Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2012)

autoreview

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2012)

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst19 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense

  • 19 km

Na ruim 2 jaar in de Peugeot 207 te hebben gereden was het eindelijk tijd om naar een andere auto te gaan kijken. Eigenlijk was de keuze niet zo moeilijk en had ik de voorkeur al voor de ASX. Wat betreft uitrusting heb ik nog wel overwogen voor de erg complete Intro Edition te gaan, maar de over-complete uitrusting van de Intense deed mij toch besluiten voor de laatst genoemde te gaan. De keuze is dus gevallen op een Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense in de kleur Titanium Grey Metallic.



UITRUSTING
Zoals ik al zei, is de Intro Edition eigenlijk al rijk genoeg uitgerust maar ben ik toch gegaan voor de Intense vanwege de mooiere 17” wielen, parkeer sensoren achter, glazen panoramadak, keyless operation system en de “wide vision” Xenon koplampen (wat een ongelofelijke bak licht geeft dat zeg!). Als extra accessoires heb ik de MMCS navigatie met 40gb harddisk, een parrot carkit en een trekhaak met 13-polige aansluiting voor de caravan genomen. De voorkeur ging uit naar modeljaar 2012 hebben, en niet modeljaar 2011. Dit omdat het maximaal trekgewicht van 1100kg naar 1200kg is verhoogd. Toch weer meegenomen. Het geluid van zowel de standaard radio cd/mp2 speler met 6 speakers en USB als van de MMCS is meer dan goed. Voor het Rockford Fosgate systeem in de Instyle hoef je dus niet te gaan als je het mij vraagt. Daarover gesproken, ben ik ook geen fan van lederen bekleding, dus de Instyle ging het toch al niet worden.



PRESTATIES
Voor mijn werk moet ik regelmatig langere ritten maken en dit is met regelmaat in een auto van dit merk. Ik ben dus bekend met Mitsubishi en stuur regelmatig in een Outlander 2.0 handbak en een Outlander 2.4 CVT. Al voelt de ASX 1.6 niet zo rap als de Outlander 2.0 (wat een geweldige motor is dat!) ben ik toch zeker niet ontevreden. Met name omdat ik verwacht dat de auto na een paar duizend kilometer nog wel wat vlotter aan gaat voelen. De 2.4 CVT is een heerlijke reis-auto maar geen “strepentrekker”.



Zoals zoveel auto’s, is ook de ASX uitgerust met een start/stop systeem. Eigenlijk heb je daar geen last van en werkt het prima. Je hoeft niet je voet op de rem te houden zoals bij veel andere auto’s. Versnellingsbak in z’n neutraal en voet van de koppeling halen is genoeg. Starten gaat snel en makkelijk, zodra je de koppeling indrukt. De auto is erg stil en maakt relatief weinig toeren in vergelijking met de Outlander 2.0. Dit heeft wel als resultaat dat je vrij snel het gevoel hebt terug te moeten schakelen, al kun je dat gevoel ook gewoon onderdrukken en de auto aan het werk zetten.



VERBRUIK
Tsja, wellicht moet ik eerst even melden dat ik niet zoveel kilometers maak en dus in 2 weken tijd nog maar 570km op de klok heb staan. Uit ervaring weet ik dat het verbruik beslist nog beter gaat worden. Daarnaast sta ik niet bekend om mijn rustige manier van rijden (dagelijks 140km/u) en maak ik mijn kilometers veelal in de randstad tijdens de spitsuren. Tot zover de smoesjes. Momenteel haal ik een verbruik (per rit gemeten) van tussen de de 1:12.2 tot 1:14.9 en dat is echt niet slecht. Met de 207 1.6 16v haalde ik meestal de 1:12 niet, al kon ik daar ook 1:14 / 1:15 mee rijden als ik wat minder gas gaf. Ik zal het verbruik de komende tijd in de gaten houden en aanpassen als dat nodig is.



COMFORT
Ook op dit punt heb ik eigenlijk niets dan lof. De koppeling gaat licht en soepel, de versnellingsbak is soepel te bedienen met vrij korte slagen. Daarnaast ben erg content met de axiale verstelling (was Mitsubishi toch een beetje laat mee) van het stuur en de ruime mogelijkheden de stoelen te verstellen. Een goede zitpostitie is makkelijk te vinden. Verder is het dashboard overzichtelijk en compleet. In tests lees je vaak dat men het dashboard saai vindt ten opzichte van andere “premium” merken, maar daar snap ik toch erg weinig van...



RUIMTE
Zelf ben ik vrij klein (1.76mtr) en mijn vrouw is zelfs nog iets kleiner. Ook onze 2 kinderen van +/-2 en 5 jaar zijn voor hun leeftijd wat klein. Dit maakt dat ik vrijwel in geen enkele auto problemen heb met de ruimte. Het is echter wel duidelijk dat je behoorlijk wat hoofdruimte inlevert voor het glazen dak. En door de schuine afloop van de daklijn is de hoofdruimte achterin al niet geweldig. Ik kan er goed zitten maar als je flink langer bent, gaat achterin zitten wel lastiger worden. Beenruimte is er, ook achterin, ruim voldoende. Ook de bagageruimte is ruim voldoende wat mij betreft. En als je de schuimplastic bak onderin weg laat, heb je nog meer ruimte extra.



AFWERKING
Omdat we het hier over een Japanse auto hebben, is de afwerking altijd een hekel punt volgens de meeste autojournalisten. Ik denk dat de ASX echter een voorbeeld is van een Japanner die wel netjes is afgewerkt. Alles voelt degelijk aan en er is geen kraakje of piepje te horen. De deuren sluiten met een mooie ‘plof’. De met schuimrubber-achtig spul overtrokken dashboarddelen voelen degelijk en zacht aan. Ook hier heb ik niets op aan te merken. Netjes, strak en compleet is de afwerking wat mij betreft te noemen.



CONCLUSIE
2 weken en ruim 500 kilometer na het ophalen van de auto bij de dealer, ben ik er erg tevreden. De koplampen zijn ronduit GEWELDIG (Wat een bundel!) en ook de prestaties en zuinigheid vallen beslist niet tegen. De auto bevalt mij tot nu toe zeer goed en de verwachting is dat het alleen maar beter gaat worden als er wat meer kilometers op staan. Zodra ik met de caravan heb gereden zal ik hier een verslag van doen, maar dat zal nog ongeveer een jaar duren.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.