Mini One Salt (2003)

autoreview

Mini One Salt (2003)

Signalement

UitvoeringOne Salt
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst64.350 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 60.564 km

Al enige maanden was ik voor mijn vriendin op zoek naar een opvolger van haar Fiat Punto uit 1999. Mijn vriendin wilde graag 'een écht leuke auto' en een bevriende collega van mij had een Mini uit 2003 te koop staan voor een schappelijke prijs en 'slechts' 57.000km op de teller. Op internet was mij al opgevallen, dat voor Mini's ook tweedehands veel geld wordt gevraagd, ook met relatief hoge kilometerstanden.

Na een proefritje waren we verkocht! Glimmend zwart met een grijs dakje, grote guitige koplampen, grote klokken in het dashboard en sturen als een skelter. Wel een hoop plastic binnen en goedkoop gerammel (dat lees je in iedere review over de Mini), maar het gaat bij deze auto in de eerste plaats om het rijplezier en de looks.

De Mini One is technisch bijna identiek aan de Mini Cooper, alleen is de 1.6 benzinemotor softwarematig begrensd op 90 pk in plaats van de 115 pk van de Cooper. Toch is de One geen slome auto. Zolang je 'm maar op toeren houdt, is het een heerlijk pittig wagentje om mee te rijden. Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg rijdt ie comfortabel. En ondanks dat het model inmiddels alweer 11 jaar meegaat, heb je bij het stoplicht nog steeds bekijks in deze fun-auto. Over stoplichten gesproken: het stoplicht zelf is vanuit de lage Mini met z'n kleine, steile voorruit nauwelijks te zien: je moet ver voorover buigen, over het stuur, om het stoplicht op groen te kunnen zien springen. Bij iedere andere auto zou je daar over vallen, maar bij de Mini is dat deel van de charme van deze auto. 'Karakter', heet dat, geloof ik. Net als de rammeltjes en de de onhandige snelheidsmeter in het midden: het is deel van de sjeu van deze auto.
De auto stuurt zwaar, maar lekker direct, en het onderstel geeft ieder hobbeltje in de weg door. Je hebt absoluut het gevoel contact met de weg te hebben, en is wat betreft heel anders dan de Renault Espace 3.5 V6 die ik heb (zie review), waarmee je over de weg zweeft en je soms juist geen gevoel met de weg hebt.

Inmiddels hebben we de Mini One ruim een half jaar in ons bezit en hebben we de volgende problemen gehad:

- benzinemeter blijft soms op nul hangen (met brandend rood lampje), ook als de tank helemaal vol zit. Is een bekend probleem bij de eerste generatie nieuwe Mini's, maar volgens verschillende internetfora ook weer deel van het 'karakter'…
- accu was erg zwak en in de koude februarimaand is mijn vriendin een keer onderweg blijven staan. De ANWB Wegenwacht heeft er een nieuwe accu ingezet, €123.
- ruitensproeier achterruit werkt niet meer. Motortje moet vervangen worden, €300.
- airbag-lampje brandt af en toe
- bandenspanningslampje brandt af en toe
- in april 2012 werd de auto afgekeurd voor de APK. Beschadigde voorbanden, doorgeroeste remleiding onder de auto, ontbrekend rempedaalrubber en kapotte kentekenverlichting. Verder bleek dat een van de vorige eigenaren niet-originele velgen onder de auto had gemonteerd, met een afwijkende bandenmaat, waardoor de snelheidsmeter niet correct aangaf. Tenslotte bleek ook de door de ANWB Wegenwacht gemonteerde accu niet goed te zijn: de accu had een te kleine maat, waardoor deze los zat onder de motorkap. Al deze zaken laten herstellen en vervangen, inclusief vier nieuwe originele Cooper-velgen en Michelin-banden, totaalprijs €1388!

Foto's volgen!

Update december 2012

  • 64.350 km

Begin deze maand gingen de ruitenwissers kapot, motortje had het begeven. MINI-dealer Van Poelgeest in Heemstede begrootte de reparatie op €580 (!). Volgens Van Poelgeest zou de hele ruitenwisserinstallatie vervangen moeten worden. Na wat rondbellen met andere garagebedrijven, de reparatie uiteindelijk laten uitvoeren door Garage Meinema in Haarlem, kosten slechts €114! Het bleek een relatief eenvoudig defect aan het motortje. Ik heb geen vertrouwen in dealergarage Van Poelgeest...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.