Mini Cooper Chili (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cooper Chili |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
ERVARINGEN
Heerlijke auto !
Laat nog elke keer een glimlach op je gezicht verschijnen zodra je er weer mee op pad bent.
Mei 2005 gekocht en kort daarna mee op vakantie gegaan naar Portugal en Spanje.
De route was 7000 km lang en er zaten naast korte trajecten ook veel lange (900+ KM) stukken tussen.
Het is een zeer stabiele auto, voldoende vermogen, als je écht op het gas gaat staan wil hij serieus vooruit. Echter de Cooper S is vele malen sneller. Deze voldoet echter prima wanneer je niet elke rit tot een race wil maken. Verbruik ligt altijd rond de 1:14 en dat is een prachtverbruik als je toch af en toe de 160 aantikt. Veel in de stad rijden wij er niet mee. Op vakantie was de bagageruimte toereikend, je weet dat je niet veel mee kunt nemen maar voor 2 volw en 1 kind ging het prima. Voor de boodschappen is het net aan. Er is weliswaar altijd de mogelijkheid de bank om te klappen maar dat wil je niet altijd vanwege inkijk.
Het Chili pakket is een aanrader, werkelijk perfecte stoelen, nooit rugpijn gekregen. De verder opties in dit pakket zijn meer verlichting, handig en meer opbergmogelijkheden, ook handig. Mooiere wielen en heel fijn: banden waarmee je kunt doorrijden na een lekke band. Waarom nog niet elke auto dit heeft?
Wat bevalt er niet? De motor moet echt goed op temperatuur zijn wil de bak lekker soepel schakelen. En dat is kort na de start met uitparkeren niet altijd top.
Het rumoer van de banden is op een slecht wegdek storend, de Boost radio, vanaf het stuur te bedienen, zet je dan maar wat harder, het geluid daarvan is overigens zeer goed. Een volwaardige stereo met perfect geluid, echt! De motor zelf is goed sterk, tot 120km/h redelijk stil. Maar het geluid gaat nooit irriteren, zelfs honderden kilometers met 160+ houd je prima vol. Verbruik dan tegen de 1:10.
Ruimte in de auto is prima, de achterbank is heel diep en biedt daardoor veel steun, je zit er prima, ook als volwassene, tot 1.80 Lengte kun je zelfs nog achter je zelf zitten, had ik niet verwacht.
Kortom de gehele auto is een aanrader, een koppendraaier ook. In de kleur electric blue met wit dak is hij zelfs redelijk uniek. Op vakantie door België, Frankrijk, Spanje en Portugal hebben we hem zelf nergens gezien.
De aanschafprijs is een drama, maar het is wel kwaliteit wat je koopt. Hopelijk is de inruilprijs ook goed en vergoedt dat de pijn in je buik van de vele euro’s die je betaalde bij aanschaf.
PROBLEMEN
Binnenspiegel kapje losgeraakt. Zelf vastgezet.
Olieverbuik nihil.
Eigenlijk GEEN problemen dus na bijna 12.000KM.
4 jaar en 80.000km verder
- 80.000 km
Eerste review nu een paar jaar geleden geschreven.
Inmiddels 4 jaar en 80.0000 km op de teller.
In al die jaren en KM's eigenlijk nooit iets mis gegaan.
Nog altijd brengt de auto je in een opperbeste stemming, fantastisch hoe je bochten kunt nemen, vrijwel niets houdt je dan nog bij.
Echte koppendraaier is het niet meer want wat rijden er tegenwoordig vele mini's. Dat is echt wel verandert in 4 jaar tijd.
Auto altijd keurig zijn onderhoud bij de BMW Mini dealer gehad en eerlijk gezegd vielen de prijzen nooit echt tegen. Een 200-220 euro voor een beurt is niet overdreven. Wel duur zijn de banden maar als je goed zoekt zijn de RunFlat banden maar enkele tientjes duurder dan de normale en je hebt geen reservewiel meer nodig dus eigenlijk is het niet veel kostbaarder. Kwaaltje van mini is dat de banden achter niet altijd helemaal recht afslijten, ook na uitlijnen van de auto blijft dat er gewoon in. Je merkt er niet heel van, anders dan dat de banden gaan cuppen en dat veroorzaakt weer een storend geluid in de achtertrein-alsof je lagers versleten zijn. Maar eerlijk is eerlijk, dan is de band als geheel ook wel aardig op.
Met de eerste voorbanden een goede 55.000 km gedaan, de achterbanden nu pas na 80.000 km hoeven vervangen. Dus geen klagen.
Verbruik is alleszins binnen de perken gebleven met een bijna 1:14 in de winter en 1:15 in de zomer. Het is met name de kachel die erg veel warmte wegneemt van de motor en dan het verbruik iets laat toenemen. Zet je hem uit zie je zo het verbruik af nemen. Verbruik is erg afhankelijk van je rechtervoet. Doorrijden gaat namelijk erg goed, alhoewel in Nederland?
Nu na 4 jaar met veel plezier in de Mini Cooper te hebben gereden zijn we op zoek naar iets groters. De kids groeien ook door en het begint achterin ook voor hen aan de krappe kant te worden. Heel veel groter hoeft het niet, vandaar dat de Clubman nu in beeld is gekomen. Mini bevalt namelijk opperbest ! Nu nog een goed aanbod voor onze huidige mini. . .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.