Mercedes-Benz EQB 250+ Business Solution AMG (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EQB 250+ Business Solution AMG |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 187 km |
Mijn eerste nieuwe auto, Mercedes en EV
- 187 km
Afgelopen donderdag was het zover, mijn lang verwachte nieuwe auto mochten we eindelijk gaan ophalen. Een Mercedes EQB 250+ Business Solutions AMG ter vervanging van een Seat Ateca 1.5 TSI DSG welke mij is toebedeeld uit de lease pool van mijn werkgever.
De keuze voor de EQB hebben we al in april gemaakt. De Ateca vertoonde wat nukken met de koppeling van de automaatbak welke de leasemaatschappij niet wou laten maken tot de auto ermee stil zou komen staan. Van mijn wagenparkbeheerder mocht ik gaan rondkijken voor een nieuwe auto zodat deze altijd op tijd binnen zou zijn en in de bijtelling van 2025 zou vallen. Beoogde levering was half november 2025.
De afweging welke auto het mocht worden was niet eenvoudig. PHEV of EV werd het sowieso gezien een hoger lease budget vanuit mijn werkgever, met een persoonlijk voorkeur om in een EV te stappen door eerdere rij ervaringen en gunstigere bijtelling. De eisen waren een hoge instap, tenminste 500km WLTP range en goedkeuring van de ballotagecommissie qua looks.
De shortlist na het doorspitten van de opties waren aanvankelijk de Renault Scenic en Skoda Elroq. De EQB stond op de "reservelijst", de looks zoals mij deze bijstonden van een EQB van een collega en de foto's online waren niet overtuigend voor een volmondige ja, maar mijn schoonvader (verstokt Mercedes fan) drukte ons op het hart te moeten gaan kijken bij de dealer.
Afvallers vóór de shortlist die wel serieus overwogen zijn waren onder andere de EV3 (looks), ID4 (looks & prijs), BMW iX1 (range en je ziet ze erg veel), Volvo EX40 (prijs en je ziet ze erg veel) en de Tesla Model Y (té minimalistisch en je ziet ze erg veel).
Als eerste de Renault Scenic bezocht en deze viel direct af bij de eerste zit. Die auto is niet gemaakt voor lange mensen, de stoelen zitten enorm dicht bij de bodem waardoor er geen zitpositie aan te nemen was.
Vervolgens zijn we door gereden naar Skoda om de Elroq te bekijken. Die was een stuk overtuigender, zat prima en was overal qua vormgeving herkenbaar vergeleken met de Ateca die we reden.
We moesten wachten op een proefrit met de Elroq en toen besloten toch naar de Mercedes dealer gereden. Voor de ingang stond een zilvergrijze EQB welke ons al iets meer overtuigde. Binnen zijn we eerst gaan zitten in een Business Solutions Luxury welke goed in de buurt kwam, maar de stoelen als fauteuils zinde ons niet voor een auto.
Iets daarnaast stond een EQB in Business Solutions AMG uitvoering in het Kosmoszwart. Eenmaal plaatsgenomen in deze auto wisten we het meteen, dit is hem, alsof het kwartje wat viel hoorbaar was. Waar ik normaal gezien juist géén sportstoelen wil hebben in een auto i.v.m. mijn lengte en postuur was dat in de EQB juist een gouden combinatie. 5 minuten onderweg in de proefrit en we waren volledig verkocht. Heerlijke zit, geweldig hoog, super zicht rondom en een hele soepele rijervaring. Om het vergelijk nog te kunnen maken zijn we nog met de Skoda gaan proefrijden, maar deze heeft ons niet kunnen overtuigen. Zitpositie is minder prettig en de auto was veel minder verfijnd afgesteld op qua rij- en veergedrag.
Uiteindelijk de EQB besteld in exact de uitvoering zoals deze bij de dealer stond. Op de optielijst was weinig meer over om nog aan te klikken, maar hebben het Winter pakket en DISTRONIC nog aangeklikt. Enige concessie die we hebben moeten maken is dat met de 19" AMG Line velgen de EQB een WLTP range heeft van 490km, iets onder mijn beoogde minimum, maar dit nemen we voorlief.
Voor de vergelijking nog de Skoda bekeken qua prijs, maar als je Skoda gelijk uitrust met de Mercedes werd deze voor mij duurder met zo'n 50 euro per maand (bijtelling lager, eigen bijdrage stuk hoger). Dus toen was de keuze helemaal bevestigd!
Daarna was het wachten geblazen tot we hem mochten ophalen. Dit is uiteindelijk nog een maandje later geworden dan gehoopt door een niet vertrokken trein in Hongarije, EV levering drukte bij de dealer en Sinterklaas in het land. Bij de dealer was de ervaring top en met een ingestelde auto en Mercedes Me app konden we de rit naar huis maken van een kleine 100 kilometer.
De eerste indrukken zijn geweldig. De EQB rijdt bijzonder soepel, drempels welke eerder vervelend waren worden keurig weggewerkt. Ondanks dat hij "maar" 190pk heeft heb ik nergens het idee hij te weinig vermogen zou hebben. De beleving in de auto is ook top, met name de geluidsinstallatie van Burmeister is om van te watertanden zo goed.
Volgende week komen de winterbanden onder de auto en staan er in de komende weken een paar grote ritten op de planning. Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat doen, helemaal op de winterbanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz EQB
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Zo ver komt de Mercedes-Benz EQB in de praktijk

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 250 heeft aanzienlijk groter rijbereik

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter





