Mercedes-Benz C 280 Estate Elegance (2008)

autoreview

Mercedes-Benz C 280 Estate Elegance (2008)

Signalement

UitvoeringC 280 Estate Elegance
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst251.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 28 februari 2025

  • 251.000 km

Dit review schrijf ik nu al weer meer dan 10 jaar over deze auto, en ik maak telkens een update en vul niet het oude gedeelte aan met nieuwe informatie. Op het moment dat ik dit schrijf is het precies 17 jaar geleden dat ik de sleutels van deze auto in ontvangst nam (28 februari 2008). En om kort samen te vatten, 17 jaar super fijn gereden, nooit grote problemen gehad en er staat nog steeds een mooie auto. In al die jaren alles bijgehouden, alle brandstof bonnen in excel gezet en al het onderhoud precies bij gehouden. Er is over de looptijd tot nu toe 21682 liter benzine in gegaan, over 250154 kilometer wat neerkomt op 1 op 11,54 km. Dat lijkt misschien niet heel laag, maar dat is het wel voor een atmosferische 3 liter motor met 7 traps sequentiele automaat. Het norm verbruik is namelijk hoger dan dat, en er zijn weinig auto’s met een geblazen motor die onder het opgegeven verbruik komen. Wat ik ook zie is dat hij steeds zuiniger is gaan lopen in de loop van de jaren. Eigenlijk rijd ik de laatste paar jaar gemiddeld iets zuiniger dan 1 op 12. Ook in Duitsland met stukken autobaan er in. Ik woon hier niet ver van de grens en als je hier via de A1 de grens over gaat, kan je in drie richtingen zonder snelheidsbeperking rijden. Het is na al die jaren nog steeds bijzonder hoe strak de auto rijdt op hoge snelheid. Niks geen trillingen of ander ongemak, de motor loopt ook op hoge snelheid rustig. Op de snelheidsmeter kom je net boven de 250 uit, maar met GPS gecontroleerd houdt het echt op bij 240. Dat is ook de fabrieksopgave, dus dat zit wel goed. Alleen rijd je dat natuurlijk niet meer. In de begin jaren wel een paar keer gedaan, om te proberen. Maar het is toch wel onverantwoord snel. Rustig cruisen met 150 a 160 waar het kan bevalt veel beter. Sowieso heb ik de indruk dat zaken als schokdempers en wielophanging nog helemaal prima zijn na al die jaren. Nu is het ook zo dat we deze auto gebruiken voor langere ritten, vakanties, dagen weg e.d. Voor de korte ritten hebben we nog een auto (elektrisch). Bij niet gebruik staat deze Mercedes binnen gestald en dat scheelt enorm. Bij regen en vochtig weer staat hij droog, en bijvoorbeeld de remmen roesten dan niet aan. Ook staat hij niet langdurig in de volle zon. Dat is wel het behoud van een auto, als je er zo lang mee doet. Volgens de monteurs die het onderhoud doen kan hij minimaal nog een keer zo lang mee. Hij rijdt nog altijd met de eerste remblokken, en die kunnen ook nog wel even. Iets wat wel verbazend is, want flink doorrijden en in de bergen rijden is allemaal geweest in al die jaren. Maar goed, een beetje anticiperen helpt dan ook wel. Verder let ik erop dat ik geen stoepranden e.d. raak. Wel zo handig als je ook wel eens flink doorrijdt op de autobaan, maar ook het onderstel is nog helemaal fris. Geen fuseekogels die vervangen moesten worden, een stuur dat gewoon recht staat bij het rijden, en helemaal geen trillingen op snelheid.

Nog wat statistiek: Aan brandstof is er voor 34310,24 euro ingegaan. Wat een gemiddelde prijs per liter oplevert van 1,58 euro. Dat komt dan wel doordat ik regelmatig in het buitenland rijd en tank. Laatst nog een dagje wezen skiën in Sauerland, en dan tank je voor 1,67 per liter (euro 95). Das toch wat vriendelijker dan in Nederland. Verder heb ik alle kosten van onderhoud bijgehouden. Totaal 10017 euro. Dat is inclusief reparatie kosten, maar die waren er vrijwel niet. Na 5 jaar is een keer de thermostaat vervangen, wat op zich niet bijzonder is. Verder is er nooit iets te repareren geweest. Bij de achterwielophanging is wel wat vervangen, maar dat viel onder coulance van Mercedes, dus ik had daar geen kosten aan. Ook zijn er een paar zaken onder een recal vervangen, maar ook dat koste niets (uiteraard). En die 10000 euro is ook inclusief banden en een winterwielen set. Die laatste heb ik in Duitsland gekocht. Als ik zie wat er in Nederland voor een set lichtmetalen velgen met banden wordt gevraagd, dan zijn dat hele andere prijzen. Inmiddels ben ik over op 4 -seizoenen banden van Continental. Toen ik de auto net had waren die er nog niet voor deze snelheidsklasse. Het wisselen deed ik altijd zelf, maar dat hoeft nu niet meer. Bevalt heel goed zo.

Hoewel er nog steeds een mooie auto staat ga je de jaren er ook wel wat vanaf zien. Waarschijnlijk ga ik binnenkort eens kijken naar een recentere. Het moet zeker wel weer een Mercedes worden. Is toch wel mijn merk, en ik hoor veel verhalen om me heen want zit zelf in de auto techniek, en denk dan, laat mij toch maar bij Mercedes blijven. Zeker na deze 17 jaar ervaring. Het liefst koop ik weer een nieuwe, of het moet echt een goede zijn van zeg een jaar oud. Wel jammer dat ik waarschijnlijk de 6 cilinder dan kwijt raak. Dat rijd tocht wel erg mooi en gaat heel goed samen met de automaat. Het wordt dan denk ik een auto met het starter-generator systeem. Mooi zuinig en mild hybride. Op dit moment worden er veel auto’s aangeboden met een hybride met accupakket en elektro motor. Dat vind ik nou niet zo’n goed idee. Het leidt tot een enorme gewichtstoename (van wel 500 kg). Daardoor rijdt je feitelijk met een auto die altijd vol beladen lijkt. En je betaalt over dat gewicht ook de motorrijtuigenbelasting. Daarnaast blijf je het onderhoud van de verbrandingsmotor houden. Voor mij zou de keuze zijn of op benzine rijden of volledig elektrisch. Dat laatste is misschien nog wel een optie, want elektrisch rijden is gewoon fantastisch. Helemaal stil, veel koppel, het rijd super. Maar eens kijken waar ik nog tegen aan loop.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum