MG ZR 105 (2005)

autoreview

MG ZR 105 (2005)

Signalement

UitvoeringZR 105
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een blijvertje

  • 166.000 km

Een review in 2023 van een ZR uit 2005. Zeer waarschijnlijk dat er amper animo is voor een review over deze auto, maar aangezien ik zelf ook graag reviews lees op Autoweek een mooie mogelijkheid om ook eens wat toe te voegen.

De ZR is gekocht in 2017 en was/is mijn eerste eigen auto. Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke eerste auto, en ik wist van het bestaan af van deze specifieke ZR. Hij stond in de buurt en elke keer als ik er langs liep trok hij mijn aandacht: eigenlijk voornamelijk door het (naar mijn mening) mooie, sportieve uiterlijk en de prachtige firefrost red metallic lak. Toen ik dan ook hoorde dat de beste man de auto wou verkopen ging ik er gelijk achteraan. Ik wist namelijk dat de auto in zeer goede staat was. Daarnaast was deze auto nog net toereikend voor mijn (toen nog) studentenbudget. Destijds had ik geen auto nodig (nu nog steeds niet), maar puur vanuit hobbyoogpunt heb ik hem gekocht.

Inmiddels ben ik 6 jaar en ongeveer 27000 km verder. De auto wordt nog steeds gebruikt als hobbyauto en wordt dan ook zo behandeld. Bijna alle kilometers zijn tourritjes. Wanneer ik wel van A naar B moet pak ik het liefst de leuke weggetjes, maar ook op de 100km wegen vermaak ik mij prima met de auto.

Uiterlijk
Uiteraard heel smaakgevoelig maar ik vind het nog steeds een mooi design. Sportief maar niet zo overdreven als de hot hatches van tegenwoordig. De MK2 lijkt naar mijn mening nog nét even iets moderner dan de MK1, zowel qua interieur als exterieur.
Hij valt in het verkeer redelijk op, voornamelijk door de firefrost red metallic lak en de magnifieke achterspoiler. Dat maakt hem wel af. Nog steeds kijk ik achterom als ik hem ergens heb geparkeerd en ook een foto moet er af en toe gemaakt worden. De auto wordt altijd met de hand en een uitgebreide methode gepoetst en staat ook altijd in een dikke laag Collinite 845: hij moet natuurlijk wel mooi blijven.

Prestaties
Uiteraard weet ik dat een ZR 105 écht geen snelle auto meer is met het hedendaagse verkeer (op rechte stukken). Laten we wel wezen: een auto als dit koop je ook niet voor 0 naar 100 tijden. Het is een ‘milde hot hatch’ van de oude stempel. Een laag gewicht, geen luxe aan boord, een sportief uiterlijk en een heerlijk gooi en smijt karakter met een fijn & precies stuurgevoel, lekker geluid uit de K-series 1.4 en een stug onderstel. Om het geluid nog iets te versterken heb ik de einddemper bij PM performance laten vervangen door een RVS (sport)einddemper op maat met een dubbel sierstuk. Dat maakt hem qua uiterlijk nét even af en nu past het geluid ook beter bij het sportieve uiterlijk. Met de originele demper vond ik hem iets te tam.
Deze ZR hoor je op kleine bochtige weggetjes te rijden. Want wanneer je (uiteraard met een warme motor) de toeren boven de +/- 3500 houdt en de auto lekker in de bochten kan gooien: dan komt hij echt tot leven. Het is een heerlijke belevingsauto. En de beleving: dat is waarom ik auto rijd.

Comfort/luxe
Wat heeft de auto aan opties? Alles wat je nodig hebt als je in een auto wil rijden. Je wordt niet gereden in deze auto. Het enige noemenswaardige aan luxe zijn elektrische ramen en de airco. Verder heeft hij alleen de basis en dat vind ik heerlijk.
Omdat ik de bass want karig vond vanuit de originele speakers heb ik een Pioneer versterker en subwoofer in de kofferbak gebouwd. De midden en hoge tonen zijn standaard al goed te noemen.
Tja, ‘comfort’ en een auto uit 2005 wat op budget is gemaakt en gericht op sportiviteit: je koopt hem natuurlijk niet voor comfort. Maar eerlijk gezegd vind ik het helemaal prima. Hij is minder stug geveerd van mijn Abarth 500 en hij heeft zeer fijne stoelen. Uit welke auto ik ook stap: de stoelen van de ZR vind ik de allerfijnste. Fijne zijdelingse steun en de lendensteun kan ook aangepast worden. Na lange ritten (2+ uur) stap ik nog steeds fris uit.

Betrouwbaarheid/kosten/verbruik
Iets wat ik van te voren niet helemaal had verwacht, maar de ZR blijkt bijzonder betrouwbaar te zijn. Op lampjes en een kachelweerstand na heb ik nog nooit iets kapot gehad. Uiteraard ‘gewoon’ slijtageonderdelen en onderhoud, maar geen enkel gek iets. Het enige grootste punt waar ze om bekend staan is de koppakking, maar ook daar lijdt niet iedere 1.4 aan. Het schijnt dat vooral de 1.8 daar last van heeft. Vooral rustig warm rijden, en net als iedere andere auto moet je niet de hele tijd gaan trappen. En mocht de koppakking alsnog een keer moeilijk gaan doen, dan wordt dit gewoon aangepakt.

Onderdelen zijn daarnaast goed te verkrijgen. Het meeste is ‘gewoon’ te vinden in Nederland. Wanneer je cosmetische onderdelen wil hebben wordt het misschien wel iets lastiger, maar ook dat is nog zeer goed te bestellen vanuit Engeland. Veel is nog nieuw te krijgen. Uiteraard kost dit wat verzendkosten maar het is geen exotische auto, dus ook de onderdelen zijn niet duur. Ook kan je overal goed bij: de auto is niet volgepropt met elektronica etc. waardoor er makkelijk zelf aan te werken is.

Het is dan ook een auto die betaalbaar is om goed rijdend te houden. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Daarnaast rijd ik de laatste 20 tankbeurten gemiddeld 1 op 14.2. Niks mis mee.

Nadelen
Zijn er dan helemaal geen nadelen?
Oh jawel! Uiteraard heeft de auto veel kraakjes en rammeltjes. Daarnaast blijft op sommige plekken water staan waardoor er gemakkelijk roest kan ontstaan. Ook het standaard euvel dat de hemelbekleding gaat hangen heb ik gehad: deze is inmiddels professioneel vervangen. En als laatste: als je inmiddels wat andere auto’s hebt (gereden) voelt de ZR nu redelijk traag. Snelheid went helaas. Maar wanneer ik weer op de bochtige achterweggetjes rijdt, ben ik weer helemaal blij. Gelukkig zit beleving niet (alleen) in 0 tot 100 tijden op papier.

Toekomst/conclusie
Mijn intentie voor de toekomt? Nooit meer wegdoen! Het is mijn eerste auto en het liefst rij ik net zo lang door totdat het om één of andere reden niet meer kan. Sterker nog: als ik een grote schuur of garage had, had ik meerdere ZR’s gekocht: ze zijn zo bizar goedkoop dat ik ze het liefst allemaal opkoop. Zelfs nu ik inmiddels andere (en feitelijk betere) auto’s heb, zal de ZR blijven. Het MG virus is aanwezig, want inmiddels is er ook een firefrost red ZS 180 bijgekomen (zie foto’s). Ik ben van plan om op een later moment een review te schrijven over mijn Abarth 500 en de ZS. Mochten er grote ontwikkelingen zijn rondom de ZR, dan zal ik deze review updaten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.