Mercedes-Benz CLS 350 d (2015)

autoreview

Mercedes-Benz CLS 63 AMG S
Mercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting BrakeMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMGMercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting BrakeMercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting BrakeMercedes-Benz CLSMercedes-Benz CLS Shooting BrakeMercedes-Benz CLS Shooting Brake

Signalement

UitvoeringCLS 350 d
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf5.400 km
KM-stand laatst204.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat vinden we ervan?

  • 50.000 km

Goed, het zal de opmerkzame lezer niet zijn ontgaan dat ik veel auto's heb mogen rijden, in mijn vorige review van een Ford heb ik daar al over gesproken, en daarvoor, en daarvoor.

Dus dit is het dan geworden. De OM642 voor de kenners, en niet met die lullige 4 matic. Het is geen terreinwagen.

Het ging mij puur om de vormgeving, en om deze motor, die ik altijd al wilde hebben. In combinatie met de 7traps automaat en sportonderstel, was ik eerst nog wat kritisch, maar dat is allemaal verdwenen. Het is een luxewagen van het betere soort, al moet je wel zorgen dat je niet te lang bent: dan kan je de cockpit wat krap vinden, en de stoelen te smal. Achterin is het ook niet ruim zullen we maar zeggen.

Ik gebruik de machine dagelijks, en met slechts 1 beurt op de klok van 347 EUR, valt het me allemaal mee: ik was slechter gewend qua werkplaatsfrequentie. Wel zijn de wegenbelasting en verzekering een doorn in het oog, maar je moet niet piepen als je dit kiest. Ik rijd overigens ook met gezin en dakkoffer naar een camping als het moet, en ook dan past alles erin.

Het is een beul van een wagen als het gaat om de prestaties. Ik haal met de vergrote tank (80 liter ipv 60) altijd wel de 1000 km, maar dan moet je niet continu met iedereen wedstrijdjes houden. Wegligging is prima voor z'n gewicht, maar het blijft een limousine en geen sportwagen als je de grens opzoekt. Wel kan je beulen. En dat doet hij vooral erg lekker tussen 100 en 200 km per uur. dan laat hij zien wat trekkracht echt kan zijn. Geen tegenstand te vinden op de weg.

Kan je deze kiezen : ja , ook met gezin. Maar je moet wel kilometers vreten, anders is het pure onzin om deze diesel te nemen. Tenzij je er alles voor over hebt natuurlijk. En zonder de tractiecontrole, kan je met plezier een middagje met je maten spelen, terwijl je in de avond met de controle erop even een keurig restaurant bezoekt om aan de relatie te werken.

De MB navigatie heb ik erg aan moeten wennen, eerlijk is eerlijk, ik heb betere gehad. Daarnaast zijn er nog wat dingen als knopjes op de juiste plek, waarvan ik denk dat het anders had gekund. Bergruimte telefoon bijvoorbeeld: je kan wel sigaren kwijt in de middenconsole, maar je telefoon handig en vlot wegleggen zit er niet echt in als je ook nog de huidige kauwgom verpakkingen in bekers kwijt moet. Bekerhouders zijn er trouwens helemaal niet. En in- en uitstappen voor EN achter is natuurlijk een belevenis. Je zal de eerste niet zijn die zijn hoofd stoot.

Tevreden? ja. alles wat de auto moet doen, gaat uitstekend. Trekhaak: kan niet zegt de dealer: en eigenlijk maar goed ook. Het blijft een stijlicoon.

Groet, Martijn.

over de ton

  • 130.000 km

De auto is op 100.000 voor een beurt geweest, was groot onderhoud en volgens de dealer zaten de schijven precies op 30 mm. Mooi, dan kunnen ze blijven zitten was mijn directe gedachte. blokken rondom wel vervangen op 100.000 km. Dat was afgelopen zomer in juni. Nu, November, zitten er winterbanden op, de achtersloffen zijn onder druk van 4 mm profiel vervangen. Lees, 16/17 en 17/18 met de achterbandjes gedaan. De zomerbanden kwamen eraf op 128k km, en kaal was een understatement. De les is: je kan best 70/80000 km op de banden rijden. 2019 4 nieuwe zomerbanden dus. Voorderest: eigenlijk niks: 1 ding, ik heb nu 2 keer gehad dat de dode hoek software wat kuurtjes laat zien, maar opnieuw starten en dan ok. 130k km beurt staat voor de deur. A7 beurt zegt het systeem. we zullen zien. beurtjes varieren tussen 300 en 1300 EURO, zal de laatste wel weer worden. Maarrr, eerlijk is eerlijk, per km presteert het beter dan mn vorige koetsen.

Tot zover

en anderhalf

  • 160.000 km

En dan op anderhalve ton 4 schijfremmen vervangen, plus nieuwe zomerbanden. De sommerrreifen voor het eerst ververst, Goodyear gekozen, als beste getest. De schijven gedaan bij dezelfde vriend van de Profile, dat scheelt geld en toch de Bosch sportschijven. Nog een tip: autodoc app, voor als je wilt inkopen. Daarna zomervakantie gehad en in Augustus dan een grote beurt, inclusief remvloeistof verversen. En jawel: linksachter portier defect geweest, maar: bleek een eenvoudige reparatie en gelukkig geen mechaniek vervanging. De automaat draait gewoon prima, alhoewel er soms bij lage toeren en snelheid bij langzamer rijden wat hakerigheid in zit: of ik wordt oud en moet doortrappen, dat kan natuurlijk ook. De CLS rijdt prima en prinsheerlijk zoemend op naar de 2 ton.

Temperatuur

  • 184.000 km

Na de nazomerbeurt van 2019, 2 beurtjes in 2020 al achter de kiezen: ergens in de winter bleef de motor continu te koud op 60 graden, en heb ik de auto moeten wegbrengen om de thermostaat te vervangen op 6 februari. Dat was het euvel, die bleef open staan. Opgelost op 176k km en ondertussen alweer op 184k km. Ik rijd tegenwoordig minder, niet alleen door de Covid 19 crisis. De laatste A beurt die ik heb gedaan op 8 April was verplicht, en voor APK, en verder dan wat ruitenwissers, en batterijen voor de sleutels kwamen we niet. Ik heb wel het schuifdak schoon laten maken aan de binnenzijde, dat is een goede tip voor deze auto na 4 jaar. Er zat veel aanslag van vuil en zand aan de binnenrand, als het dak open stond.
Ook heb ik vlak voor de laatste beurt een kado gekregen: flinke kras over 2 deuren, zonder briefje erbij. Parkeren bij supermarkten is lastig voor sommigen. gelukkig alles verzekerd en top hersteld bij Van Lieshout Autoschade, maar dat was wel even schrikken toen ik koffie stond te drinken voor mn raam, want bij het instappen op plaats delict had ik het niet gezien.
Tja, ik denk dat ik gewoon blijf doorrijden met deze machine, woon werk verkeer gaat vanaf juni weer toenemen schat ik zo in. De auto rijdt nog steeds als nieuw, en de laatste rit naar Berlijn op 1 dag heen en terug met 2 man, hebben we ons prima vermaakt gedurende 1400 km. Met een andere auto waag je dat niet zomaar; ik blijf het herhalen. Dank voor het lezen en tot de volgende.

ECU

  • 204.000 km

Zo, om het geheel aan ervaring af te maken, nog even voor 2020 de dingen op een rij: voorruit vervangen zo rond 190k km, helaas een scheur over de hele ruit. steenslag denk ik, en een beetje warmte en koude verschil deed de rest. Ruit moest vervangen en gecalibreerd worden ergens in juni. Daarnaast wat spannends meegemaakt: ECU performance aangepast. Mijn advies: laat maar zitten. Tijdens vakantie op de brug van Millau notabene ging de hele kerstboom aan in het dashboard, voor de derde keer die reis en maximaal 80 kmh in de begrenzing. Voor de pret van extra NM en een paar PK, toch een gaatje in het vakantiebudget van 1800 EUR voor een nieuwe ECU. Wij gingen namelijk gewoon naar Spanje tijdens Covid, dat kon begin juli 2020. Dus, fantastisch geholpen door Mercedes Frankrijk dealer in Millau, die normaal vrachtwagens onderhoudt; maar de les is gewoon voor alle CLS dieselrijders met dit type: van de ECU afblijven en de bijdehandjes op andere autos laten oefenen voor extra vermogen. De MB heeft toch genoeg. Voor de rest geen issues, APK staat voor de deur, ik denk dat er een snaartje of riem aan zit te komen, meer niet. En de zomerbanden waren trouwens echt op bij de wissel. Ik bleek al op het staal van de achterbanden te zitten. Tja, dat kan ook. Ik kijk er nooit. Goed, al met al blijf ik voorlopig even rijden, de volgende 100000 km lonken. Dat gaat erg traag trouwens met dat thuiszitten. Amper 1000 zakelijke km per maand sinds september.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.