Mini Cooper S Chili (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 145.920 km |
KM-stand laatst | 204.000 km |
De eerste 5000 km
- 150.500 km
Inmiddels hebben we er een kleine 5.000km mee gereden en alles werkt nog steeds naar behoren. De remschijven en blokken heb ik vrijwel direct vervangen voor gegroefde MTEC schijven en EBC Yellowstuff blokken, omdat de standaard R53 remmen erom bekend staan bijzonder snel te gaan faden. Ik had nog geen zin in een JCW/R56 remupgrade, dus ik ben blij dat ik verbetering merk met deze setup. Ik was er onder de Volvo ook zeer over te spreken waarbij zelfs met circuitgebruik geen fading heeft plaatsgevonden. Het was in het begin even wennen hoeveel meer wendbaarheid de MINI heeft ten opzichte van de 850 en Picanto: De 850 had 211pk, maar woog ook ruim 1400kg en was geen kleine wagen. De Picanto woog slechts 900kg, maar had ook maar 69pk onder de kap. De MINI weegt 1100kg en heeft op dit moment 170pk, korte verzetten en een vrij lineaire koppelcurve door de compressor. Een ideaal pakket voor dagelijks gebruik, maar het leent zich ook uitstekend goed voor wat 'spirited driving'.
Conclusie
Wat mij blijft verbazen is het gevoel en de betrokkenheid die de R53 biedt. Dit is naar mijn idee één van de weinige, relatief moderne auto's die zoveel rijplezier kan bieden door het heerlijk zware stuurgedrag, de formidabele getrag versnellingsbak en die eerdergenoemde supercharger. Het klopt allemaal. Als je op zoek bent naar een leuke auto voor erbij en met een budget rekening moet houden, is de eerste generatie MINI Cooper S een hele goede optie.
Van Volvo 850 naar MINI Cooper S
- 145.920 km
Na jaren verschillende Volvo 850's gereden te hebben – zowel met als zonder turbo – was het tijd voor wat jongers. De ruimte die de Volvo bood was subliem, maar niet (meer) noodzakelijk. Omdat we inmiddels ook zijn verhuisd naar Rotterdam met een uitdagende hoeveelheid parkeerplekken, was een iets kleinere auto best welkom. Vrouwlief reed in een Kia Picanto, dus de Volvo was elke keer weer een uitdaging om te parkeren.
The Italian Job
Na het zien van The Italian Job toen de Volvo 850 en Kia Picanto reeds verkocht waren, hebben we besloten actief te gaan zoeken naar MINI's. De enige MINI die ik wilde overwegen was de R53, omdat ik daar veel positieve herinneringen aan over heb gehouden door de jaren heen. Het gejank van de supercharger in de film is daar een voorbeeld van, maar ook de ritjes die ik zelf heb gemaakt brengen een glimlach op m'n gezicht.
Astro Black, Cordoba Beige
Al vrij snel had ik de ultieme MINI gevonden: Een stoer ogend exemplaar, facelift, minder dan 150.000km, volleder interieur, navigatie, zwarte hemel, panoramadak. Omdat de meeste auto's zwarte bekleding hebben, was het een gelukje dat deze R53 is voorzien van zwart/cordoba beige leder. De zwarte hemel maakt het interieur af. De Astro Black metallic lak in combinatie met de matzwarte R105 JCW velgen of Sparco Drift winterset die erbij zit maken deze MINI helemaal af.
Bij de proefrit werd duidelijk dat vrijwel alles naar behoren werkt: enkel een trilling met remmen, maar dat was te verwachten met deze oude remschijven. De auto was verder keurig onderhouden, alle factuurtjes zaten erbij en het gevoel was goed. Meenemen dus!
R99 velgen en nieuwe Michelins
- 154.500 km
We zijn weer wat verder in de tussentijd en omdat het allemaal erg zwart was, had ik toch de wens om een van de zwarte sets velgen te verruilen voor iets anders. Na een zoektocht kwam ik tot de conclusie dat antraciete 17” R99 velgen het mooist zouden staan. Daarnaast waren 18 Michelin PS4 banden erg prijzig en dat vond ik zonde om uit te geven terwijl ik niet helemaal happy meer was met de JCW velgen. De R105 set heb ik mooi verkocht en uiteindelijk heb ik ook een nette R99 set gevonden met ROF banden. Die heb ik gelijk vervangen voor nieuwe PS4 banden. Tevens is de wagen gelijk uitgelijnd, maar toen bleek dat de spoorstangen vastzaten. Die zijn dus vervangen, waarna het uitlijnen wel goed gedaan kon worden.
Wat is het toch een pret om nu met Michelins onder de R53 rond te rijden. In combinatie met het sperdifferentieel houdt het in dat je ongeveer altijd grip hebt. Bizar! Het heeft m’n Volvo toentertijd ook getransformeerd, maar ook de MINI doet het goed. Eind mei staan de draagarmrubbers op de planning om te worden vervangen door pu bussen. Ik ben benieuwd wat dat aan het stuurgedrag zal bijdragen. Van de week ook even een knipperlicht module ingebouwd (via de NewMINIclub, leuke groep enthousiastelingen!) waardoor hij nu automatisch 3x knippert.
Milltek uitlaat en meer
- 167.800 km
Een jaar verder en blijer dan ooit met de MINI! Eind vorig jaar is er een E46 320i bij gekomen, omdat we een tweede auto nodig hadden. Inmiddels niet meer, dus staat deze weer te koop om eventueel door te sparen voor iets anders naast de MINI. Heeft geen haast, want ook de BMW rijdt zalig.
De MINI rijdt met de nieuwe bussen ondertussen een stukje strakker. Prima upgrade die ik iedereen aanraad. Verder is hij nagenoeg zonder gedoe door de APK gekomen. Er bleek echter een lek in een van de eind dempers te zitten, dus dat was een prima excuus om te zoeken naar een Milltek catback. Gelukkig voor mij had een clublid toevallig de verkeerde gekocht voor zijn R52S, waardoor ik die heb overgenomen. Een non-res was een gokje, maar ik heb geen moment spijt. Wat een geweldig geluid! Dit maakt de MINI qua beleving echt af. Goede dosis herrie en nog net op het randje.
Begin dit jaar gelijk even een oliebeurtje gedaan en alle filters vervangen. Helaas heeft iemand recent wel een trekhaak in de voorbumper geparkeerd, maar dat heb ik mooi als excuus gebruikt om meteen een aero bumper te laten plaatsen. Heel tevreden met het resultaat, dus opnieuw een mooie upgrade! Afgelopen jaar eigenlijk probleemloos verder kunnen genieten van deze hot hatch, met gemiddelde onderhoudskosten van zo’n €112 per maand sinds aanschaf. Voor je beeldvorming: dit komt neer op totaal rond de €200 aan maandelijkse lasten met MRB en verzekering. Wat mij betreft goed te doen en het is elke euro waard!
R56S remmen
- 172.600 km
Tijdens wat stevigere ritjes vielen de standaard remmen uiteindelijk toch door de mand, ondanks de verbetering met EBC Yellowstuff blokken en Mtec schijven. Toevallig kwam ik een fris R56S setje tegen met EBC remschijven en Yellowstuff blokken. Ik heb de klauwen opgeschuurd en geel gespoten en gelijk een setje HEL remleidingen erbij besteld. Montage ging probleemloos, al is het wel een klusje als je twee R53's van deze upgrade wilt voorzien. De remvloeistof was hopeloos over datum dus al met al ben ik zeer blij met de upgrade. Fading is verleden tijd en hij is klaar voor een kleinere pulley.
Zoals eigenlijk wel verwacht dit jaar een probleemloze APK achter de rug. Maar, helaas iets later last gekregen van een brandend airbag lampje en half werkende claxon. De airbag is vervangen voor een ander exemplaar.
Anyway, hopelijk kan ik in 2021 weer bij een leuke clubrit aansluiten met de R53!
Fast forward naar 2025
- 204.000 km
Al jaren geen update meer geschreven over de R53, maar nog altijd in bezit! Uiteindelijk heeft de BMW het veld geruimd ten behoeve van de aankoop van een huis, in plaats van een andere BMW. Toen kwam er ook een leaseauto naast de MINI en zijn we vervolgens opnieuw verhuisd. Door de jaren heen is de MINI wel altijd onze trouwe vriend gebleven. In het kort een overzicht wat er aan versleuteld is door de jaren heen:
In 2021 heb ik bij de APK ook de bakolie laten verversen, inclusief nog wat ander grut.
In 2022 heb ik een Cold Air Intake + K&N filter geplaatst, voor een wat nadrukkelijker supercharger gejank. Ook heb ik toen vier nieuwe Michelin Pilot Sport 5 banden laten monteren.
In 2023 heeft de supercharger nieuwe olie en een 17% kleinere pulley gekregen, inclusief andere bougies en een remap. Aansluitend nieuwe Koni schokbrekers en Cobra veren.
In 2024 nieuwe remleidingen, klauwen, blokken en schijven achter. Ook nieuwe remblokken voor.
Wat kost het precies?
In de 77 maanden dat we de auto in bezit hebben zijn we gemiddeld €115,28 kwijt geweest aan (preventief) onderhoud/upgrades. Samen met de vaste lasten komt het neer op €0,25/km. Tel daar de brandstof van €0,18/km bij op en de kilometerprijs komt uit op €0,43/km.
Omdat we de meeste kilometers in de Polo maken, reden we de afgelopen twee jaar gemiddeld zo'n 5000 kilometer in een jaar ermee. We zijn met de R53 op vakantie geweest naar het Zwarte Woud, hij is af en toe in de Eifel te vinden en hij is soms op de Nordschleife geweest.
Afgelopen zomer ging het ook goed op Zolder, tot de multiriem er geen zin meer in had en eraf liep. Koelvloeistof expansievat gescheurd, koelvloeistof uiteraard verloren, et cetera. Door de hulp van alle geweldige clubleden van CluB53 (enkel R53/R52S leden), kon ik alsnog terug naar huis rijden! Direct een RVS expansievat gemonteerd, nieuwe riem en weer richting huis.
Enkele dagen later bleek de krukaspoelie echter de oorzaak geweest te zijn, want ik strandde alsnog op weg terug van een potje padel. Enkele dagen later had ik al een afspraak staan bij Beek Auto Racing voor het nodige onderhoud, maar dat ging ik niet redden. De ANWB weigerde hem namelijk daarheen te brengen. Gelukkig hebben we nog een Alpina B3 in de familie mét trekhaak, dus we hebben het zelf maar opgelost. Je vraagt je alleen af waar je de ANWB voor betaalt als je vervolgens toch zelf transport moet regelen in zo'n geval. Uiteindelijk is de MINI nagekeken, krukaspoelie vervangen en wederom alle vloeistoffen (olie, filter, koelvloeistof, remvloeistof). Nu rijdt 'ie weer als een zonnetje!
Inmiddels komt het voorjaar er weer aan dus dat betekent dat het tijd is om hem weer goed onder handen te nemen met een uitgebreide detail beurt. Daar ga ik vanmiddag mee aan de slag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.