Mercedes-Benz C 300 e Estate Luxury Line (2024)

autoreview

Mercedes-Benz C 300 e Estate Luxury Line (2024)

Signalement

UitvoeringC 300 e Estate Luxury Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst5.400 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C300e Estate Luxury Line Spectral Blue (2024)

  • 5.400 km

Sinds 8 februari rij ik een nieuwe (lease) C-Klasse C300e Luxury Line Estate in de kleur Spectral Blue. Hier alvast mijn eerste ervaringen en verbeterpunten.

De positieve punten

* Erg stil, ook op snelheden van 130km per uur. De overgang van elektrisch naar benzine is dan ook bijna niet te horen of te voelen, zelfs niet bij stoplichtsprintjes. Alleen als je accu leeg is, hoor je soms dat de motor wat rauw kan zijn. Maar goed. Ik heb hem nog niet eens echt ingereden.
* Hij stuurt heerlijk direct. Ik had in meerdere reviews gelezen dat de C300e nogal zwaarlijfig was, maar daar merk ik zelf weinig van. Hij is ook bloedsnel.
* Elektrisch bereik is echt goed. Zelfs met mijn zware voet haal ik met dit weer gemakkelijk 95 km. Na de tweede tankbeurt met deze auto heb ik uiteindelijk iets meer dan 2500 km gereden (met veel thuisladen natuurlijk).
* Hij berekent ook zelf de optimale combinatie van benzine en elektriciteit als je een bestemming buiten de range opgeeft. Dit werkt in de praktijk erg goed.
* Daarover gesproken, de navigatie doet het echt fantastisch en lijkt prima op de hoogte te zijn van het verkeer. Het zal nooit zo goed worden als Waze, maar vooralsnog heb ik niet de behoefte gehad om Android Auto te gebruiken.
* Na wat spelen met de vele instellingen is het Burmester 3D systeem echt fantastisch. En ik had hiervoor het Harmon Kardon systeem van de XC40 (die in vrijwel alle tests 4,5 ster krijgt), dus dat zegt wat. Apple Music lijkt wel betere geluidskwaliteit te dan Spotify, maar zeker weet ik het niet. Ik kan nl nergens zien welke instelling MBUX gebruikt.
* De app werkt echt fantastisch en biedt enorm veel mogelijkheden.
* De afwerking is echt fantastisch. Sommige collega's maken wel eens grapjes over een "taxi", maar als ze dan het interieur zien zijn ze echt verbaasd. De multi-color verlichting past zich ook aan afhankelijk wie er rijdt en veranderd zelfs even als je de temperatuur hoger of lager zet.
* De twee schermen zijn echt superscherp en bieden enorm veel informatie en configuratie.
* Het interieur is echt supermooi, vooral met de meest uitgebreide sfeerverlichting. Ik ben nog niemand tegengekomen die niet moest toegeven dat het wel allemaal erg fraai is.
* Goed werkende spraakbediening en werkt soms beter dan die van Google zelf.
* Erg uitgebreide app, inclusief live tracking, voorverwarming/koeling, aanpassen van de instellingen van de auto, valet parking instellingen en het tijdelijk toegang geven aan de auto aan derden.
* Fijn dat ik weer precies kan zien wat de bandenspanning exact is, en zelfs de temperatuur per band. Volvos hebben die functie niet.
* Handig dat de middenarmsteun uit twee delen bestaat zodat je makkelijker bij het vak eronder kan. Bij de XC40 moest je je wel een beetje in bochten wringen tijdens het rijden.

Verrassende features
De wagen heeft ook features waarvan ik niet eens wist dat die ze had.

* Hoe de bestuurdersstoel en het stuur bij het in- en uitstappen automatisch ruimte maken.
* De optie om via de 360 camera foto's op te halen nadat iemand schade heeft gereden.
* De haptic feedback van het gaspedaal bij het optrekken zodat je vol gas electrisch kunt optrekken zonder de benzinemotor te gebruiken is echt superfijn. Dat doet ie ook zodra je rotondes, kruispunten of langzaamrijdende of stilstaand verkeer nadert.
* Leuk dat de auto je bij het instappen verwelkomt.
* Een beetje kitsch, maar het geprojecteerde Mercedeslogo op de grond is wel grappig.
* De functie waarbij de auto de functies van de elektrische stoel gebruikt om een soort van stoelmassage aan te bieden.
* Tijdens Valentijn, Pasen en dergelijke krijg je specifieke icoontjes en dergelijke (tenzij je dat expliciet uitschakeld)

Verbeterpunten
Is het een en al lofzang? Nee, hier wat verbeterpunten

De snelheid van het entertainementsysteem mag soms wel wat beter, hoewel de kritische systemen duidelijk prioriteit krijgen en nooit achterblijven. Vooral bij het opstarten merk je dat. Daar is Tesla nog steeds ongeslagen. Ook duurt het soms langer voordat Spotify of Apple Music beschikbaar is.
De laadkabel is erg dik en lastig te gebruiken. Volgens mij is die overgekwalificeerd voor de max 11 kW die er door heen moet. De thuislader (via een stopcontact) is helaas begrenst op 1.7 kW terwijl mijn 16A buitenstopcontact max 3.7 kW aan kan. Maar goed. Een andere lader is tegenwoordig nog maar 150 euro.
* Geen internet van 8 op 9 maart. Ik kan niet achterhalen of dat een algemene storing was, of dat er toch iets met mijn wagen is.
* Wel hapert Apple Music regelmatig tijdens het afspelen, waarschijlijk door een slechte verbinding.
* In de 2de week kreeg ik ineens allemaal meldingen dat verschillende sensoren voor b.v. afstand houden, rijbaan bewaken en nog wat andere niet meer werkten. Aan het einde van de dag werkte alles weer. Hopelijk is dat een softwaredingetje en niet nu al een technische storing met cameras of sensors.
* De Distronic kan wel wat verfijning gebruiken. Hij start vanuit de file vrij langzaam, maar acceleert daarna naar de ingestelde snelheid terwijl de voorligger al aan het remmen is, en remt uiteindelijk veelst te laat. Dat deed de XC40 een stuk beter.
* Helaas kunnen op de C300e geen andere velgen vanwege het gewicht van het accupak achterin. De dealer wist dat niet en kwam daar pas achter toen de door mij gekozen velgen erop moesten. Dat was wel een beetje een teleurstelling. Achteraf had ik dan misschien toch liever voor de AMG Line gekozen.
* Er zijn geen knoppen op het stuur om snel naar het volgende of vorige nummer te gaan. Sowieso zijn die knoppen op het stuur met touch bediening minder handig dan fysieke draaiknoppen.
* Ik mis de mogelijkheid om achteraf de routes te kunnen zien die je gereden hebt, inclusief de snelheid. Daar heeft de Volvo mij al eens bij geholpen tegen een onterechte snelbeidsboete.
* Het piepje bij waarschuwingen van de parkeersensoren hadden wel wat subtieler gemogen.
* De kofferbak is wel kleiner door het accupakket, maar daar heb je waarschijnlijk alleen last van als we met de auto op vakantie gaan.
[/list]

Vragen
Ook hoop ik ooit nog antwoord te krijgen op de volgende vragen

* Is het mogelijk om het oplaadprogramma zo in te stellen dat de oplaadonderbreking alleen thuis van toepassing is en ik b.v. thuis altijd via nachtstroom laad, en op andere plekken altijd laad? En is het mogelijk de onderbreking via de app tijdelijk op te heffen om de auto alsnog even op te laden. Dit kon de Volvo app wel.
* Bij het opstarten wil ik nooit Spotify via Android Auto gebruiken, zelfs als de telefoon via Android Auto gekoppeld is (bedraad of draadloos)
* Soms piept ie ineens alsof hij mij ergens voor wil waarschuwen. Zit er een camera in die mijn gezicht in de gaten houdt?
* Hoe ga je naar Android Auto zonder de ingebouwde navigatie te onderbreken, b.v. om WhatsApp berichten te kunnen lezen of om mijn Podcast app te starten?
* Kun je naast de afstand nog ergens anders iets aan de Distronic instellen?
* Zijn er ergens release notes te vinden voor de sofware releases van de auto? Ik weet dat Mbux 2.4 is, maar er zijn vast meer software versies.
* Zijn er ergens verborgen instellingen waarmee ik de geluidskwaliteit van Spotify en Apple Music kan aanpassen?
* Zou wel fijn zijn als er ergens een lijst was van alle mogelijke vragen die je kunt stellen via Hoi Mercedes.
Is het mogelijk om de stoel en stuurverwarming zo in te stellen dat die na 5 of 10 minuten vanzelf uit gaan?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.