Mercedes-Benz EQE 300 Luxury Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz EQE 300 Luxury Line (2023)

Signalement

UitvoeringEQE 300 Luxury Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf4.850 km
KM-stand laatst62.863 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 15,000 gereden

  • 19.391 km

Ik heb er nu bijna 15.000 kilometer zelf mee gereden. Het is als vanouds een heuse Benz, nu dan elektrisch. De auto is een heerlijke metgezel en bevalt me meer dan uitstekend. De Distronic is een zegen en het samenspel met dit systeem is prettig en eenvoudig.

Ondertussen ben ik aan het "zeilen" geslagen. Of te wel regelmatig de aandrijflijn ontkoppelen voor een afslag of verkeerslichten. Werkt goed uit op het verbruik. Je kan met de paddels "bijremmen" met recuperatie of door de Distronic weer aan te zetten.

Mijn verbruik gemiddeld over de bijna 15.000 km is nu 17,8Kwh. Zal nog wel wat dalen in de komende periode. Ik rijd op snelwegen eigenlijk altijd 105 km/u op de teller. De accu laad ik standaard tot 80% en daarmee red ik nu 500 kilometer bij een temperatuur boven de 16c zonder regen. Nette score voor deze vele kilo's die de auto weegt.

Comfort is helemaal top, de auto blijft vertroetelen. De EQS krijgt een upgrade richting meer front. Staat de EQS goed, zou de EQE ook mogen hebben.

De veiligheidssystemen van de Benz zijn mooi en makkelijk in gebruik. De 360-graden camera geeft een mooi beeld met een denkbeeldige lijn erom heen waarin nog marge zit. Voor de lezers van mijn Tesla-review, dit is wat voor mij erg handig is. En als het keer niet goed werkt staat het levensgroot op het scherm!

De “nieuwe diesel”…

  • 26.589 km

De EQE300 rijd ik nu zelf een kleine 22.000 kilometer. Gekocht met ruim 4.800 km op de teller als demo en nu ruim 5 maanden in bezit.

Het MBUX systeem is zo fijn dat AppleCarplay niet wordt gebruikt. De navigatie met in te plannen laadstroom (voor vakanties nodig) werkt erg goed. En zo intuïtief dat je er zo aan gewend bent. Zit in vrijwel alle huidige Mercedessen dus je hoeft geen EQ-model te kopen om dit gemak te krijgen.

Het verbruik is nu gemiddeld 17,0 kWh per 100 kilometer. Voor een auto van dit formaat met airco aan als alle comfortzaken erbij lijkt het de traditionele Mercedes diesel. Op de snelweg zetten, cruise control aan en zuinig als comfortabel uiterst voordelig kilometers wegstampen. En hoe ver ook, uitgerust uitstappen. Zoals de oude diesels/taxi’s altijd al deden bij Mercedes.

Dit is mijn vierde Mercedes en de meest comfortabele. Vooral de stilte in de cabine is hier debet aan, naast de heerlijke stoelen. Wat ik vreemd vind is dat er over de ruimte achterin vaak wordt aangegeven dat die krap is. Soms zit ik achterin, op hele drukke dagen ben ik dan wat productiever. Met 1,90 lang zit ik daar ruim en beter dan in de eerdere E-klasse. Dat laatste omdat de bank een diepere zitting heeft. Voelt wat opgesloten door de kleine ramen maar ruimte binnen is dik op orde.

Volgende update na de vakantie naar Wenen - Trieste - Gardameer. Kijken of die navigatie met laadstops inderdaad zo goed blijft als ik nu in Nederland gewend ben.

De rit NL-Wenen-Trieste-Garda_NL

  • 31.524 km

Mooi moment, 6 maanden in bezit en nu zelf 26.800 km gereden. Gemiddeld verbruik 16,9 en ik rijd met de cruise control op 105 gemiddeld. Maar niet tijdens de vakantie!

Een EQE op vakantie met Mercedes Me Charge als met een abonnement bij Tesla (voor de lage tarieven) maakt elektisch op vakantie gaan erg makkelijk. De Mercedes plant de stops en met de Tesla App zoek je een dichtbij gelegen station. Is dat er, fijn en mooi laag tarief. Is dat er niet, jammer, dan betaal je meer maar je kan altijd laden.

De EQE heeft één enorm fijne eigenschap bij harder rijden. Het verbruik stijgt minder hard dan bij zijn concurrenten! We hebben stukken tussen de 130 en 170 km/h gereden in Duitsland. En ja, dan gaat het harder leeg maar verbruik kwam niet boven de 20 kWh gemiddeld op afstanden van zo'n 300 tot 400 kilometer. En iedere stop kwam door een volle blaas, nooit door een lege accu. En de gouden regel die ik toepas, staat er een snellader, plug hem eraan. Doe een PV (persoonlijke verzorging), doe een koffie en/of een broodje en rijd na 20 tot 30 minuten weer door. Een test van AutoReview bevestigt dit. Bij 100Km/h 511,km bij 130Km/h 409km. De EQS doet dan 539km tegen 363km, de Lucid Air 629km tegen 386, Tesla Model Y LR 510km tegen 369. En zeg zelf, harder rijden in Dutisland is wel erg fijn!
De laadsnelheid is "maar" 170KWh" en wel erg vlak. Dus nooit langer dan 30 minuten en eerder 20 tot 25 dan langer.

Is er iets aan te merken op de EQE tijdens de vakantie? Het antwoord is jazeker en nog te idioot dat je het zelf niet bedenkt. De ouderwetse "sigaretten-aansteker" zit bij de bijrijder bij ongeveer zijn voeten aan de kant van de middentunnel. Je koelbox moet op het puntje van de achterbank staan met een strak gespannen kabel die bij een ietwat beweging van de bijrijder er uit schiet. Dat Mercedes dit heeft bedacht is voor mij onbegrijpelijk. Je rijdt heerlijk, op Distronic met muziek uit de Burmester in je 4-zone airco vrijwel autonoom maar je broodje kaas wordt zo weer warm en je mist een zitplaats in het midden.

Voor die drie weken per jaar echt geen showstopper maar erg bijzonder.

De winterbanden, van zuinig naar V8 verbruik

  • 49.743 km

Eind november nieuwe winterbanden met originele nieuwe MB-velgen eronder gezet. Gekocht in Duitsland bij een handelaar in Mercedes wielen, scheelde bijna € 1.500,00.

Op de terugweg ging het verbruik al direct naar boven de 20kw per 100km. Nu met wat meer kou en vooral die voortdurende natte omstandigheden zit ik op 22 tot 23 kw per 100km. Dat is veel en veel meer dan op de zomerbanden. En mijn velgenmaat met de zomer is 20 inch, de winterbanden staan op 19 inch. Nu maar laden tot 90% om net wel of net niet 400km te halen. Terwijl op de zomerbanden met 80% laden tussen de 450 en 500km kan worden gehaald.

Dit is een stijging van verbruik die fors is. Het rijden wordt niet minder maar het is vooral te hopen dat er veel wind en/of zon is om de laadkosten te drukken met ons dynamisch contract….

Ondertussen dus toch zo’n 45.000 km gereden in 11 maanden. Nu is het gemiddelde verbruik uitgekomen op 17,5kw per 100km. Benieuwd waar ik op uitkom op 7 februari als ik de EQE een jaar in bezit heb.

Het rijden blijf overigens fantastisch comfortabel maar dit verbruik is wel erg fors ten opzichte van de zomerbanden.

Fluitketel

  • 62.459 km

Twee weken geleden weer een beurtje, daags voor de beurt komt er een fluittoon in de auto. Als je meer vermogen stuurt wordt die hoger, bij afremmen lager. Bij een constante snelheid steeds aanwezig. Er gaat een monteur mee en die erkend dat dit niet is zoals het hoort te zijn.

Nu twee weken later nog geen enkele reactie van Mercedes-Benz. Ik vind dat toch wel wat teleurstellend. Ik verwacht op basis van mijn eerdere Benzen sneller een reactie met een oplossing. Over 4 maanden is de garantie over en dan wil ik niet hoeven twijfelen over de betrouwbaarheid van de auto als van de leverancier.

De auto rijdt verder nog steeds erg comfortabel en iedere rit kom je ontspannen op je plek. Alleen dat fluiten is niet prettig.

De koffiemolen

  • 62.824 km

Geen grap, wel 1 april. Vanochtend werd het een koffiemolen. Meteen richting Louwman maar op de A2 werd het geratel zo erg dat ik bij Waardenburg eraf ging en veilig parkeerde bij MC Donalds. Zou toch wachten worden en daar heb je tenminste goede koffie.

Zit nu te wachten en wordt opgehaald. Ik houd eenieder op de hoogte.

De storing

  • 62.824 km

Het hoge woord is eruit. Er gaat een nieuwe motor in de EQE. De elektromotor is kapot. De EQE zit nog in de garantie en de service is goed. De EQA mag ik gebruiken totdat de auto is gerepareerd.

Het voelt natuurlijk niet zo fijn dat een motor van een Mercedes de geest geeft. Verlengde garantie gaat afgenomen worden, want dit risico wil ik de komende jaren niet lopen.

Nu nog even wachten op het telefoontje dat ik de auto kan ophalen.

Gerepareerd

  • 62.863 km

Gerepareerd, de EQE doet het weer. Met slechts één handtekening op een garantiefactuur was het geregeld. Na twee weken en twee dagen was het klaar. Al die tijd een EQA ter beschikking gekregen waardoor het ongemak tot een minimum is beperkt. Na een eerste teleurstelling toch wel een keurige service ervaren.

Van het ophalen langs de snelweg tot het afleveren van de gerepareerde EQE doet Mercedes dit erg netjes. Auto rijdt alsof er nooit iets kapot is geweest en bij Louwman hebben ze meteen nog wat extra dingetjes gerepareerd onder de garantie.

Ik ga wel de verlengde garantie afnemen, want als je dit zonder garantie meemaakt krijg je een serieuze kostenpost voor de kiezen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.