Mercedes-Benz C 250 Estate Avantgarde (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 250 Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
Ster-allures
- 175.000 km
Sinds anderhalf jaar rijd ik deze C-klasse. Na drie jaar in een B200 CDI kon ik een goede inruilprijs krijgen en ben ik van diesel overgestapt op benzine. De belangrijkste redenen waren: de steeds strenger wordende millieu-eisen, de toch wel 'lullige' uitstraling van zo'n B en de krappe ruimte.
Al met al was het geen doorslaand succes... de auto heeft de eerste zes maanden meer in de garage gestaan dan dat ik erin heb gereden. De distributieketting was voor aanschaf vervangen en daarbij was deze één tandje verkeerd gemonteerd. Uiteindelijk, na heel veel gedoe en verkeerde reparaties is hij bij de lokale Mercedes specialist goed gerepareerd. Het motorlampje blijft uit. Maar dat wil niet zeggen dat de problemen voorbij zijn! Het verbruik is na de laatste reparatie beduidend hoger dan daarvoor. Ik mag heel blij zijn als ik de 1 op 12 haal. Het start/stop-systeem doet het eigenlijk nooit. Ook niet na het vervangen van de auxillary-accu. Er moet constant koelvloeistof bij (en er is nergens een lek te bekennen) en er zijn nog wat kleine dingetjes geweest.
Het comfort is prima maar zal nooit de heimwee naar mijn oude vertrouwde Volvo V70 Classic laten verdwijnen. De stoelen zitten goed, de rijpositie is oké, maar op de een of andere manier kom je nooit in die 'Zen' modus die de Volvo had. Ook het motorgeluid is altijd aanwezig. Door het AMG-pakket is de instap erg laag en, zo bleek later, de aanschaf van een trekhaak minder eenvoudig dan gedacht. En dan de laadruimte... die oude Zweedse 'baksteen op wielen' was werkelijk nooit vol maar hier is het altijd een puzzel. Alles is duidelijk een maatje kleiner dan je zou denken. Achterin zitten is alleen voor kinderen te doen, de kofferbak is voor standaard gebruik prima maar lange lading is een uitdaging.
Qua vormgeving en uitstraling is het een mooie auto. De afwerking is strak en netjes. Met deze auto rij je nooit voor joker. De kwaliteit van de gebruikte materialen is goed. Er breekt niks af en er is ook nog geen enkele slijtage te zien na 11 jaar en bijna twee ton.
Twee jaar verder
- 196.000 km
Inmiddels staat er bijna 60.000 km meer op de klok. Tijd voor een update...
Na de eerste perikelen heeft de auto zich voorbeeldig gedragen. Behalve wat slijtage-onderdelen zoals remblokken en een accu is er weinig tot niets aan de hand geweest. De auto rijdt nog altijd fantastisch. Het is een heerlijke reisgenoot. Het maakt niet uit hoe lang of hoe ver je rijdt, je komt altijd ontspannen aan. En wat me onlangs ineens opviel: zelfs na bijna twee ton is er geen enkel rammeltje, piepje of kraakje te horen. Zelfs met 180 op de Autobahn kun je normaal met elkaar praten en is het rustig binnen. Je hoort nauwelijks motorgeluid, het onderstel doet zijn werk geruisloos en, zoals al gezegd, er rammelt niets.
Het verbruik op de langere termijn is zeer acceptabel. Ik kom met lange ritten uit op ongeveer 1 op 13,5. De boordcomputer staat over de afgelopen 25000 km op een keurige 7.9/100km. Dat is best netjes voor een auto die toch wel uitnodigt om af en toe lekker door te rijden.
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nou... een paar. Zo laat het leer los van de bestuurdersstoel. Geen ramp maar wel jammer. En achteraf vraag ik mij weleens af of ik niet beter tóch voor een E-klasse had kunnen gaan? De C is eigenlijk best klein. Op de achterbank is het voor een volwassene niet lang uit te houden wanneer de voorstoelen wat verder naar achteren staan. En ook qua bagageruimte had ik meer verwacht. Ik kom regelmatig nét wat tekort. (Ik ben musicus en sleep regelmatig nogal wat spullen mee.) Dus ook hierbij denk ik nog weleens met weemoed terug aan de rijdende zeecontainer, de Volvo V70 Classic. Die was niet zozeer groter, maar wel vierkanter en daarmee wat praktischer in het gebruik.
Voorlopig tuffen we nog even door in deze auto. Het is bepaald geen straf om in te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Class Avantgarde Leer/Stof, Clima, Navi, CC , PDC, v/a, LM, Afn.Trekh, – Inruil Mogelijk –
- 2011
- 188.728 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Business Class 125! Avantgarde Trekhaak, Nieuwstaat
- 2011
- 148.997 km

Mercedes-Benz C-klasse 220 CDI Prestige Elektrische schuifdak*Navigatie*Cruise*LM velgen*Leder*Airco*Parkeersensoren*
- 2014
- 298.000 km