Mini Coupé Cooper S (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Coupé Cooper S |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Mini Coupe S automaat
Na bijna 3 jaar naar volle tevredenheid de Skoda Yeti te hebben gereden is hij nu ingeruild voor de Mini Coupe. Eigenlijk wilden we al tijden een 2 zitter echter vriendinlief vond het aanbod destijds iets te patserig, stoer, sportief (noem het maar iets) overkomen, dus de vorige ronde maar een verstandige Skoda gekocht.
In de vakantie echter maar weer eens over de boulevard lopen slenteren en bij de Mini dealer liepen we tegen dit bijzondere model aan. Een 2 zitter met wat minder van bovengenoemde uitstraling dan een SLK of Z4, en voor ons belangrijker: ook zonder een extreem lage zit en met fatsoenlijke kofferruimte.
In 1e instantie op zoek naar een tweedehandse, echter daar ik graag een automaat wil (rijd zo relaxed) natuurlijk nergens te vinden. Dus toen het spaarvarken maar helemaal kapot geslagen en een nieuwe besteld.
Het is de “S” variant geworden, en als we hem dan toch zelf kunnen samenstellen tevens een paar leuke opties erbij genomen zoals lekkere ledere stoelen en dashboard.
Nu dan even de verschillende punten bij langs, vaak ook vergeleken met onze vorige auto de Skoda:
- Zicht: in vele reviews komt naar voren dat het zicht rondom erg slecht is. Het is inderdaad niet te vergelijken met wat we van de Skoda gewend waren, echter het is nou ook weer niet dramatisch. Ten alle tijden kun je goed zien wat er rondom de auto gebeurt, ook met de spoiler omhoog. Door de kleine zijraampjes is ook de dode hoek gewoon te controleren. Dus inderdaad het zicht is wat minder maar zeker niet onoverkomelijk of gevaarlijk of iets dergelijks, je kunt er prima mee leven.
- Rij Comfort: in vele reviews wordt de auto als spijkerhard bestempeld. Dit is naar mijn idee niet waar. Hij is inderdaad iets minder comfortabel dan de Skoda, maar de tanden ratelen zeker niet uit je mond. Het is prima vol te houden ook voor langere ritten. Wat mij betreft dus een non issue.
- Zit comfort: Qua zitplekken prima voor mekaar, we zijn vrij lang (1.84 en 1.87) en hebben ruim voldoende been en hoofdruimte. De sportstoelen zitten ook uitstekend, dus hier niets te klagen.
De iets hogere zitpositie tov bijv. de RCZ, TT, SLK of Z4 vinden wij ook een echte pre, ook het instappen is hierdoor niet zo lastig en gewoon goed te doen.
- Geluid: de auto is wel redelijk lawaaierig. Band en windgeruis dringt redelijk in het interieur door. Je kunt nog wel met elkaar praten bij 130 km per uur, maar de radio moet wel een standje harder om hem goed te kunnen blijven verstaan.
Dit had beter gekund en gemoeten in mijn optiek
- Kwaliteitsindruk: Er wordt nog wel redelijk wat hard plastic is gebruikt. Dit hebben wij gedeeltelijk omzeilt door voor het lederen dashboard en chromen accenten in het interieur te kiezen, echter vooral bij de middenconsole is het een en al hard plastic. Valt een beetje tegen voor een auto in deze prijsklasse.
Wel hebben wij tot op heden (maar goed nog maar slechts 1000 kilometer op de teller) geen enkel piepje of kraakje gehoord, dus dat lijkt wel prima in orde.
- Rij eigenschappen: helemaal geweldig! Dit is waar hij echt straalt. Stuurt super goed, plakt op de weg en accelereert als een dolle. Maar rijdt gelukkig ook zeker niet nerveus, dus ook als je relaxed of lange afstanden wilt rijden gaat dit allemaal prima. Het rijden doe je nu gewoon met een stuk meer plezier.
- Navigatie: ronduit matig. De bediening met de joystick is niet echt handig, de stem klinkt erg robotachtig, en de kaart weergave is vrij beperkt (zo kan er onder meer niet gekozen worden om het apparaat automatisch de schaal te laten instellen). Het apparaat van VAG uit de Skoda was veel beter en ook de gemiddelde portables doen het over het algemene beter.
- Audio: helaas ook matig, de klank is niet helemaal zuiver. We hebben niet de Harman Kardon upgrade, dus wellicht is deze wel aan te raden.
- Bediening: Alles wat vanaf het stuur te bedienen is werkt gewoon prima. Ook de raambediening etc. is prima (alleen zit iets in de bekerhouder snel in de weg).
Echter voor de infotainment is het een ander verhaal. Deze heeft helaas geen touchscreen, dus bedien je de boel met een joystick. Dit systeem is helaas niet intuïtief, soms moet je draaien ,soms klikken en soms naar links/rechts bewegen. Ook de menu structuur is ronduit slecht, soms moet je een scherm naar rechts, soms naar beneden scrollen etc. Niet logisch dus.
- Bagage: voor een zeer compacte 2 zitter heeft deze gewoon een goede kofferruimte. Wij doen slechts 1 keer in de week boodschappen en dat past prima. Ook laatst voor een feestje pasten er gewoon 4 kratten bier etc. in. Dus prima bruikbaar!
Tot slot nog een paar kleine puntjes van aandacht:
- In diverse fora wordt genoemd dat het raam niet met een enkele druk op de knop te open/sluiten is (dit tbv de veiligheid, aangezien er geen raamstijlen zijn). Dit is niet helemaal waar: aan de passagiers zijde klopt dit, echter aan de bestuurders zijde werkt dit wel gewoon, wel zo makkelijk bij parkeer garages.
- Itt tot wat de brochure zegt is er geen “comming home” functie voor de verlichting aanwezig. Dit zou vanwege het milieu (uhuh) en levensduur van de lampen afgeschaft zijn…beetje vreemd maar goed.
- Neem voor 25 euro de sport antenne erbij, de originele komt boven he dak uit en dat ziet er niet zo goed uit.
Conclusie: Voor ons de ideale combinatie van sportief en dagelijks gebruik. Prima te gebruiken als enige auto (mits je natuurlijk met niet meer dan 2 bent).
Heeft zijn min puntjes (belangrijkste is lawaaierig), maar niets onoverkomelijks en de rijeigenschappen maken meer dan alles goed. Tot op heden zeker wel de auto waar we het meest content mee zijn tov al onze vorige auto’s. Nu maar hopen dat de techniek ook betrouwbaar blijkt, en dan gaat hij zeker langer mee dan de vorige!
na 4,5 jaar gaat hij eruit
- 40.000 km
Zoals ook in de review van onze nieuwe auto valt te lezen werd de Mini geslachtofferd voor onze nieuwe aanwinst.
In het kort nog even de ervaringen na 4.5 jaar bezit.
De Mini is ons zeer goed bevallen, hij rijd echt fantastisch en bleek uiterst betrouwbaar, (echt helemaal niets mee gehad).
Qua comfort is het een beetje behelpen, er dringt redelijk veel geluid de cabine binnen, en je krijgt een zere nek bij het stoplicht als je vooraan staat. Ook is hij qua vering aan de harde kant, echter zeker niet spijkerhard. Wisten we natuurlijk allemaal, (behalve het geluid) en prima mee te leven, maar het kan beter.
De stoelen waren echter wel dikke prima, ook de hoofdruimte en beenruimte (ben 1.87) waren ruim voldoende.
De koffer ruimte heeft ons slechts een paar keer dwarsgezeten, vooral bij de stort of bij Ikea niet echt bruikbaar, maar ja een busje was snel gehuurd voor die paar keer. Voor de wekelijkse boodschappen en vakanties bleek hij goed genoeg.
verder eigenlijk weinig bijzonderheden, deed wat hij moest doen en altijd zonder mokken, probleemloos!
Al met al dus prima als dagelijkse auto te gebruiken, en we hebben ons er uitstekend mee vermaakt maar na 4.5 jaar zochten we weer wat anders en dan toch wel iets comfortabelere.
Nog wel even gedacht de Mini er naast te houden als "fun auto", maar qua kosten toch niet helemaal verantwoordelijk gezien het aantal km's dat wij draaien (10K/jaar).
Dus ingeruild, maar zeker weten dat iemand nog jaren plezier van deze auto gaat hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.