Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 350 e Estate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Maakt ie 't waar?
- 300 km
Iets meer dan een jaar geleden heb ik het genoegen gehad een proefrit te maken in een Tesla Model S. Zeker als IT-er kan je niet anders dan onder de indruk zijn van het comfort, de snelheid en kracht en de innovatie van het concept zoals bedacht door Elon Musk.
Sinds een jaar ben ik zelfstandig IT-er en mede door de gunstige (absurde) bijtelingsregels ging er ineens een wereld open aan fiscale mogelijkheden betreffende mijn volgende auto. Hmm, die Tesla? Waar het verhaal "netto" zeer gunstig klinkt betekent het nog steeds dat je bruto bijna een ton neer moet leggen voor een dergelijke automobiel. Met mijn kilometrages kwam ik op bruto leasebedragen tegen de 2000 euro en dat werd me toch te gortig.
Daarom al gauw bij de iets "goedkopere" broeders gaan shoppen. De Outlander PHEV? Wel ruim, maar we vonden 'm niet mooi afgewerkt en voor ons gevoel reed ie als een dweil. Iets te veel gas en de motor loeide nog meer dan we gewend waren van andere CVT-ers. De V60 dan? Die kofferbak en achterbank zijn wel heel krap. Toen bleef de MB over. Zelfs iets "Goedkoper" dan de Volvo, ruimer en bijna 300PK. Een kleine actieradius, maar ik geef grif toe: het ging mij om het bijtellingsfeestje "nu het nog kan". En dus "blind" een operational leasecontract afgesloten en toen begon het grote wachten. 29 mei, op mijn verjaardag nota bene was ie er toch, sneller dan verwacht.
Hierbij mijn eerste indrukken na een weekendje
sturen.
Kort gezegd. Alles wat je in de "objectieve" professionele reviews leest klopt. Ik beperk me tot mijn "subjectieve" ervaringen en ga ook maar even niet in op de (al dan niet terechte) fiscale voordelen.
- Actieradius is een lachtertje, tot nu toe 20 tot 25 kilometer
- Kofferruimte estate voldoende ruim en prima bruikbaar. Elektrische klep met easy access (voetje onder bumper om te openen/sluiten) is erg handig. Wat jammer dat de klep zich niet prettig en snel met de hand laat openen/sluiten.
- Standaard zwarte pianolak is een dust-magnet
- Looks zijn super (Zwart metallic met privacy glass en kristalgrijze bekleding). Mensen struikelen over hun eigen voeten als ze langs onze oprit wandelen. Al redelijk wat complimentjes van wildvreemde mensen mogen ontvangen.
- Boordcomputer traag
- De auto laad zich vooral relaxed rijden en nodigt niet per se uit tot racen. Met de adaptive cruise control aan (en mijn rijstijl) sukkel je lekker achter een voorganger aan.
- Verbruik op de wat langere afstanden: ritten van 90 kilometer, vooral 100km/u snelweg en een klein beetje file, begonnen met een volle accu eindigden met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer. Voor een zware auto met dergelijk vermogen een prima score wat mij betreft.
- Middentunnel is groot, dus niet handig met een volwassene in het midden, maar het is te doen. De afstand tussen achterbank en voorstoelen is namelijk best groot. De middentunnel is ook lekker vlak, dus een kind kan daar prima de voeten plaatsen.
- Heerlijk comfortabel door de luchtvering
Eerste indruk: technisch geavanceerde en premium auto die nauwelijks steekjes laat vallen. Comfortabele cruiser die vooral uitnodigt tot relaxed cruisen. Mijn eerste ervaring in een echte "premium" auto, dus hoe deze zich verhoudt tot andere modellen van Mercedes of andere premium merken durf ik niet te zeggen.
Scores allemaal op 4 sterren, maar dat zegt natuurlijk nog niet zo veel. Zal in de loop der tijd worden aangepast.
Auto met karakter
- 3.500 km
We zijn nu een paar weken verder en hebben er alweer zo'n 3500 km op zitten. Tijd voor wat aanvullingen op de eerste ervaringen.
We zijn nog steeds erg content met de auto. Bijzonder comfortabel, stil, luxe en als daarom gevraagd wordt bloedjesnel. Het lijkt wel of de auto een "eigen karakter" heeft. Het voelt nog steeds als een voorrecht om je met deze auto voort te bewegen. De kids vinden het nog steeds prachtig om te stekkeren en als karate kid met een voetje de achterklep te openen.
Toch zijn er een aantal dingetjes die wat mij betreft niet "Mercedeswaardig" zijn. Veelal zijn het kleinigheden, maar in het licht van de aanschafprijs van 65000 euries vind ik het waard om het volgende te noemen:
- Konden er nu echt geen 6 knopjes van af om direct een voorkeuzezender te kiezen? Eerst van navigatie naar radio switchen, dan met de draaiknop of trackpad swipen totdat je je zender gevonden hebt, dan weer terug naar het navigatiemenu. pfff, er zijn eenvoudigere manieren om van zender te wisselen.
- Zo'n moderne auto en dan toch geen DAB+ ?
- De adaptive cruise control is slim, maar je blijft wensen naar meer. Jammer dat de auto niet verder vooruit kijkt dan 1 auto voor je zodat ie toch wat eerder van het gas af kan.
- De spoorassistent denkt op rechte stukken te vaak dat je je stuur niet vast houdt.
- Heel soms reageren de automatische correcties onnodig snel en heftig, hard remmend en hard aan het stuur trekkend wanneer er echt niet veel aan de hand is.
- Ruitenwissers klapperen en de manier van bewegen lijkt meer op een trillend oud mannetje.
- Zeker wanneer electrisch gereden wordt dan zijn voelt het schakelen niet zo soepel als had kunnen zijn.
- De riemen trekken zich strak zodra je jezelf vastklikt. Het zal een veiligheidssysteem zijn, maar het blijft wennen.
- Onvoldoende opbergruimte voor de laadkabel
- Kleine tank (42 liter + een aantal liters reserve)
- Overschakelen van achteruit-versnelling naar vooruit (en vice versa) duurt gevoelsmatig lang.
- Electrische achterklep had wel wat sneller en soepeler mogen openen/sluiten. Tevens is ie nauwelijks handmatig te openen of te sluiten. Even snel "dichtgooien" is er niet bij.
Het verbruik:
- Volledig geladen wegrijden geeft een actieradius van 20 tot 27 kilometer, vooral afhankelijk van de temperatuur.
- Overall verbruik over 3500 kilometer: 4.7 liter per 100km waarbij moet worden aangemerkt dat woon-werkverkeer al 90 kilometer enkele reis is. Verbruik wordt snel hoger zodra meer dan 110km/uur gereden wordt.
- Het heeft weinig effect om zelf te stoeien met de Hybrid/E-mode/E-save en Charge modus.
Nog een paar andere puntjes:
- Het activeren van de Mercedes Me functionaliteit (via telefoon monitoren en bedienen) is nog steeds niet gelukt. Dealer Wensink Arnhem laat hier "after sales" toch echt een steekje vallen. Ik moet er zelf steeds acheraan bellen maar iedere keer "geen nieuws" of "we hebben er vanmiddag een vergadering over".
Conclusie na een maandje sturen: geen enkele spijt van de beslissing. Ik kijk nog wel eens weemoedig naar een volledig electrische Tesla, en al is het concept natuurlijk totaal anders, dit is op dit moment het neuseje van de zalms betreffende plug-in hybrides.
De zomer voorbij
- 15.000 km
Korte update: zomervakantie achter de rug, lekker naar de Jura in Frankrijk. Met flinke dakkoffer en volgepakt onderweg. Nu kom je er achter dat de kofferruimte toch kleiner is dan je gewend bent. Die dakkoffer was echt nodig.
Overall verbruik over deze lange afstanden was uiteindelijk (met dakkoffer en overal netjes de maximum snelheid aangehouden) 6,7l/100 kilometer. Best ok denk ik zo, maar niet superzuinig.
In het bergachtige JURA komt hybride systeem wel echt tot zijn recht. Lekker opladen op lange afdelingen en deze "gratis" stroom bergop weer gebruiken. We trokken gelijk op met een ander gezin in een 1.8 Zafira en hoefden bij het tanken maar 24 liter te tanken versus 40 liter voor de Zafira. We hadden wel het geluk dat we op de camping bij de stacaravan probleemloos op lage laadstand konden laden. De hoge laadstand werd niet gewaardeerd toen de voor de complete straat de stroom uitviel. Gelukkig had ik op tijd het laadsnoer opgeborgen toen de campingbeheerder de boel kwam fixen (shame on me).
Verder geeft de auto geen krimp. Tot nu toe absoluut probleemloos buiten de eerder genoemde ergernisjes. Verbruiksrecord op een rit van 90km is 4.2L/100km. Normaal gesproken blijf ik gemiddeld uitkomen op 4.7L/100km.
Nu op naar de winter. Ben benieuwd wat de lagere temperatuur en de winterbanden voor effect hebben.
Naar Oostenrijk, met de grote jongens mee
- 48.000 km
Met 27 graden zijn we de winter nu toch wel echt door. Wat is mij opgevallen:
Verbruik bij kou en winterbanden bijna 20% hoger. De accu's hebben duidelijk moeite met lagere temperaturen. 15 kilometer range als je 't heel rustig aan doet. Met voorverwarmen en (zonder draaiende kachel) op benzine wegrijden totdat de motor warm is scheelde iets, maar niet genoeg om het mindere comfort op de koop toe te nemen. Afgelopen zomer haalde ik regelmatig 4.5l/100km bij ritten van 90km. In de "winter" haalde ik met moeite 5.5l/100km op die zelfde ritten.
Wintersport naar Oostenrijk met volle auto en flinke dakkoffer resulteerde in een verbruik van zo'n 7.5l/100km. Tot maximaal 150km/h gereden, buiten extra lawaai van dakkoffer geen problemen.
Meivakantie naar Oostenrijk. Dit keer zonder dakkoffer, dus waar mogelijk lekker doorgeknald op de linkerbaan tussen de "grote" jongens. Aantal keer de 200 aan kunnen tikken maar durfde niet harder ivm drukte. Weggedrag prima. Uiteindelijke verbruik 6.5l/100km.
Problemen:
- Deurscharnier onder garantie vervangen, de deur bleef niet meer uit zichzelf openstaan bij het uitstappen
- Schade achterbumper door kop-staart botsinktje. Een Saab komt toch hard aan.
Na bijna een jaar nog steeds superblij met de auto. Zeker na een aantal ritten in andere auto's. Wat raak je snel aan die power gewend. Nogmaals dankjewel belastingdienst voor de absurde bijtellingsregels tot en met 2015.
De laatste loodjes
- 130.000 km
Het is alweer even geleden sinds de laatste update. Ik beperk me even tot de bijzonderheden:
- Actieradius accu's dramatisch bij koud weer. 6 tot 7 kilometer als je heel kalm aan doet bij temperaturen onder nul. Zelfs met voorverwarmen interieur. Airco uit en kachel laag helpt iets.
- Af en toe, bij bepaalde temperaturen doen de hulpsystemen het niet meer. Ik vermoed door een slechte verbinding met het camerasysteem. Duurt een dag of twee en dan werkt het weer
- Compressor van de luchtvering stuk (vaak voorkomend euvel begreep ik)
- Overall verbruik zomer: 5.3 l/100km winter: 6.4 l/100km bij voornamelijk snelwegritten (100-120km/u) van gemiddeld 80km afstand.
Nog een half jaartje en dan gaat ie er uit. We stappen nl. over op volledig electrische nieuwe Jaguar I-Pace. Het was nu of nooit, want 2018 is het laatste jaar met 4% bijtelling over het volledige bedrag.
Voortijdig ingeleverd
- 145.000 km
Eigenlijk liep het leasecontract nog een half jaartje, maar omdat ik de bijtellingsboot niet wilde missen heb ik het contract afgekocht en rij sinds kort in een Jaguar I-Pace die natuurlijk ook weer gerevierde gaat worden.
Voor wat betreft de Mercedes. Het was een aangename reisgenoot met helaas ook zijn (electrische) nukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 Prestige 184PK|Navi|Camera|Full Led|Sportstoelen|AUT|Lane Assist|Cruise|StoelVW|Dynamic|SfeerVL
- 2016
- 179.158 km

Mercedes-Benz COUPE C 43 AMG | 4MATIC | 9G-TRONIC | PERFORMANCE S
- 2017
- 124.750 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 350 e Business | Navi | Camera | Cruise
- 2018
- 88.916 km