Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)
Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)

Signalement

UitvoeringC 350 e Estate Lease Edition Plus
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf91.990 km
KM-stand laatst112.100 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maanden

  • 94.236 km

Ik noemde het al eerder, we zijn Alfist, hebben hiervoor 2 BMW's gehad en rijden nu Mercedes. Deze C350e in Lease Edition Plus uitvoering.

We hebben bewust voor plug in hybride gekozen. De vele stadskilometers drukken het verbruik behoorlijk. De laatste tank kwam uit op gemiddeld 1:23,7!

Ja, hoor ik je denken, als de (HV) accu leeg is, is het gewoon en zware auto. Dat klopt en toch is hij nauwelijks zwaarder dan onze vorige 4 wielaangedreven BWM 3serie GT en die rijdt élke kilometer op (E5, want gechipt) benzine en vroeg daarbij over twee jaar gemiddeld elke 11,2 kilometer 1 liter voor. Met de zware Mercedes heb ik de 7 (liter op 100km) nog niet gezien op de boordcomputer.

Direct na aankoop heb ik geen review geplaatst omdat de hele beleving werd overschaduwd door de bar slechte prestaties van de dealer bij aflevering. Die indruk werd nog eens bevestigd toen ik eerder deze week een storingslampje zag verschijnen in mijn blikveld. Ik sprak telefonisch af dat ik even snel kon langskomen en toen ik er was was kon er geen sprake zijn van überhaupt een obd in de stekker te steken. De discussie die daarop volgde duurde langer dan het had geduurd als de garage gewoon de storing had gewist en een afspraak voor reparatie had gemaakt. Ik probeer dit toch maar weer los te laten. En zennnnnnnnnn

Wat de auto betreft, de betrouwbaarheid. Sja een motorstoringslampje en geen idee wat het is (foutcode P0014 én P0015 leert mijn ouwe trouwe Torque pro app mij). We zullen het beleven. Ik heb de auto gekocht met een 3 jaar abonnement voor onderhoud én garantie, dus alles wordt gemaakt waar ik tegenaanloop. Maar dat moet ik dus nog maar zien. Het is al vele jaren geleden dat ik een storingslampje zag in een "niet-klusauto". Vul maar in wat ik op dit moment dus van betrouwbaarheid denk.

De standaard luchtvering houdt het midden tussen Citroen CX achtige vloeiende reactie op oneffenheden en BMW's strakke weggedrag en het is beide met overtuiging niet. In die zin dat de vering elke keer net de keuze tussen de twee maakt die ik niet zou maken. Het kan mij nog niet bekoren.

De versnellingsbak. Ik was gewaarschuwd (nadat ik de auto al had gekocht, door mijn BMW vrienden de wisten te melden dat de 7 bak van Mercedes niet in de schaduw van de 8-versnellings ZF bak van BMW kan staan) en niet voor niets blijkt nu. Hij stoot, schakelt vaker ruw dan soepel en weet het vaak simpelweg niet. Volgens mij is dit niet hoe een Mercedes de fabriek verlaat. Ik overweeg om dit eerdaags toch als garantieclaim te gaan benoemen als de verhouding met de dealer is genormaliseerd. Volgens mij mag ik veel en veel meer verwachten van een gezien de kilometerstand maagdelijke Mercedes.

Positief:
Rust en stilte in het interieur
Heerlijk cruisen op de snelweg
Het Burmester sound system
Actieve cruisecontrol werkt veel soepeler dan bij BMW (waar ik ook al blij mee was)
Stoelen (sportstoelen) zitten heel goed, maar raken nog nét niet het niveau van de BMW M-performance stoelen. Half elektrische bediening is heel handig, maar verstelmogelijkheden en bereik wat magertjes. Ik zou de Mercedes er niet om laten staan, want per saldo nog steeds bovengemiddeld goed.
Zuinig (ook als de HV batterij leeg is)
Hij (hij heet Heinrich) is mooi

Ondanks dat mijn gezeur niet van de lucht is ben ik overall wel erg tevreden met de keuze.

Betrouwbaar?

  • 95.400 km

Daar sta je dan. Aan het einde van de straat met de buik op straat.

Afijn, Mercedes achterop een DAF naar de dealer. Compressor van de luchtvering overleden. Binnen 5 maanden het tweede mankement. Eerst de nokkenasversteller en nu dit.

Hopelijk blijft het hierbij en beginnen nu de zorgeloze kilometers eindelijk eens.

Het wordt beter, het wordt zelfs goed

  • 99.850 km

Het voordeel van grote dealerorganisaties is dat je vaak bij een andere vestiging terecht kunt zonder van dealer te moeten veranderen. Dat is wat er nu gebeurd is, ik zit nu bij een andere vestiging en dat bevalt uitstekend. Er zijn wat dingetjes opgelost in de loop van de tijd en daarmee begint het gevoel nu te groeien dat ik een auto heb waar ik blij mee ben.

De afgelopen dagen zelfs de auto uitgebreid gepoetst (of zoals in de poetswereld te doen gebruikelijk wordt gezegd, "gedetailed")

Het verbruik is veel beter dan verwacht, maar de vakantie gaat nog komen. In ieder geval is het gemiddelde verbruik tot nu toe 1:20,5 (4,88 l/100km) waarbij de laatste tankbeurt zelfs een verbruik liet zien van 1:25,9 (3,86 l/100km). Voorwaar niet slecht vind ik. Ik hoopte op zuiniger dan 1:15 en dat is gelukt en zelfs met de komende vakantie gaat dat lukken.

Puntje van kritiek (althans voor ons is het geen kritiek, we zijn maar een 3 persoons huishouden) is de ruimte achterin. Als ik rijdt, dan is de linkerachterzitplaats ronduit onbruikbaar. Althans, mijn vrouw (en die is klein) zat eens achter mij en ze kon daar zitten, maar in en uitstappen lukte alleen als ik mijn stoel voor dat doel naar voren schoof. De ruimte tot de voorstoel is ongeveer gelijk aan de ruimte die een onderbeen inneemt en haar voeten konden onder de stoel, maar daar zaten ze letterlijk vast met de bovenkant van de voet tegen de onderkant stoel. Wel wat zuinigjes. Maar goed, voor ons geen probleem gelukkig.

Verder, ik noemde het al, begint de waardering voor de auto te groeien. Wat een goede dealer (althans als ik voor mezelf spreek) kan betekenen of tenietdoen in het gevoel welke je bij je auto hebt.

Een fijne stille reisauto. Comfortabel, zuinig en toch snel als het moet.

Het afscheid nadert

  • 112.100 km

We hebben de Mercedes ingeruild. En we zijn er blij om.
Ik vond de Mercedes een mooie auto maar qua rijden heb ik nooit enig "gevoel" bij de auto kunnen krijgen. Hij viel me eigenlijk ronduit tegen. Maar goed, dat gevoel is zuiver subjectief en daar kunt u als lezer van een review weinig mee.
Mijn vrouw vind de Mercedes juist erg lelijk maar vond het rijden wel okay.

Kortom, om uiteenlopende reden kon niemand hier echt vrienden worden met de C350e.

Dan het goede nieuws:

Ondanks de tot minder dan 70% (68,2% om precies te zijn) teruggelopen capaciteit van de HV accu heb ik in 1,5 jaar over iets van 19000 km een gemiddeld verbruik gehaald van 1:19,1. Dat is inclusief een vakantie naar Zweden van ruim 3500 km waar we nooit konden laden en met de vanzelfsprekende haast die men pleegt te hebben zodra de Duitse autobahn geroken wordt! Dus super netjes voor zo een zware gigant. Inmiddels is de HV accu voor een gloednieuwe vervangen (en 3 dagen later hebben we auto dus ingeruild) dus de volgende eigenaar zal zelfs nóg betere waarden weten te scoren is mijn overtuiging.

Onze volgende auto wordt volledig elektrisch. Een Jaguar I-Pace HSE. We durven het nu aan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.