Mercedes-Benz E 220 CDI Avantgarde Combi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 314.000 km |
KM-stand laatst | 340.000 km |
De eerste maand
- 317.000 km
Na een teleurstellende korte periode met een Volvo V70 2.0d uit 2009 moest ik op zoek naar een andere auto. Ik heb nogal wat eisen aan een auto. Ik rij namelijk redelijk veel kilometers op jaarbasis (+/-40k), ik heb een vrouw, drie kinderen, een grote hond en een grote caravan. Met een beperkt aanschaf-budget en een voorkeur voor luxe materialen in het interieur kom je al snel uit op Zweedse en Duitse automerken. Ja, het onderhoud is relatief duur, maar bij de wat hogere kilometerstanden merk je het verschil in kwaliteit(prijs) van onderdelen terug.
Na mijn mindere ervaring met Volvo, wilde ik voor een dikke Duitser gaan. Vanwege de hond en 3 kinderstoeltjes, ging het tussen een 5-serie, A6 of een E-klasse. Kilometerstand en technische staat maken de doorslag bij een budget van 5 tot 6000€, dus een (achteraf) korte ronde kwam ik al snel tot de conclusie dat het een E-klasse ging worden. Ik had er twee van gereden en het comfort en de afwerking waren gewoon beter. (Proefgereden: de classic uit 2008 en een generatie nieuwer uit 2010, beide een 2,2d met automaat)
Het is de s211 geworden! Ondanks dat het een 5-bak automaat is (in 2008, echt Mercedes?) maakte deze generatie meer bij mij los. De automaat schakelt soepel, de stoelen sluiten perfect, alles wat ik wil zit erop. De nieuwere voelde toch wat stugger en de automaat minder fijn. Uiteraard stond de auto op 4 verschillende winterbanden met verschillende profieldieptes op zwaar gecorrodeerde velgen. Maar onder de motorkap en op de brug was duidelijk dat bijna alle slijtage-onderdelen al vervangen waren en er was net een grote beurt uitgevoerd. Na thuiskomst marktplaats aangezwengeld en gelijk raak: voor €250 een setje 18" velgen gekocht met 2 nieuwe banden en 2 redelijke banden gekocht. Dat valt mee. Eigenlijk velgen van een CLS, waardoor de velgen 3-4mm verder naar buiten staan. Resultaat is een mooi gevulde wielkast. Het had niet beter kunnen uitpakken.
Inmiddels heb ik de eerste tankjes leeggereden. Het is een heerlijke reiswagen met een redelijk kleine draaicirkel. Het beste van twee werelden in mijn beleving. Als een rots op de snelweg en wendbaar in het dorp/parkeerplaats. De caravan voel je amper tijdens het rijden (dit was anders met de Volvo V70) en de kofferbak is enorm! Ook de kinderen zijn tevreden en hebben voldoende ruimte zodra de gordels vastzitten.
De automaat doet zijn werk goed en soepel. Zolang je niet teveel haast hebt is het een vlotte auto, maar het is zeker geen b-weg held.
Het verbruik is okee voor het formaat. Gemiddeld 1:16 met ongeveer 70% snelweg gebruik en een vakantie met de caravan over de eerste maand. Misschien dat ik het nog eens bij ga houden, maar eigenlijk vind ik 1000km op de tank (65ltr) gewoon een prima resultaat.
De eerste beurt
- 322.500 km
Na 2 maanden sturen in de 'Merrie' ben ik nog net zo tevreden als in de eerste weken. De auto went, al voel ik mij nog steeds gezegend als ik onderweg ben met het comfort en de rust.
De eerste irritatie is overigens wel gevonden. De hendel voor de richtingaanwijzers zitten normaal op ''negen uur'. Bij Mercedes hebben ze deze op 'acht uur' gezet en op de positie '10 uur' zit de hendel voor de cruisecontrol. Twee pookjes aan de linkerzijde van het stuur dus. Hierin een kleine verwarring maken is zo gedaan. In plaats van richting zet ik de cruisecontrol aan, of andersom...
Zie je dus op de linkerbaan een Mercedes met ruim baan richting naar links aangeven, dat moest dus de cruisecontrol zijn ;-)
Met de winter op komst, zijn een setje verse winterbanden welkom. Ik woon behoorlijk buitenaf en heb geen rij-ervaring op sneeuw met een achterwielaandrijver. Wederom marktplaats aangezwengeld en gericht gezocht voor originele 17" velgen. Eenmaal 'nette velgen met goede banden' gevonden (aan de andere kant van het land) was de deal beklonken en ze werden gebracht door de handelaar. Helaas gebeurde dit in het donker en was het contact dusdanig goed, dat ik ze vol vertrouwen in ontvangst nam en ze de volgende dag pas goed bekeek. Versleten banden met scheuren erin. Er zaten niet de beloofde a-merk banden op en de velgen. Tja, de velgen zelf hadden witte blaasjes onder de lak. Behoorlijk teleurgesteld mijn beklag gedaan en een lesje geleerd. Maar ik kan alsnog een set banden gaan kopen. De velgen zijn wel dusdanig dat ik ze deze winter ga gebruiken, opknappen denken we van het voorjaar wel over na.
Het display gaf aan dat de tijdsinterval tussen de beurten te lang duurde, service B werd gevraagd. Afspraakje gemaakt, auto weggebracht en vanmorgen weer opgehaald. Een eerste garagebezoek kan voor verrassingen zorgen, dat viel bij mij gelukkig wel mee. Naast alle vloeistoffen en filters, was er een klein lek bij de automaat gevonden (opgelost met een nieuwe koperen ring begreep ik) en de uitlaat was ingescheurd dankzij een afgebroken steun (opgelost met een lasapparaat). In de toekomst zouden de lagers vooraan en een stuurkogel vervangen kunnen worden, afhankelijk hoe de slijtage doorzet.
De E-klasse heeft conische lagers, die afstelbaar zijn. Ze zijn wat aangedraaid, maar de garagist gaf aan dit wel risicovol te vinden (ze zijn 'ingesleten'). Vandaar dat ze mogelijk alsnog vervangen worden. Gelukkig heb ik een garagist die mijn mening deelt, bij een wat oudere auto moet alles goed zijn, perfect hoeft niet meer.
Voor nu is alles weer dikke prima en we kunnen weer door dieselen.
Geld update (vind ik ook altijd leuk om te lezen bij andere mensen):
Na dik 2 maanden is er een slordige €1000,- uitgegeven aan 2 sets velgen/banden en onderhoud. (Nieuwe winterbanden moeten nog)
Vind ik best veel geld in korte tijd, maar de oude velgen van de volvo leverde nog €300 op, dus die mag er vanaf getrokken worden. Totale 'onderhouds'kosten komen dan rond de €700 uit. Uiteindelijk toch best netjes voor een 16jaar oude auto die ik net heb.
(Gemiddeld verbruik is 1ltr per 15km)
Nattigheid
- 327.500 km
Sinds we de MINI niet meer hebben, rijdt mijn vrouw in de Mercedes. Ik mis de luxe nu wel, maar mag niet klagen met de BMW.
Mijn vrouw kwam vorige week wél met een klacht thuis. Tenminste, de auto had een klacht, mijn vrouw gaf het slechts door. Er moest koelvloeistof bij. Dus ik meteen (de volgende dag) naar de auto om haar te voorzien van wat rode vloeistof die nog op de plank stond van onze VAG-auto's. Toen er nog geen drie dagen later weer een smeekbede van de Mercedes op het boordcomputer verscheen ben ik nogmaals onder de motorkap gedoken, maar dan met een zaklamp in de hand. Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik het niet zelf ging maken en er een garagebedrijf aan te pas moest komen.
In de week voor de kerstvakantie is dat nogal pittig. Mijn vaste garage ging het niet lukken om een waterpomp te vervangen (die diagnose kon ik zelf nog wel stellen) maar de garage waar ik de auto gekocht heb gaf aan het wel tussendoor te kunnen doen. Maandag even langsgereden en de monteur bevestigde mijn diagnose en bestelde vast een waterpomp, woensdagochtend afgezet en na de lunch weer klaar. Alle lof voor Garage Jansen, want ze hebben zelfs tijd gevonden om de auto door een wasstraat te halen.
Lang verhaal kort, auto lekte, is gemaakt en dat vlak voor de kerstvakantie.
Fijne feestdagen iedereen, tot de volgende update.
Ik heb hem weer terug
- 340.000 km
Het avontuurtje met een andere auto is na 5 maanden voorbij. De BMW is ingeruild voor een modernere familie auto. Mijn vrouw reed die 5 maanden in de mercedes (want groter & kinderen) maar nu niet meer. Mijn vrouw heeft nu een moderne zevenzitter en ik rij nu zelf alweer een paar weken met de auto uit de titel.
Wat heb ik deze auto gemist. Begrijp me niet verleerd, een BMW 3-serie rijdt ook fijn, maar niet E-klasse fijn. De ritjes zijn nog net zo aangenaam als toen we hem kochten, de verwarmde stoelen, het dakraampje, etc. Wel kreeg ik de auto terug met wat (bekend) onderhoud. De koelvloeistof lekkage was veel minder met de nieuwe waterpomp, maar nog wel aanwezig. Een halve liter per 2000km bijvullen ik de melding voor te zijn. Het is niet erger geworden afgelopen maanden en het gaf geen problemen, maar leuk is anders. Ook is(was) er een kraakje bij belasting van de achteras. Volgens de garage was het de radiateur en het krakende geluid kwam bij een gebroken steun vandaan en nog iets kleins. Ik weet niet meer precies wat het was, de monteur deed er luchtig over. Een kleine uitlijning als kers op de taart en hij stond weer klaar.
Ook heb ik wat upgrades aan de Mercedes toegevoegd. Puristen kunnen beter stoppen met lezen nu.
Er zit een aardige radio in de mercedes, voor 2008. Bluetooth muziek streamen is er niet bij en draadjes vind ik storend in een auto. Dus de radio is nu vervangen voor een Android headunit met ingebouwde versterker en DSP. Deze radio heeft mijn verwachtingen overtroffen in hoe soepel hij werkt en hoe goed het geluid is.
En gezien het wrappen goed ging met de BMW, heb ik ook deze auto aangepakt. De sierpanelen van echt hout zijn heel mooi, maar ook een beetje gedateerd. De hebben nu een mooie Forged Carbon look folie gekregen waarvan het er mooier uitziet dan het klinkt. Daarom heb ik ook een foto toegevoegd.
Nu ik weer voornamelijk mijn snelweg kilometers erin maak, is het gemiddeld verbruik weer gezakt naar een acceptabele 1 liter per 15 kilometer Als je het apart ziet levert voornamelijk binnendoor en korte ritjes een verbruik van 1:13,5 en een snelweg rit van 120km kan met 1:18 gereden worden.
De reparaties komen rond de €700,- uit inclusief arbeid.
In de tussentijd zijn er ook nog 4 nieuwe all seasons op de 18" velgen gekocht (650€ incl. Montage dankzij aanbieding) en zijn de gewraakte 17" Avantgarde velgen weer ongebruikt verkocht aan een andere liefhebber voor de helft van de aanschafprijs....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse Coupé 350 CDI Elegance
- 2009
- 215.150 km

Mercedes-Benz E-klasse W212 E 250 CDI Avantgarde Aut.-5 | 2e eig. | volledig gedocumenteerd | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2009
- 99.325 km

Mercedes-Benz E-klasse 350 CDI Avantgarde Schuifdak Memory Camera Harman Kardon Stoel verwarming/ventilatie Sideassist Elektrische achterklep Navi
- 2009
- 189.922 km