Mini Cooper S Chili (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
NEW!
- 177.300 km
Lovely
- 177.500 km
Wil je eenorm veel pret? twijfel niet langer en koop een mini!!!
First mod.
- 178.200 km
Al snel weer een review!
Afgelopen weekend weg geweest richting mn schoonouders en daarmee een lange rit moeten afleggen. Samen met de file onderweg een flinke tijd in de auto moeten zitten. Absoluut géén probleem!
De ramen stonden open, dakraam was open en er stond een zacht briesje. De file was zo zeer goed te overleven! Tijdens het rijden de ramen dicht en het dak open zorgt voor veel lawaai maar het is wel lekker! Constante frisse lucht in de auto en genieten van de zon op de kop.
Eenmaal bij de schoonouders aangekomen de auto geshowt en goed laten keuren. Meteen verder gereden naar een naarbij gelegen stuk circuit, het Luttenberg-circuit. Een oud straten circuit waarvan een deel nog gereden wordt tijdens de Hellendoorn-rally.
Bij het binnenrijden van het mooiste deel staan 2 borden die mij vertellen dat het verboden is voor motorrijders, al zijn de eerste 2 tegenliggers toch echt motorrijders..
Een combinatie van 5 bochten ligt voor mij, curbstones aan de binnenkanten, niemand op de weg. Voorzichtig jaag ik de auto door de bochten om de auto beter te leren kennen maar ook om de bochten te leren kennen, tenslotte mijn eerste keer hier.
Overal is het al verteld; een mini kan snoeihard door de bochten en voelt als een kart. Dat kan die zeker! Harder dan je vooraf denkt, elke keer dat je denkt: 'neeee, harder dan dit kan ECHT NIET!'. Echter zorgt de volgende poging er voordat je jezelf verbaasd.. dus toch!
Na het spelen terug naar huis gereden via een omweg van een minuutje of 10 om de auto te laten koelen. Eenmaal thuis de auto nog even stationair laten draai voor 5min? en zelfs toen had de motor nog niet genoeg want hij bleef maar blazen en nadraaien.
Na de wilde ritten, snelweg en woon-werkverkeer zijn we 450km verder en kan er weer getankt worden.. 40liter! dat is dus gemiddeld 1:11,25! had ik niet verwacht!
Het is niet dat de auto saai wordt, maar de eerst mod ligt al thuis te wachten tot het weekend is! Uiteraard zal de auto nog een keer een grondige poetsbeurt krijgen en worden alle kleine krasjes weggewerkt. Daarbij ligt er een JCW carbon-dash te wachten! :D
In het verschiet ligt nog een nieuwe uitlaat en luchtfilter.. dan ga ik weer wat nieuws bedenken!
modzzz
- 196.000 km
De MINI R53 Cooper S in ondertussen en een tijdje in mijn bezit.
In de tijd dat ik de MINI heb geen noemenswaardige problemen gehad.
Heb ondertussen preventief de schijven en blokken voor vervangen. Omdat de prijzen van originele onderdelen zeer hoog zijn heb ik gezocht naar alternatieven. Het alternatief heb ik gevonden in het merk "Mintex". Dit merk werd onderandere gebruikt door Subaru/Pr-drive tijdens de WRC. Dit gaf mij het vertrouwen een set blokken en schijven aan te schaffen. Omdat ik plannen voor de toekomst heb, heb ik gekozen voor geboorde en gegroevde schijven gekozen. De blokken zijn van een keramisch materiaal en moeten duidelijk warmgeremd worden.
Eenmaal de schijven ingereden en de blokken warm worden je oogballen uit je hoofd getrokken! WAUW! Wat een aanrader! En dat voor een lagere prijs dan normaal! Kortom: aanrader!
Een volgende aanpassing was een ander luchtfilter. Dit luchtfilter heb ik niet gekocht voor de "tuning". Zelfs al ga ik er 5pk op achteruit dan nog zou ik het doen. Niet op elke auto, maar wel op deze!
Door het andere filter komt er meer lucht in de motor en het aanzuiggeluid is meer.
MAAR!
Wat je wil is geluid van die supercharger. Neem een ander filter (geen inleg) en je hebt geluid! Constant het opzwepende geluid van de supercharger! Niet meer dat beetje gejank op de achtergrond. Nee, bij volgas een heerlijke jank. Het michanische geluid overspoelt je oren en maakt je doof. Gelukkig kan je dit geluid met je ruggengraat horen. :)
Een volgende aanpassing is de uitlaat. De uitlaat was rot en de eerste achterdemper was bijna doorgerot. De standaarduitlaat is weer zoiets dat veel te duur is. €731 zonder montage bij de dealert! Gelukkig bestaat internet en uiteindelijk de beste optie gevonden die er bestaat. Een RVS-uitlaat uit Engeland. PlayMini. De uitlaat heb ik zelf gemonteerd en heeft met incl brughuur nog geen €500 gekost. Het voordeel van de uitlaat is dat er nu nog maar 1 demper is ipv 2. De pasvorm is echt om te dromen! beter dan origineel!
Het geluid is echt heeeeerlijk! eerst kreeg je bij gas-los nog wat 'plofjes' zoals mooi beschreven in alle recenties. Met deze uitlaat worden het nog niet direct klappen maar plofjes zijn het zeker niet meer ;) Dat alles zonder overdreven te zijn. Het geluid is vooral voller, zoals deze had moeten zijn.
Een anderen nieuwe mod is een bluetooth EOBD2 dongel en een programma "Torque" op mijn Android telefoon.
Nu kan ik mijn auto uitlezen en allerlei data realtime bekijken. Bijna alle data wat je kan verzinnen kan je opvragen.. helaas is een MINI niet uitgerust met een olie-temperatuur meter, erg vervelend! Iets wat je bij een sportauto toch wel verwacht! Helaas kan je zonder sensor ook geen data opvragen. Iets wat ik dus nog ff moet fixen. Als ik het oliefilter ga vervangen draai ik er meteen een tempmeter in :)
Andere date welke ik wel binnen krijg is oa: koelwater, G-meter, ontstekingsvervroeging en boostmeter. Met een compleet standaard blok en bijna 2ton op de teller draai ik toch meer dan 10PSI! Alles lijkt daarmee toch nog wel in kannen en kruiken :) Miss toch aan de tuning bij 2ton? 200pk is ook leuk.. duss.. wie weet..
Mocht je twijfelen om een MINI te kopen? STOP!
Rij een rondje en je wordt verliefd!
Een hoop aanpassingen
- 200.600 km
Ondertussen een kleine 25.000 kilometer en een jaar verder heb ik een hoop meegemaakt met de MINI.
Ondertussen is een ALTA CAI geinstaleerd om de supercharger beter hoorbaar te maken. Een must voor elke R53 Cooper S!
De CAI werd gevolgd door een andere uitlaat. Van het merk: PlayMini. De uitlaat is van RVS en klinkt ge-wel-dig! Hij kan wat brommerig over komen maar het is wel het geluid zoals hij eigenlijk had moeten klinken.
Nu is een MINI al niet een auto waarbij je op je tenen hoeft te staan om er overheen te kijken, toch heb ik gekozen voor verlaging. Verlagen vond ik in eerste instantie eng. Ik was bang dat alles meteen heel stug zou worden en mn rug zou breken.
Om te zorgen dat dit allemaal niet zou gebeuren heb ik gekozen voor een set waarbij de demping kan worden ingesteld.
De auto reageert zoveel beter op het stuur! WAUW!
Iets wat je niet zal geloven: hij is comfortabeler geworden!
Ik heb gekozen voor een schroefset van "D2 motorsport". Prijs-kwaliteit is perfect!
De volgende stap welke ik wilde maken was tuning. Hierbij wilde ik het niet laten bij alleen een "chippie".
Er zou andere software komen én een kleinere pully op de charger. Dit zou zorgen voor een 205pk+! Goed vooruitzicht.
Helaas bleek bij een healthcheck dat er veel lek op de kleppen zat. Helaas niet goed om te tunen dus.
Het lekpercentage was dermate dat mij geadviseerd werd om de gehele kop te vervangen.
Naar wat zoekwerk had ik een monteur gevonden dit vaker heeft gedaan en dit voor weinig wilde doen. Hij bleek zelfs over een JCW-cilinderkop te beschikken!
Hierbij zijn de uitlaatpoorten groter en is de inlaat geflowd. Daarbij is er gekozen voor een dunnere pakking.
--
Bij het loshalen van het gehele motorwerk bleek ik net op tijd te zijn! Ik had net wel/net geen lekker koppakking!
De olie was nog mooi dus net niet. Wel kon er lucht tussen de cilinders verplaatsen.
De cilinders en zuigers zagen er overigens prachtig uit, totaal geen sporen van slijtage die je bij 2ton zou verwachten.
De nieuwe JCW-kop is echt GE-WEL-DIG!!!
zooooveeel meer POWER!
Vanaf 4000rpm is het echt goed opletten want de begrenzer heb je zomaar gevonden.
Nu ga ik snel weer doorsparen voor de pully en software!
Binnenkort gaat de MINI op de rollerbank om te zien wat die nu produceert. Puur ter referentie voor latere stages.
De tuning
- 216.000 km
Weer een kleine 15dkm verder en nog steeds loopt de MINI als een zonnetje!
Ik hoor hier en daar horrorverhalen maar die hebben gelukkig (nog) geen toepassing op mijn verhaal.
Ik heb voor een leuk prijsje een nieuwer type supercharger gevonden. De schoepen zijn gecoat en daardoor is het rendement hoger. Verwacht geen grote verschillen, maar alle beetjes helpen!
Daarbij heb ik een andere pully gekocht. Een kleinere, 17% kleiner pully. Dit zorgt er voor dat de charger sneller gaat ronddraaien en daardoor dus meer lucht verplaatst. Dit zorgt weer op zijn beurt voor meer druk en meer vermogen. MOOI!
Een MINI Cooper S heeft geen gebrek aan vermogen, maar een beetje meer is nooit verkeerd.
Het beste is om de auto te 'chiptunen' na het plaatsen van een kleinere pully. Je kan ook zonder rijden. PAS OP! Je mag dan niet meer dan 6000rpm draaien! Anders krijg je een foutmelding en doet die niets meer! (noodloop)
Maar mensen, wat een plezier!!! Het koppel dat ik nu heb is zoooooo overweldigend! Niet normaal! Heerlijk!
Zojuist nog een sprintje van 50-150 gedaan tegen een standaard Golf5 GTI. Hij ging voluit, ik ging tot +/- 5000/5500rpm. Ik reed m gewoon zoek!
Straks met andere software mag ik wél meer dan 6000rpm draaien.. dus nog een paar dagjes wachten.
Er komt overigens dan ook nog meer vermogen vrij! Naar verwachting zal ik van 162,8pk (gemeten) naar +/-220/230pk gaan. Ik ben benieuwd!
SPEC-list
GO:
- Alta cold air intake
- Facelift/Works supercharger
- 17% kleinere pully
- Works GP intercooler
- Works bougies
- 380cc Works (blauw) injectoren
- Works cilinderkop; gepolijste en licht vergrote in- en uitlaatpoorten
- Dunnere koppakking
- M2 performance RVS uitlaatspruitstuk (decat)
- PlayMini RVS catback
TURN:
- D2 motorsport schroefset met camberplates. (-1,3graden)
- Camberlinks achter (-1,6graden)
- Pirrelli P-zero nero 205-45-17
STOP:
- Mintex geboorde en gegroevde schijven (rondom)
- Mintex carbotech remblokken (rondom)
Probleemloos
- 235.000 km
Ik ben alweer bijna 20dkm verder. ZONDER problemen!
Nu zult u denken, euh... ja? Dus? Dat is toch normaal?
Nouja... Dit is een Cooper S met meer dan 2,3ton op de teller!
Een zelfde zal u niet snel vinden. Is dat erg? Mischien. Als u een Cooper S wilt aanschaffen; kijk dan niet altijd naar die kilometerstand!
De meeste Cooper S-en worden gebruikt door de vrouw. Veel korte stukjes.
Misschien wel erger; het is een funauto. De auto wordt alleen gebruikt bij mooi weer. Betekent vaak wel dat het vermogen volledig wordt aangesproken.
Liefhebbers weten dat de lagerschalen op de krukas vaak bij 100dkm aan vervanging toe zijn. Dit mede doordat het vermogen vaak word opgevraagd door de bestuurder.
Ik ben vóór de tuning langs mijn monteur geweest. Deze heeft mijn lagerschalen gecontroleerd. Hij kon niets anders zeggen dan: PERFECT!
Mijn vermoedde toen ik de auto kocht, een dagelijk gebruikte auto voor woon-werk zijn de beste, werd bevestigd. Zelfs met ruim 2ton op de klok waren mijn lagerschalen nog goed.
Met een goed gevoel naar de rollerbank gegaan bij Beek-Autoracing aka MINIspeed.
Ghisbert kwam met een zeer grote smile terug vanaf de computer. Zonder tuning behaalde ik 220PK en 265Nm!!!
Hij heeft me zelfs geadviseerd niet te gaan tunen, de motor liep veel te mooi zo.
Op vakantie naar Frankrijk is al het vermogen goed aangesproken. De weggetjes rondom La Rochelle zijn allemaal goed belegd met vers rubber. Mijn rubber.
Ik verwacht nog vele jaren te kunnen genieten van mijn grote liefde. Ik zal er alles aan doen om deze heel te houden.
Meer plezier in het autorijden is er écht niet te vinden!
Luxer kan altijd, maar dit plezier is nergens anders te vinden!
Verkocht
- 260.000 km
Precies op de dag af, 3,5 jaar later, is de MINI verkocht en naar een nieuwe liefhebber gegaan.
In de 3,5 jaar dat ik deze MINI heb gehad, heb ik een hoop meegemaakt.
Zo ongeveer alles is een keer vervangen.
Dat was zeker niet de schuld van de MINI. Er was zoveel aan deze auto gesleuteld en geknutseld, dit waren geen MINI-problemen.
De MINI is bij normaal gebruik en goed onderhoud een zeer betrouwbare auto. Zorg dat als je een MINI koopt, je het oliepeil in de gaten houdt.
Zijn het dan zulke olieslurpers? Ach.. volgensmij is dat tegenwoordig de standaard. Zonde.
De R53 MINI Cooper S is vervangen voor een R55 MINI Clubman Cooper S.
Waarom?
Ik was toe aan een nieuw project.
De Clubman bied meer ruimte en net ff een tandje luxer.
De R53 zal ik nooit vergeten. Wat een fantastische auto!
Ooit.. later..
Dan koop ik weer een R53! Sowieso! Wat een heerlijke auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.