Mini Cooper S (2003) #2

autoreview

Mini Cooper S (2003)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf196.221 km
KM-stand laatst199.430 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Youngtimer

  • 197.777 km

In ons leven hebben we 3 classic mini's gehad. De eerste is in 1990 gekocht en deze is pas 2 jaar geleden verkocht, dus 33 jaar lang in ons bezit geweest. We reden er niet meer mee en dan moet je even slikken en je emoties aan de kant zetten.

Onze vorige, kleine fun auto was een Fiat 500e, zie review. Superleuk, maar het begon te kriebelen dat het nog veel leuker kon. En dan heeft je vrouw eigenlijk maar 1 eis: kleur Electric Blue. Ik had er al een paar gezien en uiteindelijk 1 bekeken. Een aankoopkeuring was misschien goed geweest, maar daar wordt ook niet alles gezien. En we hadden een best wel groot onderhoudspotje om de Mini aan te pakken, dus gekocht.

De reis naar huis heeft mijn vrouw gereden en je weet wat ze zeggen: happy wife, happy life.
Meteen een afspraak gemaakt bij Miniparts24 en daar een paar dagen later heengebracht.

Onderhoud
Aangezien de Mini een youngtimer is en op de zaak staat, zijn de autokosten voor de zaak. BTW forfait van 1,5% over nieuwwaarde is lekker laag, dus de kosten en bijtelling zijn lage privékosten. Daarbij niet vergeten dat er bijna geen afschrijving meer is en die moet je ook betalen. Kortom, we schrikken niet van een beetje onderhoudskosten. Dat is voor mij heel fijn, want ik wil wel in een betrouwbare en fijne auto rijden.

Bij Miniparts24 heeft de Mini een maand gestaan, want ze hebben het echt heel druk, en de auto is doorgelicht en er is een offerte gemaakt. Compressie is top, carrosserie en bodem zijn hard en roestvrij, geen roest bij de achterlichten, dus alleen even de minpunten aanpakken. Er zijn heel veel kleine zaken vervangen, zoals rubbers, maar even de kernzaken opnoemen is wel goed: Race remschijven voor van de R56JCW gemonteerd, Supercharger revisie, brandstofpomp vervangen, uitlaatspruitstuk vervangen. En dan zou de Mini goed moeten zijn. Nu is het een Mini uit 2003, dus wat is goed? Ik had aangegeven dat de auto schokte en niet zijn vermogen leverde wat hij zou moeten. Er zit namelijk een 17% pully in voor de supercharger en de auto heeft in 2017 ook een stage 3 tuning gehad bij Beek auto racing. Er zou 210 pk in moeten zitten, maar dat zit er echt niet in. Miniparts24 om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik weet en vertrouw erop dat alle werkzaamheden goed zijn uitgevoerd, maar jammer dat ik de auto zo mee heb gekregen.

Aanpassingen
De Mini heeft bij de vorige eigenaren een interieur uit de R56 gekregen. Een fijn interieur dat prima comfort oplevert. Climate control en xenon zijn fijne extra's, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Er zitten lichtgewicht racevelgen onder met prima banden (Pilot sport), schroefveren en dus het kartgevoel wat een Mini R53 moet geven zit hier echt wel in. Het stuurgevoel, de wegligging en het stevige gevoel van de auto maken dat je elke rit met een grote glimlach in de Mini zit. Wat een auto! Ondanks dat het vermogen er nog niet in zit!

De Mini gaat over een week naar Beek auto racing. Ze gaan de auto testen en kijken waar er nog aanpassingen nodig zijn om de auto weer soepel en met voldoende vermogen te laten rijden. Deze Mini verdient het. En daarom zijn we blij dat het een youngtimer is, want Mini rijden is niet gratis, maar wel waardevol.

Zodra de Mini terug is van Beek schrijf ik hier wat er gebeurd is.

Een kleinigheid gelukkig,,.

  • 199.430 km

Een paar weken geleden is de Mini bij Beek autoracing geweest. Ze hebben de auto getest en het bleek dat er te koude bougies in zaten, terwijl ik juist dacht er er koude bougies in moesten. Ze hebben proefgereden met de auto en ze vinden dat de auto het vermogen levert wat het zou moeten en dat de Mini nu rijdt zoals het zou moeten. Ik ben best wel een zeur wat betreft mijn auto's, het moet goed zijn, maar de auto heeft alleen nu met koude motor een lichte aarzeling, maar warm en met een vlotte rijstijl is de Mini helemaal in zijn/haar element. Kortom voor mij een prima auto om van te genieten en dat hebben we ook gedaan.

Moezel tripje
We hebben de keuze uit een paar auto's, maar deze Mini moest ons vervoermiddel worden naar de Moezel. Heerlijke rijders wegen, vlakbij de Nürburgring, en ook veel binnendoor wegen om op de bestemming te komen. Met wat bagage vreesden we het ergste qua rijhoogte, maar dat is prima gegaan. Het comfort om 390 km heen te rijden is meer dan prima. Zo stug is de auto dus niet. Maar we hebben wel gemerkt dat bochten heel anders zijn in deze auto. Stuur om en hoppa, je bent van richting veranderd. Wat een wegligging en wat een genot om deze auto te rijden. Er pasten zelfs nog 3 dozen wijn mee voor thuis, dus we hebben een heerlijke paar dagen met onze Mini gehad.

Onbetrouwbare regelgeving Youngtimer
Afgelopen tijd vernomen dat de youngtimer regeling versoberd wordt. Volgend jaar is het probleem voor ons er nog niet, maar wel het jaar daarna. Weliswaar voor nog 2 jaar voor deze Mini, maar daar hadden we deze natuurlijk niet voor gekocht.
We hebben ook gemerkt dat dagelijks met deze Mini rijden voor ons wel heel leuk is, maar voor de Mini niet. Elke dag 2x een koude start, net warm gereden en dan alweer stilstaan. Dit is niet goed voor de Mini. En als het niet goed is voor de Mini dan zal met dit rijgedrag de kosten nog verder oplopen. Terwijl de auto nu gewoon helemaal prima is.
We hebben besloten om een elektrische Mini aan te schaffen en inmiddels staat deze al op de oprit. Ik zal hier binnenkort een review over schrijven. Voor nu gaan we deze R53S weer te koop zetten, want 4 auto's is echt teveel van het goede. We hebben geen haast, maar alleen al 4 auto's wassen is al een opgave. We zijn superblij met de elektrische Mini, maar het is geen R53 Cooper S....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.