mitsubishi is het makkelijk kiezen! Zo kwam deze jong gebruikte Colt naar boven voor een goede prijs en met een mooie kilometerstand rond de 9k.

Een auto met een leuke historie want hij is door Mitsubishi Nederland gebruikt voor de Europese introductie in 2023. En zo zijn er van deze wagen online een aantal sportieve foto’s en review video’s te vinden. Niet zomaar een tweedehandsje!

Op de 18e januari was het dan zo ver, hij stond klaar! Bij het wegrijden bij de dealer na een kilometer of anderhalf een rode melding op het dashboard; “Elektronische storing”. Gelukkig waren we nog in de buurt en zijn we gelijk teruggereden. Bij de dealer kwam de auto eerst niet meer van zijn plaats en na een minuutje of twee weer wel. De gelukkig aanwezige monteur heeft de auto gelijk uitgelezen en kwam geen vreemde zaken tegen. “Vermoedelijk een oude melding die niet goed uit het systeem is gehaald bij de controle”.

In de 350 kilometer die we direct erna hebben gereden kwam de melding ook gelukkig niet meer voor. Inmiddels zijn we al een week verder en staat de teller inmiddels zo’n 1000 kilometer verder.

Met het koude weer van de afgelopen week heb ik twee keer getankt en het gemiddelde verbruik staat nu op 17,72 km/liter. Ik zal proberen de verbruiksmonitor op Autoweek ook regelmatig bij te werken. De score is in elk geval hoger dan het gemiddelde van mijn vorige auto (17.1km/l). De auto staat op nieuwe 4-seizoensbanden van Goodyear, de Vector 4seasons Gen-3.

Wat mij wel opvalt is dat de ruimte op de achterbank tussen de stoelen minder groot lijkt dan de vorige auto. Geen ramp want de achterbank is 99% van de tijd leeg, maar ik hoop in een volgende review meer te vertellen over de rit voor medepassagiers even comfortabel is.

Afgezien van de wat valse start bij de dealer ben ik vooralsnog niet ontevreden.

14,5K update

  • 14.500 km

Nu ruim 4500 kilometer verder kan ik nog steeds zeggen dat de auto super comfortabel rijdt. Je gaat vlot door het verkeer en zeker in 50 kilometer gebieden is het puur elektrisch rijden hartstikke handig. Op een langere rit met iets hogere temperaturen (15 graden) wist de boordcomputer een verbruik van 4.3l/100km te melden. In de tankbeurten komt deze score nog niet naar boven met de beste tankbeurt nu 5l/100km ofwel 20 km per liter.

Op de Duitse Autobahn de auto even aan het werk gezet de maximum snelheid volgens de fabriek wordt inderdaad gehaald op 174 km/h. De auto geeft je qua comfort en bediening in elk geval het gevoel dat deze goed op de weg ligt.

Kleine bijzonderheden zijn er wel want na een korte pitstop langs de snelweg besloot het gehele middenconsole, inclusief audio, sensoren en achteruitrijcamera dat het genoeg was geweest. De boel ging niet meer aan. Het dashboard functioneerde gelukkig nog wel. Na een wat langere stop deed het systeem het wel weer als van ouds alsof er niets was gebeurd. Binnenkort krijgt de auto even aandacht bij de dealer om dit gekke probleem te bekijken. Ook krijgt hij daar direct een navigatie update en een setje nieuwe ruitenwissers.

Bijzonder is ook dat de handleiding als suggestie geeft om het scherm te resetten, maar dat kan alleen als het scherm ook daadwerkelijk werkt en de aan- uitknop laat zien (5 seconden indrukken).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.