Mercedes-Benz C 63 AMG Estate (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 63 AMG Estate |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 73.434 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
Toch weer terug naar Mercedes.
- 73.800 km
Van kleins af aan ben ik liefhebber van Mercedes. Nu wilde ik iets bijzonders proberen van Mercedes. Dus de C63AMG estate.
Nieuw is hij niet te betalen en tweedehands kwam hij binnen bereik.
Goed zoeken naar een betrouwbare en de tijd ervoor nemen.
En ja hoor bij een garage in de buurt met een half jaar garantie.
De dag van aankoop reed ik mee met de verkoper, hij gaf een dot gas en ik dacht serieus dat ik het niet zou overleven. Gelukkig wist hij wat hij deed en grappig genoeg delen mijn passagiers dezelfde gedachte als ik naar mijn idee gepast een dot gas geef. Een echte beleving.
Dat hij snel is en een mooi geluid heeft had ik ook zeker verwacht. Voor mij moet het ook een praktische auto zijn.
Mijn vrouw, kinderen (13 en 15) en ik vinden hem ruim genoeg. De bagage-ruimte zal nog moeten blijken op vakantie, maar omdat we tien jaar een W202 (oude C200) hebben gehad zal dit ook voldoende zijn.
Rustig rijden kan prima en verkeersdrempels geven tot nu toe geen nare stuiters. Korte hobbels geeft hij flink door, maar daar heb je dan ook een prima wegligging voor. Over asfalt uitstekend rijplezier.
Verlichting is goed, spiegels geven ruim zicht en ook het zicht rondom is goed. Mijn vrouw zit iets lager en zegt dat de zijspiegels ietwat het zicht ontnemen.
De stoelen zitten steeds lekkerder, we hebben alleen nog geen lange ritten gedaan. Verste is Vlissingen naar Brussel en terug, vanwege de autosalon. Gelijk gezien dat de autoliefhebbers de auto waarderen. Bedankt hiervoor.
De bediening is goed te doen, maar alle mogelijkheden bekijken vergt aardig wat tijd. Hiermee aangegeven dat de auto heel veel meer bied dan alleen maar een brute motor. De navigatie is uitstekend, een mooi en prima maat van display en makkelijk in te stellen en snel in het herberekenen van de route. Audio heeft een zeer helder en vol geluid.
De automaat werkt op temperatuur prima tussen de verzetten en is meer voelbaar als de auto nog koud is.
Ik heb nog geen gevoel van gripverlies gehad, maar dit komt ook omdat ik er nog "voorzichtig" mee rijd en dat het weer ook nog niet mee werkt, veel nattigheid en donker als ik kan rijden.
Ik zal het verbruik ook gaan bijhouden en later met meer kilometers weer een review geven. Foto's zal ik ook een keer maken en plaatsen.
Tot later.
wat een lol
- 76.948 km
Zo, wat heb ik meegemaakt afgelopen maanden.
Rijden was altijd al voor de lol, maar dit is andere koek.
De auto openen met keyless entry is al bijzonder, starten geeft gelijk kippevel.
Rijden is bijzonder. Een goed stukje muziek klinkt fantastisch en toch moeilijk, je wil de auto horen.
Rustig rijden lukt maximaal een half uur, je wil de accelleratie voelen en horen. Een turbogat? Nog nooit van gehoord.
Je rijbewijs kwijt? Anytime.
Gelukkig doet het verbruik en de slijtage aan de achterbanden je een beetje indimmen.
De laatste weken kan ik hem meer laten staan en geniet ik ook van spotters die de auto op de foto zetten. Zie autogespot.nl. De site gevonden doordat ik in Knokke-Heist op de foto ging en me af ging vragen wat ermee gedaan werd. Een hele leuke site.
Er hebben zich nog geen problemen voor gedaan. Alles werkt naar behoren.
De audio is even wennen, maar klinkt super.
Navigatie werkt prima maar is verouderd.
De elektrische klep werkt leuk en handig.
Lichtinval was aanzienlijk dus zijn de ramen nu geblindeerd. Airco en ventilatie werken goed hoor en het opendak helpt mee.
Ruimte voor en achterin geeft tot nu toe geen problemen.
De komende twee weken zal er 5000 kilometer bij komen en ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen.
Mocht iemand vragen hebben, stel ze me.
Tot later.
4000 kilometer in twee weken
- 81.000 km
Twee weken veel in de Benz gereden, dus ook wat te vertellen.
We reisden met vrouw voorin en twee tieners en hond op de achterbank. De bagage-ruimte zat vol en we hoefden niks thuis te laten en van de achterbank zijn geen klachten gekomen, ondanks de reis van 1250 kilometer in twaalf uur.
Het reservewiel hebben we uit de ruimte onder de laadvloer gehaald en kregen daar veel ruimte om bagage te stoppen. Wel opletten dat je de vrijgekomen accu niet inpakt met spullen.
Het reservewiel boven de laadvloer en de koelbox op 12 volt, met wat koffers erbij en de laadruimte zit vol, prima genoeg. De auto ging iets dieper in zijn vering van achter, maar niet zo erg als mijn vorige auto's.
Dat hij zwaarder is merk je totaal niet met rijden. Het verbruik ging op cruise-snelheid naar 1 op 9.
De verlichting 'snachts geeft prima licht en heb weinig grootlicht hoeven voeren. Helaas nog over een dood dier heen gereden en wat schade aan de voorspoiler opgelopen. Het gaf een klap, maar zonder problemen verder kunnen rijden.
Bij de tolhuizen heerlijk veel vermogen om snel je plek op de weg te kunnen kiezen, elk gat is haalbaar.
De stoelen omvatten je strak, wat als chauffeur lekker is maar mijn vrouw neemt tijdens de rit graag andere zit posities aan wat nu niet echt lukte. In de middenarmsteun genoeg plek voor tolgeld, zonnebril en andere benodigdheden.
De navigatie werkte prima, hoewel hij verouderd is. Het gaf geen probleem omdat we over al lang bestaande wegen reden.
Met airco aan rijden werkt het best, de temperatuur heeft heel de tijd op dezelfde stand gestaan, zonder airco krijgt de auto het niet makkelijk koel. Wat ons opviel is dat de auto zelf veel warmte afgeeft en dat merk je goed in filerijden als je met de raampjes open rijd. Er komt dan bij afremmen veel warmte naar binnen van de motor.
Ramen kunnen trouwens achterin ook lekker helemaal open wat de kinderen zeer fijn vinden en het opendak werkt heerlijk.
Door tunnels wil je gewoon even gas geven voor het geluid en onderweg ook andere auto's gezien die in de buurt blijven rijden voor het geluid.
Diverse bergweggetjes gereden en die zijn het allerleukst. Sturen en gasgeven komen dan helemaal tot zijn recht.
Naar beneden op de motor afremmen gaat geweldig en zo sterk afremmend dat je hoopt dat de remlichten aangaan. Bij iedere voorgaande auto op dezelfde wegen altijd moeten bijremmen waar dit nu nergens nodig was.
Met de schakelflippers is leuk te werken op rotondes. Je remt aankomend op een rotonde met de schakelflippers goed af tot versnelling 2 en de auto verandert nu niet van versnelling zodat je in die 2e versnelling sportief de rotonde kan verlaten, eenmaal rond de 70 km/uur houd je de flipper up vast en kiest de auto zeer soepel zelf de goede versnelling en staat op automaat.
Tijdens de vakantie ook zeer goed gemerkt dat de auto in de stad zeer onzuinig is en tijdens opwarmen van de motor. Lange ritten zijn dus "zuinig".
De cruisecontrol werkt handig, zeker in combinatie met de automaat. Meters en knoppen zijn duidelijk en de info over de reis en de toestand van de auto zijn zeer compleet. De auto gaf opeens aan bij de eerstvolgende tankbeurt de motorolie bij te vullen.
De auto voelt steeds gewoner aan en geeft je altijd het gevoel iets over te hebben, niet alleen bij accelereren maar ook bij remmen en uitwijken.
Terugweg van vakantie 1250 kilometer in 11 en half uur zonder de maximum snelheid te negeren gereden, dus weinig gestopt en toch veilig en fit weer thuis gekomen.
Voor mij de beste auto tot nu toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.