Mercedes-Benz EQE SUV 300 Business Edition (2023)

autoreview

Mercedes-Benz EQE SUV 300 Business Edition (2023)

Signalement

UitvoeringEQE SUV 300 Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kan het nog beter?

  • 10.000 km

Sinds 2017 rijd ik in een Mercedes, eigenlijk wilde ik nooit een mercedes,was meer een BMW man, maar als je eenmaal Mercedes rijdt wil je ook niet meer terug.
We hebben een B-klasse,GLA, V-klasse een EQV gehad en nu een EQE-SUV.

Ik dacht altijd dat mijn Infinitif fx37 de beste auto was die ik heb gehad maar dat is nu veranderd! De Mercedes EQE-suv is echt de meest comfortabele en best rijdende auto die ik ooit heb gehad. En dan heb ik in mijn hele leven meer dan 150 auto's gehad!

De rijervaring in de EQE-SUV is er een van veel comfort, absolute stilte en prachtige features in de auto.
Als je eenmaal instapt en gaat zitten dan zie je echt de kwaliteit en het verschil te opzichte van andere merken.

Dan het rijden, voor mij is de 245pk voldoende omdat ik geen hardrijder ben, meestal rijdt ik met de distronic op 100 op de rechter baan.
Verbruik valt enorm mee en 550km is gewoon haalbaar zonder eco-standen aan te zetten de airco uit te laten en dat soort fratsen. Gewoon instappen en alles op C (comfort) laten staan en rijden.
Het rijden met " one pedal' is ook zeker goed te doen (dit was echt waardeloos in de EQV) in de instellingen kun je 'kruipen" uitzetten zodat de auto ook echt helemaal stopt verder heb je nog 3 standen recuperatie waarbij de stand "sterke recuperatie" voor mij het beste werkt.

De wegligging is ongekend goed, heel comfortabel maar helt nergens in bochten over ook als je remt heb je niet het idee dat je 2,3ton top stoppen brengt. Maar als je echt even het gaspedaal dieper indrukt dan merk je de 550NM koppel echt goed...heerlijk!

De bediening binnenin is zeer ergonomisch en het MBUX werkt fantastisch. En dan de talloze features om het rijden nog leuker te maken werken probleemloos. Uiteraard gaat men met de nieuwe features wel erg ver...zo heb je nu een functie "powernap", sudoku puzzel, vermoeidheid massage tijdens het rijden, je kan zelfs oefeningen achter het stuur doen. (maar dan zegt de dame wel dat je goed moet opletten) en het meest bizarre is toch we dat je je smartwatch nu kan koppelen zodat je ook je algehele fitheid kan moniteren in de auto, inclusief hartslag, stappen enz enz.

De ruimte in de kofferbak lijkt niet zo groot (520liter) maar als je de vloer open klapt dan heb je daar nog een complete kofferbak waar je echt ook veel kwijt kan. En heb je nog meer ruimte nodig dan klappen we de electrische trekhaak uit en doen we er een aanhanger achter. De trekhaak gaat overigens ook weer elektrisch naar binnen!

Aan alles merk je dat mercedes deze auto vanaf 0 heeft opgebouwt als electrische auto en niet in een bestaand model een elektramotor en accu heeft geplaatst. De EQV welke ik hiervoor reed was duidelijk niet hun beste auto, de V-klasse die ik ook heb gehad reed gewoon stukken beter, het grootste probleem van een EQV is het gewicht.

Omdat ik nogal kritish ben met auto's is de vraag of er dan helemaal geen verbeterpunten of irritaties zijn....Ja!,de knopjes onder het grote scherm voelen nogal plastic aan en alles werkt nu met "touch" vegen ipv indrukken. Ook de electrische stoelverstelling is eigzins wennen, volgens mij zitten er nu allemaal druksensoren. Dit zal wel een beetje wennen zijn daar ik de auto nog niet zo lang heb. Persoonlijk vind ik fysieke drukknopjes altijd erg fijn.
Nog een puntje van kritiek dan is dat de laadpas van de EQV niet gekoppeld kan worden aan de EQE-suv dus dan maar een nieuwe laadpas aanvragen en de oude weggooien. Ook de klantenservice gecontacteerd maar hier krijg je eerst antwoord van Chat GPT lijkt het wel dat zou ook beter moeten kunnen.

Als laatste dan, maar dit hebben meer merken, je moet voor alles en nog wat abbonnementen afsluiten zonder optie tot aankoop.

3000km gereden

  • 13.000 km

Update:
Nu een maandje in bezit en bijna 3000km mee gereden.
Nog steeds is mijn overtuiging dat dit wel een heel erg fijn rijdende auto is.
Het verbuik is tot nu toe 17 kw/100km, niet slecht, gezien Mercedes er 18,5kw/100km opgeeft. En dan heb ik gewoon mijn airco aan en rijdt ik altijd in de C (comfort) stand. Ik ben wel een rustige rijder die op de snelweg altijd 100 op de cruisecontrol rijdt.

De navigatie welke ik veelvuldig gebruik is erg fijn om te gebruiken je kan zelfs een route met de Mercedes "Me" app op je telefoon verzenden naar de auto, automatisch parkeren werkt ook top en de Distronic+ is prettig te noemen.
Ook gebruik ik de stand "intelligente recuperatie" dat zit een beetje tussen one pedal drive en automatische cruisecontrol in, dit werkt erg prettig en heb ik ook nog nooit gezien bij een ander merk.

Na een maand ben ik door alle menu's inmiddels heen geweest maar van alle opties gebruik ik zeker 80% niet. Maar goed, het is best grappig om de Mercedes quiz een keer te doen of een sudoku puzzel te maken. De spraakassistente begin ik beter te begrijpen en ik heb gezien dat het best handig is om eens de gebruiksaanwijziging (976! pagina's)door te bladeren.

Ik ben benieuwd wat het verbuik gaat doen als we straks de winter in gaan, ik zal dan weer eens een update doen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.