Mini Cooper S Chili (2003) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 120.500 km |
Aanschaf nieuwe 'funcar'
- 91.000 km
De afgelopen vijf jaar heb ik met ontzettend veel plezier een Mazda MX-5 als funcar gehad. Het weggedrag, het open rijden, het geluid, en dat voor een auto van nu 20 jaar oud, waren gewoon subliem. Echter, met twee kids werd deze auto steeds onpraktischer in het gebruik en stond daardoor vaker en langer stil. Dat vond ik zonde. Na veel wikken en wegen hebben we dan ook besloten op zoek te gaan naar iets anders. Een iets meer praktische auto (waar beide kids tezamen ook in kunnen) maar met een hoog 'fun'-gehalte. Toen bleef er al snel maar één mogelijke auto over, een new Mini. Als dagelijkse auto gebruiken we overigens een Skoda Octavia (zie mijn andere review), dus het hoeft ook niet een "überpraktische" auto te zijn (gelukkig niet).
Onder het motto "YOLO" van een bekende Nederlandse cabaretier zijn we vervolgens op zoek gegaan naar een mooie "S" in de kleur grijs met een kilometerstand van maximaal 125dkm en het liefst zoveel mogelijk opties.
Na enig speurwerk uiteindelijk een op het oog schitterende "S" gevonden bij een garage in het noorden des lands. Bouwjaar 2003, 91.000 km op de teller, in 2010 geïmporteerd uit Duitsland, dealeronderhouden, met zo ongeveer alle opties die maar denkbaar zijn (xenon, climate control, stoelverwarming, voorruitverwarming, panoramisch dak, parkeersensoren, etc. etc.). Optisch zag de "S" er ook erg goed uit, zeker als je je bedenkt dat hij al 11 jaar oud is.
Een proefrit gemaakt en, jullie raden het al, verkocht (of beter gezegd: gekocht)! Nu staat er dus sinds 30 juni jl. een Mini Cooper S op de oprit. De garage heeft er nog een nieuwe APK op gedaan en de "S" een onderhoudsbeurt gegeven, dus we kunnen er weer een jaar tegenaan.
Ik kan niet anders zeggen: wat een wagen! De looks, de wegligging, het vermogen, het geluid. Gewoonweg verslavend.
Ik zal deze review zo nu en dan updaten met mijn ervaringen. Tot nu toe in ieder geval positief, maar het is natuurlijk nog te vroeg om iets te zeggen over betrouwbaarheid en gebruikskosten. Time will tell.
Aanpassingen
- 93.500 km
Na bijna 2.500km heb ik de nodige aanpassingen gedaan, waarvan een aantal punten te maken hadden met achterstallig onderhoud:
1. Ophangbeugel van rechter achteruitlaatdemper vervangen (verroest);
2. Bypass valve vervangen door een exemplaar van Krumm (in verband met het stotteren/inhouden van de motor bij halfgas);
3. Xenon lampen vervangen;
4. Bougies vervangen;
5. LED kentekenverlichting;
6. Instapdorpels besteld (moeten nog binnenkomen);
7. Nieuwe velgen + banden (17" matzwarte Mini "worst" velgen met Vredestein banden in de maat 215/40/17);
8. Bougiekabels vervangen
Daarnaast heb ik de Mini laten wassen, polijsten en waxen door een autopoetsbedrijf, waardoor de auto er van de buitenkant weer 'fris' en 'blinkend' uitziet.
Voor de rest is het iedere keer weer genieten als ik in de Mini stap!
Olieverbruik
- 93.600 km
De 'S' staat bekend om het olieverbruik. Dat is bij dit exemplaar niet anders. 1 liter olie op ongeveer 3.000km is het resultaat tot nu toe. Dit is niet ongebruikelijk lees ik op verschillende fora. Het hogere olieverbruik kan hier overigens ook mede veroorzaakt worden door de dunnere olie die gebruikt is (5W30). Ik hou wel in de gaten of het olieverbruik verder oploopt of niet.
Aircocompressor
- 96.000 km
Helaas heeft de aircocompressor de geest gegeven. Gelukkig heb ik bij de aanschaf van de auto 6 maanden garantie verkregen, dus de verkoper heeft de compressor zonder kosten vervangen.
Milltek uitlaat
- 98.000 km
Aangezien ik het geluid van de standaard uitlaat een beetje 'tam' vond, ben ik gaan rondkijken voor een andere, sportievere uitlaat. Na enig speurwerk kwam ik op twee mogelijke keuzes: een uitlaat van PlayMini of Milltek. Uiteindelijk heb ik, na veel wikken en wegen, gekozen voor de Milltek. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Wat een mooi, donker, grommend geluid als je het gas iets dieper intrapt. En de uitlaat produceert verder mooie 'plofjes' bij gas los. Als ik een mogelijk nadeel van de Milltek uitlaat moet benoemen, dan is het dat het geluid bij hogere snelheden (120+) toch echt wel nadrukkelijk aanwezig is. Ik ervaar het niet als storend, maar het valt me wel op.
Verlaging
- 100.000 km
Zelfs met het verlaagde onderstel staat de Mini Cooper S in mijn ogen nog steeds 'hoog op de poten'. Daarom heb ik de Mini laten verlagen door het monteren van een set verlagingsveren van Eibach. Dezelfde veren zitten ook onder mijn Skoda Octavia. Ook bij de Mini bevallen de veren prima. De Mini ligt mooi laag (ca. 2 cm lager dan 'stock') zonder al te veel aan comfort in te leveren. Bij drempels moet je nu wel iets meer oppassen, omdat de voorbumper (met onderlip) anders over de drempels schraapt. Verder draagt de verlaging bij aan een betere wegligging, vooral in de bochten.
Tripje naar de Eifel
- 104.000 km
Eind mei ben ik met twee vrienden een weekendje naar het Eifel gebied in Duitsland geweest. Zij ieder op de motor, ik met de Mini. Op de heuvelachtige weggetjes van de Eifel komt de Mini echt goed tot z'n recht. Hij ligt heerlijk strak op de weg, fenomenale grip en voldoende koppel om vlot weg te komen. Wat een genot!
Technisch heeft de auto zich goed gehouden, op een loszittend hitteschild na. Een lokale garage heeft dit echter op zaterdagmiddag weer vastgezet, tegen een zeer schappelijk tarief.
Stage II tuning
- 109.518 km
Na bijna anderhalf jaar in de Mini gereden te hebben ben ik gaan wennen aan het vermogen en heb ik uiteindelijk besloten om een stage II tuning te laten uitvoeren door Beek Auto Racing te Den Haag. Deze tuning houdt in het plaatsen van een kleinere Cravenspeed pulley (15%), nieuwe multiriem en bijbehorende softwareaanpassing. Door de kleinere pulley maakt de compressor/supercharger meer toeren en levert daardoor meer vermogen. Het vermogen zou daardoor gestegen moeten zijn van 163pk naar ca. 200pk. Of dit ook echt zo is weet ik niet, omdat ik geen rollerbanktest heb gedaan. Het maakt mij ook niet zoveel uit. Gevoelsmatig is de Mini in ieder geval een stuk sneller geworden en de supercharger 'whine' nog mooier! De kosten voor dit alles waren € 700,-- (incl. btw).
Onderhoudsbeurt + APK
- 113.000 km
De onderhoudsbeurt en APK hebben gelukkig niets bijzonders opgeleverd. Zelf heb ik de bobine vervangen door een exemplaar van MSD.
Nieuwe intercooler
- 115.000 km
Medio december heb ik de standaard intercooler van de Mini vervangen voor een groter exemplaar van het merk Airtec. Deze 'vangt' meer lucht en houdt de motor dus koeler en presteert deze hopelijk beter.
Koppeling vervangen
- 117.000 km
Vanaf het moment van aanschaf zat er al een soort piepend geluid in de koppeling, voornamelijk hoorbaar bij het op laten komen van de koppeling bij het wegrijden. Dit wordt op verschillende fora ook wel omschreven als het Chewbacca-geluid (naar de Star Wars films) en zou veroorzaakt worden door de drukgroep van de koppeling.
Afijn, aangezien de koppeling inmiddels zijn beste tijd wel gehad had, heb ik in januari besloten om de koppeling als geheel (dus inclusief drukgroep, koppelingsplaten, hoofd- en hulpkoppelingscilinder etc.) te laten vervangen.
Helaas ging de vervanging niet zonder slag of stoot. Zo is de motorruimte van een Mini zeer compact (of beter gezegd: veel te klein) en moest zo ongeveer de halve motor worden uitgebouwd om de koppeling te kunnen vervangen. Daarbij is alles lastig bereikbaar en waren nagenoeg alle bouten van de te demonteren onderdelen door de tand des tijds flink verroest en gingen dus niet, althans niet zonder een behoorlijk 'gevecht', los. Nadat uiteindelijk de koppeling vervangen was moest het gehele systeem nog ontlucht worden. Dat bleek pas echt een crime te zijn. Pas na vele pogingen en het inschakelen van een aantal 'hulplijnen' is het uiteindelijk gelukt. De Mini koppelt nu weer als nieuw en kan dus weer even mee.
APK
- 120.500 km
De Mini moest weer voor de jaarlijkse APK. Dit heb ik dit jaar door Autobedrijf Gijsbertsen, een BMW-Mini specialist in Odijk (Utrecht) laten doen. Een zeer vakkundig bedrijf met zeer vriendelijk en servicegericht personeel en schappelijke tarieven. Helaas vond de garage toch een aantal punten die verholpen moesten worden. Een defect wiellager rechtsvoor, een defecte lambasonde (bij de katalysator) en een lek in de aanzuigslang van de luchtfilter naar de gasklep. De totale kosten liepen daarmee op naar een slordige 600 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.