Mercedes-Benz G 400 CDI Stationwagon Lang (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | G 400 CDI Stationwagon Lang |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Heerlijke tank
- 204.000 km
Als BMW rijder op zoek gegaan naar de "onverantwoorde keuze", een Mercedes G-Klasse. Veel mensen in mijn omgeving verklaarden mij voor gek.
Gezien de kilometers die ik maak was een diesel de enige serieuze optie.
Hoewel de 270cdi als betrouwbaarder bekend staat, ben ik uiteindelijk toch voor de power en het karakter van de 400cdi V8 gegaan.
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk de juiste auto gevonden bij Auto Dijkwel in Vlissingen: een zwarte G400cdi in de Classic 25 jubileum editie, met 6 maanden garantie. De auto is fully loaded, met o.a. stoelverwarming voor en achter, dakraam, navi, bluetooth, etc.
Belangrijker was, met een kilometerstand van 180.000, dat de auto dealer onderhouden was en dat de motor van het nieuwe type g400 is, met een gemodificeerde distributiesnaar.
Er zijn op internet veel fora waar je veel nuttige aankooptips kunt vinden.
Impressie na 24.000 kilometer:
--------------------------
Qua comfort is het natuurlijk een andere beleving dan mijn vorige auto - BMW 5 - maar ik vind het in een woord geweldig: een echte lompe, brute auto met een heerlijke v8 motor.
Hij stuitert een beetje, helt over in de bochten, en harder dan 140 is niet praktisch want dan kun je jezelf niet meer horen nadenken. Dit windgedruis, gevolg van de woonhuis-achtige aerodynamica, zorgt er ook voor dat de bluetooth carkit niet bruikbaar is boven ca 100km/h, dus ik heb als backup maar een draadje.
De ruimte is ook erg praktisch - de Bugaboo kan naar binnen zonder opgeklapt te worden. Paardentrailer is ook geen enkele uitdaging. Ik moet overigens bekennen dat ik nog (te) weinig off-road geweest ben, maar dat komt zeker.
Bouwkwaliteit is fantastisch - ik kan nog geen rammels ontdekken.
Leuk is ook het G-broederschap: net als motorrijders zwaaien G-rijders naar elkaar.
Belangrijkste minpunt - vooral in deze groene tijd - is het nogal stevige verbruik van 1 op 7 a 8.
Aanpassingen:
------------
De standaard gemonteerde Comand 2.0 navi was in het bouwjaar van de auto 2004 al ouderwetsch en ik miste ook een aux input. Ik heb getwijfeld aan een nieuwe headunit, maar op internet ontdekt dat een aux poort zelf gemakkelijk toe te voegen was, waardoor een nieuwe headunit voor mij niet zinvol was: de aux poort i.c.m. houders voor de telefoon en de iPad loste alle navigatieproblemen op. Het helpt wel dat je het dashboard vrij gemakkelijk uit elkaar kunt halen.
Naast de aanpassingen aan de binnenkant, heeft de vorige eigenaar Depo Xenon lampen gemonteerd en heb ik de achterzijde ge-update met nieuw-model achterlichten.
Problemen:
---------
De auto heeft binnenkort een beurt nodig dus nog geen bijzondere kosten, maar binnen de garantie zijn al de nodige zaken opgelost:
- 1x elektrisch raam mechanisme
- sperren gangbaar maken (in het verleden nooit gebruikt)
- vervangen van een aantal lekkende hoezen en keerringen in de tussenbak en de aandrijving
- nieuwe stuurdemper
Hulde daarvoor overigens aan auto Dijkwel: ik kon op hun kosten de problemen laten verhelpen bij Cor Millenaar uit Aalsmeer, een van de weinige G specialisten in Nederland.
Conclusie:
---------
Alles bij elkaar vind ik het een fantastische auto, maar een G is zeker niet voor iedereen - you love it or hate it.
Grote beurt na 30.000 kilometer
- 212.000 km
In 6 maanden 30.000 kilometer gereden. Daarom even een korte update naar aanleiding van de grote "B" beurt die de auto onlangs kreeg:
Naast de gebruikelijke zaken als olie en filters, zijn de volgende zaken gedaan:
- versnellingsbakolie verversen
- vervangen remvloeistof
- vervangen mechanisme elektrisch raam LV (duur onderdeel: €300) - Dit is een vaker voorkomend probleem bij de G. De 2e in 6 maanden voor mij...
- winterbanden om de velgen laten leggen
- vervangen pakking kleine carter. Deze lekte; daarom heb ik de afgelopen 30.000 kilometer 3 liter olie moeten bijvullen.
Bij specialist G-Wagen.nl uit Leiden betaalde ik voor dit alles, inclusief vervangend vervoer, iets meer dan €1.200 incl BTW. Dit vond ik erg schappelijk vind.
Verbruik
--------------
Voor de geïnteresseerden heb ik met mijn tankpas ook exact het verbruik kunnen bijhouden: over 29.636km 1 op 7,6. Dit is vrij fors in deze milieuvriendelijke tijden. Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik regelmatig in de file sta en dat ik daarbuiten - voor dit type auto - redelijk doorrijd: kruissnelheid op de snelweg 120-140 km/h.
Bellen in auto/bluetooth
---------------------
Hoewel de auto over een bluetooth carkit beschikt, is dit vanwege het lawaai niet te doen boven snelheden van 80km/h. "Rijd je met het raam open" was regelmatig de vraag. Heb daarom de stap naar een bluetooth oortje genomen - die ook het lawaai van de auto kan overstemmen: na wat experimenteren komt voor mij de Bose Bluetooth Series 2 als winnaar uit de bus. Echt een aanrader voor een lawaaiige omgeving. Deze werkte voor mij beter dan de Plantronics Voyager 975.
Op naar de volgende 30.000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.