Mercedes-Benz E 320 Avantgarde (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 236.000 km |
Mercedes E320 Avantgarde
- 236.000 km
Het was al een tijd voor aankoop het plan deze auto aan te schaffen.
Ik ben een aantal jaren taxichauffeur geweest en heb in verschillende E-klasse's gereden en deze auto's zijn gewoon fijn rijdend en ik pas er goed in aangezien ik niet de smalste ben.
Hiervoor heb ik een paar Alfa 156 gehad waarvan 2 met de heerlijke v6 Maar die zijn totaal niet vergelijkbaar.
Mijn ideale opzet is een mooie fijne E-klasse voor door de week en in het weekend een mooie speelse Alfa.
Maar terugkomend op deze auto.
Ik heb deze auto gekocht bij een garage die ik niet ken.
Want ik zoek op specificatie's en opties een auto uit en dan kom ik nooit bij een gewone garage in de buurt uit.
Hij stond te koop met ongeveer 190.000km op de teller en hij was van de eerste eigenaar.
De auto was netjes en had alle opties die ik wilde en met een heerlijke 320 v6 onder de motorkap.
Na inruil van mijn Audi v6 diesel en wat onderhandeling reed ik de plaats af met een auto die ik al heel lang graag gewild had.
Het rijden in deze auto is gewoon heerlijk ik heb dan de wat sportiever geveerde Avantgarde maar nog steeds is hij wel comfortabel.
Luchtvering wilde ik perse niet ivm met kosten.
Het is geen bochtenvreter vergeleken met bijvoorbeeld mijn alfa 156 maar hij stuurt gewoon goed.
Het fijne is dat deze auto altijd kracht heeft zonder veel toeren te maken.
Je kan vlot optrekken en toch onder de 2500 toeren blijven.
De automaat schakelt soepel over en je kan via de pook ook op en terugschakelen als je liever zelf schakelt.
Al met al is het een fijne reisauto waar je makkelijk met 4 personen en wat bagage een leuke rit kan maken.
De motorkeuze was gewoon precies wat ik wilde een 4 cilinder in een grote auto als deze zat er sowieso niet in want dan komt de auto niet tot zijn recht.
De 240 drinkt volgens het forum net zoveel als een 320 en een 500 is ook leuk maar stiekem toch een beetje bang voor het verbruik.
Het onderhoud kunnen we gewoon simpel in zijn,de auto heeft een leeftijd waarvan je kan verwachten dat er toch wat slijtagedelen aan de beurt zijn.
Veren schokdempers en draagarmen ja die zijn allemaal wel in de jaren aan de beurt geweest 4 remklauwen aircopomp en condensor de beruchte SBC pomp kwam ook aan de beurt.
Ik moet ook zeggen dat ik iemand ben die niet tegen kraakjes en piepjes kan dus als er iets is dan wordt het snel verholpen.
Het valt wel op bij deze auto de onderdelen vaak best betaalbaar zijn er zijn ook veel opties voor onderdelen van goedkoop tot duurdere spullen.
Ik ga altijd voor oem onderdelen.
Deze auto is van veel leuke opties voorzien leer, cruise control, orgineel ingebouwde trekhaak,bi-Xenon,elektronisch geregelde airco, alarm, kofferbak openen op afstandbediening ,cd wisselaar, hk sound geluidsysteem en zelf heb ik na aankoop een orgineel gootbeeld navigatie ingebouwd. voor de winter heb ik 17 inch orginele Avantgarde velgen en voor de zomer deze cls velgen (zie foto).
En dan komen we tot de carrosserie,hij heeft aluminium onderdelen die roesten natuurlijk niet.
Maar de achterste wielkasten de randjes zijn wel een puntje van aandacht.
Ik heb ze aan beide kanten netjes laten spuiten dus ze zijn oke, voor de rest zie ik bij vele modellen dat de onderkant van de deuren roestig zijn.
Voor de rest heb zit er voor achter de kuipen en in de veerschotels beginnend roest maar die heb ik ook netjes behandeld.
De beruchte SBC pomp wil ik wel iets over vertellen.
Ik kwam ook aan de 300.000 rembewegingen en dan heb je 3 keuze's.
-Vervangen
-Reviseren
-of de boel laten resetten
Ik ben voor het vervangen gegaan omdat je met je remmen niet wil spelen kostenplaatje zo rond de 1750 euro.
Mocht je ooit een occasion als deze willen kopen let er dan goed op want dit is een prijzige.
En als laatste tip zorg dat je geld extra achter de hand houdt bij aankoop van dit soort auto's want je bent ze een hoop geld kwijt.
Zorg dat het onderhoud bekend is!
Dit zijn heerlijke auto's en bij goed onderhoud blijven ze heerlijk het onderhoud op zich is goed te doen.
Vloeistoffen zijn niet lomp duur en de onderdelen vallen over het algemeen best mee.
En tank altijd e5 of betere benzine!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.