Mini Cooper (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inmiddels heb ik mijn Electric Blue Mini Cooper met wit dak alweer twee maanden. Hij bevalt goed tot zeer goed. Ik heb als opties 16” X-Lite wielen (staan erg mooi) een sportonderstel plus en sportstoelen laten monteren. Hierdoor is de auto erg stug, je voelt elk hobbeltje op straat en op de lange afstand is dat vermoeiend, maar in de bochten weet je weer waarom: wat een snaarstrakke besturing, vastgeplakt door de bocht: ongeëvenaard in deze prijsklasse. 17” banden zou ik niet doen want iedereen heeft ze en dan gaat de boel echt stuiteren volgens mij.
Ik wilde eigenlijk een Cooper S 170 pk maar in de lease is die onevenredig duurder. Een works pakket voor de cooper (naar 132 pk) is alleen voor modellen tm 2004 leverbaar... Ik kom uit een 180 pk seat leon, dus ik ben trager nu met slechts 115 PK. Het valt in de praktijk mee. De snelheidsbeleving is even groot (je zit lager en de auto is lichter) en met name in de eerste 3 versnellingen en boven de 4000 toeren trekt de auto pittig genoeg. Hij heeft ook een fijne brom. Op hoge snelheden accelereert hij natuurlijk niet meer fantastisch, maar wat wil je met een 1.6 (!). Je behoort nog steeds tot de snellere weggebruikers.
In het interieur heb ik de snelheidsmeter midden op het dashboard laten vervangen door een klokkenwinkel: met name de olietemperatuurmeter is een verheldering: je kunt zien wanneer de boel op temperatuur is (later dan je verwacht) en je vol los kunt gaan. Ik rijd de auto maximaal (rond de 4000 toeren + maar wel veel snelweg) en kom net onder de 1:10 uit.
Voor de looks heb ik de voorbumper uit het aeropakket laten monteren (voor 1250 euro:afzetters) en verstralers en strepen en een spoilertje. Dit maakt de auto wel af en speciaal: je ziet autokenners (en kinderen) kijken omdat het gewoon anders is dan de standaard (met reclamestickers) uitvoering met chromen grille. Stoer bakkie. Achteraf minder relevante opties: opbergpakket (120 euro voor twee netjes achter de stoelen) en zwart plafond (mooi maar overbodig voor 200 euro) Toch wel graag willen hebben: sportstuur, ziet er mooier uit, en airco.
Al met al een emotionele aanschaf waarvan ik elke dag lol heb als ik op de parkeerplaats naast de grijze renault scenics, laguna’s en golfjes van collega’s aanschuif. En de inmiddels dagelijkse omweg met een paar mooie bochten naar m’n huis neem.
PROBLEMEN
Problemen: de gordel zit altijd gedraaid - door mijn stoelpositie?
Waarschuwingslampje handrem is blijven branden (na een handbrake turn, ahum) en de kofferbak moet ik vaak voor een tweede keer dichtgooien, irritant.
Ook irritant, grootlichtschakelaar die je zowel voor signaal als vastzetten naar je toe trekt, blijft vaak hangen, BMW-probleem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren