Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Solution Luxury (2025)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse Estate
Mercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse Estate

Signalement

UitvoeringC 300 e Estate Business Solution Luxury
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst7.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 maanden in gebruik

  • 7.400 km

Het was – eerder dan gedacht – tijd om een nieuwe leaseauto te kiezen en dat is altijd weer leuk. Ik had gedacht dat we volgens bedrijfsbeleid alleen maar een volledig elektrische auto mochten selecteren maar (mild)hybride bleek ook prima te zijn.

Budgetten zijn niet onbeperkt en dus werd het kiezen tussen een VW ID7 Tourer, BMW 330e (station), een Audi A6 eTron en een Mercedes C300e. Voor die Mercedes was er ook een mild-hybride alternatief met 1,5 liter motor en - noem me een snob - dat leek me te licht als je ook een flinke caravan wil trekken.

Als eerste een keer proefgereden in een VW ID7, voor wat betreft ruimte denk ik de beste optie maar bereik was nogal beperkt (met 75% vol gaf ie aan nog 300km verder te komen) en verder nogal saai van binnen. Tel daarbij op dat die ook maximaal 1.000 kgs mag trekken in die viel dus af.

Ik had nog nooit een BMW gehad en die veel me met rijden en uiterlijk zeker niet tegen alleen heb je erg weinig ruimte voor passagiers en daarop viel die uiteindelijk af.

De A6 kon maar dan met de gewenste toeters en bellen weer niet in ‘Avant’ uitvoering en slechts in de versie met 500 km bereik. Ook raadde de dealer (Wittebrug in Den Haag) me af om als je van plan bent met een caravan te gaan trekken deze auto af, een heel eerlijk advies. Een alternatief was dan de A5 hybride maar daar vind ik dan weer niet zoveel aan.

Na een proefrit en nog wat afwegingen (opties, maximaal trekgewicht) viel de keuze op de Mercedes hoewel die dan wel weer weinig laadruimte heeft, zeker voor een stationwagen. De binnenruimte is okay maar achterin houdt het niet echt over (wel beter dan de BMW). De auto is geen ruimtewonder; ik ben zelf 1,95 meter en dan kan er niemand met goed fatsoen achter je zitten als je zelf helemaal goed zit. De breedte achterin is niet fantastisch, hou gewoon rekening met max 4 personen op langere ritten.

Over de toeters en bellen; op de gekozen Business Luxury versie (van dat soort benamingen gaan je nekharen wel overeind staan) zit al veel spul maar extra dan nog gekozen voor;
- Getint glas
- Trekhaak
- Adaptive Cruise Control (ACC)
- USB pakket (niet echt nodig maar scheelt gezeur op de achterbank)
- Burmester speakers
- Winter pakket (verwarmd stuur)
- Kleur is sodalietblauw (mooie ingetogen kleur)

Ik had op een levertijd van een maand of 5 gerekend, dat stond ook op de orderbevestiging maar de auto stond al na 6 weken klaar, net voor mijn vakantie. De aflevering was bij Van Mossel in Rotterdam (Zuid) en daar nam Dhr Beumer ruim de tijd voor de overdracht met een goede instructie (waarvan ik uiteraard al snel een hoop vergat). Wel kreeg ik de eerste dag al een melding in de auto dat de ACC niet actief was maar wel later aangekocht kon worden. Dat was vreemd want dat was toch echt besteld. Van Mossel is er wel direct mee aan de slag gegaan en de auto stond toch 2 weken stil ivm vakantie dus geen ramp maar wel vreemd. Bleek een bekend probleem en toen ik de eerste rit na de vakantie maakte bleek het systeem te werken dus zal op afstand zijn geregeld.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe inrijden met een stekker hybride moet als je veel elektrisch rijdt. Voor mij zou woon-werk verkeer bijna 100% elektrisch kunnen en dan doet de ICE niet erg veel. Uiteindelijk wat lange ritten gemaakt zodat je na 1.000-2.000 kms ook de ICE ingereden krijgt.

Het rijden zelf is prima, zeer stil als je elektrisch rijdt en als de motor de eerste keer bijspringt wat rumoerig maar verder bij wisselen onder het rijden van elektrisch naar benzine merk je hoegenaamd niets. De auto laadt (on)gemerkt regelmatig bij met afremmen zodat je zelfs bij een nagenoeg lege batterij toch meer elektrisch rijdt dan je zou verwachten. Hoewel het pretpakket mij tussen de lijntjes houden etc er niet op zit, remt de auto wel af voor rotondes en scherpe bochten als je eerst zelf even remt. Meestal zet ik de auto gewoon in Drive en dan zie ik wel welk programma er wordt geselecteerd, dat werkt prima. Af en toe is het leuk om de auto in ‘R’ te zetten bij het wegrijden, dan gaat de auto er vlot vandoor zonder te lawaaiig en ruw in de omgang te worden. Misschien is de stand ook in de bergen of op de Autobahn prettig maar normaliter nergens voor nodig.

Wellicht kun je het instellen maar het lijkt of je flink kracht moet zetten op het gaspedaal om te versnellen, misschien een elektronische spons onder het gaspedaal (of heet dat anders?). Eenmaal op snelheid rijdt de auto erg rustig en stil, ook als je volledig op brandstof rijdt. Een oase van rust binnen in elk geval. Wel word ik wat zenuwachtig van de signalen van de dode hoek als de sensoren aangeven dat dat nog niet kan en telkens bij het starten moet je ook even de geluidssignalen van snelheidsoverschrijding uitzetten. Niet dat ik heel hard rij maar meestal op de B en snelwegen een km of 5-7 harder dan aangegeven en dan gaan die geluidssignalen vervelen. Dit alles onder de noemer klein ongemak.

Ik heb nog geen auto-hold kunnen ontdekken die altijd aanstaat, wel kun je bij stoppen nog even kort wat doortrappen op het rempedaal en dan houdt de auto stil totdat je weer gas geeft maar dat is niet permanent en dat ervaar ik als een gemis. De ACC doet het verder prima en zoals je zou verwachten. Bij de vorige auto (Volvo) werd dat uitgeschakeld boven de 140km/u, ben blij dat Mercedes je zelf die keuze laat. In de stand ‘S’ het gas intrappen geeft overigens wel vlot respons zonder heel dramatisch te worden; het gaat hard, zonder gepiep van banden en teveel motorlawaai. Niet een stand die je in Nederland veel nodig zult hebben overigens maar af en toe wel leuk.

Het multi-media systeem en de displays zijn prima, het zou mij niet verbazen als er bij uiteindelijk inleveren van de auto opties op blijken te zitten die ik nooit heb ontdekt. Het geluid van de Burmester speakers is prima, vooral weinig vervorming valt op. De sfeerverlichting – van hoerenkastrood tot stemmig groen en blauw – is vooral een speeltje voor de kinderen. Mijn vrouw vindt de projectie van het Mercedes logo op de grond nogal proleterig en daar zit wat in maar tegenwoordig hebben veel auto’s zoiets. De verlichting is prima maar wellicht is het handiger de uitgebreide verlichting te kiezen ipv het USB en Winterpakket. In de C350 die ik ooit had gaf dat waanzinnig goed licht onder alle omstandigheden.

De optie van zelf inparkeren heb ik nog niet gebruikt, mijn ervaring is dat je het zelf net zo snel of sneller kunt. Wel is het vreemd, en dat had ik bij andere auto’s ook is dat bij haaks inparkeren op de achteruitrijcamera de auto nogal schuin in het vak komt te staan. Dat zou uiteraard aan mij kunnen liggen maar andere berijders hebben hetzelfde, wellicht iets te programmeren met lijnen op het scherm zodat dat beter gaat?

De stoelen zitten goed en zijn op alle mogelijke manieren elektrisch te verstellen (geldt ook voor het stuurwiel) en met 3 geheugen plaatsen kun je ook makkelijk van berijder wisselen. Wel oppassen want bij iets anders je vinger op het paneeltje plaatsen kun je makkelijk de stoelverwarming aanzetten en die blijk je in de zomer toch echt niet nodig te hebben.

Een puntje van kritiek is het oplaadpunt op de auto, dat zit links achteraan en dat is nogal onhandig als je langs de stoep parkeert (zelfs wat kwetsbaar). Ik las ook wat kritiek over de tijd die ontluchten zou nemen als je benzine tankt maar bij mij gaat dat heel vlot.

Dan voor nu tot slot het verbruik. De boordcomputer geeft aan dat ik ongeveer 45% van de kms elektrisch rij en dan is het ‘verbruik’ ongeveer 1:31 maar dan wel met in totaal 700 Kwh geladen. Of dat zuinig vergeleken (of zoals Christiaan Albers zegt ‘vergelijkbaar’) is met andere rijders van dezelfde auto weet ik niet maar dat lijken mij prima waarden. Bij een tripje naar Parijs kwam ik met veelal op benzine rijden nog steeds op een mooie 1:15

Over een maand of negen (dus bij 1 jaar in gebruik) meld ik me weer met een update.



8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.