Mercedes-Benz EQE 300 AMG Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz EQE 300 AMG Line (2023)

Signalement

UitvoeringEQE 300 AMG Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 3 weken rijden

  • 1.800 km

Mid April 2023, slechts 6 maanden na de bestelling is ie er plots, mijn nieuwe electrische auto.
model: EQE 300 AMG line
extra's: nightpakket, AMG spoiler lip, Burmeister audio, sterretjes dashboard.
kleur: zwart (ja saai, ik weet het)

Na 4 jaar met een C klasse combi 200D AMG line te hebben gereden klaar voor de overstap naar electro. ook mijn werkgever wilde dit graag, dus..

Wij rijden hoofdzakelijk langere ritten, en ik heb gewacht tot er EV's zijn met een "goed" bereik (in ieder geval meer dan 300-350km).
Nu hoor ik u denken: "Tesla heeft dat al jaren" dat klopt.
Maar het design van een Tesla kan me niet bekoren, niet binnen, niet buiten, maar over smaak valt niet te twisten.

Het laken werd er af gehaald en daar stond ie te shinen, wat een mooie koets!
Jammer genoeg wel met een verkeerd dashboard, nl hout structuur.
Op de bestelling stond toch echt iets anders, janken.
Na een moment van paniek bij de dealer is dit overigens heel professioneel opgelost: er kon een ander dashboard in en dat is ook gedaan.
Ook stonden de letters EQE in spiegelbeeld (bij de bijrijder spiegel)
Worden auto's niet nagelopen of alles OK is voor de aflevering?
Erg jammer.
2 weken later zat er een ander dashboard in en eindelijk konden we erop uit.

De eerste dagen wat onwennig: lang, breed, zwaar, groote draaicirkel, in de buurt wat gereden, ook een langere rit (140km enkele reis). Wat direkt opvalt is de rust en luxe: het zwevend tapijt is opnieuw uitgevonden!
Verbruik tussen 16 en 20kwh/100km, geen idee of dat dit representatief is, maar het rijden met een EV is even wennen.
intussen geleerd dat ik ca 1km voor de afrit de cruise control uit kan zetten, zonder recuperatie, en nog moeten bijremmen om de bocht te nemen.
Dat zogenaamde "zeilen" is nieuw, anders, als je met 110kmh gas loslaat rij je 1 a 1,5km verder nog steeds 80kmh.

Deze week heen en weer naar Frankfurt gereden, net geen 400km enkele reis. De auto tot 100% opgeladen om elke vorm van laadstress te voorkomen, op papier moet ie 600+ km halen dus over een afstand van 400km was de optie "dan haal ik het zeker".

Net over grens stond er plots op het display "kaart update gedownload, wilt u installeren (of zoiets).
Braaf op "Ja" gedrukt, beeld wordt zwart en.... blijft zwart.
15 minuten verder is ie nog aan het installeren en is het beeld nog steeds zwart.
De Rastplatz biedt uitkomst om google maps op te starten op de telefoon, want ook na uitstappen, auto sluiten, weer openen etc doet ie het nog niet.
Op google maps via Android auto verder gereden.

Na Keulen een korte stop gemaakt, en waarempel, nadat de auto zo'n 5 minuten afgesloten heeft gestaan wil het navigatie systeem weer opstarten.
Het systeem heeft geen idee waar ik ben en begint weer vrolijk vanaf thuis te regelen hoe ik moet rijden(?), maar ook dit is na enkele minuten wachten verholpen.
Al rond de auto lopend zie ik iets loshangen onder het bestuurders portier. op de knieen onder de auto zitten loeren, daar zit een circa 8cm breed, 2mm dikke kunststof strip die met knalgeel dubbelzijdig tape bevestigd is.
Dit zit zowel Links als Rechts onder de auto en loopt van voor naar achter.
Dat was dus dat nare geluid wat steeds erger werd.
Dealer gebeld, neemt niet op. Na 7 minuten in de wacht te hebben gestaan maar gaan rijden (je moet wat als je een afspraak hebt).
in de auto nogmaals gebeld, nogmaals 5 minuten in de wacht gestaan en plots ben ik in verbinding met MB Nederland.
Nee, ook zij konden de dealer niet bereiken
Nee, ze hebben geen idee wat die strip is
Ja, ik kan vrijdag gewoon langs gaan bij de werkplaats, ze sturen een mail.
Met bijgeluiden zonder enige moeite op mijn afspraak gekomen met nog 32% in de accu! (wat nog goed is voor ca. 190km)
Over een rit van 385km, met (waar mogelijk) 120kmh gereden te hebben een verbruik van slechts 15,8kwh/100km: verbluffend zuinig.
Oh ja, de dealer neemt nog steeds niet op.
De volgende dag op de terugweg weer met 100% vertrokken, 120-125kmh gereden waar mogelijk.
De herrie van die flapperende strip is intussen irritant luid geworden en na zo'n 300km rijden, kort bij de grens is de herrie plots over.
In totaal zo'n 500 a 600km met een losse strip gereden.
Bij de eerstvolgende parkeerplaats op de knieen: de strip is er niet meer.
Aan de andere kant is ie nu ook los, paar cm slechts, maar met de wind druk is dat snel erger.
Oh ja, de dealer antwoord nog steeds niet, behalve dan "al onze medewerkers zijn bezet, een ogenblikje aub"
Verbruik is weer verrassend laag: 16,1kwh/100km, ik kwam thuis met nog 29% in de accu
In totaal zeker 8 of 9x de dealer gebeld: (keuze 1: werklaats, keuze 1: personen auto's ) : nee hoor, geen reactie
U MOET ZICH SCHAMEN!
Vandaag weer 3x gebeld: tot 10 minuten in de wacht: niets

loshangende strip mysterie opgelost

  • 1.900 km

Op naar de dealer, met nog 1 strip onder de auto (nog steeds niemand aan de lijn gehad).
Na een korte uitleg wisten ze direct wat er loos was: het zijn transport beschermings strips.
Volgens de handleiding hoeven ze er niet afgehaald worden voor aflevering.
Soms blijven ze er probleemloos onder zitten, soms niet.

Bij dezen aan alle rijders van EQE en EQS (alle EQ modellen?):
Mocht U een raar geluid onder de auto horen tijdens het rijden en er zit een kunststof strip met geel tape los Links en/of Rechts onderlangs de portieren: het is niets ergs!
Op naar de dealer om te laten verwijderen (of gewoon zelf verwijderen)

Nog ff over dat niet bereikbaar zijn:
Het telefoon nr van de dealer wat op hun website staat, schakelt door naar een een call-centre.
En ja, eenmaal daar kun je het schudden, net als bij een telefoon provider of on-line winkel of welk callcentre dan ook: je komt er nooit door.
Je moet gewoon de medewerker van de werkplaats balie appen.
Logisch toch?

Verbruik is laag, blijft laag

  • 3.000 km

Weekendje Brugge, 590km retour.
105kmh op cruise control door NL, daarna 125kmh door Vlaanderen.
Op terugreis het zelfde.
Verbruik over deze ~590 km: 15,6kw/100km, ik blijf me verbazen, je bent wel met 2300kg onderweg.
Toen we aankwamen in Parkeergarage 't Zand stond de meter op 52%, we hadden dus op en neer kunnen rijden zonder laden, maar dat was wel heel krapjes geworden.
Aan laadpalen geen gebrek, op niveau -3 heb ik er zo'n 40 geteld.
Laadsnelheid is afhankelijk van wat je wilt betalen: gewoon tarief vult ie bij met 8,4KW/uur, ben je bereid om meer te betalen gaat het tot 38KW per uur (als ik het goed begreep althans).
Laadpaal kleven ken je daar niet: nadat je auto vol is ga je 0,25€ per minuut
= 15€ per uur betalen. mss wat onhandig om na een paar uur je auto te moeten verplaatsen, maar je gunt anderen ook de kans om te laden.
Ik vindt het niet zo gek om eerlijk te zijn.

weekje aan de Loire (Fr)

  • 5.400 km

op zaterdag 1 Juli via oostelijke BP Parijs naar de omgeving Tours gestuurd (~750km). Op tijd met 100% accu weg, dus overal in NL nog 120 kunnen rijden, in Belgie ook, in Frankrijk rond de 130kmh op cruise control.
Koude start met wat regen, pas rond Parijs werd het 20+C.
De navi software vond 1 laadstop genoeg om dan met 13% aan te komen. Daar de passagiers eerder aan een stop toe waren dan de auto, hebben 2x aan de snellader gehangen, een keer net zuid van Gent de andere een stukje onder Parijs.
Wij hadden meer tijd nodig voor de sanitaire stop, koffie en een broodje dan de auto om weer op 80% te komen.
We kwamen met nog ~50% volle accu aan, gem. verbruik: 17,5kwh / 100km.

Aangezien het overal in La douce France onrustig was, de auto snel in een ondergrondse bewaakte garage gestald 5 minuten verderop.
Er waren ook nog 2 laadpalen aldaar, ideaal.
De volgende dag zagen we 2 auto's die op een nare manier aan hun einde waren gekomen (= uitgebrande wrakken) en bij een auto met Brits kenteken stonden 2 klikko's op de motorklep en voorruit, de inhoud was over de hele auto uitgestrooid... daar heb je waarschijnlijk meer dan 1 cup of tea voor nodig om schoon te maken.

Overal in de regio Loire kun je prima laden, bij diverse toeristische trekpleiters (de beroemde Loire kastelen en dorpen) staan er op de parkeerplek laders. Meestal 2 of 4 laadplaatsen, meestal 22KW.
Let wel op!, op veel parkeerplaatsen en garages is laadpaalkleven erg duur: denk aan 10 a 15euro per uur!
Bij Chateau Chenonceau staan 3 gratis Tesla destination chargers (met dank!)

1 week later met 40-50 kg extra bagage (lees 40-50 flessen wit, rose en bubbels) de terugweg genomen via de westelijke kant van Parijs (tussenstop in Versailles).
In Frankrijk en Belgie de cruisecontrol op precies 120 gezet (ipv ~130 in Fr op de heenweg).
Je gaat dus (iets) langzamer, maar je komt vroeger aan op je bestemming (in ons geval thuis), dat is best een gekke gewaarwording.
Omdat je zuiniger rijdt, hoef je minder lang aan de lader te hangen en wordt de aankomsttijd (iets) vroeger, dat scheelt natuurlijk geen uren, maar blijft grappig.
Verbruik: 16,7 Kwh per 100km.

Wat veel meer tijd scheelt is de tolbadge; met 20 a 25 kmh rij je door de Telepeage, de slagboom gaat omhoog en gas erop (of je zoemt weer weg in ons geval). Geen wachtrij, geen gezeur met creditkaart en dat je arm net te kort is om te betalen. Ideaal!

Wat geldt voor de heen- en terugreis: de EQE is een super comfortabele auto, heerlijke stoelen (duidelijk beter dan mijn vorige C klasse), heel veel ruimte, zelfs een lange rit is geen straf.

Rond 16:00 keek ik op de laadpaal app in mijn buurt (heb geen paal aan huis, moet op straat laden) en was mijn favoriete paal (met 2 stekkers) al 2x "off-line" (off-line = volle accu, maar wel de stekker er nog in).
Thuis rond 20:30 zijn beide stekkers idd bezet met laadpaal klevers.
Om 11uur 's avonds stonden ze er nog.
Minimaal van 16:00 tot 23:00 onnodig laadpalen bezet houden, SCHAAM U!
Vol = Vol, loskoppelen en verplaatsen die hap, gun een ander ook de kans om te laden.

Ondanks dat de Hoge Raad laadpaalkleven goed vindt (mits betaald geparkeerd) is het super-egoistisch.
U bent niet de enige op de wereld die graag de accu's weer vol heeft.

Tot de volgende update

Verbruik

  • 7.201 km

De laaste weken diverse rondjes door NL and Vlaanderen gereden (klanten bezoek), typisch zo'n 300 a 400km per dag
Gisteren een uitschieter naar 485km.
Het verbruik blijft me meevallen: het schommelt altijd rond de 16kwh/100km, best goed voor 2300kg.
Ja helemaal gelijk, ik heb waarschijnlijk alles mee om deze tijd van het jaar:
Temperatuur is meestal rond de 20C (of hoger).
Gemiddelde snelheid zit na een dagje rond 80kmh (mix van snel- en N wegen (in Belgie ook R-wegen), niet een bijzonder hoog gemiddelde.
Het 1-pedaal rijden ('zeilen' en motor-remmen) is intussen een soort van gewoonte geworden.
Desalniettemin moet je na 1 dagje rijden weer op zoek naar een laadpaal.
Wat nog meer positief opvalt: rust, ruimte en Comfort met hoodletter C.
Nog een paar weken en dan een echt lange rit: vakantie naar Italie, zo'n 1550km enkele reis.

3 weken Italie

  • 12.450 km

3 weken Italie achter de rug, in totaal ruim 4200km gereden.
Om 05:00 zaten we op de snelweg richting Arnhem, Oberhausen, Frankfurt, Basel, Zwitserland.
Overnachting in Como, de volgende dag via Milaan, Bologna, Ancona tot regio Macerata, 120kmh op de snelweg, dan kom je aan een gemiddelde van 90 a 92kmh
Ter plekke over de kleine, bochtige niet altijd goed geasfalteerde weggetjes gereden, in totaal zo'n 1200-1300km gereden, ook diverse forse bergpassen in de Monte Sibilini genomen.
Bergop gaat het hard: 23-25kw/100km, maar terug de berg af met de schakelpeddels spelen voor recuperatie, kun je veel, heel veel goed maken.
Na 3 weken noteerde ik een, naar mijn mening, super goed gemiddelde van 15,1 Kw-100km over die 4200km.
Tot nu toe heel erg tevreden over het verbruik sinds April rond de 15-15,5Kw/100km.
Ben benieuwd wat winterbanden en winterse temperaturen gaan brengen

verbruik bij kouder weer, winterbanden , regen enz

  • 18.000 km

Intussen is het mooie weer voorbij, regen is het woord van de dag (elke dag), het wordt maximaal een graad of 10 (en het is al kouder geweest) en mijn EQE staat op winterbanden.
Tja, dan vanandert de zaak snel wat betreft verbruik: 21KWh per 100km is nu de norm, en als je niet uitkijkt is 22-23 een veelvoorkomend getal op de meter (en 25 a 30 op korte afstanden)
Zomaar ff 30% meer dan deze zomer, dat betekend dus 30% minder bereik.
Kwam ik probleemloos richting 550km op een volle accu deze zomer, is het nu billenknijpen om de 400km te halen. Toch wel een beetje een tegenvaller moet ik zeggen.
Alle EV's hebben daar last van, ik weet het, en 400km bereik schijnt niet overdreven slecht te zijn in regen, op winterbanden en met kou, maar toch.
Plots lijkt wintersport over 2 weken erg ver weg, en dan bedoel ik niet die 2 weken, maar de ruim 1100km naar la Plagne (Fr).
Laatste 20(?) km bergop, is het verbruik extra hoog, en ik wil niet leeg aankomen (ter plekke geen laadstation volgens de contactpersoon bij appartement).
Met andere woorden: 4x 20 a 30 minuten aan de snellader over 1100+ km
Kortom: wekker extra vroeg zetten
Ik laat weten hoe het was met verbruik, laadsnelheden, wachttijden etc. van die trip

Wintersport in Franse Alpen

  • 20.500 km

20 Januari 2024
04:00
Accu staat op 100%
Interieur is voorverwarmd
3 volwassenen, bagage, snowboards etc aan boord
1150km te gaan
-7C buiten

Navi berekend dat we 5x moeten laden, en er 14,5 uur over doen.
1e laadstop is een stuk zuid van Keulen, 270km en de meter geeft amper 25% aan.
Het bleef koud die dag: tussen -5 en -13C.
Ergens diep in Duitsland stond een vrachtwagen overdwars over 6 laadpaal plaatsen: en bedankt.
Aankomst om 18:30 met 99kmh gemiddelde snelheid in exact 14.5uur
Gemiddeld verbruik na 1150km: 24,8kmh/100km met cruisecontrol op 120kmh
Dat betekend ongeveer maximaal zo'n 380km op een 89Kw accu, kortom, elke 250 a 270km een half uurtje aan een snellader.
Gelukkig staat 2km van ons dorp een hypercharger van 350Kw, kunnen we ook weer vol weg.

Zaterdag 27e terug, temperaturen buiten 8 tot 11C ( bijna voorjaar...)
Verbruik past zich aan met de temperatuur: na 4 laadstops zijn we thuis met een gemiddelde van 20,1Kwh/100km.

Ergens rond Franfurt met een ID5 eigenaar staan praten bij de snellader: zijn ID5 met warmtepomp deed ook rond de 24kwh/100km waneer de temperatuur rond -5 tot -10C zit, en rond de 21 op die zonnige dag.
Warmtepomp die schijnbaar deze zomer std op elke EQE komt brengt dus ook niet veel begrijp ik (?).

Conclusie: vorst en EV's zijn geen goede combinatie, maar; elke 250 a 270km aan een snellader is overigens prima te doen, het is gewoon anders, maar daar passen we onszelf dan maar op aan.
Tot later...

Bijna 1 jaar rij ervaring met EQE300

  • 24.817 km

Bijna 1 jaar heb ik de EQE 300 AMG line, tijd voor wat getallen:

Tellerstand: 24.817km
Gemiddelde verbruik over die afstand: 17,3Kw/100km
Reistijd: 13 dagen, 21 uur en 34 minuten gereden
Gemiddelde snelheid: 71km/uur
Aantal storingen of problemen: 0
Irritatie (aan de auto): 0 (die transport strippen niet meegerekend)
Schade: alle 4 velgen gekrast (parkeren en parkeergarages met van die idioot hoge stoepranden)
Telefonische bereikbaarheid dealer: nog steeds waardeloos, rapportcijfer: 1
Laadpaal stress: Nee, ook niet in het buitenland (ervaring in Duitsland, Belgie, Frankrijk, Zwitserland en Italie)

Ervaring met mijn EQE na 12 maanden en 25K km:
Heerlijke auto, lekker stil, veel comfort, prima audio (Burmeister), ruim van binnen, bedien gemak van knoppen en displays is simpel en super, Navi met laadpaal-zoek-functie werk super, veiligheids voorzieningen werken prima (soms iets te goed), kofferbak ruimte is prima, is kleiner dan mijn C combi, maar met beladen merk ik er niets van.
Laadsnelheid (snellader): tussen 20% en 70% kun je tot wel 165KWh/uur halen (mits de lader dat kan natuurlijk), pas na 75 a 80% gaat de snelheid er wat af, boven 85% zit je nog steeds rond 80-90KWh/uur, prima.
Acceleratie 0 tot 100: iets van 6,5 - 7 seconden: Prima toch?
Passeer accelaratie (van 80 naar 100 bijvoorbeeld): meer dan voldoende.
Bereik in de zomer: dik 500km (600km als het moet), ook met 120kmh.
Bereik in de winter: max 350km (zie beneden)

Zijn er dan echt geen nadelen aan het rijden met EQE?
Jawel, een paar wist ik van te voren:
2 (3) racefietsen er in leggen is wel ff een dingetje, dat was met de C combi natuurlijk vele malen handiger; 1 fiets erin, andere(n) op dak, probleem opgelost.
Vanwege die grote wielbasis is de draaicirkel best groot, één keer meer steken dus.
Soms voelt de auto een beetje lomp en zwaar aan, vooral in de bebouwde kom, eigenlijk geen wonder met een auto van bijna 10m2 en 2200kg.
De EQE is lang (495cm) en breed (196cm), derhalve zijn sommige parkeer garages niet echt handig, en die met zo'n spiraal toren is echt een no-go.
Ik heb geen laadpaal op eigen terrein, ben dus afhankelijk van openbare laadpalen, gelukkig staan er bij mij genoeg: binnen 3 loop minuten staan er 4 palen (8 laadplaatsen), het laden van 20 % naar 90% duurt wel ff met een 89KW accu.
Kou en EV gaat niet lekker samen (zie wintersport verhaal), bij temperaturen onder 0C is het bereik tot wel 40% minder, dat valt me echt tegen, ik had op -25% gerekend. Elke 270 a 280 km aan de snellader.

Onverwachte "nadelen" van het EV rijden (niet specifiek voor de EQE):
Parkeer vakken met laadpaal zijn meestal gewone parkeerplaatsen waar een laadpaal staat, daar veel EV's relatief lang en breed zijn is het vaak errug krap om te parkeren, en uitstappen is soms ook een dingetje.

Er zijn steeds meer EV en Plug-in eigenaars die hun auto niet weghalen als ie al lang vol is, gewoon 24 uur of een heel weekend laten staan. Dit gedrag is iets waar ik niet op had gerekend, soort van laadpaal ergernis ipv stress.

Laad mogelijkheid in Duitse steden was en is nog erg bescheiden, langs de Autobahn dikke prima. In Frankrijk en Italie eigenlijk andersom, daar staat in elk dorp wel een paal, maar moet je langs de snelwegen soms ff zoeken, maar dat regelt de navi prima!

Lang verhaal kort: ben erg tevreden over mijn EQE, super auto!

Het is zomer, verbruik is supergunstig

  • 37.000 km

Het is zomer, dit is te zien aan het verbruik: in NL rijdend 15-15,5Kw/100km.
Nadat ik hem onlangs tot 100% geladen had kon de auto, volgens de boardcomputer, 691km rijden. Ik ga het maar niet uitproberen, zolang kan ik toch niet zonder koffie- of plaspauze.
Intussen dik 37000km gereden
Laden: netwerk wordt beter, ook in buitenland, al heb ik het idee dat Belgie langs de snelwegen wel achterloopt (heeft iemand daar mss een eerlijke mening over?) en in Duitsland is het in de dorpen en steden nog een dik drama.
Laden langs de Duitse Autobahn is nog wel een dingetje, ze zijn er wel, maar niet altijd genoeg (of kapot) en ben al meerdere keren de snelweg afgenavigeerd om met een omweg naar Kaufland te gaan of bij de VW dealer (?). gezellig een paar dorpjes en wat landstrasse gereden, maar eigenlijk liever niet.
en bij terug de autobahn oprijden zag ik dat er doodleuk een Tesla laadstation met XX superchargers onderaan de afslag staat, niet meer dan 500m van de snelweg.
De navi ziet Tesla laadstations niet als mogelijk laadpunt (en zeker niet hoeveel er vrij zijn) daar moet ik nog eens achteraan of, en hoe ik dat kan wijzigen. Heb wel intussen de Tesla app geactiveerd, en al 1x gebruikt.
Mocht iemand een tip hebben: graag!
Ik rij heel tevreden verder, binnenkort weer naar Italie (Sud-Tirol / Toscane / Marche), laterrr..

het is zomer, verbruik is laag

  • 37.000 km

Het is zomer, dit is te zien aan het verbruik: in NL rijdend 15-15,5Kw/100km.
Nadat ik hem onlangs tot 100% geladen had kon de auto, volgens de boardcomputer, 691km rijden. Ik ga het maar niet uitproberen, zolang kan ik toch niet zonder koffie- of plaspauze.
Intussen dik 37000km gereden
Laden: netwerk wordt beter, ook in buitenland, al heb ik het idee dat Belgie langs de snelwegen wel achterloopt (heeft iemand daar mss een eerlijke mening over?) en in Duitsland is het in de dorpen en steden nog een dik drama.
Laden langs de Duitse Autobahn is nog wel een dingetje, ze zijn er wel, maar niet altijd genoeg (of kapot) en ben al meerdere keren de snelweg afgenavigeerd om met een omweg naar Kaufland of bij de VW dealer te gaan laden(?). Gezellig een paar dorpjes en wat landstrasse gereden, maar eigenlijk liever niet.
Bij de oprit terug naar de autobahn zag ik dat er doodleuk een Tesla laadstation met XX superchargers onderaan de afslag staat, niet meer dan 500m van de snelweg.
De MB navi ziet Tesla laadstations niet als mogelijk laadpunt (en zeker niet hoeveel er vrij zijn) daar moet ik nog eens achteraan of, en hoe ik dat kan wijzigen. Heb wel intussen de Tesla app geactiveerd, en al 1x gebruikt.
Mocht iemand een tip hebben: graag!
Ik rij heel tevreden verder, binnenkort weer naar Italie (Sud-Tirol / Toscane / Marche), laterrr..

1e defect(je)

  • 50.400 km

15 December 2024, 50.000km erop zitten, 1e defect gerepareerd.

Ergens kort na de zomer deed de haptische handgreep aan de bijrijder zijde het niet meer. Reparatie via Email in geschoten, na 3 a 4 weken wachten (want ze zijn druk) naar de werkplaats, handgreep eraf, handgreep erop, alles doet het weer. Het zal wel...
Diverse huur auto's in buitenland gehad, altijd weer fijn in je eigen EQE terug te zijn.
Zoals vorig jaar ook geschreven, zodra de winterwielen er onder zitten en de temperatuur richting of onder 10C komt is de pret van laag verbruik over.
21-22 kwh/100km is de norm, toch even zo'n 35% meer verbruik. Elke 300km kun je laadpaal opzoeken.
Niet over zeuren, is bekend in EV land, accu's en kou gaan niet goed samen.

Opmerkingen die ik her en der lees (en hoor) over de EQE:
Design:
over smaak valt niet te twisten, persoonlijk vindt ik 99 van de 100 SUV'tjes erg lelijk...
Comfort:
in mijn auto dik in orde, ik weet niet wat de standaart is bij andere mensen maar....
Lage instap:
probeer eens een sportieve BMW, dan merk je hoe 'hoog' je zit in een EQE.
Draaicirkel:
tja, is even wennen, kleine kriebelstraatjes in Frankrijk of Italie: gewoon niet doen, oudere parkeergarage's: niet doen.
Koffer ruimte:
meer dan voldoende voor bagage van 3 pers (+ 4 dozen Franse / Italiaanse wijn op de terugweg)
Zicht tijdens parkeren:
naar voor slecht, camera achter, maar daarvoor heb je hulpsystemen.

Ik wens alle lezers een goed en gezond 2025!

Panne

  • 60.000 km

Het is intussen gelukkig al weer een paar weken geleden maar plots wilde de auto niet laden, andere paal geprobeerd, noppes. 4 palen verder doet ie het wel, voor de zekerheid maar tot 100% geladen.
2 dagen later een tripje naar de randstad: jammer joh, geen van alle palen in Leiden of Rotterdam deden het. Op naar de dealer.
Zul je ook altijd zien, je doet je verhaal, monteur neemt de sleutel aan, plugt de auto in en .. voila, doet het gewoon. grrr.
Volgens de laptop wel stapels laadfouten, alles ge-reset, klaar.
Wel geteld 1x kunnen laden en toen weer niet.
Alle openbare laders in de buurt geprobeert, jammer joh.
Terug naar de werkplaats.
Optie 1: alle software eraf, alles opnieuw installeren
Optie 2 (als 1 niet helpt): nieuwe laad unit (het stopcontact in de auto want daar kwam de foutmelding vandaan)
Op een vrijdag de auto om 07:30 afgegeven met nog geen 20%, laat in de middag was ie klaar met software gedoe, en volgeladen tot 80%
Tot nu toe blijkt optie 2 niet nodig, hij doet het weer.
Ik wil er nog wel bij zeggen dat deze keer de service wel super was, de werkplaats mngr heeft nog 2 keer gebeld om te vragen of alles ok is.
Met dank!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.