Mini Cooper S (2002)

autoreview

Mini Cooper S (2002)
Mini Cooper S (2002)Mini Cooper S (2002)Mini Cooper S (2002)Mini Cooper S (2002)Mini Cooper S (2002)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst174.320 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuk!

  • 174.320 km

Naast onze auto's voor huis- tuin en keukengebruik hebben we ook altijd een zogeheten wisselwagen. Auto's die me op de een of andere manier leuk lijken om eens te rijden en te bezitten. Aangezien ik geen geldboom in de tuin heb, zijn dit wagens waarvan de aanschafprijs nooit de 10 mille te boven gaan. Meestal minder. Een kleine greep: Mercedes W123 200D, Kia Opirus, Peugeot 309, Trabant 601.

Een auto die nog op mijn lijstje stond was de eerste BMW Mini en daarvan de Cooper S (R53) Die met die compressor. Ten eerste omdat die leuker en kleiner is dan zijn opvolger, maar ook betrouwbaarder. Die opvolger is immers opgezadeld met de beruchte THP-motor. Waarvan zeker de eerste lichtingen een hele waslijst aan ellende meebrachten. Wel jammer, want als ze het deden was het een fijne motor.

Na anderhalf jaar mijn bevindingen in rubrieken.

HET STUREN
Er is weinig leukers te bedenken dan deze Cooper over een bochtig dijkweggetje te sturen. Het dikke stuurtje voelt aangenaam zwaar aan en geeft perfect door wat de wielen doen. Overhellen is er niet bij en elke bocht is dan ook een feestje. Jammer bijna dat er ook rechte stukken zijn, al gaat deze Mini als op rails rechtdoor als het moet. In Duitsland de topsnelheid eens geprobeerd, maar ook ruim boven de 200 km/u wordt het niet eng. Wel lawaaiig.

Kortom, een heerlijk gooi- en smijtwagentje.

COMFORT
Veel comfort mag je van zo'n klein scheurijzertje natuurlijk niet verwachten. Maar het valt mee. Zo zitten de stoeltjes best fijn en ook de zitpositie is prima. Je zit wel laag, maar dat past bij het karakter. De herrie valt eigenlijk reuze mee bij Nederlandse snelheden. Windgeruis is niet hinderlijk, de motor geeft een zeer aangenaam brommetje (de radio laat ik daarom vaak uit) en alleen het bandenlawaai kan soms wat overheersend zijn op ruw asfalt. Helaas hebben bijna alle auto's daar last van.
De vering vangt kleine oneffenheden goed op, maar bij grote kuilen en golvingen in het wegdek word je soms gelanceerd.

Wil je een geweldig sturende auto mét comfort? Koop dan een Lexus IS200.

MOTOR, BAK EN PRESTATIES
De motor van de Cooper S krijgt steun van een compressor en brengt het tot 163 pk. Best veel voor zo'n dreumes. Hoe meer toeren de motor draait, hoe harder de compressor blaast. Boven de 4000 toeren gaat deze Mini er als een haas vandoor. Daaronder is ie ook wel vlot, maar niet bijzonder. Beetje jammer is het daarom wel dat de versnellingen zo lang zijn. In z'n 2 ga je al ruim over de 100. Waardoor je in Nederland al heel snel de illegaliteit in duikt. De faceliftversie schijnt iets andere verhoudingen te hebben.
De bak schakelt overigens wel verrukkelijk. Stevig, maar duidelijk.
Een extra attractie is het gehuil van de compressor bij hogere toeren. Heerlijk!

PRAKTISCH?
Mwah. Wel om te parkeren en te manoeuvreren. Het uitzicht is zeer goed. Nauwelijks dode hoeken. Alleen is het wat lastig naar hoog hangende verkeerslichten koekeloeren onder het raamkozijn.

Verder is de Mini vooral mini. Voorin ruim genoeg, achter niet echt voor volwassenen. Boodschappentassen passen prima in het kofferbakje. Kratten niet zo.

BLIJFT HET HEEL?
Tja, de nieuwste Mini's uit deze generatie zijn al 16 jaar oud. En kan er natuurlijk best heel wat mis mee zijn. Toch is deze lichting niet slecht. Indien goed onderhouden en netjes bereden kan zo'n Mini nog prima mee. De opgevoerde motor van de Cooper S heeft het natuurlijk wat zwaarder te verduren. Niettemin zijn er exemplaren met meer dan twee ton op de teller zonder revisie. Een litertje olie, elke paar duizend kilometer gaat er wel in.
De compressor wil ook wel eens sneuvelen.

De mijne doet het tot nu toe prima. Met de twee ton niet heel ver weg meer lust ie wel wat olie. Een liter op 3000 kilometer ongeveer. Is te doen. Verder gaat alles prima. Weinig rammeltjes ook. Dat valt me erg mee.

KOSTEN
Reparaties heb ik nog niet gehad, maar die kunnen aardig in de papieren lopen. Zuinig is zo'n Cooper S ook niet. Reken op 1 op 12,5. MRB valt dan weer mee.

TOT SLOT
De Cooper R53 biedt werkelijk bakken ongefilterd rijplezier. Elke rit met grote grijns. Daarin is ie wel uniek. Wellicht komt een Mazda MX5 in de buurt (wellicht de volgende wisselwagen). En een Trabant, maar die heb ik al gehad.

De laatste generatie Mini's is onvergelijkbaar. Ze rijden nog steeds goed, maar veel synthetischer en te beschaafd.
Maxi's zijn het.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE MINI Mini

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens