Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)
Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC AMG Line (2023)

Signalement

UitvoeringGLC 220 d 4MATIC AMG Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 38%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe GLC 220d X254

  • 27 km

Deze week was het zover. Ik kon mn nieuwe GLC ophalen bij de dealer! Besteld in november en nu eindelijk ophalen 1 aug.

Ik had als voorloopauto al de voorganger, een GLC 200D (x253) in zwart dus kon al een beetje wennen aan het idee.

De GLC200d (163pk) die ik hiervoor had kwam echt tekort, gas intrappen gaf veel lawaai maar weinig power. De 200d motoren wordt nu ook niet meer geleverd op de nieuwe GLC, ik denk hierom 😉
De nieuwe GLC is een 220d met 197pk en past beter bij de auto (en zijn gewicht 😉) De vorige was echt een kale auto, nu is de nieuwe GLC meer aangekleed en meer compleet.

Zoals je ziet is het een spaanse auto. Hier kon je gewoon nog voor een aloude diesel versie kiezen. Een hybride 300de versie was 13k eur duurder en paste niet in het budget. (en thuis geen laadmogelijkheid, aantal publieke laadpalen nog te beperkt en onhandig)
Bij het aanmaken van deze review kon ik deze auto dan ook niet meer kiezen op autoweek dus heb een GLC220d uit 2023 gekozen.


De specs die ik kon aanvinken binnen het leasebudget:
- GLC 220D - (X254)
- Grafito metallic
- Night pakket (dus zwart ipc chromen lijsten)
- AMG Advanced pakket (met daarbinnen veel opties, 19inch velgen, AMG remklauwen, matten, andere grill, getint glas achter, etc)
- Donker houten dashboard (nog steeds plastic maar geeft een luxe boot gevoel)
- Panoramadak (met 2 daken, gaat ver open, met cover die helemaal dicht kan indien warm)
- Android Auto / Apple carplay
- Leer/Artico Nappa stoffen bekleding (alles leer is te heet in de zomer...)

Auto komt natuurlijk met groot navigatie scherm met vele opties - die je ook achteraf nog kunt activeren.

Er zit de MercedesMe app waarin je dat verder kunt regelen. En vele remote functies zoals airco al aanzetten, dak/ramen open-dicht zetten, etc.
(zal iedereen hier vast al weten maar ik rijd altijd in een Mercedes van minstens 10 jaar oud met 250k k of meer op de teller 😉 )

Na de eerste 400kms al 5.4liter/100km dus belooft een zuinige auto te worden.
Erg blij met de keuze!

Weet niet of ik hier verder een logboek van zal bijhouden want met een nieuwe auto is er weinig te melden, denk ik.

Zie onder wat foto's

PS Ik zag in het Autoweek forum dat er een tekort was aan GLC autoreviews. Wel, hierbij meteen twee - van een GLC200D x253 en een GLC220d x254. Kan er eventueel een aparte schrijven over de GLC200d, echt een te lichte motor voor zo'n auto.

Eerste 5000km

  • 5.400 km

De eerste 5000 km zijn er snel opgezet. Echt een lekkere auto met genoeg pit en comfort. Het grote ipad scherm in de middenconsole begint te wennen. Panoramadak is heerlijk voor de nazomerdagen. Zelf erg blij met de gekozen versie in grafito grijs met nightpakket ofwel chromen delen in het matzwart.
Begin van elke rit de snelheidslimietpiep uitzetten (verplicht door eu) is beetje jammer maar te doen.

Tot nu toe gemiddeld over 5k kilometers een verbruik van 5.6liter per 100 kms. M'n dagelijkse kleine ritjes in en om het huis zijn steevast onder de 5liter, soms tot 4.4liter. Erg tevreden!

Eigenlijk alleen jammer dat er een leasecontract opzit van max 100.000km voor vier jaar. 25k per jaar is niks en je wilt er veel mee rijden. Maar goed, dan gebruiken we onze andere auto ;-)

Update na 19.000 km

  • 19.000 km

Korte update na 19.000km.
Autoweek stuurde reminder om een update te geven. Eigenlijk heb ik weinig nieuws te melden. Auto rijdt nog steeds erg lekker. Verbruik blijft stabiel steken op 5,6liter met veel 80km verkeer dus dat is prima natuurlijk. Comfortabel, hoge instap. Motor heeft voldoende pit, ook met de electromotor ondersteuning aangezien het een mild hybrid is.
Verder weinig nieuws en lekker doorrijden en alle kilometers mee rijden die het leasecontract toelaat ;-)

Ah ja, toch nog 1 ding. De auto heeft een app waarbij je veel info kunt zien zoals verbruik, dak open/dicht doen, opslot zetten etc. Dus de auto is altijd in een connected mode. Ik heb al 2 keer gehad dat de auto 1,5 week stilstond en niet werd gebruikt. Daarna moest ik de auto weer met startkabels aan te praat krijgen met mn oude Benz ;-) Dat is dan vooruitgang. Er zit een soort standalone mode in die je moet activeren maar die heeft ook weer een goede batterij level nodig om in te stellen.
Ik ben nu weer even weg van huis voor werk en heb daarom alvast voor vertrek de motorkap van de vergrendeling afgehaald zodat ik hem weer kan starten bij thuiskomst. Leve de digitale vooruitgang ;-)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.