Mini Cooper S Chili (2003) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 139.022 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Eerste indruk
- 139.140 km
Na mijn vorige auto was ik helemaal klaar met het technische gezeur. Ik wilde een auto die het zou doen, een auto die leuk is om te rijden en het liefst iets dat je niet elke dag ziet.
De voor mij meest voor de hand liggende optie was een "Hot Hatch", een kleine lichte hatchback met veel vermogen.
Ik was aan het zoeken geweest naar een Polo GTI, een fiat panda 100hp, een Abarth 500 etc. maar nooit naar een Mini Cooper S omdat een vriend van mij er al een had en ik vond het afgezaagd om er ook een te kopen. Nar een lange zoektocht ben ik toch maar naar Mini's gaan kijken en al snel viel mij een mooi gebruikt exemplaar op. En niet zomaar een, maar een heuze John Cooper Works met 211PK!
Na een tijdje doorgezocht te hebben ben ik toch maar een kijkje gaan nemen naar de auto en die stond er zeer netjes bij. Alle boekjes ingevult, cerrtificaat van de tuning aanwezig en een aantal mooie opties erop (zoals het open dak).
Ik heb de auto gekocht, zo snel mogelijk opgehaald want ik kon niet meer wachten. Dat mijn tweede auto een Mini zou zijn met 200+PK had ik sowieso niet verwacht evenals de staat waar deze auto in verkeert. Er zitten minimale gebruikssporen op en dat mag ook wel op een auto van ruim 10 jaar oud!
Tot zover mijn verhaal over de aankoop, de rest van de verhalen volgen!
Plussen en minnen
- 140.205 km
Een maand en duizend kilometer verder ben ik weer een sukje wijzer over deze auto. Wat een bak!
Het heeft de afgelopen maand best vaak geregend en dan merk je hoe vroeg de tractioncontrol al in moet grijpen.Deze auto heeft zoveel vermogen dat je als het geregent heeft je wel uit moet kijken, anders krijg je ongelukken.
Gelukkig zijn er ook veel momenten geweest waarop het asfalt goed droog was en waar je dus wat meer het vermogen van de auto kon benutten. Ik ben (nogmaals) zeer tevreden over de rijbeleving van deze auto hij ligt echt als een blok op de weg. verder heb ik de auto deze maand twee keer gewassen en een keer gelopijst, nu glimt hij weer eventjes tot de volgende paar regenbuien, maar in ieder geval zijn nu die lelijke spinnenwebben uit de lak!
Twee weken terug heb ik een parrot in laten bouwen bij Autoparts stereotechtniek in Amsterdam en daar ben ik zeer tevreden over. Maar zoals de titel al zegt zijn er ook minpuntjes aan deze auto. Toen ik wegreed uit de garage kreeg ik een belletje dat er een klein plasje olie op de vloer lag (iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?)Ik ben direct naar huis gereden en ik had de olie gepeild maar die was helemaal vol. Een week later nog eens de olie gepeild en toen kon er 500ML bij. Toch maar eens even naar laten kijken. Ook hoor ik bij een koude start een licht piepend geluidje (ik denk de V snaar).
Het verbruik valt mij nog wel mee. Ik haal gemiddeld 1 op 10. Laat ik daar wel bij zeggen dat ik vooral stukjes van 10 tot 20 kilometer rij en veel binnen de bebouwde kom. Ook hoor je af en toe eens het gas in te trappen bij een works dus dat doe ik ook geregeld.
Ik ga op deze mooie dag nog even een ritje maken en ik lees graag jullie reacties. Tot snel!
Leuk leuk leuk
- 141.328 km
Weer een periode verder en ik geniet met volle teugen van de auto. Ik heb zelf een boodschappenlijstje gemaakt met dingen die ik eventueel aan de auto wil veranderen. Als eerste prioriteit had ik de radio staan. Deze kon alleen radio en cd’tjes afspelen. Ik had gelezen dat er AUX-kabeltjes te koop waren die voor mini geschikt waren. Dit kabeltje heb ik gekocht en daarbij een klemmetje om de gevarendriehoek weer vast te zetten op de hoedenplank (was al afgebroken toen ik hem kocht). Ik heb ondertussen ook alle ruitenwissers vervangen, de achterste voor een origineel exemplaar en de voorste voor flatblades.
Het kabeltje installeren ging makkelijk. Ik heb het dashboard zodanig verwijderd dat ik bij de radiobevestiging kon, Het kabeltje achterin gestoken en hij werkte meteen! Ik heb het kabeltje netjes in het dashboardkastje weggewerkt en het ziet er nu professioneel uit.
Deze periode was het erg mooi weer. Ik heb de auto flink gepoetst en ik ben ook met de velgenreiniger aan de slag geweest om de zwarte puntjes uit de velgen te krijgen. Het is een prachtig gezicht om de auto beetje bij beetje nog mooier te maken dan hij al is.
Dit weekend heb ik een aantal leuke evenementen gepland staan waar ik met de MINI naartoe ga. Op vrijdag 4 April naar Amsterdam voor een car meeting. Zaterdagochtend naar de Meern voor het convooi naar het spring event (ik heb zelf helaas geen kaarten dus rijd ik alleen mee). En zondag heb ik een cars& coffee bij Renspeed exclusive in Loosdrecht, ik verheug mij overal op!
Nu ga ik de auto weer flink poetsen voor het aankomende weekend, en ik houd jullie op de hoogte.
nieuwe ervaringen
- 143.104 km
De MINI bevalt nog steeds. Ik ben de laatste maand naar een aantal evenementen geweest die mij zeer goed zijn bevallen met de auto. Een rit in het bijzonder was een rit met tachtig supercars van De Meern naar Weeze (D). Op de snelweg kon ik de grote jongens minder bijhouden maar het spelen met GTI'tjes en TTRS'sen ging de auto aardig goed af.
Ik heb nader laten kijken naar de kleine olielekkage in de garage waar ik er achterkwam dat de remleidingen aan vervanging toe zijn, die laat ik nog voor de zomervakantie vervangen. De olielekkage kwm vermoedelijk van de klepdekselpakking en die wordt binnenkort ook vervangen. Verder heb ik er helaas nog een klein probleempje bij gekregen en dat is dat het rechterraam af en toe dienst weigert, ik vermoed dat dit in de kabel zit die door de deur heen gaat.
De auto is nog steeds een zonnetje om in te rijden, die power is elke dag weer een verassing. Ik hoop dat ik nog lang door kan rijden in deze auto want hij verveelt mij nog lang niet. Als er verder nog vragen zijn hoor ik ze graag, ik houd jullie op de hoogte!
Nog steeds goed
- 148.443 km
Ik ben de zomer doorgekomen met de mini, de kilometers zijn flink onder de wielen door gegaan en de tank is vaak gevult. Ik heb geen problemen gehad met de auto. Het rechter raam is nog steeds stuk en die is nog niet gemaakt (tijdgebrek) er is ook een pitje in de voor en achterbumper bijgekomen door mensen met een leuke trekhaak op de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt.
De airco moest er hard aan trekken dit jaar, het was vaak erg warm maar als hij op 19 graden stond met de roosters open wat het net te doen in de auto.
Ik heb mij gevonden in de autoevenementen en ik zit nu bij een paar clubs waar ik af en toe uitstapjes mee maak. Bijvoorbeeld de newminiclub en de club van Rennspeed Exclusive. De mini verbaast vriend en vijand, hij is nog steeds niet zo snel als een porsche maar als je er sportief genoeg mee omgaat dan kan hij ze wel aardig bijhouden. Een ideale auto voor beginners!
Zelf betrap ik mijzelf er steeds vaker op dat ik naar nog snellere auto's aan het kijken ben. Een BMW Z4 of Porsche Boxter lijkt mij ook gaaf maar daar moet nog even voor gespaard worden.
Ik heb als voorbereiding op de herfst alvast nieuwe rubberen matten in de MINI gelegd en ik ben nu weer klaar voor het nattere weer icm mijn nieuwe ruitenwissers.
Laatste review
- 175.000 km
Ik heb al een lange tijd niks meer van de auto en mij laten horen Dat wil niet zeggen dat de tijd heeft stilgestaan en dat alles op rolletjes is verlopen. De MINI heeft het de hele winter door uitstekend gedaan. In december 2014 is de auto zonder opmerkingen door de APK gekomen en zijn er twee nieuwe voorbandjes (Michelin Pilot Sport) onder gekomen. Deze reageren veel beter in zowel droge als natte omstandigheden en maken minder geluid dan de TOYO banden die ik hiervoor onder de auto had.
In Mei 2015 kreeg ik mijn eerste grote pech. Onderweg naar een schoolexamen hield de auto ineens erg veel vermogen in en het "check engine" lampje ging branden. Ik ben toen afgesleept naar de BMW Dealer AD SMELT in Naarden waar ik gevraagd heb of het probleem verholpen kon worden en of ze er een grote beurt aan wild doen omdat die ondertussen ook nodig was.
Na twee weken werd ik opgebeld om mijn auto te komen halen en wat mij als eerste op viel toen ik aan kwam lopen was dat deze auto niet gewassen was, echter is dat niet heel erg dus ik ben alsnog naar binnen gelopen om de auto op te halen. De meneer achter de balie vertelde mij dat zij het probleem niet durfde op te lossen omdat zij niet zeker wisten of het onderdeel stuk was. Echter hadden zij wel de grote beurt gedaan a 1200 euro. Nadat het bedrag voldaan was kreeg ik een kapotte sleutel terug. Het middelste knopje was uit de sleutel verdwenen. Toen ik daar een opmerking over maakte reageerde de meneer achter de balie behoorlijk onbeschoft en vertelde mij dat het mijn eigen schuld was en dat ik hem zo had ingeleverd. Ik zei dat ik over een aantal dagen terug zou komen om dit met meneer Smelt zelf te overleggen en heb de (nog steeds kapotte) auto alsnog in ontvangst genomen. Toen ik thuis kwam en ik mijn jas uit de kofferbak haalde bleek deze onder de olie te zitten. Ook merkte ik op dat er een flesje bromfietsolie uit de kofferbak verdwenen was. Ik keek de bon thuis na om te kijken of er nog bijzonderheden op stonden en tot mijn verbazing stond er een sticker op van 10 euro (?). Ik belde kwaad op over mijn ondervindingen en dezelfde meneer achter de balie reageerde niet echt beleefd. Hij vertelde dat een monteur van hun nooit iets zou weggooien wat niet van hem was en dat een veiligheidssticker op de voorruit wettelijk verplicht is (geen flauw idee).
Ik voelde mij behoorlijk opgelicht door de dealer en ik ben direct woest terug gereden om mijn verhaal te halen. Meneer reageerde dat ik tegen inkoop prijs een nieuwe sleutel kon kopen en dat zij gratis de auto voor mij zouden wassen. Ik heb direct de sticker (die overigens niet eens geplakt was) geretourneerd en ik ben niet akkoord gegaan met zijn voorstel. Iets dat de dealer heeft gesloopt ga ik niet voor betalen. Nadat ik de monteurs die aan mijn auto hadden gewerkt ondervraagd had had ik eindelijk diegene gevonden die mijn fles olie had weggegooid. Hij vertelde dat de fles leeg was, wat zou kunnen kloppen als de inhoud in mijn kofferbak lag... Wat ik echter niet door de beugel vind kunnen is dat zomaar mijn bezittingen zonder overleg worden weggegooid, al is het een lege fles olie. Ik ben daar behoorlijk kwaad over geworden en heb een officiële klacht ingediend bij BMW Nederland. Na twee dagen kreeg ik een reactie terug dat de auto gereinigd zou worden, dat ik een gratis nieuwe fles olie kreeg en dat er een gratis nieuwe sleutel gemaakt zou worden. Ondertussen had ik zelf al een nieuw bobine blok gemonteerd en de auto reed weer als vanouds.Waar ik diep teleurgesteld in ben is dat ik op mijn jonge leeftijd niet over serieus genomen word en dat ik vaak boos moet worden voordat er wat gebeurt. Jammer ik had wat meer verwacht van een merkdealer... -1 voor BMW!
De zomer heeft de auto opzich goed gepresteerd. Weinig opmerkingen behalve dat het olieverbruik iets was toegenomen. In Augustus ben ik met de MINI een week naar de Zwitserse Alpen geweest wat echt een feest is om te beleven! De bochten zijn verslavend. De snelheden liggen eenvoudig gevaarlijk hoog en inhalen, zelfs berg op, gaat heel gemakkelijk. Echt een prima bergracer die JCW!
Het was flink warm in de alpen en ik had dan ook vaak de ramen en het dak open omdat de airco in deze omstandigheden wel erg veel vermogen vergt. Na een krakend geluid van het linkerraam ging het raam niet meer dicht. Oorzaak: raammechaniek stuk en motor doorgebrand... ouch! Ik ben naar een Franse garage gegaan waar ik met wat handen en voetenwerk heb uitgelegd wat er mis was. Een Franse monteur maakte D.M.V. een kalender duidelijk dat het onderdeel twee weken zou duren om te bestellen en dat ze het dus alleen primitief konden repareren. Raam omhoog, twee balken hout onder het raammechaniek en het raam stond omhoog... ik wilde betalen maar de aardige Franse monteurs zwaaiden me vrolijk uit en wenseten mij 'bon voyage' zonder dat ze geld wilden, ik heb uit beleefdheid een dag later nog een flesje wijn langs gebracht.
Weer thuis aangekomen heb ik het raammechaniek uit elkaar laten halen en er een nieuwe in laten plaatsen. Ook de remblokjes waren aan vervanging toe dus die zijn vervangen.
Later in oktober kreeg ik een nare mededeling: mijn werk ging bezuinigen en de medewerkers werden nog maar voor de helft ingeroosterd en wij kregen dus nog maar voor de helft betaald. Reden voor mij om mijn auto te koop te zetten omdat ik die niet meer kon betalen helaas. Hij was in acht dagen verkocht en in totaal heb ik 800 euro afschrijving gehad ten opzichte van mijn aankoop bedrag. Dat is voor ruim anderhalf jaar bezit en 30.000 plezierige kilometers een mooi bedrag!
Een week nadat ik de auto had verkocht kreeg ik de melding van mijn werk dat het loos alarm was en dat ik weer volledig aan de slag kon met werken... NEEEE! de MINI was ondertussen al weg.... helaas, dan maar opnieuw beginnen met sparen voor de volgende auto dan maar.
Ondertussen heb ik een brommer gekocht om mij te verplaatsen omdat ik in principe geen auto nodig heb, het is puur liefhebberij. Ik ben momenteel aan het sparen voor een andere auto. Ik ben een beetje aan het oriënteren op een leuke coupe met goede rijeigenschappen. Iets als een BMW Z3 Coupe of een Audi TT of iets dergelijks, heeft iemand nog een leuke suggestie?
Ik hoop dat jullie allemaal genoten hebben van mijn reviews. Bij de aankoop van mijn volgende auto schrijf ik hier zeker weer over dus hopelijk lezen jullie mijn bevindingen dan weer!
Groet, Stefan Schoegje
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.