Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 200 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
- 90.000 km
Ik heb deze wagen overgekocht van een vriend. Dus de achtergrond is gekend en betrouwbaar.
Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste modellen van Mercedes van de laatste jaren.
Het is een classic, waarmee de meeste opties gewoon standard zijn: airco, radio, sensoren, ...
Het enige dat ik niet zo mooi vind, zjn de standard classic velgen. Maar hier heb ik een mooi stel standard Mercedes 'avantgardes' gevonden tegen een schappelijke prijs (ik heb de originele ook nog). Dus wagen is voor mij perfect.
Als extra staan er de parkeersensoren op en een neerklapbare achterbank (dat wel handig is).
Alle knoppen en functies werken naar behoren. Binnen hoor je zeer miniem de motor.
De wagen is zeer comfortabel, niet zo vinnig (200 cdi) om weg te spurten bij een rood licht, maar zeker voldoende.
Het verbruik valt goed binnen de perken. Het is een vrij zware wagen en gemiddeld komen we op een 6.5 l/100 km (gemengd gebruikt). Neem je de autostrade, is 5 l/100 km zeker geen uitzondering.
Voor stadsverkeer is de motor/versnellingsbak niet zo interessant. Je moet relatief veel schakelen, wil je vlot meegaan.
Maar dit wordt ruimschoots gecompenceerd wanneer je gewoon door rijdt (autostrade, lange stukken). Hier is het echt een zaligheid om mee te rijden. De 6de versnelling is hier echt top. Dit is ook het verkeer dat we er het meeste mee doen en hiervoor is de wagen gewoon voor gemaakt!
Bochtenwerk is zeer goed. de wagen reageert vlot en doet goed zijn werk (bij de avantgarde zou dit nog beter moeten zijn ...).
Opmerking voor mensen die met een aanhangwagen rijden... dit kan stukken beter! De echte trekkracht is slecht: wanneer je bv de aanhangwagen achteruit en op een helling moet krijgen, dan moet je echt opletten dan je niet stilvalt of dat zelfs de koppeling gaat slippen!
Het verbruik is dan ook plotseling enorm hoog (10 liter is geen uitzondering).
EGR klep
- 120.000 km
Eerste keer echt problemen of echte kosten gehad.
De EGR klep die vol met roet gelopen is + de luchtmassameter dit stuk gegaan is.
We merkten dit doordat de wagen inhield en dus in veiligheid begon te rijden; wanneer je de wagen stopte & terug starte was het vermogen terug.
Wel vrij kostelijk (700 €)...
batterij
- 120.200 km
Jammer, 1 week nadat de wagen terug gekomen is uit de garage, doet hij niets meer... niet starten, geen contact, geen radio, niets.
Een defecte batterij; deze wordt momenteel vervangen dus (je kan echt niet zonder).
korte update
- 148.000 km
Bij het schrijven van een review van mijn andere wagen merk ik dat deze review aangevuld kan worden.
We zijn ondertussen een tijdje verder; de wagen is ondertussen 3 jaar ouder geworden.
Zoals men kan merken, wordt deze wagen eigenlijk veel te weinig gebruikt, aangezien het een diesel is en er amper 10.000 km per jaar gereden wordt gereden.
We hebben in de tussentijd toch enkele zaken moeten repareren (die toch wat centen hebben gekost). Sommige van deze herstellingen zijn vermoedelijk gelinkt aan het beperkt gebruik; sommige zeker niet.
- luchtmassameter
- draagarm links voor
- schokdempers achter
- turbo stang
- schakelkast voor de remlichten (de kostprijs van het stuk was amper te vermelden waard, maar de computer analyse bij Mercedes was dan wel weer noodzakelijk). Er kwam nl een melding dat er iets scheelde met de remmen (zeer onduidelijk).
- radiator (zat een lek in).
Wanneer je dit ziet, is het toch wel een stevige lijst.
Verkopen & andere wagen kopen? wanneer we alles op een rijtje zetten, gaan we deze optie niet toepassen:
- de herverkoopwaarde momenteel van de wagen is niet meer spectaculair. Zeker als je de winterbanden en dergelijken begint mee te tellen.
- Een nieuwe wagen kopen zit er budgetair niet in. Met een andere occasie weet je ook niet wat het risico is (de geschiedenis van deze wagen kennen we nu).
- We denken ook het feit dat de herstellingen nu gebeurd zijn; en er hopelijk niet zo snel meer nieuwe zullen volgen.
- 150.000 km lijkt ons zeker niet het einde voor dit soort auto's; er moeten er nog massa's bij kunnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.