Mini Cooper Pepper (2004) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cooper Pepper |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is een auto die iedereen een keer gereden moet hebben. Ik rij er nu al drie jaar met veel plezier in. De auto is (ook dankzij de automaat) meer dan vlot, vooral bij hernemingen (0-100 in ca. 10s, maar 80-120 in ca. 7, top ca. 190km/h). De automaat is een CVT die nooit schakelt en bij voluit accelereren altijd het maximale vermogen benut. Alleen op de Duitse autobahn (A31 bijv.) kom je vermogen tekort om echt mee te komen boven de 170km/h.
De wegligging is bovenmodaal, ik rij met 195/60R15 en het (standaard) sportonderstel. Je kunt enorm hoeken en niemand houdt je over een (mini) rotonde bij. Je kunt nog verder gaan maar met 17’ (proefgereden) merk je wel dat de wielen een stuk meer wegen (kost acceleratievermogen, langere remweg, gevoelig voor spoorvorming en zwaarder sturen bij lage snelheden).
De zitpositie is optimaal, ondanks dat het stuur niet in diepte verstelbaar is.
Ik heb de auto destijds vol laten hangen met zaken als >400W Harman Kardon audio (af-fabriek): een echte aanrader als je van muziek houdt. Xenon (een must, nooit meer zonder) en zaken als automatisch dimmende binnenspiegel, climate control, regensensor (super), voorruitverwarming (echt ideaal bij beslagen voorruit of lichte vorst). Je went heel snel aan dit soort luxe en dat maakt de keuze voor een volgende auto lastiger omdat je niet terug wilt.
Momenteel ben ik al weer aan het kijken naar een volgende auto want in september loopt het leasecontract af. Vanwege de 35.000km/jaar wordt het nu een diesel (de MINI rijdt 1:10 gemiddeld) en een automaat.
De nieuwe MINI kan mij nog niet overtuigen. Ik heb er nog niet in gereden, maar dat zal ook geen breekpunt zijn. Ik kan het nieuwe dashboard niet echt mooi vinden, met name de middelconsole niet. Het design heeft een beetje de overhand gekregen. De kwaliteit zal zondermeer beter zijn (dat is niet zo moeiijk, vrij veel harde kunststoffen in het model dat ik nu rij), maar het wordt nog meer een speelgoedauto van binnen.
Kandidaten:
- Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm Q-Tronic (grootste kanshebber)
- Volvo C30 D5 (rijdt niet echt dynamisch)
- Skoda Octavia SW 2.0TDI DSG (budget alternatief, DSG bevalt niet 100%)
PROBLEMEN
Er zijn door niet nader te noemen mensen een paar keer deuken in de auto gereden, maar die zijn onherkenbaar hersteld.
Problemen zijn er geweest met de software van de automaat, met name op het gebied van het aangrijpen van de koppeling. Dat is nu (bij 105.000km) overigens geen enkel probleem meer. Bij filerijden (12-15km/h) wil de auto soms een beetje bokken, dan twijfelt de koppeling. De automaat heeft geen koppelomvormer, maar een natte koppeling.
Verder is recent de benzinevlotter kapotgegaan wat een verkeerde of lege tank op het dashbaord gaf. Dat is nu hersteld. De rechter xenon-lamp flikkert. Lamp vervangen heeft niet geholpen, de (duurdere) trafe moet waarschijnlijk vervangen worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren