Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | EQE 350 Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 3.285 km |
BMW rijder naar Mercedes EQE
- 3.285 km
Het moest er maar eens van komen, van hybride naar volledig elektrisch. Ik heb de markt een tijd gevolgd, was enthousiast over de Mercedes EQS, maar ik vond die wel erg groot, nou ja, eigenlijk vond mijn vrouw m erg groot.
Ik keek dus al uit naar de EQE en ik heb hem direct in het eerste weekend dat hij bestelbaar was ook besteld.
Als verstokt BMW-rijder toch wel een hele stap, maar ik kan me in de strategie van BMW om auto's niet specifiek als elektrische auto te ontwikkelen minder vinden.
Het snelle bestellen werd beloond, want ik kreeg hem na ca. 3 maanden geleverd en ik ben er erg gelukkig mee, op een aspect na, maar daarover later meer.
Ik heb een grafietgrijze met een licht interieur besteld en dat is erg chique. De auto is ruim, ongelooflijk stil en zeer comfortabel. Ook de stoelen zijn erg goed, maar halen het toch niet bij de comfort stoelen die ik in mijn BMW 5-serie had. Ik heb niet de luchtvering besteld, omdat daar ook 21 inch velgen bij horen, hetgeen het verbruik flink doen stijgen en de combinatie ervan ook behoorlijk prijzig (>4.000 euro) wordt. Dit zou wellicht het passeren van drempels nog iets verbeteren, want die voel ik nu toch wel nadrukkelijk.
Hij is ook erg zuinig. Een flinke snelwegrit waarbij licht boven de 100 gereden wordt levert een verbruik van onder 15 kWh op, zodat de beloofde actieradius van ruim 600 km in de zomer zeker realistisch is. Snelladen begint bij 170 kWh, maar zakt wanneer de batterij voller wordt naar ca. 100 kWh bij 70 a 80% vol. Met de bijgeleverde Mercedes Me card, 1ste jaar zonder abo-kosten, gaat dat bij Ionity voor 0,20 euro per kWh trouwens, ruim goedkoper dan thuis laden.
Ik heb de auto besteld met het Advantage optiepakket, inclusief rijassistentiepakket, hetgeen ook de zelfrijdende functie zou omvatten, aldus de verkoper.
Na aflevering bleek dat toch niet het geval te zijn en na uitvoerig overleg was de dealer bereid de auto terug te nemen, hetgeen ik als zeer professioneel zie. We zijn het er uiteindelijk over eens geworden om een nieuwe te bestellen met ook het premium pack, dat de o.a. zelfrijdende functie omvat, die in januari geleverd wordt. Om het prijsverschil acceptabel te houden wordt dat een 300, daar ik ervaar het hoge vermogen van mijn 350 toch nagenoeg nooit aan te spreken. Overigens heb ik de dashcam niet meer besteld daar die elke rit apart geactiveerd dient te worden. Ook jammer is het dat je moet kiezen tussen het panoramadak en een trekhaak, beiden gaat niet om onduidelijke redenen, waarschijnlijk chiptekort.
Over het geheel gezien ben ik erg tevreden en kijk ik er naar uit de komende jaren in deze auto te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQE 300 AMG 89 kWh | Panorama | Burmester | Stoelkoeling | Head up | Disctronic | Memory stoelen | Stoelventilatie
- 2023
- 145.235 km

Mercedes-Benz EQE 300 Business Solution AMG 90 kWh
- 2025
- 1.500 km

Mercedes-Benz EQE 300 Business Edition 89 kWh | Plus pakket | Panoramadak | Privacy glas | Wisselstroom lader | 20-Inch | LED | Memorypakket | Keyless-Go |
- 2024
- 17.375 km