Mercedes-Benz EQE 350+ Long Range (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | EQE 350+ Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Wat is deze EQE een heerlijke auto
- 70.000 km
EQE 350+ Launch Edition AMG Line
In augustus 2022 werd onze tweede elektrische auto afgeleverd. De Mercedes heeft een aantal belangrijke opties die voor ons van belang zijn. Ik noem head-up display, Burmester Sound, Digital Light, schuifdak, MBUX multimedia, luchtvering en het rijassistentiepakket Plus met Distronic. De AMG line met de dikke 20” velgen zijn prachtig. We hebben voor Duitsland winterbanden nodig en dit zijn 19”. De 100KWh accu is echt fijn want dat geeft acceptatie voor de actieradius. We kiezen heel bewust voor elektrisch rijden.
De auto rijdt ongelofelijk fijn en schrijft Comfort met een hoofdletter. De sportstoelen zitten goed, het is muisstil binnen, de luchtvering is prettig en de displays zijn mooi. De materialisering van de deuren, plafond en het dasboard met alle rode contrast stiksels vind Croky mooi. Het tempo is goed en de versnelling is elke keer een belevenis. Rustig, beheerst maar wel vooraan. De handgrepen schuiven automatisch uit als je aan komt lopen en als je in een forse regenbui de deur opendoet en je gaat zitten dan heb je zeker een vochtige broekspijp vanwege de druppels op de stoel. Hier won de stroomlijn het van de functionaliteit…. Dat zie je vaker in de EQE. Het kleine achterruitje is nog te doen want de achteruitrij camera is heel goed, maar de kleine kofferbak is hinderlijk.
Als beginnende EV rijder heb je geen idee waar je aan begint. De dag nadat je de auto hebt opgehaald rij je naar je afspraak in Duitsland en met een gemiddelde van 21KWh/100 en dik 350 kilometer gereden denk je toch op de terugweg dat je moet gaan laden. De eerste drie laadstations functioneerden niet met de pas of waren buiten gebruik. Je hebt dan zo’n 40 kilometer afgelegd en bent zeker 8 tankstations voor benzine en diesel gepasseerd. De twijfel slaat toe. Mercedes bellen. Gewoon de knop naast het schuifdak. Hun suggestie: verderop op de route is een Ionity station dat voor u goed functioneert. En dat klopte en sindsdien heb ik geen stress inzake laden. De software van de Mercedes functioneert nu heel goed. Alles is op elkaar afgestemd want hij geeft tijdens de rit aan waar we laden, wat de wachttijd is en met welke acculading we aankomen op het thuishonk. Dit stel je zelf in en daar houdt het systeem rekening mee.
De eerste zes maanden heb ik veel problemen gehad met de software. Het MBUX systeem faalde vaak en een oplossing was niet makkelijk gevonden. Ik moest regelmatig overschakelen naar Android auto. Croky snapt niet dat chips een probleem zijn. De dealer uit Noord Holland heeft zich zeer ingespannen. Wel merk je dat dit soort softwarematige zaken nooit door de dealer kan worden opgelost maar door de fabriek moet worden gedaan. Het laden van software neemt soms meerdere dagen in beslag en is zeer bewerkelijk. Hier zie je de overgang van de oude werkplaats naar de nieuwe. Fascinerend. Van de dealer altijd een leuke auto meegekregen. Soms met een 300e motor of een 350de. En toch wil ik niet meer terug.
Deze EV is 20.000 euro duurder dan de vergelijkbare E-klasse. Hoe vallen de rekensommen uit? In de afgelopen 70.000 kilometer verbruikte ik ongeveer 24,5 KWh/100km. Mijn externe stroom koste me ongeveer 48 ct. De thuisstroom reken ik met 30 ct/KWh. Extern en Intern laden is van ongeveer gelijke hoeveelheden dus ieder 8.500 KWh. Mijn kostprijs is dus 39 cent per KWh en bij mijn gemiddeld verbruik is dat ongeveer 9,6 cent per kilometer. In mijn calculatie ben ik ongeveer 2 cent per kilometer goedkoper op elektra in vergelijking met mijn BMW 5 Touring diesel. Ook heb ik nu twee onderhoudsbeurten gehad, de laatste 500 kilometer geleden. De totale kosten zijn 900 euro. Dit is duur voor allerlei filters, winterwielen en bandenhotel, garantiecontroles etc. maar vergeleken met de BWM (of elke auto die ik heb gehad) weer goedkoop. Hier betaalde ik per 60.000 kilometer ca 3.500 euro. Ook de wegenbelasting scheelt 2.100 euro per jaar. De verzekering is echt fors duurder. Reken op het dubbele als je hoog in je no-claim zit dus ik schrijf plus 700 euro. Het hele rekensommetje geeft mij een voordeel van ruim 5.000 euro per jaar. Dit is mijn vergelijking en kan bij jou anders zijn.
De Distronic rijdt heel prettig. Ik gebruik het dagelijks en het systeem doet het goed. De afstandsradar is goed in te stellen en de auto rijd prima en rustig tussen de lijnen. Op de rijksweg vertrouw ik er volledig op. En in Duitsland op de linkerbaan in de file dan zoekt hij de linkerkant van de witte streep op en maakt zo, geheel automatisch, een “reddingsbaan” vrij.
De veiligheidssoftware die een crash moet voorkomen is wat traag en Croky denkt dat dat komt omdat er te weinig chips zijn en dat vindt hij niet fijn. Als een auto voor je naar rechts gaat en jij wilt vanuit de linkerbaan ook naar rechts dan denkt het systeem dat daar (nog) een auto is en gaat dus een remingreep uitvoeren. Dit is zeer ongewenst en een Mercedes onwaardig!
Het verbruik is afhankelijk van je rijstijl en het weer. Bij dertig graden buiten en de airco vol aan is het verbruik zeker 3 KWh/100 lager dan in de winter. In de zomer, bij een gemiddelde snelheid van rond de 100 km/h, is een verbruik van 19KWh/100 makkelijk haalbaar. Zorg dat je niet snel optrekt en dat je stabiel rijdt. Vind je snel rijden leuk en je houdt dat 50 kilometer vol met een gemiddelde van 145 km/h dan verbruik je 32,5 KWh/100. Een ander moment was het verbruik gemeten over 30 kilometer met een gemiddelde van 140 km/h 30 KWh/100. Anders dan bij een diesel stijgt het verbruik absurd hard als je sneller gaat rijden. Ik ben blij met deze accucapaciteit. Als je nu 325 kilometer hebt gereden dan ben je aardig opgeschoten en wil je even koffie, je apps en mails even checken en rondje lopen. Je hebt nog een behoorlijke reikwijdte en dus geen stress waar de laadstations staan. Als je een half uur laad dan rijd je in totaal ongeveer 700 kilometer met een half uur pauze. Ik heb maar acht dagen per jaar dat ik op één dag meer rij. Op die dagen vind ik nog meer opladen een verschrikking. Ik kan mij niet goed voorstellen, als oud BMW rijder, dat ik een i5 Touring ga kopen met een accu capaciteit van 81 KWh. Dan moet je onderweg iedere 275 kilometer stoppen, heb je weinig restcapaciteit en dus niet zoveel speling in je oplaadpunten.
De oplaadpunten zijn een issue in Nederland. Als je van Apeldoorn naar Enschede rijdt dan kom je onderweg geen oplaadstation tegen. De hele A1 en A35 niet. Je moet van de rijksweg af. Veel provinciesteden hebben maar 1 of 2 snelladers. Een 150KWh station hier in de buurt levert maar 120 KWh en met twee auto’s maar 59 KWh. Stroomcapaciteit is beperkt.
We nemen als voorbeeld een snellaadstation van een beursgenoteerd bedrijf. Die tekenen een normaal benzinestation waar je vijf minuten bezig bent en dan de boel weer vrij maakt. Je zet in het middel twee stations met vier laadkabels en een overkapping. Soms wordt dit zo smal opgezet dat je elkaar niet kan passeren. Als degene voor je 50 minuten wacht dan ben jij geblokkeerd. In Duitsland en Oostenrijk laten ze iedereen achter- of vooruit parkeren en naast elkaar staan. Dan kan je met dezelfde stoeplengte ineens twee keer zoveel wagens kwijt. Ik kom nu in Nederland weleens een vol station tegen met vier ladende auto’s en die staan er niet maximaal vier of vijf minuten; het is wat ongemak.
Concluderend is er veel te zeggen. De EQE rijdt prettig en is inmiddels zeer betrouwbaar. De elektronische hulpmiddelen zijn meestal een grote hulp met maar één grote misser. De directe kosten zijn per kilometer fors lager voor deze EV in vergelijking met een dieselbroertje. 97% van de dagen functioneert de EV met zijn batterijcapaciteit perfect. De software met route planning en laadstations functioneert in deze Mercedes nu zo goed dat je toch geen laadstress hebt. De stroomprijzen bij de laadstations stijgen al maanden en kosten van diesel dalen. Ook is de externe laadinfrastructuur nog niet goed genoeg voor verdere groei van het wagenpark. Als de overheid op verzoek van de Tweede Kamer de belastingkorting na 1 januari op diesel en benzine op alle burgers en bedrijven afwentelt en wegenbelasting gaat heffen op EV’s dan wordt het vanzelf rustig bij de laadstations. Ik rij met heel veel plezier en overtuiging EV.
In het afgelopen jaar moest je opnieuw je weg vinden in de systemen van een nieuwe auto. Hoe werken de voorkeuze toetsen en alle knopjes op het stuurwiel en de schermen. Dit heeft me maanden gekost om dit goed op te begrijpen. Omdat er regelmatig updates waren was je vaak je instelling kwijt. Pas een half jaar komt de update met respect voor de instellingen. De knopjes op het stuur zijn niet bepaald intuïtief. Op een gegeven moment begrijp je dat onder de ster rechtsboven je alle belangrijke directe verwijzingen opslaat. Muziek, routes, telefoonnummers en instellingen. Op het grote hoofdscherm worden ook zaken getoond maar daar is niet genoeg ruimte voor. Ook is het systeem op het hoofdscherm interactief. Gebruik je de stoelverwarming dan komt op het hoofdscherm automatisch de keuze of je dit voor je rug of zitvlak apart wilt instellen. Maak je er geen gebruik van dan stelt het systeem dit na verloop van tijd ook niet meer voor. Met je vingerafdruk ontgrendel je het scherm en jouw instellingen. Op het hoofdscherm heb ik meestal de wegenkaart als totaal overzicht en op het scherm voor mij projecteer ik de satelliet weergave van de locatie waar ik ben. De head-up display geeft alles verder aan wat nodig is zoals op tijd voorsorteren. Het licht systeem is fenomenaal. Je rijdt in het donker en de wereld om je hee wordt helder verlicht. Alle verkeersborden en paaltjes worden aangelicht. Je ziet donkere vlekken om de auto’s voor je, zodat zij geen last hebben en vervolgens zie je de lichtstralen erlangs op de weg en de omgeving tot ruim meer dan 300 meter vooruit. Samen met het goede muzieksysteem is dit echt veilig en prettig rijden naar huis. En dat is de echte plus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic AMG Line 91 kWh Luchtvering / Head-Updisplay / 360Graden-Camera / Panorama-schuifdak / Memory-Stoelen / Night-Pakket /
- 2024
- 27.212 km

Mercedes-Benz EQE AMG 43 4MATIC 90 kWh PANODAK MATRIX LED
- 2023
- 86.232 km

Mercedes-Benz EQE Limousine 350 AMG-Line 89 kWh Panorama dak | Achterasbesturing
- 2024
- 10.941 km