Mini Cooper S (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 196.221 km |
KM-stand laatst | 196.221 km |
Youngtimer
- 196.221 km
In ons leven hebben we 3 classic mini's gehad. De eerste is in 1990 gekocht en deze is pas 2 jaar geleden verkocht, dus 33 jaar lang in ons bezit geweest. We reden er niet meer mee en dan moet je even slikken en je emoties aan de kant zetten.
Onze vorige, kleine fun auto was een Fiat 500e, zie review. Superleuk, maar het begon te kriebelen dat het nog veel leuker kon. En dan heeft je vrouw eigenlijk maar 1 eis: kleur Electric Blue. Ik had er al een paar gezien en uiteindelijk 1 bekeken. Een aankoopkeuring was misschien goed geweest, maar daar wordt ook niet alles gezien. En we hadden een best wel groot onderhoudspotje om de Mini aan te pakken, dus gekocht.
De reis naar huis heeft mijn vrouw gereden en je weet wat ze zeggen: happy wife, happy life.
Meteen een afspraak gemaakt bij Miniparts24 en daar een paar dagen later heengebracht.
Onderhoud
Aangezien de Mini een youngtimer is en op de zaak staat, zijn de autokosten voor de zaak. BTW forfait van 1,5% over nieuwwaarde is lekker laag, dus de kosten en bijtelling zijn lage privékosten. Daarbij niet vergeten dat er bijna geen afschrijving meer is en die moet je ook betalen. Kortom, we schrikken niet van een beetje onderhoudskosten. Dat is voor mij heel fijn, want ik wil wel in een betrouwbare en fijne auto rijden.
Bij Miniparts24 heeft de Mini een maand gestaan, want ze hebben het echt heel druk, en de auto is doorgelicht en er is een offerte gemaakt. Compressie is top, carrosserie en bodem zijn hard en roestvrij, geen roest bij de achterlichten, dus alleen even de minpunten aanpakken. Er zijn heel veel kleine zaken vervangen, zoals rubbers, maar even de kernzaken opnoemen is wel goed: Race remschijven voor van de R56JCW gemonteerd, Supercharger revisie, brandstofpomp vervangen, uitlaatspruitstuk vervangen. En dan zou de Mini goed moeten zijn. Nu is het een Mini uit 2003, dus wat is goed? Ik had aangegeven dat de auto schokte en niet zijn vermogen leverde wat hij zou moeten. Er zit namelijk een 17% pully in voor de supercharger en de auto heeft in 2017 ook een stage 3 tuning gehad bij Beek auto racing. Er zou 210 pk in moeten zitten, maar dat zit er echt niet in. Miniparts24 om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik weet en vertrouw erop dat alle werkzaamheden goed zijn uitgevoerd, maar jammer dat ik de auto zo mee heb gekregen.
Aanpassingen
De Mini heeft bij de vorige eigenaren een interieur uit de R56 gekregen. Een fijn interieur dat prima comfort oplevert. Climate control en xenon zijn fijne extra's, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Er zitten lichtgewicht racevelgen onder met prima banden (Pilot sport), schroefveren en dus het kartgevoel wat een Mini R53 moet geven zit hier echt wel in. Het stuurgevoel, de wegligging en het stevige gevoel van de auto maken dat je elke rit met een grote glimlach in de Mini zit. Wat een auto! Ondanks dat het vermogen er nog niet in zit!
De Mini gaat over een week naar Beek auto racing. Ze gaan de auto testen en kijken waar er nog aanpassingen nodig zijn om de auto weer soepel en met voldoende vermogen te laten rijden. Deze Mini verdient het. En daarom zijn we blij dat het een youngtimer is, want Mini rijden is niet gratis, maar wel waardevol.
Zodra de Mini terug is van Beek schrijf ik hier wat er gebeurd is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren