Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

autoreview

Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

Signalement

UitvoeringS 350 Prestige
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf230.030 km
KM-stand laatst293.500 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf, van een E240 naar een S350

  • 230.030 km

Soms kom je iets tegen waarvan je je afvraagt: doen of niet......

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger voor de W210 uit 2002. Deze auto was de opvolger van de E46 BMW, die het net niet was.
De E240 was dat wel, zowel mijn vrouw als ik vinden het een zeer fijn rijdende auto, automaat in Avantgarde Select uitvoering uit 2002 en slechts 222300km op de teller. Daar zouden we nog jaren plezier van hebben. Toch wilde ik uiteindelijk een stapje hoger.

Ik heb geen haast, en wilde iets bijzonders. Bijvoorbeeld een W211 E500.
Heb er 1 gezien, maar daarvan was het verleden te duister en de kilometerstand op zijn zachts gezegd dubieus. En dan nog durven ze er bijna 7000 euro voor te vragen.
Ook nog een E320 uit 2002 (w211) gezien, die heel netjes was, maar qua rijden tegenviel, en met een nare verkoper was ik weer even klaar. De E240 van ons reed veel beter en er was niets mis mee, buiten wat roest.

Tijdens een van mijn struintochten viel mijn oog op een advertentie voor een S350 uit 2004. En op de 1 of andere manier trok die steeds mijn aandacht.
Het was geen E500, en ik was helemaal niet op zoek naar een S-klasse.
Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan kijken.
Bij het bedrijf een zeer nette ontvangst, en duidelijke uitleg over de auto gekregen. En toen kwam de vraag: "wil je even een stukje rijden? :D :D )
En toen was ik verkocht......

Hij reed als mijn E240, maar met nog meer rust, de uitstraling is sjiek, en stijlvol, de juiste opties, en heel belangrijk, slechts 2 kleine roestpuntjes.

Bij terugkeer een uiterst prettig gesprek gehad, en voor ik het wist was de deal rond.
Maar ja, toen moest ik de vrouw nog uitleggen dat HAAR E verkocht was.... :(
Uiteindelijk was ze het gelukkig wel met mijn keuze eens

De prijs was netjes evenals de inruil voor mij W210. Dat betekent echter wel dat er wat zaken gedaan moeten worden. Er zijn een aantal zaken die ik in ieder geval ga aanpakken.

Aanpassingen voor nu:
- bedieningsknop hoofdsteun passagierszijde
- bekleding A-stijl bestuurderszijde vervangen
- zijraam achter bestuurderszijde werkend maken
- sierlijst voorportier bestuurderszijde vervangen

Wensen:
- dubbele bekerhouders
- andere banden
- instructieboekjes vinden
- trekhaak monteren

Elektronica.....

  • 233.000 km

Het is al even geleden dat ik wat geplaatst heb, en dat heeft een reden.
Hetgeen waar een w220 om bekend staat treft ook mij helaas. Ik vermoed dat de auto om deze reden meerdere eigenaren gehad heeft in de afgelopen jaren.

Wat is er aan de hand...
Al vanaf de 1e week is de accu regelmatig leeg, en dat binnen 1 dag.

Ik ben op zoek gegaan met een multimeter en door zekeringen te verwijderen. (NIET DOEN, de auto vind dat niet leuk en gooit de ene naar de andere foutmelding op het display. Deze zijn gelukkig onschuldig, en weer te wissen, maar dat kan alleen de dealer of garage met STAR diagnose apparatuur doen).

Eerste verdachte was de radio (maar een kleine bijdrage), toen het alarm.
Dit heb ik laten bevestigen door een specialist op het gebied van storingen... die hebben wss niet verder gezocht want, je raadt het al, de accu loopt nog steeds leeg.
Dit ondanks de afgekoppelde alarmsirene, die vaker de oorzaak is van lekstroom.

Gelukkig heb ik een acculader, dus de accu losgekoppeld, gereedschap en sleutel neergelegd, de accu uit de kofferbak getild, en deze afgesloten.........
Toen kon ik dus de kofferbak niet meer openen. ZUCHT.
Gelukkig had een bevriende monteur een oplossing door de auto via een lamp onder stroom te zetten, waardoor met de knop de klep te openen was. De reservesleutel bleek in her slot van de kofferklep niet goed te werken.

Dus nu ben ik nu met de multimeter weer op zoek. De problemen die ik nu heb zijn:
- leeglopende accu
- melding kinderzitherkenning (onschuldig, geen prio)
- afgekoppeld alarmsirene, ik heb een ander liggen, maar ik wil eerst de volledige oorzaak van de lekstroom vinden.
- sleutel die niet herkend wordt als de auto langer dan 1u afgesloten is. De auto gaat dan in een soort diepe slaap, maar staat niet meer op als je de knop op de sleutel indrukt. Het min 10sec afkoppelen van de accu lost dit overigens tijdelijk op.
- oplichtende knoppen verlichting. Leuk zou je zeggen, maar dat hoort niet als de auto afgesloten is. Dit is nu de volgende verdachte voor de lekstroom.

Alleen is nergens te vinden hoe die verlichting aangestuurd wordt, en waarom die om de ca 25sec oplicht.
Ik ga nu op zoek naar een nieuwe SAM module, die hopelijk deze problemen allemaal oplost.
Wordt vervolgd......

Alles werkt....

Inmiddels durf ik wel te stellen dat alles in de auto eindelijk werkt. De problemen met de lekstroom zijn opgelost.
Het probleem bleek een kapot stuurslot. Die is vervangen en opnieuw geprogrammeerd.
En sindsdien werkt alles weer.
Intussen is er onder garantie toe ook nog weer een nieuwe accu geplaatst, aangezien de andere kapot bleek.
De APK is ook achter de rug, en dat was een eitje.
- 2 nieuwe fuseekogels, Roest van remleidingen halen en rondom nieuwe banden.
Dus vanaf nu is het heerlijk genieten van deze auto. Tot het volgende probleem, het blijft natuurlijk een auto van 17 jaar oud.....

6 maanden verder

  • 237.430 km

Inmiddels werkt de auto al enige tijd zonder grote mankementen. Aandachtspunten voor nu:
Alarmmodule
Deze geeft nog steeds problemen icm met de sirene. Als de sirene aangesloten wordt begint die gelijk te loeien, en is niet uit te krijgen. De module trekt ook de accu nog leeg, dus de zekering en de sirene zijn losgekoppeld. Enige wat nu mist is het signaal dat de auto open gaat of op slot. Maar daar kan ik wel mee leven (en de buren ook...)

Handgreep achterklep
Deze leidt een eigen leven. bij het ontgrendelen moet deze uitschuiven, zodat je met deze greep de klep weer kunt sluiten. De mijne schuift uit als je de klep al weer gesloten hebt.....
Dit ligt wss in de luchtleiding naar de klep, maar het is me nu te koud om het op te sporen. Bovendien ik erger me er niet echt aan.

Roest
Ja, ook de W220 heeft er nog last van. Niet heel ernstig, maar wel een puntje van aandacht. Ik wil de auto wel netjes houden, zodat het geen Sjonnie bak wordt. We gaan de komende maanden kijken of daar wat aan te doen is.

Mods tot nu toe:
- enkele bekerhouder vervangen door een dubbele uit Amerika
- andere velgen (AMG-style) en all season banden
- koplampen gepolijst

Actielijst:
- deurknopje passagierszijde goed monteren;
- houten sierlijst opsporen voor bestuurderzijde;
- ratel opsporen bij motorblok (een van de spanrollen, of de waterpomp)
- pakking kleppendeksel vervangen (zweet wat olie)
- roest aanpakken.

De velgen bleken niet helemaal goed. Ik heb de heldere stukken gepolijst, en wil deze voor nu zo laten. Verder bleek het naafgat net niet goed, dit is vakkundig verholpen door Wheeltrim in Nijkerk. Met een verse set banden kan ik voorlopig weer door. Doordat de banden wat lager zijn stuurt de auto hierdoor strakker (van 16inch naar 17inch).

Ondanks alle problemen die ik aan het begin ondervonden heb, verbaas ik me nog steeds over het comfort van deze auto. De W210 was comfortabel, maar deze doet daar nog een schepje bovenop. Hij is zelfs stiller dan de Esoul EV die ik zakelijk rijd.
De S wordt nu voornamelijk ingezet voor lange ritten, en daar komt het comfort goed tot zijn recht. Het verbruik schommelt dan netjes rond de 1 op 12. Gelukkig maar, met 120 euro krijg je hem nl niet vol met euro 95 (en dan is er nog een kwart aanwezig in de tank).
Het enige dat ik mis is adaptive cruise control..... een mooie optie voor de opvolger, maar dat duurt nog even.

verkocht

  • 293.500 km

Na lang nadenken hebben we besloten om de S toch te verkopen. Voor aanschaf van deze auto was ik al op zoek naar een E500. Inmiddels hebben we besloten om daar wat meer aandacht aan te besteden, en de zoektocht niet naar een E maar naar een S500 uit te breiden.
Door eerst de S te verkopen komt er geld vrij, en kunnen we sneller handelen.
Er is inmiddels een opvolger in zicht, en binnenkort zal daar een nieuwe review van volgen.

De S350 was een super comfortabele auto, maar het blijkt dat een calamiteitenpotje en een goede diagnose noodzakelijk zijn om optimaal van deze auto te genieten.
onderhoud is in tegenstelling van wat gedacht wordt prima zelf te doen, mits je een juiste diagnose laat stellen (uitlezen met STAR of ander geschikt apparaat).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.