Mercedes-Benz E 280 Elegance (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 280 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Verbazingwekkend!
- 186.000 km
De auto is aangeschaft in november 2015. Sindsdien zijn er 23000km bijgekomen. En wat een plezier!
De auto is voorzien van een automatische versnellingsbak. Deze doet bijna onmerkbaar zijn werk. Heel af en toe een hikje en wat meer voelbare schok duidt er op dat een spoelbeurtje binnenkort op het programma staat.
De 2799cc grote V6 met 18 kleppen doet zijn werk soepel en bijna onhoorbaar. De 205pk en 270Nm glijden er soepel uit. De auto is zeer vlot voor zijn gewicht (1460kg). Het comfort is van hoog niveau. Het is stil in de auto en de stoelen zitten stevig en goed (ritje Berlijn a 640km is geen probleem)
Ik heb lang gezocht naar een goed exemplaar. Uiteraard zijn er genoeg te koop. De meeste hadden echter:
- te veel roest (probleem bij dit type)
- te veel km's (en daarbij behorende problemen/achterstallig onderhoud)
- te veel schade.
Bij aankoop was reeds geconstateerd dat de airco niet werkte (waarschijnlijk lek). En beide voorspatborden hadden kleine sporen van roest. Verder was de auto in een zeer goede staat. Stond op bijna nieuwe banden, nieuwe APK en recent groot onderhoud. Voor 2250 euro was ik de trotse nieuwe eigenaar.
Tot aan de volgende onderhoudsbeurt heb ik geen problemen gehad. Wel wat klein onderhoud: 1x ruitenwissen (origineel Mercedes, 28 euro) en 2x H7 lampen (vooral de passagierszijde is verrekte slecht bereikbaar)
Olieverbruik was nihil. Brandstofverbruik over 20000km 8,8l/100km. (euro95). Een rit naar Berlijn was helemaal feest. Daar waar mogelijk 180-200km/h gereden en toch bleef het verbruik rond de 9l/100km (bij 180km/h draait de motor 3800tpm)
Bij de onderhoudsbeurt zijn buiten de filters en olie de volgende zaken mede vervangen/gerepareerd:
- condenser airco
- 2x schokdemper voor (passagierskant had 25% minder demping kracht)
- remblokken voor (1 remblok was meer versleten dan de rest, waarschijnlijk een remklauw die bleef hangen)
Uiteindelijk vielen de kosten van de beurt inclusief de extra reparaties 100% mee.
Wat moet er nog gebeuren:
- kraakje achterwiel ophanging
- klapperen voorzijde (stabilisatorstang rubbers en stokjes zijn verdacht)
- Velg repareren (deukje in gereden)
Nog steeds tevreden
- 210.000 km
Inmiddels is de Benz de 2 ton ruim voorbij. Nog steeds ben ik tevreden over deze heerlijke rijmachine. Het brandstofverbruik met de winterbanden onder de auto is ca 5% hoger maar dat mag de pret niet drukken.
Volgend jaar staat er een bezoek aan de ZF fabriek in Duitsland op het programma. De automaat begint af en toe wat minder soepel te schakelen wat kan duiden op een onderhoudsbeurtje voor de versnellingsbak.
Het onderhoud zelf is zeer vriendelijk te noemen. In de 47.000 km die ik deze auto heb is het onderhoud uit gekomen op een kleine 2000 euro. En dit is inclusief nieuwe Pirelli Winterbanden.
Mij hoor je niet klagen!
Verkocht
- 250.000 km
Auto is verkocht
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.