Mini Cooper Chili (2006)

autoreview

Mini Mini
Mini MiniMini MiniMini MiniMini MiniMini MiniMini Mini - interieurMini Mini - interieurMini Mini - interieur

Signalement

UitvoeringCooper Chili
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij aanvang van mijn nieuwe baan op 1 april jl. (geen grap!) was mijn werkgever van mening dat een leaseauto voor mij onontbeerlijk was. Aangezien ik echter nog een tijdelijk contract heb, werd besloten om intern te schuiven met de auto’s met als gevolg dat ik de sleutels kreeg van een zwarte Mini Cooper 1.6 in Chili uitvoering.

Om met de deur in huis te vallen: de looks van deze auto zijn fantastisch! Zeker in het zwart krijg je een mooi contrast met de witte buitenspiegels en het witte dak. De 17 inch lichtmetalen velgen (optie) maken de auto extra dik. Aan aandacht en bekijks dus zeker geen gebrek als je met deze auto op stap bent.

Met een druk op de knop van de fors uitgevallen sleutel wordt de auto ontgrendeld. Als je de deur opent ontwaar je een interieur wat weliswaar donker van kleur is, maar toch veel frivoliteit uitstraat. De vele zilverkleurige accenten en de vele ronde vormen weten het interieur aardig op te fleuren. Voor mij persoonlijk vind ik die frivoliteit echter iets te veel van het goede. Met name het dashboard zelf geeft mij een beetje het ’My first Sony’ gevoel. Werkelijk waar alles is rond; een beetje overdesigned naar mijn mening. Gelukkig is de auto voorzien van het optionele Chrono Clock Pack, zodat de snelheidsmeter en toerenteller op de enig juiste plek zitten: achter het stuurwiel.

We nemen plaats op de stoelen die deels met leer zijn bekleed (optie). Ik heb zelf een ongelukkig postuur: lange benen, korte romp en een totale lengte van 1.85m. Een goede zitpositie is voor mij dus sowieso al moeilijk te vinden, maar positieve verbazing is mijn deel: de ruimte voorin is riant. Zelfs met mijn bovengmiddeld lange benen, hoef ik de stoel niet maximaal naar achteren te schuiven. Dat maak ik vaak toch anders mee. De ruimte achterin is echter beneden alle peil. De gordels en hoofdsteunen op de achterbank hadden wat dat betreft achterwege kunnen blijven, want daar kan met goed fatsoen geen mens zitten. Een kinderzitje is het maximaal haalbare.

De stoel staat nu op de juiste positie voor mijn benen. Met de standaard aanwezige hoogteverstelling zet ik vervolgens de stoel op een voor mij prettige zithoogte. Hier wil ik een minpunt aankaarten: de zitting staat voor mijn gevoel net iets te vlak en is net iets te kort. De zithoek is echter niet te verstellen.

Nu wil ik de rugleuning gaan verstellen. Ik kan een goede houding vinden, maar het is niet meer van deze tijd dat deze verstelling niet traploos geregeld is. Dat hebben andere fabrikanten toch beter voor elkaar.

Tot slot moet het stuur in de goede positie gezet worden. Ook hier een misser: het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Anno 2006 zou je ook axiale verstelling mogen verwachten op een auto van ruim 27 mille.

De standaarduitrusting krijgt van mij een kleine voldiende. Electrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening en stuurbekrachting zijn aanwezig, almede een stel plofzakken voor en opzij voor bestuurder en passagier. Verder zijn de buitenspiegels electrisch verstelbaar, maar niet verwarmd en heb je de beschikking over een radio/cd-speler. Daarvan laat de geluidskwaliteit echter flink te wensen over. Vervanging daarvan is echter geen senicure. Voordat je een andere radio kunt monteren, ben je al kleine €200 kwijt aan adapterplaatjes en conversiestekkers. Al met al geen overdadige uitrusting dus. Wel een pluspuntje voor de standaard aanwezige cruise control.

Destijds stond deze auto in standaarduitvoering voor ruim 24 mille in de prijslijst. De extra opties als gedeeltelijk lederen bekleding, handbediende airco, het Chrono Clock Pack, de middenarmsteun en de 17 inch velgen drijven de prijs op tot een niet misselijke €27.500. Op zich geen halszaken, maar een airco zou anno 2006 toch zeker standaard moeten zijn bij een auto met deze prijs.

Dat deze auto is ontwikkeld door BMW wordt ook duidelijk in de afwerking. Deze staat op hoog niveau. De diverse kunststof delen sluiten goed op elkaar aan en rammels en kraakjes zijn de auto vreemd. Subtiele details als chroomkleurige dorpellijsten en de subtiele rode sfeerverlichting bij nacht in het interieur maken het af. Wel een kritische noot bij het materiaalgebruik. De kunstof van de zilverkleurige panelen op het dashboard alsmede het paneel onder de stuurkolom en de klep van het dashboardkastje is keihard en voelt wat goedkoop aan. Geen onoverkomelijk punt en onder het rijden merk je er niets van, maar het doet een klein beetje afbreuk aan een auto die verder gewoon uitstekend in elkaar is geschroefd.

We gaan rijden. We starten de motor en meteen valt de rust op in het interieur. Bij stationair toerental is de motor binnenin bijna niet te horen en ook trillingen zijn hem vreemd. We zetten de pook in 1 en gaan op weg. Meteen valt op dat de bak erg prettig schakelt. De schakelwegen zijn kort en de pook gaat trefzeker en met het juiste gevoel door de versnellingen. De overbrengingen van de vijfbak zijn goed gekozen. Niets op aan te merken.

Eenmaal langer onderweg, wordt duidelijk dat de auto duidelijk een sportieve inslag heeft. De hand van moederbedrijf BMW is hier duidelijk te merken. De bediening van de auto is zeer communicatief en direct. Het schakelen gaat van een leien dakje, het stuur reageert lekker direct en geeft uitstekend feedback en als je wat verder doortrekt in de versnellingen geeft de uitlaat een lekker sportieve sound. Dat sportieve gevoel wordt versterkt doordat de motor (1.6, 115pk) gretig reageert op het gas. Als je van sportief rijden houdt, dan zorgt de Mini zeker voor een grote grijns op je gezicht.

Ook het weggedrag is duidelijk afgestemd op de sportieve rijder. Als op rails ga je de bocht door en ondanks dat ik de grens nog niet heb opgezocht, durf ik al te beweren dat deze erg ver weg is. In snel genomen bochten neigt de auto tot onderstuur wat zeer eenvoudig is op te vangen door iets gas terug te nemen. De auto geeft je geen moment het gevoel de controle te verliezen. Bochtige landweggetjes en bergpassen zijn het terrein voor deze auto. Zeker als je de motor toeren houdt, nodigt de auto je telkens weer uit om de volgende bocht nog sneller te nemen. Het onderstel schreeuwt wat dat betreft om meer vermogen.

Hoewel de 1.6 16-klepper van 115pk zeker niet te licht is voor de auto, wordt duidelijk dat het onderstel nog veel meer in zijn mars heeft. Wat dat betreft moet een Cooper S (met zijn geblazen 1.6 van 170pk) helemaal een feest zijn voor de sportieve rijder.

De sportieve inborst van de auto heeft echter ook zijn nadelen. Het comfort is namelijk vrijwel nul. Het onderstel is echt spijkerhard afgeveerd en dat wreekt zich op minder goed geplaveide wegen. De auto stuitert dan dat het een lieve lust is en het sportieve motorgeluid wordt op een lange rit vrij vermoeiend. Voor lange snelwegritten kan ik daarom dan ook legio andere en betere alternatieven voorstellen.

Hoewel de auto uitnodigt tot een sportieve rijstijl, valt het verbuik heel erg mee. Bovendien heeft de auto in verhouding een benzinetank van formaat. Als ik de tank vrijwel leeg heb gereden, gaat er bij de volgende tankbeurt toch bijna 55 liter Euro95 in. Met een volle tank weet ik echter toch een goede 650km te rijden. Met een sportieve rijstijl betekent dat toch 1:12 en dat vind ik gezien de prestaties een heel nette waarde. Bovendien weegt de auto toch een flinke 1150kg.

In mijn conslusie kan ik kort zijn. Voor mensen met een goed gevulde beurs die houden van sportief rijden, is deze auto met stip favoriet. Ook mensen die graag willen opvallen en zich willen onderscheiden van de grijze massa, zijn goed bediend met deze auto. Kilometervreters en mensen die meer waarde hechten aan comfortabel vervoer en/of praktisch nut doen er goed aan om uit te kijken naar een ander alternatief.

+ Geweldige looks
+ Fenomenale wegligging
+ Levendig karakter

- (Te) hard onderstel
- Geen ruimte achterin en nauwlijks bruikbare kofferbak
- Prijs

PROBLEMEN

Ik heb de auto nu ruim vijf maanden in mijn bezit en in die tijd hebben zich geen noemenswaardige problemen voorgedaan. Momenteel is de voorruit aan gruzelementen door inslag van een steen bij 140 km/u, maar dat is de auto niet aan te rekenen.

Verder is het mij nu twee keer voorgevallen dat de afstandsbediening dienst weigerde en dat ik dientengevolge de auto via het deurslot moest vergrendelen. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik dit even aankaarten.

Ik voorzie verder ook geen problemen in de toekomst. De auto start goed en het olieverbruik is nihil. In de eerste 5000km heb ik een half litertje moeten bijvullen, maar nadien niet meer.

Indicatie/waardering van gebruikskosten op voldoende gezet. Ik rijd deze auto namelijk als lease, inclusief tankpas. Mijn portemonnaie lijdt er dus niet onder en ik kan derhalve geen oordeel daarover vellen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.