Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 200 Kompressor |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 138.300 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
kennismaking
- 138.900 km
Tja, 4 cylinder 5 Touring heerlijk voor lange ritten, maar mis de echte fun. Na een rit vorig jaar dank zij BMW Smudde in Enschede in een Z4 cabrio hardtop verkocht aan cabrio rijden. Maar ik wilde wel graag het hele jaar door daarmee uit de voeten kunnen. Een softtop was geen optie, een tweezitter moest het zijn en maximaal rond de 10.000 euro kosten. Z4 viel dus af (prijs en soft top in de gezochte jaargangen) en een aantal SLK's bekeken maar niet tevreden. Eigenlijk de hoop al opgegeven totdat ik deze tegen kwam op een autoshow in Leeuwarden. Uitzonderlijk netjes van binnen, keurig onderhouden en afgestempeld door Mercedes in Rotterdam, NAP klopte…En na een testrit op een prachtige zonnige zaterdag en een check door een SLK expert aangekocht. De velgen zijn op mijn verzoek gezandstraald en opnieuw gelakt en zien er als nieuw uit. Alleen de steenslag is nog storend en zal volgend jaar worden aangepakt.
De kleurstelling is bijzonder fraai, het enige extra af fabriek zijn 4 speakers. De compressor zorgt voor een heerlijke ondertoon zonder storend te zijn. De kachel is zeer snel warm, het windschermpje afdoende om zelfs bij 14 graden nog heerlijk open te rijden.
Wat een feest is een cabrio toch om te rijden. Alle geuren en geluiden van buiten komen op je af. Zon op je bolletje en als het teveel wordt een pet op. Bij de mercedesdealer zijn nieuwe velgen met goodyear winterbanden besteld, die begin november er onder komen. Ik hoop hiermee in ieder geval nog veel rijplezier aan te hebben.
Misschien is alleen een vast transparant windscherm nog iets om over na te denken.
Zomerbanden
- 140.198 km
Op 23 maart de winterbanden vervangen voor zomerbanden. Vreemd genoeg zaten op de stickers van de achterbanden de aanduiding voor de voorbanden. Aangezien de achterbanden breder zijn dan voor, schept het niet echt vertrouwen. Het profiel van de zomerbanden voor verschilde nogal. 6 mm vs 3. Opmerkingen richting monteur of receptie hierover gaven geen reactie. Ook zat er vocht in de linkerkoplamp. Hier zou een nieuwe afdichting in moeten, echter moet daar wel de bumper voor verwijderd worden.
Roest achter de achterkentekenplaat (van binnen uit) is volgens Mercedes geen garantiewerk, ondanks dat deze bij Mercedes in onderhoud is geweest. Om steenslag op de motorkap en raamstijlen weg te werken zou overspuiten deels kunnen. Inclusief de achterklep 3500 euro. Los van de discussie over de achterklep, mij te veel van het goede. De auto zal elders(wel een officieel autoschade bedrijf) geheel onder handen worden genomen, roestvrij worden gemaakt en geheel overgespoten.
De voorbanden heb ik bij Kwikfit maar laten vervangen gezien het gebrek aan reactie bij Mercedes. Tot op heden met de lokale Mercedesdealer niet echt tevreden.
kleine irritaties
- 144.000 km
Aangezien 1 van de koplampen water binnen krijgt na bezoek aan de wasstraat, is een rubber vervangen. Aangezien de auto er toch stond, meteen gevraagd om nog eens te kijken naar het openen van het dak. Dit hapert nog wel eens. Achterklep gaat keurig open, elektromotor hoor je gaan, maar het dak blijft vast zitten. Begin Juni ben ik tijdens een korte vakantie hiermee al eens daar de Mercedesdealer in Enschede geweest, die er niks aan kon vinden. Het mechanisme is gesmeerd en dat was het. Toch blijft het haperen. Bij dit bezoek alsnog om een check gevraagd. Alsnog naar gekeken, gesmeerd, maar niets gevonden. Een alternatief is vernieuwen met bijbehorende kosten.
Daarna de auto meegenomen met mijn werk. Tot 2 keer toe wilde het dak niet open. Sta je dan met kofferbak open....Zelfs de elektromotor stopte op een gegeven moment. Dit begint toch knap vervelend te worden. Toch maar eens nadenken wat de volgende stap moet worden. Iemand ervaring hiermee?
afscheid
- 146.000 km
Afscheid genomen. Met lede ogen, maar klaar met het dak dat te vaak niet wil en waar men niets aan kan vinden. Wat rijplezier betreft een geweldige auto. Wat miste ik: stoelverwarming. Er bleek wat roestvorming in de achterwielkasten te zitten. Dus volledig overspuiten is het enige goede om te doen. Dat wordt me te gortig, dus afscheid genomen van deze, en een 2004 SLK 200 Kompressor (jawel, met stoelverwarming en Airscarf) voor terug gekocht. Een review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.