Mercury Monarch (1954)

autoreview

Mercury Monarch (1954)

Signalement

Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1954
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2019 - 2020

  • 109.000 km

De aankoop
De Mercury heb ik in december 2018 gekocht nadat ik mijn oude auto verkocht heb nadat iemand er tegen aan was gereden. De wagen stond te koop in Friesland bij een dealer. Helaas was de motor van de wagen in slechte staat waardoor ik geen testrit kon uitvoeren. Desondanks had ik wel een goed gevoel erover en heb ik de wagen gekocht.

Onderhoud
Na een aantal weken flink sleutelen kon de wagen eindelijk redelijk de weg op. De afstelling van de motor en carburateur stonden helemaal verkeerd waardoor deze bij aankoop eigenlijk vrijwel onrijdbaar was. Ook moest er nogal wat gebeuren aan de bekabeling aangezien deze 66 jaar oud was en de insolatie van katoen gemaakt was. Ook heb ik flink wat achterstallig onderhoud aangepakt zoals kapotte lampen, remmen afstellen, bougies vervangen, motor-en automaatbakolie verversen, nieuw setje (diagonaal whitewall) banden, nieuwe cherrybom uitlaat (de oude uitlaat was zo lek als een mandje), radio met bluetooth & sd met de voorkant van de oude radio, etc. Het gehele jaar heb ik lekker rond kunnen rijden en kunnen sleutelen aan de wagen.

In de winter van 2019 - 2020 heb ik besloten om groot onderhoud uit te voeren aan de waren. De gemeten compressie was zeer laag waardoor ik na testen dacht aan het reviseren van de cilinderkop. In november ging de startmotor kapot waardoor ik heb besloten om gelijk ook de cilinderkoppen aan te pakken. Deze heb ik er af gehaald, wat veel makkelijker was dan verwacht en naar een revisiebedrijf gebracht. In de tussentijd heb ik ook de carburateur en de startmotor gereviseerd waardoor ze het beiden weer doen als een zonnetje. In januari kreeg ik de cilinderkoppen terug met een rekening van €600,- (3x zo duur als de prijsopgave). Uiteindelijk reed de wagen weer in begin maart waarna ik weer lekker rond kon Touren.

In de zomer van 2020 heb ik nog een aantal dingen aan kunnen pakken zoals de radiator (de wagen oververhitte ineens op de snelweg), de banden uitgelijnd en he remsysteem gereviseerd nadat ik ineens alle remkracht verloor tijdens een ritje.

Voor de komende winter van 2020 - 2021 staat er nog in de planning om de versnellingsbak er onderuit te halen aangezien deze begint te lekken.

Comfort
Qua comfort blijft het een heerlijke wagen om in te rijden. De vering is zacht maar niet deinend en in combinatie met de zachte bank rij je heerlijk door de polders heen. Ook heeft deze wagen een 3-bak automaat (die in z'n 2e versnelling start) wat weer zorgt voor dat extra beetje luxe.

Rijbeleving
De rijbeleving in een wagen uit de jaren 50 is fenomenaal. Je zit al aardig hoog in de wagen waarna je uitzicht hebt over een nog hogere en flink uitstrekkende motorkap. Ook heb je uitzicht op het stuur, dat voor je beleving een diameter heeft van een meter. Het sturen gaat zeer direct al moet je wel grote slagen maken.

Aangezien er onder de kap een 4.2L 161pk sterke v8 ligt heb je naast een heerlijke roffel ook genoeg koppel om comfortabel te kunnen rijden. Het is geen wagen die je uitlokt om snel te gaan rijden, integendeel zelfs.

De remmen zijn net als het stuur onbekrachtigd waardoor je wat meer kracht op de remmen moet zetten dan een moderne auto. Het is even wennen maar na een weekje weet je niet beter. Rondom heeft de wagen nog trommelremmen.

Een andere eigenschap van zo'n oude bak is dat je vaak wel in de spotlight staat. Er gaan gaan raampjes omlaag bij de stoplichten of mensen komen even een praatje maken op de parkeerplaats. Dus als je anoniem wilt rondrijden is een oldtimer niks voor jou.

Specs
Merk: Mercury
Model: Monterey (autoweek herkent blijkbaar het Monterey model niet)
Type: sedan
Kleur: zwart
Bouwjaar: 1954

Lengte: 5.24m
Breedte: 1.89m
Hoogte: 1.58 m
Leeggewicht: 1656kg

Motorblok: 4.2L Y-block v8
Vermogen: 161pk
Koppel: 323nm
0-60mph: 13.6s

Automaatbak: Merc o'Matic 3-bak
Eindoverbrenging: 3.54

Conclusie
Het is een oude bak waar je elk weekend wel mee bezig bent. Maar dit geeft je wel een geweldige beleving als je ermee op de weg bent.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.