Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (2019)

autoreview

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (2019)

Signalement

UitvoeringEQC 400 4MATIC
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De beleving, de prestaties en het comfort behoeft

  • 5.000 km

Beste allen,

Voor vele jaren (vanaf het moment dat ik het rijbewijs in ontvangst nam, of eigenlijk al daarvoor), ben ik fervent BMW liefhebber. 12 jaar geleden begon het allemaal met de buurman welke elke ochtend zijn 6 in-lijn BMW motor starte, ik dacht altijd: "deze wil ik later ook". Niet veel later kreeg ik de kans om een prachtige BMW 3-serie Coupe uit 93' te kopen welke eenzelfde 6 cilinder in lijn herbergde, een waar genot welke ik na menig "diesel" avontuur, en zeker nu ik "niets meer hoor" nog steeds mis. Door de jaren heen ben ik een waar BMW ambassadeur geworden, ik voel(de) mij 1 met het merk, het paste volledig bij wie ik was/ben. De laatste BMW was een door mij samengestelde 3-serie touring met M-pakket in de opvallende Estoril blauwe kleurstelling, een waar genot voor het oog: sportief, snel, stoer en daarnaast redelijk comfortabel.

De afgelopen jaren hebben echter niet stil gestaan, fast-forward naar vandaag de dag, hebben we inmiddels 3 kids (6 maanden, 2,5 jaar, en 4,5 jaar). Daarnaast heb ik een aantal mooie "carrière stappen" doorlopen, al met al voldoende ingrediënten voor een heroverweging qua type BMW, of toch wat anders?

Ook mij is de "verduurzaming" op de Nederlandse wegen niet ontgaan, echter zei ik altijd: "mij zie je niet met 90 km p-uur achter een vrachtwagen aan knorren". Daarnaast wilde ik mijn vrijheid niet kwijtraken door de alom bekende "laad-stress". Echter, op het moment dat onze overheid besliste om de bijtellingsregels versneld aan te scherpen (2020 - 8% tot 45k) en ik mij hierdoor realiseerde dat dit jaar "het" moment was om nog een klein beetje te profiteren van de bijtelling "incentive" (4% tot 50k), ben ik mij gaan oriënteren op dat wat er qua EV SUV formaat "vandaag de dag, lees: voor het einde van het jaar leverbaar" wordt aangeboden. De jaren ervoor verheugde ik mij op de BMW IX3 welke in 2020 geïntroduceerd zou worden, echter zat dat er niet meer in. Al snel realiseerde ik mij dat - gezien het lease-budget - de keuze bestond uit een kale Tesla X, een redelijk simpel samengestelde Audi E-tron 55, Jaguar I-Pace of een Mercedes EQC.

Omdat ik altijd net iets anders wil dan de rest, viel voor mij de Tesla af. Vandaag de dag zie je overal een Tesla (X) rijden, en daarnaast was een versie met een paar grote velgen uitgesloten. Audi kon mij altijd wel bekoren, echter als ik de auto samenstelde (incl. S-pakket en de naar vandaag de dag, redelijk voor de hand liggende " features"), dan liep het aankoop bedrag al snel richting de 100k; ook niet een realistische optie dus, een kale E-tron was voor mij net als een 3-serie met 16 inch velgen, en teveel het "net niet" gehalte. De Jaguar I-pace heeft mij vanaf het moment van introductie niet echt kunnen enthousiasmeren, alhoewel het ckr een optie was, stond deze zogenaamd achter in de rij. Alhoewel Mercedes voor mij altijd het "oude mannetje, grijze haren" gehalte had, was ik na een proefrit in de EQC aangenaam verrast. Wat een acceleratie, comfort, luxe, kwaliteit en uitstraling. Alles dat wat ik van BMW gewend was, echter minus de echte sportieve looks. De keuze was dus gemaakt, of toch niet: de auto was niet meer leverbaar voor het einde van het jaar... gelukkig trof ik een uitstekend meedenkende verkoper en wist hij via via een "demo-model" te regelen welke al besteld was en in eerste instantie dienst zou doen als promotie model. Via deze weg wil ik dan ook benadrukken dat Wensink Heerenveen, en dan met namen Hylke Mollema (desbetreffende verkoper) een echte aanrader is, service en kwaliteit wat je van een premium merk als Mercedes mag verwachten. Qua kleurstelling wilde ik in eerste instantie gaan voor mat selenietgrijs, echter bedacht ik mij later dat ik hier vrij snel op uitgekeken zou zijn (had ik met blauw ook). Dus ben voor safe gegaan en " grafiet grijs" besteld, helaas zonder "black/night package", deze was er gewoonweg niet. Dit heb ik overigens gelijk na levering alsnog laten doen bij een wrap-firma in de buurt, het resultaat is een veel stoerder ogende auto (al dat chrome is echt een beetje old-school Amerikaans).

Qua ervaringen kan ik nog niet veel zeggen, ik heb nog maar 5000km gereden. Vooralsnog volledig naar tevredenheid anders dan dat de range (zeker met deze temperaturen) tegenvalt, echter rijd ik gewoon zoals ik altijd deed en pas ik mij niet aan (140km p-uur op de snelweg en soms even flink accelereren), dit zal qua bereik zeker niet faciliteren. So-far haal ik netto 280/300km op een volle lading, echter realiseer je wel: je rijdt de accu niet helemaal leeg, dus realistisch gezien kun je ongeveer 250km rijden. Dit was lastig toen ik nog geen laadpaal thuis had, nu ik op kantoor en thuis met 7.2kw per uur kan opladen, is de accu voor elke rit vol en dus geen probleem meer. Daarnaast zijn de snel-laad punten in NL (o.a. Fastned) fijn, i.p.v. overhaast tanken en betalen ga je nu rustig een bakje koffie drinken en stuur je een paar mailtjes, echter komt dit bij mij niet zo vaak voor (kantoor KM's of richting Schiphol: zit in de export).

Qua verdere ervaringen zal ik over een aantal maanden een wat uitgebreidere toelichting geven, zeker in vergelijk met BMW. Vooralsnog blij met mijn beslissing en kan niet anders zeggen dan dat ik in een bijzondere auto mag rondrijden, tot vandaag de dag nog maar 50 geleverd in NL.

Bij vragen, let me know.

Gr. Wiebe

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.