Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde (2002) #2

autoreview

Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde (2002)

Signalement

UitvoeringE 270 CDI Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst263.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 143.000 km

Het was liefde op het eerste gezicht, nooit eerder had ik interesse getoond voor een MB, maar deze is zo mooi dat ik mijn trouwe S80 heb ingeruild en de sprong heb gemaakt.
Bepaald niet op basis van de reviews (in het bijzonder de E270CDI komt er qua elektronica niet zo goed vanaf) heb ik de aanschaf gebaseerd.
Er wordt nl over nogal wat probleempjes geschreven, veel over de W210 qua roest als ze niet bij de dealer zijn geweest. Mijn model de W211 zou deze roestproblemen minder hebben en al helemaal niet als de auto dealer onderhouden is.
De auto die ik heb gekocht is volledig dealeronderhouden, het boekje is netjes afgestempeld en de auto ziet er uit als een nieuwe.
Qua rijeigenschappen is deze auto toch wel van een ander niveau als mijn 2001 Volvo S80. De Volvo is een prima auto die geweldig reist, maar de Mercedes overtreft als het gaat om degelijkheid en overall gevoel van comfort.
Ik ben van plan om er nog heel veel km’s mee te gaan rijden.
Na de vakantie zal ik ook eens iets meer schrijven over het gedrag met een caravan en natuurlijk ook hoe de auto zich in de praktijk gedraagt.

juni 2008
Door omstandigheden nog niet heel veel gereden met de auto, maar wat er in is gereden heeft plezier gebracht. De auto rijdt uitstekend en voldoet aan alle denkbare wensen. Ik ben zeer tevreden met de auto.

Problemen

  • 160.000 km

Behoudens de afleverings controle met een paar aandachtspuntjes, nog niets.
Over enkele maanden zal ik een update maken.

juni 2008
Alles keurig onder de Bovag aankoopgarantie vervangen.
a)Een nieuwe accu, b)een stripje met schakelaars, c)iets met de afstandsbediening, d)de achterveren (één gebroken) en de bovenste draagarmen aan de voorzijde.
Er is altijd wel iets aan een gebruikte auto toch?? Gelukkig geen enkele discussie over de kosten, die waren voor de verkoper.

Met uitzondering van punt b en c zijn de vervangen onderdelen zg "slijtageonderdelen" dat kun je het merk niet aanrekenen.

Augustus 2008:
Een melding: "nummerplaat verlichting achter defect"
Even bij de benzinepomp gestopt het lampje vervangen en probleem verholpen.

APK zonder bijzonderheden

  • 165.000 km

Vandaag voor de jaarlijkse APK geweest. Ik had gevraagd of ik bij de keuring mocht kijken en dat was geen probleem. De APK keurmeester (een puntje precies) kon er niets bijzonders aan vinden en dat had ik ook niet verwacht. Tot maart 2010 ben ik dus van het APK circus verlost. Doorrijden en genieten is het motto in 2009!

Automaatspoeling laten doen bij Vierke-Bottrop(D)

  • 170.000 km

Bij aanschaf heb ik transmissie-olie laten verversen. Voortschrijdend inzicht heeft mij ertoe gebracht om in Duitsland een transmissie-olie-spoeling te laten uitvoeren omdat er bij gewoon verversen slechts 4 van de 6 liter olie wordt vervangen omdat de 2 liter olie bij de koppelomvormer blijft zitten.
In Duitsland bij MB specialist "Vierke in Bottrop" volgens de T.E. methode (Tim Echart) een spoeling laten uitvoeren en de bak die goed schakelde, schakelt nu weer als nieuw!!
Jammer dat autobedrijven in NL deze methode (nog) niet toepassen, want er is veel winst te behalen met zo'n spoeling. Bij MB W211 serie gaat er meteen een nieuw filter in en een nieuwe stekkerhouder die vaak lekkage en daarna klachten geeft omdat de ATF olie via de bekabeling naar de elektronica "kruipt". Indien niet aanwezig komt er een magneet in de oliepan en vanzelfsprekend een nieuwe pakking.
Verder blijft de auto een toppertje!!

Lichte roestschade onder coulance verholpen

  • 175.000 km

In de achterste wiel-kasten en onder aan de voorportieren was zeer lichte roest schade zichtbaar geworden. Na enig aandringen bij de dealer is e.e.a. uiteindelijk door M.B. als garantie aangemerkt. (dat kan alleen als de auto nog niet eerder een lak- of lakschadereparatie heeft gehad).

Betreffende delen zijn herstelt en opnieuw overgespoten.
Prima werk is er geleverd en de auto staat er weer bij als een zonnetje. Kan zonder roest hopelijk de komende 10 jaar blijven rijden want ze hebben ook alle andere delen heel goed geïnspecteerd.
Hulde voor Mercedes Benz!

September 2008 177000km
De auto door een specialist laten poetsen inclusief lakverzegeling.
CSB (Car Beauty Service) in Monster heeft vakwerk afgeleverd. Na de lakverzegeling is het nog makkelijker schoonmaken/wassen. Voor mijn gevoel heb ik een nieuwe auto!!

november 2008
De eerste grote beurt gegeven. Alle filters (olie, lucht, interieur en brandstoffilter zijn vervangen. Auto blijkt in topconditie.
Het rijden is een feest en ik heb geen reden te denken dat het niet zo blijft.

Het blijft een feest

  • 180.000 km

Het blijft een feest om met deze auto te rijden.De service-indicator geeft aan dat ik nog wel een paar duizend kilometer vooruit kan (ik zou dan ca 24000 kilometer tussen de beurten hebben), maar ik laat de komende servicebeurt gewoon iets eerder uitvoeren.Geen druppel olieverbruik en de 5-cylinder motor doet probleemloos en moeiteloos zijn werk. Persoonlijk verwacht ik dat de volgende beurt (indicatie A beurt) alleen maar filter en olie wordt want er is geen enkel mankement aan te ontdekken. Hierover zal ik nog nader een bericht posten. In de Autoweek van afgelopen week stond de MB E-klasse op nr 2 in de groep executive auto's, vlak achter de BMW 5 serie.Die positie is volgens mij volledig gerechtvaardigd. Over de problemen qua elektronica en dergelijke waarover zoveel geschreven is toen de auto pas uitkwam in 2002 heb ik gelukkig niets gemerkt. Het lijkt erop dat bij dealeronderhouden auto's deze problemen goed zijn opgelost. Ik hoop dat ik deze auto nog vele jaren kan/mag blijven rijden.

180.000 km beurt

  • 180.037 km

Het was een kleine beurt, toch zijn naast olie+filter ook alle andere filters vervangen (brandstof-, lucht- en interieurfilter. Het is snel gedaan en kost niet de wereld aan materiaal. Verder, zoals verwacht, geen bijzonderheden. Vooraf had ik mijn rechterbuitenspiegel een druppeltje olie gegeven, die had even geen zin meer om in te klappen maar doet nu weer gezellig mee.

Op naar de volgende beurt bij 200.000km! De auto rijdt geweldig, echt genieten!!

Over een maandje nieuwe sloffen?

  • 183.000 km

De Michelin Primacy banden 225/55/15 zitten er nu ruim 40.000 kilometer onder. Prima banden. Achter zit er nog circa 4,5 mm op en voor iets minder. Voor zover ik weet is de nieuwe Michelin band nog steeds op vele fronten de beste dus zal de keus wel op dit merk vallen. Auto rijdt probleemloos en tot volle tevredenheid.

Sinds mijn vorige bericht heb ik er al weer 5000 km bijgezet en heb nu toch besloten de banden eind volgende maand (mrt 2010) te vervangen. Dan wordt meteen de remvloeistof vernieuwd en de handrem nagesteld. Gek genoeg zijn de achterbanden nog niet echt nodig.

APK was weer probleemloos

  • 188.500 km

Vorige week weer een probleemloze APK. Geen bijzonderheden, zelfs geen opmerking over de banden. Misschien zeggen ze pas iets wanneer het < 2 mm is en daar zit ik voorlopig nog niet aan. Zelf geef ik de voorkeur aan een ruimer profiel.

Een verwen weekend gepland

  • 190.500 km

Zoals eerder beloofd gaan er komend weekend nieuwe Michelin sloffen onder, dit wordt meteen gecombineerd met:
* nieuwe remolie
* verse cardanolie
* oliewissel stuurbekrachtiging
* afstellen handrem
* service beurt airco
* rondom nieuwe remschijven en blokken**

** (mrt 2013)bij herlezing van mijn review ontdekte ik dat deze belangrijke vernieuwing niet was opgenomen in het overzicht.

Dan zijn alle puntjes weer op de bekende "i"!! En.... nog belangrijker: ik kan met een grote smile blijven genieten.

Deze week staat hij weer rondom in de was, na alle pekeltroep op de weg ziet de koets er weer schitterend uit.

Een verse LMM

  • 199.500 km

Vorige week is er een nieuwe Lucht Massa Meter geplaatst, de oude veroorzaakte af en toe noodloop en dat is niet fijn.

Nu werkt alles weer prima, het feest gaat door!!!

Terug uit Noorwegen

  • 203.500 km

Weer een lekker tripje naar Noorwegen achter de rug. De MB bewijst op langere afstanden zijn kwaliteiten in optima forma!
Ook in de stad gaat het prima maar afstanden zijn een peuleschil.

Auto was vrij zwaar beladen, en het brandstofverbruik daardoor iets hoger dan gewoonlijk.

Rammel uitlaat - Hitteschild einddemper??

  • 205.000 km

Gisteravond een hoop herrie en dat zijn we niet gewend....
Vandaag maar even op de brug, ik dacht nog: "dat zal wel een hitteschildje zijn".
Dat bleek niet het geval; de beugel die de twee einddempers verbindt bleek te zijn gescheurd op één plek en op een andere plek zat een beginnend scheurtje.
Het lasapparaat erbij en de zaak was binnen een half uurtje gefixed, het beginnend scheurtje en de verbreking zijn gerepareerd. "De dame" rijdt weer heerlijk rustig zonder enig rammeltje.

Uitlijnen bij Henze Rijswijk

  • 207.000 km

Via het MB forum had ik gelezen dat er een zeer bekwame uitlijner in Rijswijk werkzaam is, hij is zelf een MB liefhebber en werkt met liefde en motivatie aan je auto.

Ze hebben daar de meest moderne apparatuur en die spullen in handen van een gemotiveerde monteur met 20+ jaar uitlijnervaring zijn een garantie voor prima werk.

Persoonlijk dacht ik dat er niets aan de auto te doen viel, maar na ruim 60000 km na de vorige uitlijnbeurt is er behoorlijk verbeterd. De auto rijdt duidelijk beter, rustiger en ligt beter op de weg.

Een aanrader dus.

Interieur een onderhoudsbeurt gegeven

  • 208.000 km

Het lichte interieur is natuurlijk wat gevoeliger voor vlekjes en dergelijke. Vooral met instappen was de lichte lijst bij de dorpel wat vlekkerig geworden (van maat 43 als je onvoorzichtig instapt..). Nu had ik al vaker pogingen ondernomen om deze lijst schoon te krijgen maar dat wilde niet lukken.
Het afgelopen weekend heb ik dit eens met de zogenaamde "Ossegalzeep" gedaan, het resultaat is zeer bevredigend. Een schoon nagelborsteltje, lauw-warm water en ossegalzeep is het recept!!

Enthousiast geworden over het resultaat heb ik meteen het lichte leder eens een extra beurt gegeven met onderhoudsmiddel, het ziet er allemaal weer prachtig uit en het ruikt weer als een roosje.

Eigenlijk valt het me 100% mee dat het lichte leer zich zo goed houdt. Ik heb er wel donkere matten in, anders zou het geen doen zijn...

APK met een reparatie

  • 209.000 km

Gisteren de APK gehad,
Eén xenon koplamp was overleden, heb ze allebei maar direct laten vervangen. Nu heb ik de oude in reserve.
Verder bleek dat er een fuseekogel aan vervanging toe is, dat kon nog wel een jaartje door, maar toch meteen laten vervangen. Dan blijft het in ieder geval stil in het vooronder.

Moet ik helaas wel opnieuw een keertje de boel laten uitlijnen.

kachelkraantje vervangen + airco servicebeurt + se

  • 216.000 km

De climate control blies links alleen maar warme lucht. Dat wijst op een kachelkraantje dat blijft hangen. Met een nieuw kraantje was het probleem bijna opgelost, een servicebeurt aan de airco en controle op lekkages e.d. deed de rest. Alles is weer tip top en het geheel werkt weer prima. Nieuwe olie, filter e.d. en we zijn weer klaar voor de volgende pak weg 20000 km, rijdt prima. Stilletjes denk ik wel eens aan een benzine exemplaar omdat ik minder kilometers rijd, maar die diesel rijdt zoooo fijn......

Gepoetst en weer als (bijna) nieuw

  • 217.000 km

Wat rijdt dat toch lekker een schone, gepoetste auto.
Vorige week heeft de auto weer eens een grondige schoonmaakbeurt gekregen.....
van binnen:
het leer behandeld met verzorgingsmiddel, ruiten gepoetst met Autoglym glas polish en de vloerbedekking gestofzuigd en kleine smetjes met ossegalzeep verwijderd. Het geheel is weer pico bello!
van buiten:
gewassen met Meguiar's shampoo en gepoetst met Meguiar's nXt Generation Tech Wax 2.0, werkelijk super spul dat volgens de wervende verpakking wel twee maal zo lang blijft zitten als lakbescherming. - de tijd zal't leren -
onder de motorkap:
ook de bovenzijde van de afdekplaten en deksels onder handen genomen, na het vullen van het ruitensproeier reservoir en controle van vloeistoffen kon de klep weer dicht.
in de kofferbak:
natuurlijk ook de stofzuiger er doorheen en daarna de bekleding eruit om de accu te controleren en bij te vullen.

Gepoetst rijdt de auto gewoon nóg beter ;-)

APK 2012 en preventief onderhoud

  • 223.000 km

APK
Binnenkort de auto maar weer eens voor de APK aanbieden. Er zijn wat mij betreft geen bijzonderheden.
AUTOMAATSPOELING:
Wel zal ik de eerste helft van 2012 nog eens naar Vierke in Bottrop (D) gaan voor een automaatspoeling, het is maar een uurtje over de grens. Niet dat er problemen zijn met de automaat, maar vooral om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Een spoeling met verse olie, een nieuw filter en controle van het stekkerhuis op volledige dichtheid zijn goede preventieve onderhoudswerkzaamheden. In verhouding tot een eventuele reparatie zijn de kosten hiervan heel beperkt en mijn motto is: "goed onderhoud is behoud".

Verder is het motto met deze auto: Genieten.

APK weer tem maart 2013 zonder problemen!

Vandaag APK keuring gehad. Gekeurd door een keurmeester die al ruim 20 jaar Mercedes werkplaats ervaring heeft. Zijn opmerking deed me deugd:

"Meneer, een mooie en goed onderhouden auto. Je kunt zien dat het onderhoud met zorg wordt gedaan, alles klopt".

Een geruststelling dat we er weer een jaartje tegen kunnen.

In de lente zal ik weer eens tijd investeren in een grondige schoonmaak- en poetsbeurt en voor de vakantie overweeg ik om weer een automaatspoeling bij Vierke in Bottrop (D) te laten uitvoeren. De effecten in schakelgedrag zijn verbluffend, terwijl hiermee ook reparaties aan de versnellingsbak worden voorkomen/uitgesteld.
Ook dat is me de investering wel waard.

Automaatspoeling en Grote Beurt staan gepland

  • 229.000 km

Binnenkort krijgt de automaat de, al eerder aangekondigde, spoeling bij Vierke in Bottrop - Duitsland.
Tegelijkertijd doen we dan ook maar meteen het groot onderhoud en een nieuwe SBC accu omdat deze bij koud weer even een melding van te weinig spanning geeft. Na 10 jaar een accu vervangen is niet echt vreemd toch, we stoppen er dus een "originele MB accu in, kunnen we er weer een poosje tegen. Verder worden alle filters vervangen incl brandstoffilter, luchtfilter etc.
Kunnen we binnenkort met een gerust hart weer kilometers vreten en lekker sturen tijdens de vakantie!

Grote Beurt en Automaatspoeling uitgevoerd

  • 229.000 km

Vorige week zijn alle filters, olieen, en vloeistoffen vervangen en ook de kleine SBC accu die na tien jaar trouwe dienst ook aan vervanging toe was. Alles met originele MB onderdelen want rommelen doen we niet!
Omdat ik zelf tijdens de werkzaamheden bij Vierke, Bottrop (D) aanwezig ben, heb ik ook weer eens de gelegenheid gehad om onder de auto te kijken als de beplating eraf is. Motor en Versnellingsbak zijn kurkdroog, nog geen spoortje vet of olie te bekennen. Dat geldt ook voor het kardan. Aan alles kan je zien dat het een top product is, alles is degelijk en goed in elkaar gezet.
De beurt heeft geen vervelende verrassingen opgeleverd. We zijn weer helemaal klaar voor de volgende 20.000 kilometer.

Geen laadstroom

  • 230.000 km

Vlak voor de vakantie bleek dat ik geen laadstroom meer kreeg. Dan is zelfs de grote accu snel leeg. Gelukkig was het niet de dynamo (dat zou met deze km stand ook iets te snel zijn) maar de Bosch spanningregelaar van de dynamo. Na de vervanging is alles weer op en top!

Nieuw APK en nieuwe fuseekogel

  • 235.000 km

Vlak voor de winter bleek dat mijn 4-jaar oude hoofdaccu nog maar de helft van de capaciteit had. Deze meteen door een nieuwe, onderhoudsvrije Bosch accu laten vervangen, hopelijk zijn we weer voor een jaar of 5 uit de zorgen.

Dat er een fuseekogel zat aan te komen was bij de vorige APK al aangegeven.
Meteen een nieuwe laten monteren, die oude zat muurvast dus dat had de nodige voeten in de aarde.

Meteen even het leer van de stoelen en bank behandeld (gereinigd en met voedend middel nabehandeld). Het lichte interieur blijft best mooi, toegegeven dat je er wel voorzichtig mee moet zijn, want het is best besmettelijk.

Alles is weer prima voor elkaar nu, dus we kunnen er weer ruim een jaartje tegen. Binnenkort weer eens een flinke poetsbeurt geven en de boel in de Meguiars autowas zetten.

Onderhoud bij Vierke Bottrop

  • 245.000 km

Vorige week het jaarlijks onderhoud laten doen. Alles bleek perfect in orde, volledige analyse met MB Star diagnose, nieuwe olie en filters en we zijn weer voor een jaartje klaar. Geen bijzonderheden en alles is volgens Lothar Vierke in blakende conditie.
Zelfs de remblokken die er al ruim 50K km in zitten blijken nauwelijks gesleten.
We zijn weer goed voor een nieuwe ronde plezierige kilometers.

APK goedgekeurd met bemerking

  • 260.000 km

Voor de winter nog een set nieuwe Michelin sloffen gemonteerd, dan kan je er weer zo'n 60000 km tegen. De laatste APK verliep weer vlekkeloos, echter, dit keer met een kleine opmerking. Er werd iets ruimte op een draagarmrubber vastgesteld. Eigenlijk wist ik dit al omdat je over verkeersdrempels een lichte "klonk" kon horen.
Twee nieuwe draagarmen zijn kort daarna gemonteerd en ook meteen de motorrubbers en het versnellingsbak rubber zijn vervangen. Bij Henze in den Haag de auto laten uitlijnen en voila: een als nieuw rijdende auto.

Dat is ook wel te verwachten als je in een van de laatste klokje rond filmpjes de Mercedes E klasse met een miljoen kilometers met vlag en wimpel door de keuring hebt zien komen:

http://www.autoweek.nl/video/4359/klokje-rond-mercedes-benz-e200-cdi

Mijn auto is dus nog maar net ingereden als je het met die E200 cdi vergelijkt. Ben nog steeds zeer tevreden met de auto en blijf er zeker nog een aantal jaren van genieten.

Vierke beurtje i.v.m. de aanstaande vakantie

  • 261.000 km

Binnenkort weer even naar Vierke in Bottrop (D) voor een grote beurt nu de vakantie in zicht is. Daar wordt de olie en het -filter ververst, interieurfilter, brandstoffilter en luchtfilter meteen gewisseld (alles origineel MB) en met Star diagnose het geheugen uitgelezen.
Lijkt wat overdreven om naar Duitsland te rijden maar het heeft vier voordelen:
1) Het is maar een uurtje over de grens
2) kan de auto weer even "uitlaten"op de autobahn
3) tijdens het onderhoud kan ik er gewoon bij blijven en weer eens onder de auto door lopen
4) Er werkt iemand in alle rust aan de auto met 25+ jaar Mercedes Benz ervaring, dat is een prettige gedachte.

Vierke doet ook de eventuele spoeling van de automaat, daar ben ik nu nog niet aan toe. Dat komt een andere keer wel weer.

Verwacht naast de beurt weinig bijzonderheden, alles rijdt zoals het hoort en die dikke diesel slaat alle "klappen" raak.
Na de beurt nog eens flink poetsen en dan kunnen we er weer tegen.

Na 7,5 jaar trouwe dienst naar een nieuwe eigenaar

  • 263.000 km

Omdat ik echt te weinig kilometers maak, is deze beauty in handen gekomen van een nieuwe eigenaar. Gelukkig ook een Benz liefhebber die een mooie, goed verzorgde auto kan waarderen.

Terugkijkend op 7,5 jaar trouwe dienst:
Ik zal haar missen, die motor heeft altijd ruim kracht en is dood betrouwbaar. Zelfs na deze kilometers geen druppel olieverbruik tussen de olieverversbeurten. Als de nieuwe eigenaar haar rustig laat warm worden zal hij er nog heel lang plezier aan kunnen beleven.

Zelf ga ik nu benzine rijden. Blijf bij het merk en ook bij de E klasse. Wel een combi, niet omdat ik het mooier vind, maar omdat het met een hondje een stuk praktischer is.

Mogelijk komt het wel weer eens om daar een nuttig review van te schrijven.........

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.