Mini One (2004)

autoreview

Mini One (2004)

Signalement

UitvoeringOne
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor wie nog interesse heeft om nog eens een Mini diesel van de 1e generatie te gaan rijden (import) hier een review van mijn (onze) ervaringen.


Waarom een mini....
Forse reparatie kosten aan onze BMW, de Mini was een leenauto. Afwisselend parcourse uitzoeken en voor je het weet ben je besmet door het Mini virus. Onderhandelen met de dealer en voor een nette prijs particulier een leaseovereenkomst afgesloten.


De motor....
Deze Mini is voorzien van de dieselmotor zoals die ook te vinden was in de Toyota Yaris. Maar het motormanagement en de inspuiting zijn door BMW aangepast. Dit resulteert in 180 NM bij 2000 toeren bij ongewijzigde 75 pk. Was in het begin wel wat sceptisch over die 75 pk maar in de dagelijkse praktijk voldeed dit prima. De bij de diverse reviews aangehaalde stoplichtsprintjes (willekeurig welke auto) kon je ook met de Mini vaak met gemak winnen. Om vlot te zijn motor wel op toeren houden. Maar kalmpjes aan en 65km in zijn 6 was ook geen probleem.

Het rijden....
Wegligging ook met de diesel in het vooronder bijzonder goed en hoewel ik niet veel kart ervaring heb is de vergelijking goed te begrijpen. Perfecte auto voor wegen met veel bochten, op- en afritten van snelwegen etc. Op de snelweg, woon- werkverkeer, cruise control aan en mooi meekachelen. Wat stug op dwarsrichels maar daar zullen meer kleine auto’s last van hebben. Schakelen gaat knackig zoals de Duiters zeggen, niet licht als een japanse wagen, de afkomst van BMW is merkbaar.

Exterieur....
Uiteraard persoonlijk maar wij vonden/vinden de Mini er zeer geslaagd uitzien. Getinte achterste zijruiten versterken het plaatje.

Interieur....
Leuke details zoals verlichte portiergrepen en kloeke snelheidsmeter. Positie hiervan in het midden van dashboard is niet handig, gelukkig via bordcomputer in de toerenteller ook digitaal af te lezen. Dat de auto klein is en dat je op de achterbank niet fatsoenlijk kunt zitten weet je van te voren dus daar heb ik het verder niet over. Wat wel handig geweest was als je de auto ook zonder achterbank en dan met vlakke laadvloer had kunnen bestellen. Bij andere kleine auto’s kun je die achterbank vaak handiger en dus vlak omklappen.
Stoelen zaten goed met redelijk wat zijdelingse steun. Geen rammels of kraken van deurpanelen of dashboard. Motor hoorbaar aanwezig maar niet storend.


Uitrusting....
Standaard beperkt naar wat kun je er niet bijbestellen (ook een manier om auto’s te verkopen). Maar goed bij aanschaf was deze niet nieuw meer dus dat was al bepaald en geen behoefte aan nog meer.

Handig
Cruisecontrol
Bediening cruisecontrol op stuur en audio aan achterzijde stuur

Comfortverhogend
Stoelverwarming
Climate Control
Verwarmde buitenspiegels
Zelfdimmende achteruitkijkspiegel

Dit had ik zelf niet gekozen (maar zat er ook bij)
Verwarmde voorruit
Electrisch te bedienen schuifdak
Parkeersensoren (achterzijde)
Bandenspanningsmeter

Verbruik....
Vornamelijk woon- werk verkeer met weinig oponthoud en veel snelweg km’s. Verbruik tussen 1 op 18 - 1 op 19 waar bij je op de snelweg dan niet veel harder dan 120km moet rijden anders ligt verbruik al snel hoger.

Onderhoud....
Inspectie om de 25000km (bordcomputer geeft aan wanneer het weer tijd is). Ongeveer 62000km met de auto gereden en qua onderhoud geen bijzonderheden gehad. Motorolie 0w40 kostte het meest.

Wat ging er stuk....
Voorruit vernieuwd (opspattende steen veroorzaakt door voorop rijdende vrachtwagen). Kapotte vooorruiten lees je vaker heeft met stand van de ruit te maken.
Lekkage bij voetenruimte passagierszijde door niet goed vastzittende slang in motorcompartiment. Auto 2x terug want na 1e keer repareren niet opgelost (leenauto was gratis: 3 serie coupé dus daar een extra dag mee rond toeren is geen straf).
Aanrijding aan achterzijde met als gevolg o.a. nieuwe bumper en spuitwerk - achterligger remde te laat.
Helaas buiten de garantie ging de bandenspanningsmeter stuk, was nog redelijk dure grap.

Slot....
Mini is een aantal maanden geleden terug gegaan naar dealer (einde leasecontract). Veel Freude am Fahren met deze wagen en wie weet komt er nog eens een vervolg.

PROBLEMEN

Zie bij wat ging er stuk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.