Mitsubishi ASX 1.8 DI-D ClearTec Instyle (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ASX 1.8 DI-D ClearTec Intense |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
MITSUBISHI ASX 1.8 DID INSTYLE
- 1.000 km
Na 10 jaar bmw eens iets anders. na het testrijden van meerdere merken dan toch gekozen voor de ASX. Ik heb de wagen nu een week in mijn bezit en dit zijn de pro en contra's.
Pro aangename motor de 1.8 did 115PK
verbruik
de rijhouding is zeergoed
de wagen rijdt ook aangenaam en vlot
zeergoede navi en radio
goede zetels (leder uit de fabriek)
contra
zeer krasgevoelig interieur
hakerige 2de versnelling
zwaar sturen
relatief kleine koffer(dat wist ik)
lichte contstructie v/d wagen maar ja
als 10 jaar bmw gereden hebt...
je kan de deuren en ramen niet sluiten
in één keer
voor de rest kan ik nog niet veel vertellen het is wel wennen na 2 bmw's. Het rijden is totaal anders en alles is zo licht gemaakt. maar ja voor die prijs heb je geen duitser full option.
Ik rij normaal max 4 jaar met een wagen en de toekomst zal het uitwijzen of hij voldoet aan de verwachtingen.
21/03/2012
Vandaag een rit gemaakt van ongeveer 450 km vooral autosnelweg. De wagen heeft een goede filtering van de oneffenheden(putten)
in het wegdek maar wat mij vooral is opgevallen dat is het lawaai bij snelheden boven de 120 km/h. Het is gewoon storend en zeker bij 130/140 km/h. ik weet het deze snelheden zijn illegaal in de lage landen maar met redelijke wagen zit je daar vlug aan. het lawaai lijkt te komen van de buitenspiegels en de dakrails. Gelukkig zit er een goede radio in en kan je die wat luider zetten.Wat ook is opgevallen dat is de brandstofmeter, die werkt digitaal en dat zijn een soort blokjes. Je kan lang rijden en plots verdwijnen de blokjes en voor je het weet zit je op reserve.
Op de autosnelweg heb je ruim voldoende vermogen en koppel beschikbaar maar
bij het opschakelen rij je al vlug in zesde versnelling omdat de motor gewoon geen groot toerental bereik heeft en al snel veel lawaai begint te maken.Dit is enkel goed voor het verbruik maar niet voor de fun.De motor heeft het beste van zich in de 3de en daarop volgende versnellingen 1ste en 2de zijn gewoon tekort maar gelukkig kan je schakellui rijden zolang je niet teveel onder de 2000 t/min gaat.
- 2.000 km
25/03/2012
De wagen heeft reeds 2000 km na 2 weken. De motor heeft de indruk dat hij inhoud en niet direct reageert op het gasgeven van 2de naar 3de versnelling.Ik mag deze week gaan voor een update van de software van de motor. Dit wordt enkel gedaan bij klachten van de klant liet men mij weten in de garage.je kan ook niet schakelen van 1ste naar 2de zonder gekraak in de versnellings-
pook en dit is vrij irritant.
Wat mij vooral opviel dit weekend toen ik de wagen voor de eerste maal poetste is het zwakke koetswerk. Bij de minste druk tijdens het poetsen duw je het plaatwerk gewoon in zoiets was ik vroeger totaal niet gewoon.De vloerbekleding(tapijt) loopt zelfs niet door terhoogte van de pedalen en stopt halverwege zodat de isolatie een soort gerecycleerde stof gewoon bloot komt te liggen en dit is gewoon geen zicht. de plaats waar de gordel hangt is ook al beschadigd door het metaal het laat krassen en putjes achter in de harde plastieken afwerking. de bumper zijn ook afgewerkt met een soort ms-polymeer tussen de plastiek en de gelakte delen en dit is iets dat snel zal loskomen. kortom ik moet vaststellen dat de wagen van erg matige afwerking is en zeker de gebruikte materialen.
SCHOKDEMPERS
De schokdempers beginnen lawaai te maken bij het oprijden en afrijden van een verkeersdrempel het lijkt alsof ze zijn al versleten. Ook het interieur terhoogte van de deuren meer bepaald de armsteun zit al vol krassen die niet meer te verwijderen zijn. mijn twee kinderen mogen niks aanraken
of er zijn krassen aanwezig.
Ik begin er spijt van te krijgen dat ik niet terug gegaan ben voor Duitse degelijkheid. De gebruikte materialen zijn echt van zwakke kwaliteit.
- 4.000 km
De wagen heeft nu 4000 km en na de update van de software voor het inhouden van de motor is er in wezen niks verandert. de wagen rijdt vooral van 2de naar 3de versnellingen niet vlot en ook de versnellingsbak blijft hakerig van 1ste naar 2de versnelling.
de bedieningsknoppen van de ramen en airco,... moet je echt met fluwelen handschoenen bedienen om geen krassen achter te laten. het interieur lijkt nu al meer versleten dan dat van mijn vorige wagen
na 4 jaar en 130000 km.
de wagen zelf rijdt wel heel aangenaam en comfortabel en de motor is ook krachtig genoeg.
ik blijf mij maar ergeren over de gebruikte materialen van het interieur die zijn echt slecht.
- 7.500 km
bij een koude motor is het echt geen plezier om te rijden. De motor loopt de eerste kilometers(10) niet lekker,maakt veel lawaai en doet mij denken aan de Ford 2.0 tddi van 2001. het lijkt alsof de wagen constant rapper wil dan de motor zelfs je krijgt een wiegend gevoel. het schakelen dan van 1 naar 2 en kraak van 2 naar 3 is ook geen plezier bij een koude motor want het lijkt alsof hij wil niet in 3de versnelling. Dit alles gaat voorbij eens de motor op temperatuur en dan is het een plezier om te rijden alles werkt vlot en normaal.
vorige week met 5 personen waarvan 3 kinderen in de wagen met bagage oei de schokdempers die zitten bij de minste heuvel op hun eindaanslag zo erg zelfs dat de kinderen op de achterbank daarop reageren dat het nogal hard aankomt als je over een verkeersdrempel rijdt. je hoort ze ook duidelijk bonken bij het afrijden van een verkeersdrempel.
de tocht gemaakt met navi systeem Rockford en dit werkt prima samen met het audiosysteem die een heerlijk geluid heeft
en vlot te bedienen is.
wat ik niet meer zou kunnen missen zijn de xenon lampen want die geven een veel beter zicht vooral in de kleine wegen zonder verlichting.
Ook het panoramischdak heeft een gevoel van ruimte maar moet wel dicht bij zonnige weer want het interieur warmt zeer snel op.
Ik lees ook dat de airco moeilijk te bedienen is maar dit is mij nog niet opgevallen en werkt volgens mij perfect.
ook de zetel zitten goed en na een lange tocht stap je uit de wagen zonder last of pijn wat bij BMW wel anders is. dit is gewoon heerlijk je kan blijven rijden zonder
dat je last krijgt van de benen en onderrug.
het verbruik dan dat schommelt tussen de 6 en 7.5 liter per 100 km wat mij niet veel lijkt er wordt ook vlot gereden met de wagen.
verder heb ik nog geen problemen gehad met de wagen buiten de eerder beschreven problemen en hoop dat het zo mag blijven.
Defect
Ik moet jammer genoeg het eerste defect melden. De Rockford Fosgate is defect ik heb enkel nog een donker scherm met een streep in de midden en kan er verder niks meer meedoen.
Op naar het 1ste onderhoud
- 16.000 km
Ik begin de wagen meer en meer te waarderen buiten een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn rijdt de wagen gewoon goed.
de wagen is toch wel ondergewaardeerd nu ik de kwaliteiten v/d wagen heb ontdekt.
maandag moet hij voor onderhoud eens zien wat er aan het licht komt en wat het juist kost.
na 35000 km
- 35.000 km
de wagen is nu iets meer dan 1 jaar oud en 35000 km. Nieuwe banden gestoken vooraan na 24000 km want die waren versleten en opnieuw laten uitlijnen.
De laatste maand hebben we een vreemd geluid bij het nemen van bochten maar in de garage kan men niks vinden men zal het wel vinden als de garantie uit is heb ik een vermoeden. Ik heb dit al eerder vermeld maar het interieur is zeer kras gevoelig na één jaar is het verschrikkelijk hoe versleten alles eruit ziet. Alles zit gewoon vol krassen ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Er zijn ook positieve punten het verbruik,trekkracht van de motor en het aangenaam rijden als de motor warm is want met een koude motor is het geen plezier rijdt stuiterig versnellingen haperen vooral 2de,en lawaai veeel lawaai.
wat de buitenkant betreft zeer slechte lak is zeer gevoelig voor krassen.
deze zomer een rit naar Spanje ben benieuwd.
PROBLEMEN
- 53.000 km
Na een probleemloze tocht naar Spanje zijn er nu ernstige problemen opgedoken.
de wagen moest enkele weken geleden binnen om een nieuwe alternator te laten steken.
gisteren een nieuw probleem, de wagen wou niet meer in eerste versnelling dan maar wegrijden in de 2de versnelling. Een belletje naar de garage met de vraag wat het probleem kon zijn. Mijn wagen bestond volgens hen niet. Hij was nergens te vinden in de bestanden van de invoerder dus kon men mij niet helpen. Een uur later 2 de versnelling doet het ook niet meer dan maar wegrijden in 3de tot thuis en een takeldienst gebeld. de wagen laten afslepen naar de garage. Vandaag het nieuws gekregen dat de versnellingsbak stuk is. de reparatie zal 3 dagen duren dus afwachten maar.
problemen
- 53.000 km
Auto nog niet terug er is zelfs nog niks aangedaan. er zijn blijkbaar problemen met de invoerder. We hebben ook geen recht op een vervangwagen. wat een service voor mij geen Mitsubishi meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.